avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 925 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Pensionari şi probleme juridice ... Pensie de urmas! Buna seara! Sunt pensionata medical ...
Discuție deschisă în Pensionari şi probleme juridice legate de pensii

Pensie de urmas! Buna seara! Sunt pensionata medical gr lll si nu am inca varsta ...

Buna seara!
Sunt pensionata medical gr lll si nu am inca varsta standard de pensionare limita de varsta.
In urma cu 6 saptamani mi a decedat sotul care era pensionar la limita de varsta dar era totodata si angajat cu CIM. A lucrat pana a decedat, asa i s a desfacut de fapt contractul de munca, avand in total 68 ani de munca, legal.
Cf legii 263/2010 legea pensiilor, sotul supraviețuitor are dreptul la pensie de urmas pe 6 luni de zile, daca nu are varsta standard de pensionare si daca are un venit mai mic de 35% din salariul mediu brut! Si in acest caz, tot legea spune, ca sotul supravietuitor are dreptul la 50% din cuantumul pensiei in plata a sotului decedat sau la care ar fi avut dreptul sotul decedat.
In acest sens am depus o cerere la Casa de Pensii solicitand totodata sa i fie recalculata pensia sotului, tinandu se seama de anii munciti in plus fata de cei 40 de ani pt care i s a calculat initial pensia atunci cand a iesit la pensie, la 60 de ani.
Va rog frumos, imi puteti spune daca am inteles corect ceea ce este mentionat in lege?
Multumesc mult!
Cel mai recent răspuns: lumifatu , utilizator 11:11, 15 Decembrie 2023
1 din 2 utilizatori consideră
acest răspuns util
Da , corect ... intr-o oarecare masura ... Sotul supravietuitor care nu are varsta standard de pensionare are dreptul la pensie de urmas timp de 6 luni daca NU realizeaza venituri dintr-o activitate profesionala , sau acestea sunt de cel mult 35% din castigul salarial mediu brut . Deci , NU din pensie . Intrebati la Casa de Pensii , cred ca va trebui sa va depensionati ( sa iesiti din pensia de boala ) , devenind sotie supravietuitoare fara venituri , si apoi v-ati incadra la cele 6 luni pensie de urmas . Bagati de seama , cele 6 luni sunt calculate de la data decesului , nu de la data depunerii cererii . Mai exista si art. 92 care spune ca , daca aveti pensie proprie , puteti alege intre pensia dvs. si cea de urmas , si atunci e posibil sa nu trebuiasca sa se renunte la pensia de invaliditate , doar - pentru o vreme - sa o incasati pe cea mai avantajoasa ... Eu nu sunt jurist , cel mai bine va veti lamuri intreband la Casa de Pensii cum ar trebui sa procedati , sa nu va treziti cu un raspuns la cerere de respingere , motivat de faptul ca aveti pensie deja si nu puteti incasa doua pensii . Oficial , aceasta nu poate sa va raspunda decat strict pe ceea ce ati solicitat , nu si pentru ce nu ati cerut ( cu toate ca aveati dreptul , dar nu ati facut-o ) .
Ultima modificare: Vineri, 8 Decembrie 2023
CHKa, utilizator
Mi as dori un raspuns din partea unui avocat deoarece ceea ce dv ati scris nu este mentionat in lege. Nu scrie nicaieri ca, daca esti pensionat medical, nu ai dreptul la 6 luni pensie de urmas!! Eu nu realizez venituri din nicio activitate profesionala dar am sub 35% din salariul mediu brut!!
Ultima modificare: Vineri, 8 Decembrie 2023
lumifatu, utilizator
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Asteptati , atunci , raspunsul unui avocat ... Va redau - totusi - art . 92 din Legea 263/2010 : “ Sotul supravietuitor care are dreptul la o pensie proprie si indeplineste conditiile prevazute de lege pentru obtinerea pensiei de urmas dupa sotul decedat poate opta pentru cea mai avantajoasa pensie “ . Fara nici o referire la vreo suma ... Pensia de invaliditate este tot o pensie , e proprie , si este dreptul unui asigurat care , bolnav fiind , si-a pierdut cel putin 50% capacitatea de munca . Sunteti - prin urmare - exact in situatia despre care se vorbeste in acest articol : un sot supravietuitor , care are dreptul la o pensie proprie , dar si la pensie de urmas . Deci - de fapt- chiar scrie in Lege ... NU se pot incasa doua pensii din sistemul public de pensii , indiferent de nivelul lor .
Ultima modificare: Sâmbătă, 9 Decembrie 2023
CHKa, utilizator
Dar renuntand la pensia mea, chiar si pt o perioada limitata de timp, nu risc sa raman fara ea? Oricum trec prin comisie medicala in fiecare an.
Multumesc.
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
1. varianta actuala a art.92:
Copiii și soțul supraviețuitor care au dreptul la o pensie proprie și îndeplinesc condițiile prevăzute de lege pentru obținerea pensiei de urmaș după susținătorul decedat pot opta pentru cea mai avantajoasă pensie.

2. art. 118
....
(2) Soțul supraviețuitor, beneficiar al unei pensii de urmaș, poate cumula pensia cu venituri din activități dependente, aflându-se în una dintre situațiile prevăzute la art. 6 alin. (1) pct. I lit. a) și b) sau pct. II, dacă acestea nu depășesc 35% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
....

3. Se beneficiază de pensie de urmaş pe o perioadă de 6 luni de la data decesului dacă în această perioadă nu realizati venituri lunare din activităţi dependente
a. în baza unui contract individual de muncă;
b. în baza unui raport de serviciu;
c. din activități în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, precum şi ca membri cooperatori într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti ale căror drepturi și obligații sunt asimilate în condițiile Legii nr. 263/2010 cu cele ale persoanelor prevăzute la art. I din lege.

4. Cumul a doua pensii in sistemil public este interzis prin lege.

5. Legea nr. 578/2004 privind acordarea unui ajutor lunar pentru soțul supraviețuitor, cu modificările și completările ulterioare
(1) Soţul supravieţuitor al unei persoane care, la data decesului, avea calitatea de pensionar, după caz, în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat sau în fostul sistem al asigurărilor sociale pentru agricultori beneficiază, la cerere, în condiţiile prezentei legi, de un ajutor lunar.
(2) Ajutorul lunar se acordă soţului supravieţuitor care, la data solicitării, îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) este pensionar din sistemul public de pensii şi are cel puţin vârsta standard de pensionare, prevăzută în anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare;
b) nu beneficiază de pensie din alte sisteme neintegrate sistemului public;
c) nu s-a recăsătorit după decesul soţului;
d) durata căsătoriei cu soţul care a decedat a fost de cel puţin 10 ani;
e) nu se afla în una dintre situaţiile prevăzute la art. 5 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 , cu modificările şi completările ulterioare;
f) are domiciliul pe teritoriul României.

Alte discuții în legătură

Pensie de urmas cornelianedelcu cornelianedelcu Buna ziua, As dori sa ma lamuriti daca sotie pensionata medical revizuibila anual ,varsta 57 ani poate beneficia de pensie de urmas in urma decesului sotului ... (vezi toată discuția)
Pensie sot supravietuitor carastefan carastefan Doi soti, unul pensionar celalalt inca activ in concediu medical dar cu perspective de a obtine o pensie mai mare, deasemenea cu perspectiva (medicala) de-a ... (vezi toată discuția)
Pensie de urmas myrymia myrymia Buna ziua, Cum se poate proceda ca mama mea, ramasa vaduva, sa poata beneficia de pensia de urmas? Mentionez ca tatal meu a murit de o luna iar mama este ... (vezi toată discuția)