avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 426 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Am cumpărat o garsonieră pe 15 aprilie, dar apar pe ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Am cumpărat o garsonieră pe 15 aprilie, dar apar pe listele de întreținere cu plata pentru toată luna. Ce să fac? Mi se pare anormal să plătesc datoria fostului proprietar

Buna ziua, am cumparat pe 15 aprilie o garsoniera. Astazi intretinerea s-a afisat pe luna in urma, de pe data de 1 pana pe 30 aprilie-340 lei. Eu am facut contractul pe 15, administratorul mi-a spus ca eu trebuie sa platesc toata luna chiar daca nu eram proprietar. Nu era normal sa-i opreasca fondul de rulment vechiului proprietar, se afisa intretinerea, se platea partea lui cand venea intretinerea si restul i se restituia? Asa s-a intamplat cu alte apartamente cumparate. Ce fac daca nu platesc? Pe cine dau in judecata? Pe administrator sau pe vechiul proprietar? Cand cumperi ceva, cumperi liber de sarcini. Mi se pare anormal sa platesc 340 lei pe ceva ce nu a fost al meu.
Ultima modificare: Miercuri, 22 Mai 2019
Manuela Rășină, administrator
Cel mai recent răspuns: Corneliu11 , utilizator 10:18, 23 Mai 2019
3 din 3 utilizatori consideră
acest răspuns util
Confundati liberul de sarcini (= pretentiile unor terti inscrise in cartea funciara) cu datoriile la asociatie (astea nu se inscriu in cartea funciara decat daca proprietarul e restantier timp de mai multe luni si presedintele s-a deranjat sa faca inscrierea). Lasati liberul de sarcini la o parte, datoria fostului proprietar pe ultima luna la asociatie n-are cum intra in categoria asta.

In contractul de proprietate aveti trecute datele adeverintei obtinute de fostul proprietar de la asociatie. Acolo scrie ca proprietarul e cu platile la zi (sau nu), de obicei se precizeaza si ce inseamna 'la zi', care e ultima luna achitata. Verificati ce scrie acolo, eventual redati aici cuvant cu cuvant si virgula cu virgula daca va e neclar. La art 33 L196/2018 gasiti ceea ce trebuia sa rezulte din adeverinta.

Cum adev s-a elib cel mai tarziu pe 15 aprilie, nu i s-a cerut proprietarului sa plateasca in avans si luna aprilie. Perioadele se rotunjesc la o luna, nu se iau in considerare fractiuni de luna calendaristica.
Era obligatia dvs sa lamuriti acest aspect la incheierea contractului. Eventual ca fostul proprietar este de acord sa renunte la fd de rulment sau sa va achite numarul de zile din aprilie in care datoriile erau ale lui sau sa va achite intretinerea pe tot restul vietii:)))

Se vede treaba ca sunteti la prima achizitie de apartament SH (desi si la cele noi se intampla asta uneori). Vechiul proprietar plateste daca se trece de jumatatea lunii - asta prin grija administratorului care ii cere plata in avans pe luna neafisata inca (se estimeaza). Dupa care e treaba fostului si noului proprietar sa-si imparta cheltuielile la mica intelegere si sa stipuleze in contract. Daca ambii nu au pretentii, sunt nepriceputi sau căscați, ramane ca in adeverinta - de aia s-a si introdus in lege prevederea asta. Puteati conveni cu vechiul proprietar sa suporte primele 14 zile din luna aprilie si treceati asta in contract.
Ultima modificare: Luni, 20 Mai 2019
CipM, utilizator
Domnul meu. eu am cumparat mereu la licitatie, iar in act scria de fiecare data- imobilul se vinde liber de sarcini. Vechii proprietari aveau datorii peste tot, dar din momentul in care ma duceam cu actul, mi se facea un nou contract pe numele meu care pornea de la zero. Acum ca am cumparat de la proprietar, se schimba situatia? Cred ca ar trebui sa va informati mai bine ce inseamna liber de sarcini. Eu nu eram proprietar pana pe 15 aprilie, deci nu am cum sa platesc pentru altul. Ma voi duce la asociatia de proprietari pe oras si vedem ce mi se spune. Tu, ca administrator, trebuie sa eliberezi fondul de rulment dupa ce se afiseaza intretinerea. Nu sa ii dati toti banii omului, apoi sa vrei sa ii recuperezi de la mine. Am mai cumparat demult de la proprietar iar cand am vandut, administratorul mi-a dat. dupa o luna, ce mai ramasese din fondul de rulment. Nu platesc eu erorile unui administrator.
Tot nu vreti sa citi ce aveti scris in actul de proprietate cu privire la adeverinta aia? Publicati-l undeva ca citim noi.

Liber de sarcini inseamna ca nu scrie nimic in Partea a III-a a CF cu privire la acel imobil.
Conf art 39 al regul aprob de Oordinul 633/2006, partea C (foaia de sarcini) este:
Partea C se referă la dezmembrămintele dreptului de proprietate: uzufruct, uz, abitaţie, servitutile în sarcina imobilului, superficie şi sarcini (ipoteci, privilegii), precum şi la faptele juridice, drepturile personale referitoare la drepturile reale înscrise în această parte, urmăririle imobiliare etc.

Certificatul de 'liber de sarcini' e emis de biroul de cadastru, care n-are de unde sti ce datorii are proprietarul la asociatie decat daca, conf art 33 L196/2018:
(9) Președintele sau administratorul asociației de proprietari are obligația solicitării notării în cartea funciară a debitelor mai vechi de 3 luni și care depășesc valoarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată. Birourile de cadastru și publicitate imobiliară vor proceda la notarea acestor debite în cartea funciară a locuințelor sau spațiilor cu altă destinație.

Cat priveste datoriile, la intocmirea actelor, notarul trebuie sa faca precum la art 33 L196/2018:
(2) Notarii publici vor autentifica actele de înstrăinare a unităților de proprietate imobiliară din condominii numai dacă este îndeplinită una din următoarele condiții:
a) proprietarul prezintă o adeverință din partea asociației de proprietari, care reprezintă dovada achitării până la acea dată a cotelor de contribuție la cheltuielile asociației de proprietari, iar în cazul neachitării integrale, menționarea cuantumului debitelor existente la acea dată. Adeverința va avea[] termenul de valabilitate de 30 de zile calendaristice.[...]
b) în cazul existenței unor datorii către asociația de proprietari [...] notarul public va autentifica actul de înstrăinare dacă dobânditorul acceptă expres că va prelua în întregime toate debitele înstrăinătorului către asociația de proprietari, [...]


La data intocmirii actului de proprietate luna aprilie nu era afisata, implicit datoria nu exista atunci. Datoria este in sarcina proprietarului cu acte in regula la data afisarii listei.

Administratorul nu are temei sa retina ceva din fondul de rulment. Nu mai zic ca ar putea exista situatia cand suma neachitata sa depaseasca fondul de rulment.
Art72 L196/2018: (5) Fondul de rulment încasat se restituie la transmiterea dreptului de proprietate, dacă prin actele translative de proprietate nu se stipulează altfel.
In lipsa vreunei prevederi in CVC, la cererea scrisa a fostului proprietar, administratorul trebuie sa restituie fostului proprietar fondul de rulment integral.
Deci vedeti ce aveti scris in actul de proprietate.
Am fost astazi la administratie, apoi la contabilitate si vechiului proprietar i se retinusera 80 lei pentru cele 15 zile, au spus ca nu au stiut ca se scumpeste caldura. Normal era sa i se retina 170. Acum sunt buna de plata pentru ca nu am discutat despre ultima luna de intretinere cu vechiul proprietar. Cine o face ca mine, ca mine sa pateasca! Mi s-a spus de la contabilitate ca se impart cheltuielile din luna aprilie, deci nu aveti dreptate! Daca eu cumparam de ex pe 29 aprilie, nu puteam sa platesc pentru o luna intreaga doar pt ca s-a afisat lista mai tarziu.
2 din 2 utilizatori consideră
acest răspuns util
In mod legal acum trebuia afisata lista cu cheltuielile facute pentru consumurile din luna aprilie, cheltuieli facturate de furnizori si facute de asociatie in luna mai - de obicei intre 5 si 15 mai insa pot fi facturi emise putin inainte de incheierea lunii aprilie. Obligatia afisarii listei este in termen "de maximum 5 zile de la primirea ultimei facturi de la furnizorii de servicii" conform art 66 L196/2018.

Trebuia sa va uitati pe data adeverintei indiferent ca ati cumparat pe 15 sau pe 29 aprilie si, in functie de ce scria pe adeverinta si functie de zilele scurse, trebuie sa conveniti ceva cu fostul proprietar si sa treceti in CVC. In adeverinta se obisnuieste sa se scrie ultima luna achitata, eventual ce anume a fost achitat in avans - daca nu, puteati intreba la administratie.

Legiutorul a considerat ca datoriile la asociatie mai mici de salariul minim nu merita a fi luate in considerare pt trecerea in CF. Raportate la valoarea imobilului, nu prezinta relevanta. Daca voiati farmacie, trebuia s-o faceti in CVC.

Alte discuții în legătură

Fond de reparatii imputat ilegal pentru perioada anterioara incheierii contract cumparare AuroraSt AuroraSt Este legal sa fiu obligata la plata fondului de reparatii pe perioada iunie-septembrie 2018 in conditiile in care am incheiat Contractul de cumparare in ... (vezi toată discuția)
Problema fondului de rulment danielamrom danielamrom Buna ziua. La sfarsitul anului 2015, mai precis pe 30 octombrie, am achizitionat un apartament. In momentul semnarii contractului, fostul proprietar a ... (vezi toată discuția)
Am cumpărat acum o lună un imobil nou de la dezvoltator, iar acum apar cu restanță la fondul de rulment de anul trecut. este posibil ca asociația să mă oblige, ca nou proprietar, să plătesc din urmă? aug. aug. Buna seara! Am cumparat acum 1 luna un imobil nou de la dezvoltator, intr-un bloc construit anul trecut. Nici nu am apucat sa ma mut ca deja apare la avizier ... (vezi toată discuția)