Intr-o unitate cu profil de servicii IT&Tc este obligatia Compartimentului de Securitate si Sanatate in Munca sa asigure dotarea lucratorilor cu masti, manusi de protectie si dezinfectant de maini/auto impotriva noului coronavirus si daca DA, care este temeiul legal?
Angajatorul are obligatia asigurarii de echipament individual de protectie si materiale igienico-sanitare conform prevederilor Legii ssm nr. 319/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare,
-art.13 În vederea asigurării condiţiilor de securitate şi sănătate în muncă şi pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, angajatorii au următoarele obligaţii:
r) să asigure echipamente individuale de protecţie;
s) să acorde obligatoriu echipament individual de protecţie nou, în cazul degradării sau al pierderii calităţilor de protecţie.
-art. 15 (1) Materialele igienico-sanitare se acordă, obligatoriu şi gratuit, de către angajatori.
(2) Categoriile de materiale igienico-sanitare, precum şi locurile de muncă ce impun acordarea acestora, se stabilesc prin contractul colectiv de muncă şi/sau contractul individual de muncă.
Echipamentul si materialele de care amintiti nu sunt nominalizate in prezent printr-un document oficial ca EIP, respectiv materiale igienico-sanitare.
In toate documentele oficiale prezentate in pandemie, in legatura cu covid 19, angajatorului ii revine sarcina de aprovizionare/ de asigurare. Pentru eventuale nerespectari legislative de aprovizionare/ asigurare se pot aplica amenzi contraventionale de catre institutii ale statului, abilitate, direct angajatorului.
Angajatorul poate dispune in cadrul organigramei proprii a firmei sale care compartimente din cadrul firmei sale sa se ocupe efectiv de comandarea, de contractarea, de plata, de asigurarea echipamentului si a materialelor igienico-sanitare, de repartizarea la lucratori. Daca dispozitiile date de angajator nu s-au respectat si angajatorul a primit o amenda contraventionala, atunci acesta poate aplica sanctiuni disciplinare prevazute in ROI al firmei, lucratorilor responsabili de neindeplinirea sarcinilor primite.
Fiind vorba de o actiune noua, in mod normal angajatorul ar trebui sa emita o decizie interna prin care sa repartizeze efectiv sarcinile care revin compartimentelor implicate.
Nu cred ca un singur compartiment din cadrul oricarei firme poate avea obligatia asigurarii.