Despre webinarii
Doar abonații premium au acces regulat la webinariile premium, realizate împreună cu specialiști de top, pe o multitudine de domenii - de la legislația muncii și fiscalitate până la cea de mediu sau GDPR.
Informațiile oferite de specialiști au o utilitate imediată și vin să rezolve probleme reale cu care orice companie se confruntă.
Sediul PFA este într-o cameră din apartamentul în care locuiesc, și am primit o înștiințare că va trebui să plătesc 2% impozit din valoare imobilului sau 0.2% dacă fac un raport de reevaluare. Cum să procedez?
Am un PFA in apartamentul (1 camera) in care locuiesc. Acum 2 ani am fost sa declar acest lucru (apartament cu destinatie mixta).
Astazi am primit o instiintare care zice ca am un apartament nerezidential si va trebui sa platesc 2% impozit (din valoare imobilului) sau 0.2% daca fac un raport de reevaluare.
Eu asa am inteles ca in cazul in care nu decontez nicio factura, atunci nu trebue sa platesc 2%.
iuliana_reky
Utilizator 1din 1 utilizatori consideră acest răspuns util
Raportul de evaluare se face de catre un evaluator care intocmeste un dosar, unde specifica ca din suprafata totala a cladirii in suprafata utila totala de .....mp, care este folosita in scop mixt ( adica si firma si locuinta . Dupa ce se face evaluarea , dumneavoastra trebuie sa mergeti la DITL
( taxe si impozite) din sectorul unde aveti locuinta/ sediul si redepuneti declaratia ITL001/2016 unde specificati la cap IV din declaratie. ca este mixt ( adica si locuinta si firma), suprafata evaluata si numele expertului+ dosarul facut de evaluator. Plus copie dupa contractul de comodat si declaratia pe propia raspundere ca nu platiti utilitatile.
Inspectorul de la DITL nu poate sa va puna sa platiti aceea camera cu 2 % in urma acestei evaluari. Veti plati 0.25% sau 0.50% in urmatorii 3 ani. .
Inspectorul trebuie sa va dea o decizie de impunere cu modificarile facute in urma evaluarii si declaratiei depuse si o nota de plata pentru impozitul casei pentru anul in curs.
Aveti timp pana in Martie sa face-ti toate aceste clucruri.
Atentie!!! evaluatorii nu pot face evaluarea daca nu exista un Cadastru pe locuinta.
Sunt in aceeasi situatie ca dumneavoastra.
respect_
Utilizator 2din 2 utilizatori consideră acest răspuns util
Am rezolvat. Problema lor era ca in contractul de comodat era mentionat ca Utilitatile sunt suportate de PFA, desi nu era cazul. Am factut o anexa la contract si s-a rezolvat.
Am rezolvat. Problema lor era ca in contractul de comodat era mentionat ca Utilitatile sunt suportate de PFA, desi nu era cazul. Am factut o anexa la contract si s-a rezolvat.
Situația este lămurită de Normele Metodologice de aplicare a Codului Fiscal la Titlul VIII Capitolul 2 Secțiunea a 5-a punctul 46^1:
”46^1. (1) În aplicarea prevederilor art. 459 alin. (3) din Codul fiscal, pentru calcularea impozitului pe clădirile cu destinație mixtă, aflate în proprietatea persoanelor fizice, unde este înregistrat un domiciliu fiscal la care se desfășoară activitatea economică, iar suprafețele folosite în scop rezidențial și nerezidențial nu sunt evidențiate distinct, impozitul se calculează conform art. 458 din Codul fiscal dacă există cheltuieli cu utilitățile înregistrate în sarcina persoanei care desfășoară activitatea economică. În cazul în care nu există cheltuieli cu utilitățile înregistrate în sarcina persoanei care desfășoară activitatea economică, impozitul se calculează conform prevederilor art. 457 din Codul fiscal.
(2) Prin sintagma «cheltuieli cu utilitățile» se înțelege: cheltuieli comune aferente imobilului, cheltuieli cu energia electrică, gazele naturale, cheltuieli de termoficare, apă și canalizare.”
Este adevărat că textul din norme adaugă la lege, dar trebuie pus în vedere celor de la taxe locale.
Deci pentru a nu fi taxat ca nerizedențial, trebuie îndeplinite două condiții:
1. Contractul de închiriere/comodat să nu precizeze încăperea (sau orice altă formă de delimitare, etaj, mansardă etc.) care este utilizată de agentul economic (PFA, SRL, etc.)
2. Cheltuielile cu utilitățile să nu fie în sarcina agentului economic, ci să fie plătite de proprietarul spațiului
Plus ”deschiderea” celor de la taxe locale, pentru că evident formularele nu prevăd situația descrisă în Normele Metodologice.
O variantă, pe care am experimentat-o cu succes atunci când nu m-am înțeles cu cei de la ghișeu a fost trimiterea prin poștă: n-au crâcnit, au emis decizie de impunere pe nerezidențial.