Problema contestării concediilor medicale este destul de dificilă şi în puţine cazuri a fost soluţionată favorabil în favoarea contestatarului, care de cele mai multe ori nu este de meserie medic şi nu poate contesta cu argumente de specialitate o decizie a unui medic sau a unei comisii de expertiză medicală. De aceea, cred că demersul dvs. de a contesta concediile medicale acordate unui angajat al dvs. ar avea puţine şanse de reuşită .
Practic, în acest moment vă aflaţi în situaţia de a recunoaşte valabilitatea primului concediu medical (cel emis pe o perioadă totală de 183 de zile) şi de a solicita angajatului dvs. prezentarea unui alt concediu medical pentru întreaga perioadă ulterioară, respectiv din 12.11 până la zi. Dacă acesta are doar un concediu acordat pentru perioada de după 23.11, iar zilele neacoperite au fost cele în care s-au derulat procedurile de expertizare medicală, angajatul dvs. trebuie să solicite medicului expert corectarea concediului medical respectiv, astfel încât să acopere şi perioada 12.11-22.11 !
Legea 19/2000 şi normele sale de aplicare (Ordinul min. muncii nr. 340/2001 cu modificările ulterioare) prevăd că "etapele stabilite pentru pensionarea de invaliditate se încadrează în perioada de concediu medical aprobat în prealabil, în vederea întocmirii formelor de pensionare" (pct. 16, cap. C din Ordinul 340/2001-actualizat). Cu alte cuvinte, asiguratul trebuie să primească acel concediu medical pe toată perioada în care se produce expertizarea în vederea stabilirii gradului de invaliditate, chiar dacă în final decizia nu a stabilit invaliditatea. Legea a fost astfel concepută încât asiguratul să nu fie prejudiciat în drepturile sale pe perioadele de expertizare, când este în aşteptarea unui răspuns de la expertiză.
Dacă dvs. ca angajator doriţi totuşi să contestaţi concediile medicale, consultaţi prevederile Ordonanţei de urgenţă nr. 158/2005 cu actualizările ulterioare ( ORDONANTA DE URGENTA nr. 158 din 17 noiembrie 2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile aduse de: ORDONANTA nr. 1 din 12 ianuarie 2006; ORDONANTA nr. 35 din 26 iulie 2006; LEGEA nr. 399 din 30 octombrie 2006; ORDONANTA DE URGENTA nr. 91 din 22 noiembrie 2006).
La art. 51 sunt prevăzute procedurile legale în acest sens:
"ART. 51
(1) Controlul modului de acordare a concediilor medicale si de eliberare a certificatelor de concediu medical se realizeaza de catre echipe formate din personal din cadrul serviciilor specializate din structura CNAS, respectiv a caselor de asigurari de sanatate. In cazuri justificate, CNAS, respectiv casele de asigurari de sanatate, coopteaza reprezentanti ai Ministerului Sanatatii Publice sau ai directiilor de sanatate publica si ai directiilor medicale ori ai structurilor similare din ministerele si institutiile din administratia publica centrala cu retea sanitara proprie.
(2) Controlul se realizeaza ca urmare a sesizarii casei de asigurari de sanatate de catre platitori, precum si prin sondaj, la initiativa autoritatilor abilitate sa realizeze controlul.
[...]
(5) Comisia de disciplina a Colegiului Medicilor din Romania, a consiliilor judetene ale medicilor si al municipiului Bucuresti vor aplica masurile prevazute de legislatia in vigoare, in situatia in care constata nerespectarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta cu privire la eliberarea certificatelor medicale.
(6) La nivelul CNAS, respectiv al caselor de asigurari de sanatate, se constituie comisii mixte de analiza a concediilor medicale, conform protocolului incheiat intre CNAS-CNPAS si medicii de expertiza."