Deţin în proprietate, împreună cu soţul, un apartament de 5 camere într-un imobil monument istoric situat în centrul istoric al unui oraş turistic.
Trei încăperi sunt situate la parter şi au accese separate (uşi) direct din stradă pentru că au fost gândite şi construite ca spaţii comerciale.
De 10 ani noi folosim ca spaţiu comercial (un mic magazin de suveniruri) numai una dintre acestea, cea mai mică, de 28 mp (care avea, în acte, funcţiunea de birou şi era complet separată de restul apartamentului).
Pentru că, în fiecare an, ni se făceau tot felul de şicane în privinţa obţinerii autorizaţiei de funcţionare, la începutul anului 2019 am decis să procedăm la schimbarea de destinaţie a spaţiului de 28 mp din birou în spaţiu comercial. Şi, pentru că tot făceam acest demers, ne-am gândit să cerem schimbarea de destinaţie şi a celorlalte două spaţii învecinate, cu intrare separată din stradă, în ideea că poate, cândva, le vom folosi ca atare.
Până când documentaţia a fost completă şi ni s-a acceptat s-a făcut luna noiembrie 2019. Am obţinut primul certificat de urbanism în februarie 2020. Era greşit! Am solicitat altul. S-a eliberat în martie, tot greşit! Au urmat al treilea şi al patrulea, ambele greşite! După al patrulea certificat de urbanism s-a emis şi un certificat de atestare, şi acesta greşit, în sensul că nu se preciza că în imobil, pe lângă cele trei spaţii comerciale, mai sunt şi spaţii rezidenţiale, familia noastră având domiciliul în acest imobil. Drept urmare, ni s-a refuzat întabularea celor 3 spaţii, cu precizarea că în CF trebuie trecute toate spaţiile, cu funcţiile aferente fiecăruia (rezidenţiale şi nerezidenţiale).
Toată vara am executat lucrări de reparaţii la imobil şi nu am avut timp să ne ocupăm de solicitarea emiterii unui nou certificat de urbanism şi a certificatului de atestare aferent.
Între timp, Direcţia Fiscală Locală ne-a somat să declarăm imobilul dobândit sau construit în conformitate cu art. 461 din Legea nr. 227/2015.
Personal, dar şi în scris, am declarat că am efectuat doar reparaţii la imobil, neconstruind nimic şi, drept urmare, nu avem ce declara spre impozitare.Ni s-a trimis altă somaţie, cu precizarea că am dobândit (?!) cele 3 spaţii comerciale conform ultimului certificat de urbanism emis de Primărie şi certificatului de atestare aferent şi că trebuie să le declarăm spre impozitare, şefa serviciului respectiv ameninţând că ne face raport (?!) şi ne închide (?!). De bună credinţă fiind, am prezentat toate justificările anterioare şi am arătat că la Titlul IX, Cap. II, art. 456 – Scutiri din Codul Fiscal, la lit. x) se precizează că: (1) Nu se datorează impozit/taxă pe clădiri pentru:
x) clădirile clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologice, indiferent de titularul dreptului de proprietate sau de administrare, care au faţada stradală şi/sau principală renovată sau reabilitată conform prevederilor Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru activităţi economice."
Oricât am explicat că nu folosim spaţiile respective ca spaţii comerciale pentru că nu au fost întabulate şi nu avem nici autorizaţie de funcţionare pentru aceste spaţii, ni s-a răspuns că dacă nu le declarăm riscăm amenzi mari şi privarea de libertate.
Nu le puteam folosi oricum pentru că din acestea se face accesul în tot apartamentul şi înainte de a le folosi ca spaţii comerciale este firesc să fie separate accesele.
Am vrea să ştim dacă suntem obligaţi să declarăm şi să plătim impozit pentru toate cele 3 spaţii comerciale, deşi nu se precizează decât suprafaţa acestora, nu şi care şi unde sunt (în CF avem încăperile numerotate) şi dacă putem fi amendaţi şi privaţi de libertate deşi actele emise de Primărie (certificat urbanism şi certificat de atestare sunt greşite) şi în Codul Fiscal se precizeazâ că se plăteşte numai pentru încăperile FOLOSITE pentru activităţi economice.