avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 435 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general Acte necesare in cazul diverselor controale
Discuție deschisă în Contabilitate în general

Acte necesare in cazul diverselor controale

Buna ziua,

In prezent sunt manager la o companie din domeniul alimentatiei publice. Incerc sa conturez un plan de criza pentru a fi pregatita in caz de orice situatie.
Un mare capitol din cadrul planului de criza, il reprezinta controalele. Controalele din partea oricarui organism care se ocupa de asa ceva:

Garda financiara
ITM
Protectia consumatorului
FISC.

In acest sens, as vrea sa intocmesc o lista cu actele pe care trebuie sa le am in permanenta la indemana pentru a minimaliza eventualele amenzi.

V-as fi foarte recunoasctoare daca ati putea sa ma ajutati sa intocmesc aceasta lista, care cred ca ar reprezenta un subiect util pentru multe generatii de acum incolo.

Multumesc anticipat!
Cel mai recent răspuns: mgeorgiana , utilizator 11:39, 15 Mai 2013
INVITATIE CONTROL ITM

În conformitate cu art. 6 alin. 2 din Legea nr. 130/1999 modificată şi completată, în data de ...., ora ... va veţi prezenta la sediul ITM, situat în ......, cu următoarele acte:
1 – acte constitutive ale societăţii
2 – certificat de înmatriculare la ORC, cod fiscal
3 – contracte de muncă ale angajatilor
4 – acte privind modificarea şi/sau încetarea cim (decizii, acte adiţionale la cim)
5 – ştate de plată a salariilor (dovezile de plată a drepturilor salariale (pentru perioada.....)
6 – carnetele de muncă ale salariaţilor
7 – planificarea concediilor de odihnă pt. anul .....
8 – condica de prezenţă şi fişele colective de pontaj pt. perioada .....
9 – actele care fac dovada plăţii comisionului datorat ITM, conf. Art. 12 din Legea nr. 130/1999
10 – dovada plăţii salariilor către angajaţi;
11 – autorizaţiile de muncă (permise de muncă) ale cetăţenilor străini;
12 – contractul colectiv de muncă;
13 – ştampila societăţii, act de identitate al împuternicitului sau asociatului, împuternicire pt. pers. Care semnează procesul verbal de control/ procesul verbal de contravenţie
14 – registrul unic de control
15 – regulamentul intern de funcţionare
În cazul neprezentării la data, ora şi locul menţionate mai sus, se vor aplica sancţiunile prevăzute la art. 8 din Legea nr. 130/1999, modificată şi completată (amenda de la 4500 lei la 9000 lei)
Pentru garda financiara:
La punctul de lucru este obligatoriu sa ai registru casa, NIR-uri, raport de gestiune zilnic (pentru gestiune global valorica), fise de magazie (gestiune cantitativ valorica) si registru unic de control.
Sa ai grija sa ai afisat la vedere CIF-ul societatii, obligativitatea de a solicita bon fiscal daca este cazul, programul de functionare afisat la loc vizibil (am avut un caz care a luat amenda si pentru asa ceva), cat si adaosul comercial practicat.
Verifica in primul rand posibile contraventii unde amenzile sunt mari ca de exemplu; emiterea bonurilor de marcaj , dotarea cu aparate de marcaj ,utilizarea caietului special in care inregistgrezi la intrare si la plecare banii personali, documentele de aprovizionare / vanzare ,( daca sunt trecute codul fiscal , datele delegatilor , cnp al pers care a facut factura . Verifica inregistrarile contabile , provenienta marfurilor , calculul accizelor ( daca e cazul ) , inventarele.Si pana la urma , verifica tot SI DACA AI SAPCA.Daca ai , de ce ai ? Daca nu ai , de ce nu ai?
Pentru protectia consumatorului:
[ link extern ]
Pentru I.T.M., o cauza pentru amenzi este lipsa fisei de aptitudini (fisa medicala vizata de medicina muncii, unde se stipuleaza daca cel ce urmeaza a fi angajat este apt pentru postul ce urmeaza a fi ocupat). Aceasta nu poate fi intocmita daca nu sunt facute evaluarile de risc pe meserii. Fara fisa de aptitudini, care se intocmeste inainte de incheierea contractului de munca, contractul de munca este considerat nul.
Un alt motiv poate fi fisa postului, care de cele mai multe ori, este intocmita de persoane neabilitate si in caz de nevoie, angajatul nu poate fi tras la raspundere in baza acesteia.
Pentru Garda financiara, un motiv de amenda poate fi si lipsa registrului unic de control la sediul social, desi poate este declarat fara activitate.
Ca de altfel la fiecare inceput de an, un motiv la moda, este inventarierea patrimoniului.
Avand in vedere ca cea la 31.12.2009 este mult mai complexa decat in ceilalti ani, putini agenti economici o au intocmita corespunzator.
Ceea ce nu trebuie omis la inventariere si se lasa cu amenzi de la 2000 lei in sus:
- lipsa procedurilor proprii de inventariere;
- inventarierea tuturor elementelor patrimoniale;
- confirmarea de catre proprietari a existentei spatiilor inchiriate, in comodat, in leasing sau orice alta forma de detinere a bunurilor ce nu apartin entitatii in cauza;
- neevidentierea in conturile din afara bilantului a bunurilor ce nu apartin entitatii respective, a obiectelor de inventar in folosinta (cele trecute pe cheltuieli, dar care exista pe teren);
Un alt motiv de amenda intre 8000 si 40000 lei si suspendarea activitatii pe trei luni, este daca sunt gasiti bani in magazinele de vanzare cu amanuntul, depozite, care nu se justifica prin insumarea incasarilor din ziua respectiva plus soldul din registrul de casa. In aceasta situatie, in afara de amenda si suspendare, se confisca suma ce nu poate fi justificata.
Pentru OPC un motiv de amenda, desi mie mi s-a parut stupid, este acela ca nu era deschis punctul de lucru dupa programul afisat. Alt motiv ar fi
lipsa etichetelor de pe fiecare produs, unde sa fie specificate urmatoarele:
-pretul;
-provenienta marfii;
-importatorul(daca este cazul);
-modul de folosire;
-compozitie;
-termen de valabilitate.
Un motiv de amenda pentru cei de la Directia Sanitara, este lipsa atentionarii cu interzicerea fumatului in spatiile publice, respectiv magazine de vanzare cu amanuntul pentru orice fel de produse, cabinete medicale, notariale, de avocatura, sedii de firma. Amenda sa da si celor ce sunt gasiti ca fumeaza in aceste spatii.
Si lista probabil ca poate continua.
Cred ca multe societati mici si mijlocii, iau amenzi poate si datorita faptului ca se multumesc sa plateasca mai putin pe asa zisi contabili, inspectori de resurse umane, protectia muncii, evaluatori de risc etc. si se dau inapoi cand e vorba de profesionisti in domeniu, crezand ca lor nu li se va intampla niciodata nimic.
Toate au un inceput si daca un angajator ar face o medie a amenzilor ce se pot lua pentru nereguli marunte, cum li se par de multe ori, ar realiza ca un profesionist bine platit, probabil 5% din valoarea amenzilor, l-ar face sa doarma linistit.
Ultima modificare: Miercuri, 24 Februarie 2010
Cornelia Tulpan, Contabil
va multumesc foarte mult!

Alte discuții în legătură

Cine raspunde pentru minus in gestiune? stef1980 stef1980 Problema mea este urmatoarea din luna 09 2011 lucrez la o societate ca si gestionar dar am fost angajata cu forme legale doar din luna ianuarie a acestui an ... (vezi toată discuția)
Acte necesare pentru un spatiu comercial greeg greeg Am inchiriat un spatiu comercial in Dragon unde doresc sa vin cu imbracaminte din Turcia.M-ar interesa ce acte imi sant necesare in momentul unui control de la ... (vezi toată discuția)
Control itm ??? kisordog13 kisordog13 buna, in luna Ianuarie firma mea a fost verificata de ce de la ITM, retroactiv de la infiintarea firmei (2006)-contarcte de munca, declaratii, contract ... (vezi toată discuția)