avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 709 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Obligativitate sau necesitate actualizare acord de ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Obligativitate sau necesitate actualizare acord de asociere/statut al asociatiei de proprietari

Buna ziua!

Va scriu cu o intrebare legata de o situatie despre care nu imi dau seama daca este sau nu mentionata in legea 196/2018. Mentionez ca am citit legea si nu mi se pare ca am gasit informatia pe care o caut.

Sunt membru in Comitetul Executiv al unui complex rezidential din Bucuuresti, complex cu doua blocuri in momentul de fata.

In 2022 a fost dat in folosinta primul bloc, iar cu aceasta ocazie a fost infiintata si asociatia de proprietari, dupa primele apartamente vandute.
In documentele prezentate la infiintarea asociatiei, mai exact in acordul de asociere, a fost mentionat primul bloc oarecum indirect (prin numar de apartamente, numar de locuri de parcare subterane si supraterane, numar de boxe pentru depozitare, numar de spatii comerciale, suprafata etc). In urma vanzarilor apartamentelor, noii proprietari din bloc au aderat la asociatie prin cerere conform Art 17 alineatul 7 din legea 196/2018:
(7) Înscrierea ulterioară în asociație a proprietarilor care nu au fost prezenți la adunarea proprietarilor în vederea constituirii asociației de proprietari sau care au dobândit calitatea de proprietari ulterior adunării de constituire, după caz, se face la cererea scrisă a acestora, prin semnarea unui act adițional la acordul de asociere. Prin grija președintelui asociației de proprietari, actele adiționale se atașează dosarului de înființare a asociației, se păstrează la sediul asociației și se prezintă compartimentelor de specialitate din cadrul primăriei, la solicitarea acestora.

In anul 2023 s-a dat in folosinta al doilea bloc, iar proprietarii de aici au aderat si ei la asociatie prin cerere conform Art 17 alineatul 7.

Acum vine si intrebarea: este necesar sau obligatoriu prin lege sa actualizam acordul de asociere sau statutul pentru a fi mentionat si al doilea bloc? Daca da, ma puteti ajuta, va rog si cu legea/articolul care mentioneaza acest aspect?

Multumesc frumos!
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Trebuie văzut și dacă cele două blocuri existente la acest moment, respectiv cele patru cât vor fi în final, au sau vor avea elemente de proprietate comună care ar putea fi considerate obiectul unui drept de coproprietate forțată al tuturor proprietarilor, cum ar fi drumuri de acces, locuri de joacă pentru copii, teren liber spații verzi-amenajări peisagistice și altele.

În caz contrar nu vor putea face parte dintr-o singură asociație pentru că potrivit art. 2 lit. d din legea nr. 196/2018 asociația de proprietari este

„ forma de asociere autonomă și fără scop lucrativ a proprietarilor dintr-un condominiu, având ca scop administrarea, exploatarea, întreținerea, repararea, reabilitarea și modernizarea PROPRIETĂȚII COMUNE, menținerea în stare bună a imobilului, respectarea drepturilor și asumarea obligațiilor de către toți proprietarii”.



smihai89 a scris:

Mulțumesc frumos pentru explicații!

Legat de detaliile blocului/blocurilor din acordul de asociere, aveți idee unde aș putea găsi sau cum s-ar putea formula un exemplu deschis prin care să se înțeleagă că vor fi mai multe blocuri în complex? Ideea este că la final vor fi 4 blocuri (momentan sunt doar 2).

O altă perspectivă legat de Art 17 alin 3 pct A și C este că detaliile blocului/blocurilor trebuie să fie din informații obiective.
Mă gândesc la o situație de genul: cât timp un bloc nu este dat în folosință (încă este șantier) există număr cadastral doar pentru terenul pe care se construiește. Există într-adevăr proiectul pentru bloc, dar se pot folosi detalii din proiect în acordul de asociere? Adică să menționăm în acordul de asociere faptul că vor fi 4 blocuri, dar două încă sunt în stadiu de proiect.






Ultima modificare: Sâmbătă, 6 Aprilie 2024
robert1958, utilizator
Am înțeles, mulțumesc!

Există spații verzi prevăzute în complex conform legii (știu că există o lege care presupune X mp de spațiu verde pentru Y mp construiți sau ceva similar), deci sunt spații comune pentru toate blocurile. Sunt și locuri de joacă pentru copii și drumuri de acces comune pentru tot complexul.

Deci acesta ar fi motivul care ne “obligă” să avem o singură asociație pe tot complexul și să cuprindem toate blocurile în acte.

Vom începe demersurile pentru actualizarea actelor.

Mulțumesc frumos pentru explicații și pentru timpul acordat redactării lor!
Ultima modificare: Luni, 8 Aprilie 2024
Manuela Rășină, administrator
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Trebuie văzut în actele de proprietate dacă dezvoltatorul v-a vândut o data cu bunul principal și cota-parte indiviză din drumul de acces, spațiile verzi și locurile de joacă, ca bunuri accesorii.

Cunosc mai multe cazuri în care dezvoltatatorul a rămas proprietarul respectivelor bunuri ( drumul de acces, spațiile verzi și locurile de joacă) ce ar fi trebuit să constituie bunuri accesorii bunurilor principale, acordând cumpărătorilor doar drept de folosință.

Acordul de asociere final nu va fi unul obișnuit, cel puțin în privința cotelor părți indivize, pentru că veți avea un o cotă-parte indiviză calculată pentru fiecare bloc în parte ca raportul dintre suprafața utilă a proprietății individuale și suma suprafețelor utile ale tuturor proprietăților individuale din respectivul bloc și o altă cotă-parte indiviză calculată ca raportul dintre suprafața utilă a proprietății individuale și suma suprafețelor utile ale tuturor proprietăților individuale din întregul condominiu la care se vor raporta cheltuilelile pentru întreținerea repararea și modernizarea drumului de acces, a spațiilor verzi și locurilor de joacă.

Exact așa funcționăm și noi, cu un acord de asociere adoptat în 2008 și modificat/completat/actualizat în 2023 cu respectarea dispozițiilor art. 21 din lege ca urmare a divizării asociației , fiind înregistrat la judecătoria Sector 1 București în această formă.

smihai89 a scris:

Există spații verzi prevăzute în complex conform legii (știu că există o lege care presupune X mp de spațiu verde pentru Y mp construiți sau ceva similar), deci sunt spații comune pentru toate blocurile. Sunt și locuri de joacă pentru copii și drumuri de acces comune pentru tot complexul.

Deci acesta ar fi motivul care ne “obligă” să avem o singură asociație pe tot complexul și să cuprindem toate blocurile în acte.


Ultima modificare: Duminică, 7 Aprilie 2024
robert1958, utilizator

~ final discuție ~