Buna ziua!
In cazul unui contract in care se stipuleaza ca furnizorul plateste penalitati pentru intarzierea livrarii bunurilor contractate, cumparatorul trebuie sa emita factura de penalitati sau poate sa deduca din valoarea facturii emise de vanzator, penalitatile prevazute in contract? Ati putea sa-mi dati cadrul legal, care prevede facturarea sau nefacturarea acestor penalitati prevazute in contract?
Corect este sa nu emitem factura, deoarece conform Codului fiscal, art. 155 alin. (1), firmele care „efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, alta decat o livrare/prestare fara drept de deducere a taxei... trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei...“.
Emiterea unei facturi in acest scop nu este nici obligatorie, dar nici interzisa.
In practica, se obisnuieste emiterea unei facturi, desi este suficienta sentinta judecatoreasca ca document justificativ.
Un alt argument pentru neemiterea facturii este acela ca nu se cuprind in baza de impozitare a TVA sumele stabilite prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila, penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale.
CF art. 137 alin. (3) lit. b): „Baza de impozitare nu cuprinde urmatoarele: ...
b) sumele reprezentand daune-interese, stabilite prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila, penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, daca sunt percepute peste preturile si/sau tarifele negociate“.
Motivul pentru care majorarile de intarziere nu se cuprind in baza de impozitare consta in faptul ca aceste sume nu au fost incluse in pretul negociat al bunurilor livrate sau al serviciilor prestate. Majorarile intervin pe parcursul derularii contractului, numai dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor care reprezinta in sine operatiuni economice.
Webinar: Fiscalitate și digitalizare în 2025. Ce știm și ce urmează?
ACCA, cea mai mare asociație internațională în domeniul financiar-contabil, vă invită să participați la un eveniment gratuit destinat profesioniștilor care doresc să afle cele mai recente noutăți legate de sistemul fiscal din România.
În cadrul webinarului, care va avea loc pe 26 februarie la ora 10:00, Delia Cataramă, Tax Partner Viboal FindEx, va aborda principalele modificări fiscale aplicabile în 2025 companiilor, cu focus pe impactul asupra profitabilității și cash-flow-ului acestora.