O persoana angajta la o firma din Bucuresti se hotaraste sa-si dea demisia din motive personale; trebuie sa se intoarca urgent si pe perioada necunoscuta in orasul natal. Asa cum precizeaza si Codul Muncii, nu trebuie sa justifice decizia, ci doar sa o aduca la cunostinta angajatorului. Formuleaza in scris demisia, o prezinta patronului, dupa ce discutasera si verbal despre decizia de a pleca. Patronul accespt hartia, dar se infurie si incepe sa reproseze angajatului lucruri neadevarate de care nu s-a plans pana atunci..
Persoana in cauza doreste sa nu stea in preaviz si ii invoca angajatorului faptul ca in Contractul Individual de Munca semnat si inregistrat la ITM, la punctulartx, punctul y, este precizat ca angajatul trebuia sa primeasca lunar bonuri de masa si 2% comision din vanzarile efectuate. Angajatorul nu si-a respectat niciodata aceste precizari, deci nu a oferit niciodata bonuri de masa si nici comisionul stipulat in contract.
Cu toate acestea, angajatorul refuza sa lase angajatul sa plece fara preaviz amenintand angajatul ca ii va face probleme la urmatoarea angajare si ca il va amana cat mai mult posibil cand va avea nevoie de documentele de plecare: fisa de lichidare, adeverinta de vechime, etc.
Ce se poate face in situatia asta? Chiar are putere angajatorul sa il retina pe angajat in preaviz avand in vedere ca el a incalcat articolul din contract? Are voie sa ii faca probleme cu documentele? Cui ar trebui sa se adreseze angajatul daca se va intampla asta?
Persoana isi poate da demisia conform cu art 79, 8 Codul muncii : "Salariatul poate demisiona fara preaviz daca angajatorul nu isi indeplineste obligatiile asumate prin contractul individual de munca"- adica comisionul de 2 % din vanzari (referitor la bonuri de masa este discutabil ). Se trimite demisia prin confirmare primire la sediul firmei . Daca nu se primeste decizia de incetare se poate face o sesizare la ITM de care apartine firma...anagajatorii sunt obligati ca in termen de 5 zile de la intocmirea ei sa instiinteze fostul angajat iar acesta sa ia la cunostinta ( confirmarea de primire reprezinta dovada ca ati depus demisia la firma ) . Din pacate referitor la adeveverintele de vechime si altele pot intarzia eliberarea lor pentru ca fiecare , se pare ca isi face Legea proprie ...insa ciar si cu intarziere sunt obligati sa le emita . Atata vreme cat persoana nu vrea sa se angajeze curand la alta firma atunci nu are de ce sa-si fac probleme .
Mult succes.
Multumesc pt raspuns.
Demisia au acceptat-o, deci nu mai e nevoie sa o trimita cu confirmare, dar ma gandeam ca nu au voie sa faca probleme la emiterea documentelor.
1. Daca angajatorul nu este de acord ca renunte la cele 15 zile calendaristice de preaviz nu-l puteti obliga. Preavizul trebuie efectuat .La incetarea activitatii , in termen de 30 zile, angajatorul trebuie sa inmaneze angajatului ( personal sau prin imputernicire ) carnetul de munca , decizia de incetare , nota de lichidare , adeverinta de vechime ( adeverinta eliberata pe baza de cerere) . La terminarea activitatii , la lichidarea ultimei luni lucrate , se vor primi toate drepturile salariale inclusiv compensarea in bani a zilelor de concediu neefectuate aferente anului 2009 si anului 2010.Daca intampinati greutati in obtinerea documentelor faceti o sesizare la ITM Bucuresti.
2. Pentru clauzele contractuale nerespectate de angajator, faceti o sesizare la ITM si, daca e cazul, actionati pe angajator in instanta.
Lichidare
anda_bebeko
Buna ziua,
Pana la data de 17 iulie am fost angajata cu 8 ore/zi la angajatorul X, dupa aceasta data semnand un act aditional la CIM prin care am fost ... (vezi toată discuția)