avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 631 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Daca o persoana pleaca in strainatate mai plateste ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Daca o persoana pleaca in strainatate mai plateste salariu pentru servicii catre asociatie?

Buna ziua,
Avem un caz al unui proprietar plecat in strainatate.
La Asociatia de Proprietari, fiecare proprietar plateste cheltuielile pentru consumul de apa rece contorizat pe fiecare apartament si pentru iluminatul de pe casa scarii.
Pentru fiecare serviciu efectuat administratorul primeste taxa de serviciu(salariu) 7,5 lei.
Intrebarea este urmatoarea:
Proprietarul unui apartament platea cate 7.5 lei pentru calculul consum apa rece si 7.5 lei pentru calcul parte din iluminatul pe scara.
Acum persoana este plecata de cateva luni in strainatate asa cum am mentionat la inceputul prezentari.
Nu are consumuri de apa sau iluminat pe scara.
Totusi administratora trece cheltuielile cu salariu aferent prestarii serviciului desi nu face acest lucru.
Este legal????
Astept un raspuns profesional de la dumneavoastra.
Cu stima si respect.
Ultima modificare: Joi, 3 Ianuarie 2019
cyan, moderator
Cel mai recent răspuns: gigiz , utilizator 20:18, 5 Ianuarie 2019
Conform art 64 alin. 4 din Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor:

Articolul 64 alin 4)
Administratorii sunt angajați pe bază de contract individual de muncă sau contract de prestări servicii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.


Mai departe, conform art 85 din Legea nr. 196/2018

Articolul 85
Cheltuielile pe cota-parte indiviză de proprietate reprezintă cheltuielile asociației cu privire la proprietatea comună, cu privire la: fondul sau fondurile pentru lucrări de întreținere, service, reparații și, după caz, de consolidare, reabilitare, eficiență energetică, modernizare la părțile de construcții și instalații aflate în/și pe proprietatea comună, astfel cum este descrisă în cartea tehnică a construcției și în acordul de asociere: subsolul; conductele de distribuție și coloanele instalațiilor de apă, canalizare, încălzire, energie electrică; echipamente de echilibrare hidraulică a instalațiilor; casa scării; podul; spălătoria; uscătoria; terasa; ascensorul; interfonul - partea de instalație de pe proprietatea comună; centrala termică proprie; crematoriul; tubulatura de evacuare a deșeurilor menajere; structura de rezistență; fațadele; acoperișul și altele asemenea, conform prevederilor din acordul de asociere; personalul angajat sau contractat al asociației: salarii sau remunerații pentru administrator, contabil, instalator, electrician, portar, îngrijitor, personalul care asigură curățenia etc.; indemnizații acordate membrilor asociației de proprietari ori persoanelor alese: președintele, membrii comitetului executiv și cenzorului/comisiei de cenzori; prime; credite bancare; contracte sau polițe de asigurări; cheltuieli cu produse și accesorii pentru curățenie, alte servicii administrative către proprietatea comună.
"



Astfel, este important de stiut daca administratorul este angajat cu contract de munca sau acesta lucreaza pe baza de contract de prestări servicii. Aceasta deoarece doar in cazul contractului de prestari servicii administratorul primeste o remuneratie pentru fiecare serviciu prestat si nu un salariu, cum mentionati dumneavoastra.

Daca administratorul este angajat cu contract de munca, salariul nu variaza in functie de volumul muncii prestate, acesta fiind fix.

Cu stima,
Multumesc pentru promptitudine.
Administratorul incaseaza bani pentru serviciile prestate.
Sant apartamente care au 2 servicii(cheltuieli apa rece si energie electrica scara) si apartamente
doar cu serviciu de iluminat.(utilizatori separati cu apa rece).
Atunci cand un apartament nu are servicii nu vad de ce ar trebui ca administratora sa incaseze acei bani.
Administratoarea nu are salariu stabilit.
Ea si-l realizeaza din numarul de servicii pentru fiecare apartament.
Tariful stabilit pentru serviciu fiind de 7,5 lei.
Ce facem in cazul apartamentului unde nu avem consum deci nici servicii??/
In acest caz, intr-adevar, administratorul nu poate incasa bani pentru un serviciu pe care nu il presteaza.

Cu stima,
In ce temei legal incaseaza administratorul "taxele", este angajat cu contract de munca sau este firma de prestari servicii de administrare a condominiilor cu, contract de prestari servicii?
Adminstratorul detine atestat eliberat de primarie?

Bogdan Costache a scris:
deoarece doar in cazul contractului de prestari servicii administratorul primeste o remuneratie pentru fiecare serviciu prestat si nu un salariu, cum mentionati dumneavoastra.
Daca administratorul este angajat cu contract de munca, salariul nu variaza in functie de volumul muncii prestate, acesta fiind fix.


Proprietarii platesc cheltuieli pe cpi, persoana, etc. si nu cheltuieli pe tipuri de contracte ale angajatilor sau prestatorilor de servicii.

In cazul persoanelor care nu locuiesc permanent acestea platesc cel putin cheltuielile pe cota parte indiviza cpi iar in cazul in care anumite consumuri nu sunt contorizate individual (de ex. caldura) le platesc si pe acestea.

Articolul 75
(1) Cheltuielile asociației de proprietari sunt cheltuieli legate de exploatarea, repararea sau întreținerea proprietății comune și cheltuielile pentru asigurarea serviciilor de care beneficiază proprietarii și care nu sunt facturate individual către proprietățile individuale.
(2) Cheltuielile asociațiilor de proprietari, în funcție de modul de calcul și de criteriile de repartizare pe proprietăți individuale, sunt următoarele:
a) cheltuieli pe număr de persoane care locuiesc sau desfășoară activități în proprietăți individuale;
b) cheltuieli pe consumuri individuale;
c) cheltuieli pe cota-parte indiviză, în funcție de suprafața utilă a proprietății individuale;
d) cheltuieli pe beneficiari, aferente serviciilor individuale ale proprietarilor, dar gestionate financiar prin intermediul asociației de proprietari;
e) cheltuieli pe consumatori tehnici;
f) cheltuieli de altă natură.

Ultima modificare: Joi, 3 Ianuarie 2019
cyan, moderator
Buna seara,

Multumesc mult pentru raspunsurile primite.
Am analizat cele postate si pot sa precizez urmatoarele:
Avem o Asociatie de Proprietarii pe scara.
Toate apartamentele sant separate cu gazul,deci au contoare individuale.
Fiecare plateste ceea ce consuma.
Acelasi lucru se intampla si la energie electrica la apartament.
La apa rece parte din locatari au separare prin bransament la apa rece cu contract
separat cu furnizorul de servicii apa-canal.
La curatenia pe scara este o persoana care face curat de 2 ori pe saptamana si primeste
de la fiecare locatar 2-3 lei lunar.

Acolo unde apar cheltuieli ce tin de scara(instalatii comune,spatii comune etc) fiecare locatar
participa cu suma ce ii revine pentru aceste interventii.
Aceste lucruri sant insa aleatorii.Nu tot timpul se defecteaza vreun robinet,sau se sparge vreun geam etc...

Gunoiul menajer sa platit initial la Asociatia de Proprietarii.
Ulterior sau facut contracte individuale la firma furnizoare de servicii gunoi menajer.
Astazi acest serviciu se plateste direct la serviciu taxe si impozite din cadrul primariei
orasului.
De la acest serviciu sant scutite persoanele care sant plecate motivat din tara.

Persoana in cauza pentru care am deschis aceasta discutie se incadreaza la ceea ce am spus mai sus.

Atat timp cat a fost in tara deci implicit locatar(proprietar) platea consumul contorizat de apa rece din apartament prin metoda de autocitire.
Acelasi lucru se intampla pentru serviciu de iluminat pe scara.

Pentru fiecare serviciu prestat doamna administrator primea 7,5 lei.
Persoana avand 2 servicii pe langa consumul de apa rece-apa canal si energie electrica/persoana platea lunar 15 lei.
Ei acum doamna administrator nu mai calculeaza nici un consum pentru apartamentul respectiv.
Pentru ce sa incaseze taxa de 15 lei pentru ceea ce nu face.

Raspunsul domnului Av.Bogdan mi se pare corect.

Oricum daca nu ma lamuresc suficient in legatura cu aceste lucruri ma voi adresa
serviciului specializat din cadrul primariei orasului care raspunde de administratorii de asociatii.

Multumesc mult celor care au rabdare sa citeasca cele postate si sant deschis la orice sfaturi utile care le primesc de la dumneavoastra legat de tema ridicata mai precis,
""Daca o persoana plecata in strainatate care anterior plecarii, platea pentru cheltuielile de servicii prestate de administrator per serviciu 15 lei, acum neavand aceste cheltuieli mai trebuie sa faca sa nu aceasta plata?""

Cu stima si respect,

Ultima modificare: Vineri, 4 Ianuarie 2019
tiberius2019, utilizator

Alte discuții în legătură

Probleme cu asociatia de proprietari tutuianugheorge tutuianugheorge Blocul in care locuiesc, este cu 4 nivele, 5 scari, a-si dori sa stiu cum hotaraste Adunarea Genereala a Proprietarilor o problema pentru fiecare scara in ... (vezi toată discuția)
Administrare imobil- plati cota parte indiviza. BaBaNu BaBaNu Salut, As dori sa ma informati cu privire la urmatoarele..daca e normal sau merge rezolvat si altfel. Bloc cu 1 scara , s-a infiintat asociatia de ... (vezi toată discuția)
Retragerea din asociatie marius_975 marius_975 pe scara noastra proprietarii au contracte individuale pentru toate utilitatile direct cu furnizorii,folosesc instalatii proprii,iluminatul este asigurat din ... (vezi toată discuția)