La ce sume se referă art. 74, alin (2) din Legea 196/2018 că trebuie restituite? Cenzorul asociației compară soldul contului bancar la februarie 2023 cu cheltuielile lunii februarie 2023 şi pentru că suma din bancă este de 2-3 ori mai mare decât totalul cheltuielilor lunii februarie 2023 susține că asociația trebuie să restituie diferența de bani proprietarilor, invocând acest articol de lege. Asociația are rău-platnici de la care recuperează bani prin instanță, are sistem de penalizare procentuală, are fond de reparții.
Este corectă această abordare a cenzorului?
"Art. 74, (2) Dacă din calculele efectuate rezultă un excedent, în sensul că sumele încasate depășesc în valoare totalul cheltuielilor, aceste sume trebuie regularizate prin lista de plată aferentă lunii următoare sau rambursate proprietarilor îndreptățiți în termen de maximum 30 de zile de la constatarea acestora."
Cenzorul compara gresit.
El trebuie sa verifice lista afiata cu facturile folosite la iirealizarea listei lunii de verificat.
In cont pot fi mai multi sau mai putini bani decat o lista lunara.
Chiar si daca ar fi prima luna a asociatiei de proprietari presupunand ca s-a infiintat ieri tot e gresit.
De exemplu un locatar poate plati mai multi bani decat are pe lista ca avans pentru luna urmatoare.
Cenzorul dvs are prea multa "carte" si-l doare capul. Mai bine s-ar apuca si de altceva, poate intelege mai bine. !
Asadar, abordarea cenzorului ar fi ok, doar daca se refera la Fd. de rulment, iata:.
Se discuta aici, in primul rand despre Fd. de rulment, plecand de la art. 72- uitati-va cu atentie: Art. 72. - (1) În scopul asigurării sumelor necesare pentru plăţi curente, asociaţia de proprietari este obligată să stabilească cuantumul şi cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment. Fondul de rulment se stabileşte astfel încât să poată acoperi cheltuielile curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice....
Cititi si mai departe singur. De altfel, Fd. de rulment este singurul fond care poate fi returnat unui proprietar si aceasta in anumite conditii - unde sunt de acord cu cenzorul dvs, dar nu asa la "hurta", ca a vazut el ca aveti bani destui in cont si tre' sa-i returnam...
Haideti sa facem un exercitiu:
In asociatia dvs. s-a discutat si hotarat in AG, ca valoarea Fd. de rulment sa fie de 500 lei/apt (de fapt valoarea acestuia se stabileste individual, pe fiecare proprietar, functie de valoarea medie a cheltuielilor, dar pentru a intelege, zicem ca val. Fd. de rulment este de 500 lei/apt.).
Bun, intre timp, toti proprietarii au renuntat la incalzirea prin sistemul centralizat si si-au montat sisteme proprii de incalzire (CT), astfel incat, dintr-o data cei 500 lei din Fd. de rulment ai fiecaruia este prea mare si abia atunci se poate aplica ce zice dom' cenzor, dar trebuie facuta o discutie in AG si hotarata o suma mai mica, de ex. 200 lei. Cu diferenta eu as achita c/val totala sau partiala a intretinerii de pe ultima lista de plata, celor indreptatiti.
Cu celelalte fonduri, este altceva. Nu se returneaza proprietarilor chiar daca pleaca din asociatie, asa ca raman frumusel in contul asociatiei.
Succes !