avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 901 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul familiei sau probleme ... Bună, dacă depun o declarație online la un proces ...
Discuție deschisă în Dreptul familiei sau probleme juridice de familie

Bună, dacă depun o declarație online la un proces civil este ...

Bună, dacă depun o declarație online la un proces civil este luată în considerare de judecător.
Ați primit mai multe răspunsuri, vagi, care nu v-au lămurit. Da, puteți să depuneți concluzii scrise online dar, ca să fiți sigur că instanța le va lua în considerare, trebuie să fie semnate cu semnătură electronică! Aveți așa ceva? Dacă nu, le trimiteți frumos cu scrisoare cu confirmare de primire.

Am și eu un proces pe rol, deschis online. Numai că, deîndată ce mi s-a deschis un dosar, am primit de la grefier o scrisoare fizică, în care mi se cere să trimit, cu semnătură olografă, cererea, cu copiile certificate pentru conformitate de către mine, a documentelor anexate, ceea ce am și făcut. Nu este similar cu "depunerile online, la etaj", fiindcă aici funcționează, însă trebuie să existe o modalitate de a asigura că "tu ești tu", și singura metodă sigură acceptată este semnătura electronică. ANAF-ul de pildă acceptă o metodă de accesare a SPV - Spațiu privat virtual -, printr-o metodă de accesare a lor. Justiție însă nu. Se pare că, odată cu emiterea cărților de identitate electronice, vom avea cu toții, inclusă, gratis, semnătura electronică.

Ibag1984 a scris:

Bună, dacă depun o declarație online la un proces civil este luată în considerare de judecător.

1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Este totuși posibilă și valabilă transmiterea înscrisurilor semnate olograf scanate și atașate la email. Mai ales la note de ședință și note scrise, care nu se comunică celorlalte părți.

Pe de altă parte, dacă ar trebui să fiți audiați ca martor, trebuie să vă prezentați fizic în instanță. Dacă vorbim de proba interogatoriului, numai persoanele juridice răspund în scris.
Răspunsul dvs., domnu' avocat este vag. Ce înseamnă 'este posibilă și valabilă"? Instanța este obligată sau nu să o considere ca fiind depusă de petent? Sau este ceva similar cu discuția cu un mort: se poate vorbi cu un mort? Da, se poate. Dar nu înseamnă că mortul și răspunde.
Dar de ce să mai vorbim, suntem în epoca AI-ului, iată ce spune Gemini:

În general, un document semnat, scanat și transmis prin e-mail unei instanțe nu are aceeași valoare juridică ca un document original, semnat olograf (de mână) sau cu o semnătură electronică calificată.
Iată de ce:
* Autenticitate: O semnătură scanată poate fi ușor copiată și inserată în alte documente, ceea ce ridică probleme de autenticitate și integritate a documentului.
* Dovadă: În cazul unui litigiu, o semnătură scanată poate fi dificil de verificat și contestată, spre deosebire de o semnătură olografă sau electronică, care pot fi expertizate.
* Legislație: Legea privind semnătura electronică (Legea nr. 455/2001) recunoaște valoarea juridică a semnăturii electronice calificate, dar nu menționează nimic despre semnăturile scanate.
Cu toate acestea, există și câteva situații în care un document semnat, scanat și transmis prin e-mail poate fi acceptat de instanță:
* Acordul părților: Dacă ambele părți sunt de acord cu utilizarea documentelor scanate și nu contestă autenticitatea lor, instanța le poate lua în considerare.
* Probe indirecte: Un document scanat poate fi folosit ca probă indirectă, alături de alte dovezi, pentru a susține o anumită afirmație.
* Circumstanțe speciale: În anumite situații, instanța poate accepta un document scanat, ținând cont de circumstanțele specifice ale cazului și de principiul bunei-credințe.
Este important de menționat că fiecare caz este diferit și depinde de circumstanțele sale specifice. De aceea, este recomandat să consultați un avocat pentru a obține o opinie juridică personalizată în funcție de situația dumneavoastră.
În concluzie, deși un document semnat, scanat și transmis prin e-mail nu are, de regulă, aceeași valoare juridică ca un document original sau electronic, acesta poate fi acceptat de instanță în anumite situații.

Concluzia: numai cu semnătură electronică este sigur!

Alexandru Surcel a scris:

Este totuși posibilă și valabilă transmiterea înscrisurilor semnate olograf scanate și atașate la email. Mai ales la note de ședință și note scrise, care nu se comunică celorlalte părți.

Pe de altă parte, dacă ar trebui să fiți audiați ca martor, trebuie să vă prezentați fizic în instanță. Dacă vorbim de proba interogatoriului, numai persoanele juridice răspund în scris.

Ultima modificare: Joi, 6 Februarie 2025
hotumattua, utilizator
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Multe vorbe pentru o reglementare destul de simplă din Codul de procedură civilă:

Art. 148
(2) Cererile adresate, personal sau prin reprezentant, instanțelor judecătorești pot fi formulate și prin înscris în formă electronică, dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute de lege.
(3) Dispozițiile alin. (2) sunt aplicabile în mod corespunzător și în cazul în care prezentul cod prevede condiția formei scrise a susținerilor, apărărilor sau a concluziilor părților ori a altor acte de procedură adresate instanțelor judecătorești.

Niciodată vreo instanță nu mi-a respins sau cerut completarea cererilor sau concluziilor transmise ca și copii scanate atașate la email ale originalelor semnate olograf, pe motivul lipsei semnăturii electronice. Acum, eu am intrat în avocatură în 1999. Dumneavoastră?

În rest, consultațiile amănunțite se dau în privat, eventual contra onorariu, nu prin postări publice.
Ultima modificare: Joi, 6 Februarie 2025
Alexandru Surcel, Avocat
2 din 2 utilizatori consideră
acest răspuns util
Sustin parerea colegului meu. In cazul ratat de hotumattua, lucrurile sunt diferite, una este ce ne intreaba userul si alta este regularizarea cererii.
Cf. deciziei ICCJ si a dispozitiilor de procedura civila, semnatura nu este necesara in original. Decizia este din aprilie 2023, nu imi amintesc numarul, o puteti cauta pe internet. Ajunge cu siguranta la dosar, doar sa precizati corect dosarul, termenul, completul, sa fie detaliile complete acolo si sa aiba o semnatura de vreun fel, chiar daca e apoi scanat sau fotografiat documentul.

Va recomand ca in instanta sa decideci cum procedati in baza legii, nu a AI. Inca nu ne judeca AI.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Membrii fondatorii persoane din strainatate? eudia eudia ONG-ul pe care doresc sa-l infiintez va avea ca membrii fondatori 2 cetateni romani care traiesc in Austria si respectiv Luxemburg. Este in regula daca vom ... (vezi toată discuția)
Cerere chemare în judecata email GabrielFlorian11 GabrielFlorian11 Buna ziua! Pot chema pe cineva în judecată formuland cererea prin email ul judecătoriei? Nu am semnătura electronica si nici aparat specific ,deci nu ma ... (vezi toată discuția)
Un contract semnat online are valoare juridică? MrFB MrFB Buna ziua! Am cativa parteneri din alte orase/tari.Daca as trimite contractele semnate si stampilate de mine pentru a fi semnate si de ei si sa oprim cate ... (vezi toată discuția)