va rog sa precizati daca prevederea legala referitoare la posibilitatea angajatelor de a-si prelungi activitatea pana la varsta de 65 de ani, daca indeplinesc conditiile de a iesi la pensie (in sistemul public), este valabila pentru toate angajatele si in toate domeniile, nu doar pentru functionare si angajatele din invatamantul preuniversitar.
Am gasit aceasta situatie in doua articole precedente ale Dvs. de pe acest site. Ma intereseaza in special prevederea ca angajatorul nu se poate opune sau nu poate conditiona acest tip de cerere.
Mai exact, care este temeiul legal?
Art. 56 C.mun.
(1) Contractul individual de munca existent inceteaza de drept:
....
c) la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare sau, cu caracter exceptional, pentru salariata care opteaza in scris pentru continuarea executarii contractului individual de munca, in termen de 30 de zile calendaristice anterior implinirii conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, la varsta de 65 de ani;
....
(4) Pe baza unei cereri formulate cu 30 de zile inainte de data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare si cu aprobarea angajatorului, salariatul poate fi mentinut in aceeasi functie maximum 3 ani peste varsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a contractului individual de munca.
Art. 2 C.mun.
Dispozitiile cuprinse in prezentul cod se aplica:
a) cetatenilor romani incadrati cu contract individual de munca, care presteaza munca in Romania;
.....
Una dintre regulile de interpretare logică se exprimă prin adagiul ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus, adică unde legea (norma juridică) nu distinge, nici interpretul nu trebuie să distingă.
In speta, prevederea la care faceti referire se aplica in toate sectoarele de activitate, privat sau bugetar.
Multumesc! Intrebarea mea era si daca angajatorul poate sa conditioneze aprobarea cererii, de exemplu de realizarea unui anumit punctaj la evaluarea pe anul respectiv/anterior. Din formularea din text - "cu aprobarea angajatorului", "poate fi mentinut pe aceeasi functie", reiese ca angajatorul poate sa-i refuze angajatei acest drept. Am intrebat asta pentru ca din cele 2 articole publicate pe avocatnet.ro reiese ca angajatorul nu ii poate refuza sau conditiona acest drept angajatei - cel putin nu in situatii in care angajata nu a fost cercetata disciplinar, de exemplu. Adica, daca angajatorul poate conditiona aprobarea acestei cereri de obtinerea calificativului maxim la evaluarea anuala? Sa inteleg deci ca angajatorul are aceasta posibilitate?
Acum am vazut si prevederea alin 3 din art. 56 Codul muncii "Angajatorul nu poate ingradi sau limita dreptul salariatei de a continua activitatea in conditiile prevazute la alin. (1) lit. c) teza intai." Deci, in mod normal, angajatorul nu ii poate ingradi/conditiona acest drept (prin cerinta de a realiza treapta maxima la evaluarea anuala)