avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 511 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Reparatie facuta doar pe jumatate de catre asociatie.
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Reparatie facuta doar pe jumatate de catre asociatie.

Buna ziua. Presedintele unei asociatii a convocat proprietarii de pe un tronson sa le aduca la cunostinta ca trebuie schimbata coloana de incalzire ce alimenteaza calorifele din bucatariile apartamentelor de pe tronson. Blocul are 4 etaje + parter. Pe fiecare scara la parter sunt 2 apartamente, iar la fiecare etaj 3 apartamente. Tronsonul in cauza este situat pe partea dreapta cum urci scarile. Revin: propietarii de pe tronson cel putin 3/5 adica majoritatea au hotarat sa schimbe toata coloana si au semnat o hartie parafata cu stampila asociatiei unde aparare si numele presedintelui. Pe aceasta hartie este mentionat si un pret estimativ de 3500 de lei. Au inceput lucrarile. Reparatiile au fost facute pana la etajul 2. Dupa care s-au oprit. Un locatar de pe tronson de la etajul 3 l-a intrebat pe presedinte cand ajung in dreptul apartamentului sau. Acesta a spus ca lucrarea s-a terminat pentru ca s-au intampinat dificultati (peretele prea tare desi este din caramida rosie, ca i-a incurcat nu stiu ce teava de gaze) si pentru etajul 3 si 4 coloana e inca buna si ca lucrarea sa continue trebuie alti bani. Acest fapt a trezit suspiciune printre propietari. Banii de reparatii au fost trecuti la totalul de intretinere. Proprietarii nu sunt de acord sa plateasca acesti bani pentru ca ei considera exagerat pretul in conditiile in care pretul estimativ era 3500 de lei pentru toata lucrarea nu pentru o parte (jumatate). Ce pot face proprietarii carora li s-au adaugat banii acestia la intretinere adica arpox 670 lei pt fiecare apartament de pe tronson in afara de ap de la parter de pe tronson unde s-a adaugat 800 lei. ? Eu m-am uitat in legea 196/2018 iar coloana resprectiva face parte din proprietatea comuna in opinia mea si consider ca reparatiile ar trebui platite din fondul de reparatii. Acestea fiind spuse as dori niste lamuriri cu privire la: fondul de reparatii ( unde este legiferat cat se plateste si pentru ce se poate apela la el? in caz ca se iau fonduri de acolo se pun banii la loc? daca da in ce conditii?practic cum functioneaza acest fond si de cand este obligatoriu sa se elibereze chitanta cand il platesti) actualizat pentru 2021. De asemenea unde este legiferata practica aceasta de a plati doar cei de pe un tronson anumite reparatii? Proprietarii s-au intalnit ad-hoc cu administratorul si presedintele in fata scarii, au discutat si nu s-a lamurit nimic. Ce pot face proprietarii care daca tot vor da banii astia macar sa se aleaga cu coloana schimbata? O alta intrebare este dupa ce platesti intretinerea si fondul de reparatii si fondul de rulment cate chitante trebuie sa primesti? Va multumesc.
Cel mai recent răspuns: Adrianro2019 , utilizator 15:27, 12 Iunie 2022
cereti in scris presedintelui sa va prezinte oferta/devizul firmei...este obligat sa raspunda in max 10 zile

referitor la aceste reparatii pot fi facute pe tronsoane dar parerea mea e ca trebuie schimbate toate......daca una s-a spart,cu siguranta si celelalte sunt aproape..........diferenta de uzura nu poate fi mare

nu inteleg care e faza cu peretii tari....nu au folosit aceleasi gauri ramase prin inlaturarea tevilor vechi?in plus ele trec prin plansee care oricum au gauri mai generoase...ca merg pe verticala si nu pe orizontala

fondul de reparatii se voteaza in adunarea generala,anual, pe baza unor estimari de chetuieli(com ex vine cu propunerea de inlocuire tevi....costul ar fi in jur de 10k ron ......se voteaza si se strang conform cota parte)(ca sa fie cat mai exacta suma,se pot cere niste oferte inaintea propunerii in AG)

legea prevede ca se elibereaza chitanta separata pentru banii care au ca destinatie fonduri si banii pt intretinere(nu as putea sa explic care e logica)


redscouser a scris:

Eu m-am uitat in legea 196/2018 iar coloana resprectiva face parte din proprietatea comuna in opinia mea si consider ca reparatiile ar trebui platite din fondul de reparatii. Acestea fiind spuse as dori niste lamuriri cu privire la: fondul de reparatii ( unde este legiferat cat se plateste si pentru ce se poate apela la el? in caz ca se iau fonduri de acolo se pun banii la loc? daca da in ce conditii?practic cum functioneaza acest fond si de cand este obligatoriu sa se elibereze chitanta cand il platesti) actualizat pentru 2021. De asemenea unde este legiferata practica aceasta de a plati doar cei de pe un tronson anumite reparatii?

Tot in legea 196/2018 este data si definitia partii comune:
p)parti comune - partile din cladire si/sau din terenul aferent acesteia care nu sunt proprietati individuale si sunt destinate folosintei tuturor proprietarilor sau unora dintre acestia, precum si alte bunuri care, potrivit legii sau vointei partilor, sunt in folosinta comuna.

Daca observati, nu toate partile comune sunt ale tuturor, exista si parti comune exclusive. De aceea reparatia unei parti comune exclusive, cum e acea coloana, se suporta doar de catre cei racordati la ea.

Chiar daca legea 196 nu pare a fi foarte explicita, exista art. 654 din codul civil, care spune:
Art. 654
Cheltuielile legate de întreţinerea, repararea şi exploatarea părţilor comune

(1) În lipsa unor prevederi legale sau înţelegeri contrare, fiecare coproprietar suportă cheltuielile legate de întreţinerea, repararea şi exploatarea părţilor comune, în proporţie cu cota sa parte.
(2) Cu toate acestea, cheltuielile legate de părţile comune folosite exclusiv de către unii dintre coproprietari cad în sarcina acestora din urmă.


Fondul de reparatii este definit la art. 71 din legea 196 :
Articolul 71
(1)Anul fiscal si exercitiul financiar al asociatiei de proprietari este anul calendaristic. Excedentele anuale rezultate din executia bugetelor de venituri si cheltuieli, ramase neutilizate la finele exercitiului bugetar, se reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.
(2)Proprietarii membri ai asociatiei de proprietari au obligatia sa aprobe un fond de reparatii anual, necesar pentru repararea si imbunatatirea proprietatii comune. Comitetul executiv fundamenteaza si prezinta adunarii generale suma anuala necesara pentru constituirea sau completarea fondului de reparatii, care se alimenteaza in avans, in transe lunare egale, prevazute in lista de plata a cheltuielilor asociatiei de proprietari. Fondul de reparatii este utilizat numai pentru consolidarea condominiului, reabilitarea termica, cresterea calitatii ambiental-arhitecturale a constructiilor, precum si pentru repararea si imbunatatirea proprietatii comune.
(3)Sumele incasate pentru constituirea fondului de reparatii se depun, in conformitate cu prevederile prezentei legi, in contul asociatiei de proprietari prevazut la art. 20 alin. (1). (
4)Pentru incasarea fondului de reparatii, administratorul elibereaza chitanta nominala separata.
(5)In termen de 5 zile de la incetarea contractului de administrare, administratorul este obligat sa prezinte, in conditiile prevazute la art. 69 alin. (1), presedintelui asociatiei de proprietari si cenzorului/comisiei de cenzori contabilitatea fondului de reparatii, a fondului de rulment si sa o transfere noului administrator.
[ link extern ]
[ link extern ]
domnule latka. dumneavoastră sunteti in eroare.
sa va explic.

legea 196 in cazul asociatiilor de proprietari este principală si „bate” codul civil. art. 645 poate trece inaintea legii 196 doar dacă nu există asociatie sau există blocuri cu 2-3 apartamente. unde există asociație înființată existp legea 196 si nu codul civil. legea 196 prevede clar ca este parte comună. părțile comune se împart.

părți comune exclusive sunt cele care au fost date în folosință pentru o perioadă, adică închiriate. și automat nu mai e comună pe perioada respectivă. atunci evident proprietarul sau chiriasul respectiv plătește singur tot ce e de plătit.

pot fi și cazuri când se poate plăti o cheltuială doar de către scara respectivă, dar acest lucru trebuie hotărât în adunare generală. dacă adunarea generală nu a hotărât nimic TOTUL se împarte. conform art. 85 din 196.


latka a scris:



redscouser a scris:

Eu m-am uitat in legea 196/2018 iar coloana resprectiva face parte din proprietatea comuna in opinia mea si consider ca reparatiile ar trebui platite din fondul de reparatii. Acestea fiind spuse as dori niste lamuriri cu privire la: fondul de reparatii ( unde este legiferat cat se plateste si pentru ce se poate apela la el? in caz ca se iau fonduri de acolo se pun banii la loc? daca da in ce conditii?practic cum functioneaza acest fond si de cand este obligatoriu sa se elibereze chitanta cand il platesti) actualizat pentru 2021. De asemenea unde este legiferata practica aceasta de a plati doar cei de pe un tronson anumite reparatii?

Tot in legea 196/2018 este data si definitia partii comune:
p)parti comune - partile din cladire si/sau din terenul aferent acesteia care nu sunt proprietati individuale si sunt destinate folosintei tuturor proprietarilor sau unora dintre acestia, precum si alte bunuri care, potrivit legii sau vointei partilor, sunt in folosinta comuna.

Daca observati, nu toate partile comune sunt ale tuturor, exista si parti comune exclusive. De aceea reparatia unei parti comune exclusive, cum e acea coloana, se suporta doar de catre cei racordati la ea.

Chiar daca legea 196 nu pare a fi foarte explicita, exista art. 654 din codul civil, care spune:
Art. 654
Cheltuielile legate de întreţinerea, repararea şi exploatarea părţilor comune

(1) În lipsa unor prevederi legale sau înţelegeri contrare, fiecare coproprietar suportă cheltuielile legate de întreţinerea, repararea şi exploatarea părţilor comune, în proporţie cu cota sa parte.
(2) Cu toate acestea, cheltuielile legate de părţile comune folosite exclusiv de către unii dintre coproprietari cad în sarcina acestora din urmă.


Fondul de reparatii este definit la art. 71 din legea 196 :
Articolul 71
(1)Anul fiscal si exercitiul financiar al asociatiei de proprietari este anul calendaristic. Excedentele anuale rezultate din executia bugetelor de venituri si cheltuieli, ramase neutilizate la finele exercitiului bugetar, se reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.
(2)Proprietarii membri ai asociatiei de proprietari au obligatia sa aprobe un fond de reparatii anual, necesar pentru repararea si imbunatatirea proprietatii comune. Comitetul executiv fundamenteaza si prezinta adunarii generale suma anuala necesara pentru constituirea sau completarea fondului de reparatii, care se alimenteaza in avans, in transe lunare egale, prevazute in lista de plata a cheltuielilor asociatiei de proprietari. Fondul de reparatii este utilizat numai pentru consolidarea condominiului, reabilitarea termica, cresterea calitatii ambiental-arhitecturale a constructiilor, precum si pentru repararea si imbunatatirea proprietatii comune.
(3)Sumele incasate pentru constituirea fondului de reparatii se depun, in conformitate cu prevederile prezentei legi, in contul asociatiei de proprietari prevazut la art. 20 alin. (1). (
4)Pentru incasarea fondului de reparatii, administratorul elibereaza chitanta nominala separata.
(5)In termen de 5 zile de la incetarea contractului de administrare, administratorul este obligat sa prezinte, in conditiile prevazute la art. 69 alin. (1), presedintelui asociatiei de proprietari si cenzorului/comisiei de cenzori contabilitatea fondului de reparatii, a fondului de rulment si sa o transfere noului administrator.
[ link extern ]
[ link extern ]

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Cine beneficiază de venituri din chirie spatiu comun bloc? calinn_g calinn_g Intr-o asociație de proprietari a unui bloc cu mai multe scari, veniturile din închirierea unui spațiu comun aferent unei singure scari (sa zicem un uscator ... (vezi toată discuția)
Buna ziua. va rog sa aveti amabilitatea sa-mi raspundeti la urmatoarea ... iordana1900 iordana1900 Buna ziua. Va rog sa aveti amabilitatea sa-mi raspundeti la urmatoarea intrebare: suntem un bloc de 8 etaje, iar pe fiecare etaj sunt 2 ap. de 3 camere, 1 ... (vezi toată discuția)
Comitetul a decis ca reparația țevii de scurgere a apei menajere să fie plătită doar de proprietarii afectați. e legală această hotărâre? vic010923 vic010923 Cum se procedează în cazul în care la un bloc de 4 etaje, 3 scări, la scara la care este fisurata țeava de scurgere a apei menajere, undeva intre etajele ... (vezi toată discuția)