Ieri am fost tamponat in timp ce stateam la semafor. Soferul vinovat si-a recunoscut vina imediat, si-a cerut scuze, am facut actul de constatare amiabila, nu am ce sa ii reprosez. Macar am avut noroc ca nu m-a tamponat un badaran.
Urmeaza sa ne prezentam pentru costatarea daunei la reprezentantul asiguratorului. Din pacate asiguratorul este unul cu o reputatie proasta, dei ma astept la probleme si posibil la dat in judecata si alte neplaceri. Ca macar sa ma duc pregatit la aceasta discutie, am fost la reprezentanta cu autoturismul pentru a afla macar sumar in ce ar consta reparatia si pretul aproximativ.
Autoturismul meu a fost avariat pe partea dreapta - cam toata, de la bara spate si aripa pana la portiera pasager fata inclusiv. Autoturismul, marca BMW, l-am cumparat personal din Germania in 2018 de la dealer autorizat, cu istoric si service complet si exclusiv la reprezentanta atat in Germania cat si in Romania (de cand l-am adus). Cu alte cuvinte, autoturismul se afla intr-o stare excelente pana la accident. Mai mult, dispune si de o gama larga de dotari din fabrica prezente pe putine autoturisme similare. Cu alte cuvinte, valoarea de piata a autoturismuui este semnificativ mai mare decat media pentru modele similare.
Date fiind amploarea avariei si caractersticile modelului, cei de la reprezentanta mi-au spus ca pentru o parte din caroserie, singura metoda de reparatie este decuparea tablei si sudarea altei bucati, iar aceasta are o suprafata destul de mare, nu de cativa centimetri patrati.
Structura de rezistenta a masinii nu a fost afectata iar valoarea reparatiilor propuse de reprezentanta se ridica la aprox un sfert din valoarea de piata a autoturismului, asadar putin probabil sa fie declarat dauna totala.
Acum, presupunand ca voi obtine de la asigurator suma necesara pentru repararea autoturismului asa cum ar trebui (m-as mira), tot raman cu problema ca acesta are caroseria taiata, peticita si sudata, chituita, chitul probabil incepe sa crape peste 2 ani, in fine, detalii tehnice. In concluzie, nu prea exista posibilitatea aducerii masinii la starea de dinainte de accident.
Inteleg ca pentru persoana obisnuita masina este doar un util si astfel de detalii nu conteaza, insa aceasta masina nu este pentru aceste persoane, este pentru pasionati.
La revanzare, acest accident, reparat cat oricat de bine se poate repara, va trage in jos semnificativ valoarea autoturismului. Ma consider o persoana de bun simt si ii voi spune potentialului cumparator despre accident.
Intrebarea mea este legata de aceasta diminuare a valorii la revanzare. Exista temei legal ca sa pot solicita la despagubire atat valoarea reparatiilor cat si pierderea financiara pe care o voi suferi? Sunt sigur ca pe asigurator il va pufni rasul cand voi ridica aceasta problema, dar daca il dau in judecata am vreo sansa de castig?
Alternativa este ca eu sa raman de paguba de cateva mii de euro fara absout nicio vina. Inteleg ca traim in Romania, tara nedereptatilor, dar totusi.
Sunt sigur ca aceasta intrebare este de interes pentru orice poseseor de autoturism tamponat si care nu este vinovat, pana la urma orice masina isi pierde din valoare la revanzare in urma accidentului chiar daca o fost reparata corect.
Multumesc anticipat.
Multumesc pentru raspuns. Am verificat si eu Norma pe care o mentionati si asa cum spuneti nu prevede astfel de despagubiri.
Pana a vedea raspunsul dvs, am mai cautat informatii in acest sens pe internet. Am gasit in Legea 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie la art. 11 lit. b) care spune ca asiguratorul acorda despagubiri in bani pentru: prejudicii materiale, inclusiv costuri de radiere şi înmatriculare, costuri cu taxe de timbru, cheltuieli cu limitarea prejudiciului, dovedite cu acte, cheltuieli aferente diminuării valorii vehiculului după reparaţii, dovedite cu acte sau expertiză;