Adica i se factureaza avansul in euro dupa care i se factureaza marfa in RON cu stornarea avansului? Cum se storneaza avansul? Printr-o factura in euro cu minus?
Incasarea unui avans in alta valuta decat cea in care se factureaza complica foarte mult!
Sincer sa fiu, din cunostintele mele legislatia nu interzice incasarea in valute diferite!(rog ajutor din partea juristilor). Dar pe factura definitiva care este in RON trebuie sa apara si valoarea in euro. In acest mod se poate evalua cat din factura definitiva a fost achitat prin avansul incasat in euro. De aici e simplu! Diferente de curs.
inteleg ca avem a face cu o relatie comerciala intre 2 firme rezidente :
-una , a dvs , cealalta, a cetateanului egiptean, care insa, avind activitate printr-un sediu permanent a infiintat pe terit Rom un reprezentant fiscal .In consecinta, se va comporta ca o firma romaneasca, si daca nu va regasiti intr-una din exceptiile anexei 2 , atunci parerea mea e ca facturarea trebuie sa fie facuta in lei.
Regulamentului privind regimul valutar al BNR, la art 3 prevede ca:
Art. 3. -(1) Plăţile, încasările, transferurile şi orice alte asemenea operaţiuni între rezidenţi, care fac obiectul comerţului cu bunuri şi servicii, se realizează numai în moneda naţională (leu), cu excepţia operaţiunilor prevăzute în anexa nr. 2 "Categorii de rezidenţi care pot efectua operaţiuni în valută", care se pot efectua şi în valută.
Anexa 2 prevede exceptiile :
Categoriile de rezidenţi şi situaţiile în care aceştia pot efectua operaţiuni în valută cu alţi rezidenţi sunt prezentate mai jos:
a) persoanele juridice care efectuează plăţi şi încasări nemijlocite decurgând din contracte de comerţ exterior şi prestări de servicii externe (export-import de bunuri şi servicii), pe baza contractelor de comision încheiate între comisionar şi comitent sau între comisionarul unui nerezident şi beneficiarul rezident, precum şi a contractelor de comerţ exterior respective;
b) persoanele juridice care efectuează nemijlocit plăţi şi încasări pe baza contractelor de subantrepriză decurgând din contracte de colaborare (cooperare) economică internaţională, contracte de export al unor obiective complexe şi al unor produse cu ciclu lung de fabricaţie;
c) persoanele fizice, juridice şi alte entităţi, pentru operaţiuni care decurg din acte de comerţ derulate în porturi, în zonele din aeroporturi şi punctele de trecere a frontierei de stat, asimilate zonelor libere*), ori din acte de comerţ derulate pe parcurs extern în trenuri internaţionale, la bordul aeronavelor şi navelor;
d) persoanele fizice, juridice şi alte entităţi, pentru operaţiuni stipulate de prevederi legale exprese;
e) persoanele fizice, pentru operaţiuni efectuate între acestea cu caracter ocazional;
f) persoanele fizice, juridice şi alte entităţi, pentru operaţiuni nemijlocite ce decurg din organizarea şi/sau prestarea de servicii externe, cum ar fi transportul internaţional de mărfuri şi de persoane şi turismul internaţional;
g) persoanele fizice, juridice şi alte entităţi, pentru operaţiuni nemijlocite decurgând din contracte externe de prelucrare în regim "lohn", pe baza contractelor de colaborare, în măsura în care colaboratorii rezidenţi sunt nominalizaţi în autorizaţia de perfecţionare activă;
h) persoanele fizice, juridice şi alte entităţi, pentru operaţiuni efectuate în străinătate;
i) persoane juridice şi alte entităţi, pentru plăţi efectuate către furnizorii şi subfurnizorii de bunuri şi servicii pentru produsele şi serviciile exportate.
e ok asa, inregistrarea facturii respecta legea contabilitatii; problema apare la decontarea facturii : asa cum spune regulamentul valutar, intre 2 rezidenti platile se fac in moneda nationala ; ma mir totusi ca banca a onorat plata ...fara sa atraga atentia asupra acestui aspect
adevarul e ca si bancile fac multe greseli sau interpreteaza diferit legislatia, nu spun toate bancile,dar au existat probleme care tineau de ele si chiar nu aveau habar, in principiu nu prea ii intereseaza , depinde totusi de banca!