Buna ziua!
In vara anului 2018 am infiintat o asociatie (ONG) pt a aduna cei 2% pentru copii mei cu handicap grav, deci anul trecut a fost primul an in care am adunat formulare. In asociatie mai este o fetita cu handicap grav (fetita vicepresedintelui asociatiei), ce are cont bancar separat. Nelamuririle mele sunt:
1. Vicepresedintelui asociatiei pot sa-i dau toti banii ce i-a adunat pe contul separate printr-un contract de donatie/sponsorizare/mecenat? Daca da, care tip de contract e cel mai indicat?
2. Eu, ca presedinte al asociatiei, fac deconturi cu bonuri/facturi, insa vicepresedintele nu mi-a adus suficiente bonuri/facturi pentru ai putea da toti banii adunati pe contul separat, insa ii doreste pe toti. Cum pot proceda, daca nu pot prin vreun tip de contract (pt asta e intrebarea 1)?
3. Dorim sa ajutam si un alt copil sa poata aduna formularul 230, tot printr-un cont separate, cum pot sa-i dau anul viitor banii adunati? Cineva mi-a sugerat contractual de mecenat, deoarece se poate incheia si fara a fi autentificat, pana la o anumita suma, care e acea suma maxima pana la care nu e nevoie de autentificare la un contract de mecenat?
4. Este adevarat ca se poate deconta 50% din cheltuielile de întreținere pe locuință și tot așa jumătate din factura de energie electrica și de telefon pe luna daca se face contract de comodat pe locuința? Stiu ca pentru a deconta combustibilul la masina prin contract de comodat, trebuie completate foi de parcurs, daca se poate comodat pe locuinta, ce alte documente mai trebuie completate?
5. Daca vreunul dintre membrii fondatori si-a schimbat domiciliul, implicit buletinul, ce trebuie facut in actele asociatiei? Ce documente, declaratie, cerere?
6. Am inteles ca din acest an trebuie depusa o declaratie notariala anuala, conf. Legii asociatiilor nr. 26/2000, art. 34 indice 4 si 5, introdus prin Legea nr. 129/2019. Beneficiarii reali in aceasta situatie se refera la membrii fondatori, nu la copiii care beneficiaza de pe urma fondurilor asociatiei. Legea se refera la beneficiari ca si persoane care controleaza asociatia... adica MEMBRII FONDATORI. In cazul nostru unul dintre membrii fondatori NU beneficiaza de absolute nimic, pt ca nu are copil cu handicap si nici el ca persoana nu are handicap. Eu daca declar ca el este beneficiar al asociatiei, dar el nu vede nici macar 1 leu din partea asociatiei, nu este declaratie falsa? La momentul fondarii asociatiei aceasta persoana a dorit sa ma ajute, pentru a se forma numarul minim de 3 persoane necesare constituirii asociatiei.
7. Eu ca presedinte al asociatiei, convoc prin convocator (ca document) adunarea generala, fac procesele verbale legate de orice schimbare in ceea ce priveste asociatia si bilantul anual. Ce alte documente trebuie sa intocmesc pt arhiva asociatiei? Trebuie vreun raport anual al presedintelui asociatiei?
Pt tot ce tine de partea contabila, avem contabil, dar nu este specializat pe ONG-uri si nu stie sa-mi spuna ce documente sunt necesare in afara de bilantul contabil anual.
Va multumesc pentru lamuriri si raspunsuri!