avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1054 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Recuperări de creanţe, datorii, ... SPETA DREPT CIVIL AN I - pareri
Discuție deschisă în Recuperări de creanţe, datorii, Probleme cu băncile

SPETA DREPT CIVIL AN I - pareri

In primul rand sa ma prezint, sunt student in anul I la Facultatea de Drept , si peste 2 saptamani voi participa in calitate de avocat la un proces simulat. Din pacate pentru mine, apar partea din speta ( care dupa parerea mea nu prea poate avea castig de cauza ) .. Va rog sa-mi spuneti dumneavoastra ce sanse am sa-mi " infrang " colegul "avocat" :)

- Domnul X va prezinta astazi urmatoarea situatie:
La 20 martie 2004 a primit o scrisoare de la un foarte bun prieten - B care ii solicita insistent un imprumut de 10.000 EURO. S-au intalnit dupa doua saptamani si i-a oferit banii. Au stabilit de comun acord ca imprumutul sa fie restituit dupa un an.
Nu au intocmit niciun inscris prin care sa constate imprumutul, dar a fost de fata un prieten comun C, care este de acord sa depuna marturie.
Imprumutul nu a fost acordat cu dobanda, dar i-a cerut lui B, care lucra intr-un minister foarte important, sa intervina pentru a-i rezolva o problema delicata la respectivul minister. Serviciul solicitat poate fi calificat " trafic de influenta ", infractiune ce trebuie savarsita in favoarea sa de catre B.
In prezent relatia cu B s-a deteriorat pt ca acesta nu i-a rezolvat problema respectiva.

Va intreaba cum trebuie sa procedeze pentru a-si recupera banii si daca poate solicita si dobanda, avand in vedere atitudinea fostului prieten.

MULTUMESC ANTICIPAT PENTRU RASPUNS, o idee ceva nu strica. Va multumesc frumos .

MENTIONEZ CA SUNT AVOCATUL LUI " X " , cel care trebuie sa recupereze banii:((
Cel mai recent răspuns: eXistenZ , utilizator 20:23, 20 Februarie 2010
Va fi dificl sa isi recuperese imprumutul daca se merge pe ideea traficului de influenta caci nimeni nu se poate prevala de propria culpa pentru a obtine ocrotirea justitiei.Daca fapta va fi urmarita ca infractiune banii pot fi confiscati.
Daca promoveaza in teremen de 3 ani o actiune pentru restituirea sumei poate face acest lucru fara a aminiti de serviciul cerut caci altfel imprumutul ar avea la baza o cauza imorala chiar in baza ibceputului de dovada scrisa care il constituie scrisoarea. Cit priveste dobinda nu o poate solicita neprevazind expres acest lucru ci numai suma actualizata cu indicele de inflatie
Va multumesc mult pentru raspuns domnule avocat, in rezolvarea spetei m-am lovit de art. 1191 C.Civ " Dovada actelor juridice al caror obiect are o valoare ce depaseste suma de 250 lei, chiar pentru depozit voluntar, nu se poate face decat, sau prin act autentic, sau prin act sub semnatura privata " , acest articol m-a "descurajat" putin , tinand cont ca e destul de clar, iar in speta de fata nu exista un inscris autentic sau un act sub semnatura privata.. Cum imi pot apara clientul tinand cont de imprejurari ? Multumesc inca odata. Si va rog sa ma scuza-ti pentru eventualele greseli, sunt in anul I, mai am de invatat :) :">
eXistenZ a scris:

- Domnul X va prezinta astazi urmatoarea situatie:
La 20 martie 2004 a primit o scrisoare de la un foarte bun prieten - B care ii solicita insistent un imprumut de 10.000 EURO.

Desi legea interzice proba cu martori a unor acte referitoare la sume de bani mai mari de 250 lei, A poate invoca "imposibilitatea morala de preconstituire a unui act" date fiind relatiile dintre A si B.

Uite si o speta care te poate ajuta:

In speta, reclamanta a probat ca intre ea si parat existand raport de concubinaj, s-a aflat in imposibilitate morala de a intocmi un inscris doveditor al imprumutului de 18.000 DM, astfel ca in mod corect prima instanta si apoi cea de apel au conferit valoarea unei marturisiri neprezentarii paratului la interogator, in sensul art. 225 Cod procedura civila, pe care au coroborat-o cu adresa politiei, din continutul careia reiese ca paratul, prezentandu-se la politie in urma reclamatiei fostei concubine, a recunoscut imprumutul de la aceasta a sumei de 18.000 DM. Aceste recunoasteri au fost coroborate si cu declaratiile martorilor audiati in cauza, care aveau cunostinta de relatiile de concubinaj ale partilor si de faptul ca reclamanta avea economisita suma de 18.000 DM.
Dispozitiunile restrictive ale art. 1191 Cod civil referitoare la admisibilitatea probei testimoniale nu-si gasesc aplicare in situatiile prevazute de art. 1198 Cod civil, care se refera la imposibilitatea materiala si morala a creditorului de a preconstitui dovada scrisa despre obligatia ce pretinde. In sensul aratat, nu poate fi nici o indoiala ca relatiile ce exista in mod obisnuit intre rude apropiate, firesti sau prin alianta, intre soti ori intre prieteni vechi, sunt incompatibile cu comportari din care ar reiesi o lipsa de incredere a unora fata de altii cum ar fi aceea de a pretinde intocmirea unor inscrisuri pentru constatarea operatiunilor juridice ce intervin intre ele.

Curtea Suprema de Justitie, decizia nr. 2546 din 14 noiembrie 1997
Multumesc pt idee .. da.. este de luat in calcul .. insa ceva concret .. clientul meu, " X " ce poate invoca concret, pentru a-si putea recupera banii ?
Situatie ipotetica (nu am aplicat-o in practica :) inca) :
S-ar putea formula o notificare prin intermediul executorului judecatoresc pentru restituirea sumei imprumutate (imbogatire fara just temei-de exemplu), apoi plangere penala pentru abuz de incredere, in care X se poate constitui parte civila cu suma imprumutata si dupa caz, si cu o suma reprezentand prejudiciul nereturnarii imprumutului la data stabilita de comun acord (dobanda legala).
Mai ramane insa de discutat daca "suma de bani imprumutata", ar putea fi considerata "bun mobil" in sensul disp. art.213 C.pen. desi eu sustina ca da, conform dispozitiilor art.474 C.civ.
Pareri :) ?

Alte discuții în legătură

Recuperare imprumut persoana fizica coneofcold coneofcold RECUPERARE IMPRUMUT PERSOANA FIZICA La inceputul acestui an am imprumutat o fosta iubita cu o suma de bani semnificativa (as spune chiar mare) de care avea ... (vezi toată discuția)
Doanda 5%? www.armariotbc@yahoo.com www.armariotbc@yahoo.com Este legal ca intr-un contract de imprumut incheiat intre doua persoane fizice sa fie introdusa dobanda de 5% pe luna din suma imprumutata? (vezi toată discuția)
Cum se pot recupera niste bani imprumutati? cri_secret_ina cri_secret_ina Buna ziua! As dori sa stiu cum se pot recupera niste bani imprumutati,daca imprumutatul nu mai doreste returnarea acestora. Precizez ca ... (vezi toată discuția)