avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 785 soluții astăzi
Acasă Subiect: relatia cu ANAF si MF
Subiect: relatia cu ANAF si MF
ACCES PREMIUM

ICS2: Din aprilie, transportatorii rutieri și feroviari trebuie să folosească noul sistem la informarea în avans despre importurile din afara UE, anunță AVR

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
31 Martie 2025 | 1653 | Timp de citire: 3 min.

Sistemul nou pentru informarea în avans despre importurile de produse venite din afara Uniunii Europene (inclusiv cele aflate doar în tranzit), care se numește ICS2, trebuie folosit, de la 1 aprilie 2025, de către transportatorii rutieri și feroviari, atenționează Autoritatea Vamală Română (AVR) într-un comunicat recent. Autoritățile europene au început să implementeze ICS2 de mai mulți ani, acesta înlocuind treptat actualul sistem ICS1. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Lista actelor fiscale ce pot fi emise, fără semnătură și ștampilă, prin centrul de imprimare masivă al ANAF a fost extinsă

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
24 Martie 2025 | 4379 | Timp de citire: 1 min.

Lista actelor fiscale care sunt emise prin centrul de imprimare masivă al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), fiind valabile fără semnătură și ștampilă, a fost extinsă printr-un ordin recent oficializat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Radierea din registrul de TVA la încasare poate veni „la pachet” cu pierderea codului de taxă, din cauza unei eventuale erori în timpul mutării dosarului fiscal

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
21 Martie 2025 | 612 | Timp de citire: 3 min.

Radierea din registrul celor ce aplică TVA la încasare, „la pachet” cu pierderea codului de TVA, este o problemă reală de care se pot lovi contribuabilii în practică, atenționează avocații. Acest lucru se poate întâmpla, de exemplu, din cauza întârzierilor sau erorilor din cadrul transferului de la un organ al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) la altul. În acest caz, este necesară o atenție deosebită, pentru că reactivarea codului de TVA nu înseamnă automat și reincluderea în registrul de TVA la încasare. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Măsură oficială

UPDATE Ridesharing: Angajatorii care nu plătesc taxele salariale pentru șoferii de transport alternativ vor fi depistați de ANAF prin noua declarație 397. Prima depunere, în iunie

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 Martie 2025 | 5 | 20106 | Timp de citire: 3 min.

Firmele și PFA-urile care activează în domeniul transportului alternativ de persoane (ridesharing) și care nu-și îndeplinesc obligațiile fiscale de angajatori, în relație cu șoferii lor, urmează să fie depistate printr-o declarație nouă, potrivit unui ordin oficializat recent. În urma verificărilor preliminare pe care le-a făcut, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a descoperit că numărul șoferilor care lipsesc din evidențele oficiale (adică pentru care nu se achită taxe salariale) se ridică la ordinul zecilor de mii. Noul formular este depus exclusiv de proprietarii aplicațiilor de ridesharing. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Guvernul vrea impozitarea progresivă a marilor averi, dar experiența altor state arată că măsura e neinspirată

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Martie 2025 | 1 | 3782 | Timp de citire: 5 min.

Impozitarea progresivă a marilor averi este unul dintre obiectivele actualei coaliții de guvernare. În condițiile în care tot mai puține state taxează averile, pentru că măsura aduce puțini bani la buget, alungă persoanele cu averi mari în alte țări sau afectează chiar creșterea economică, implementarea unei impozitări progresive în România pare complet neinspirată în prezent. Conform specialiștilor, până și discuția despre o asemenea măsură face rău țării. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Mutarea domiciliului fiscal

Codul de TVA al firmei se poate „pierde” în timpul mutării dosarului fiscal: Sunt necesare verificări periodice pentru a evita problema

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
13 Martie 2025 | 581 | Timp de citire: 3 min.

Mutarea dosarului fiscal al firmei, în contextul schimbării domiciliului fiscal, poate aduce uneori neplăceri majore în practică. De exemplu, din cauza întârzierilor sau erorilor din cadrul transferului de la un organ al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) la altul, se poate ajunge în situația în care se „pierde” codul de TVA. Consecințele pot fi foarte neplăcute, astfel că specialiștii recomandă verificarea periodică a stării dosarului fiscal. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Reorganizarea Fiscului

UPDATE O nouă amânare: Direcția Antifraudă va avea câte o unitate în fiecare județ al țării începând din iulie 2025

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Martie 2025 | 7396 | Timp de citire: 3 min.

Direcția generală antifraudă fiscală (DGAF) va avea și unități județene, nu doar unități regionale, însă abia din iulie 2025, după ce termenul inițial a fost amânat recent pentru a doua oară. Asta înseamnă că DGAF va avea o acoperire mai bună și va putea să combată mai eficient fraudele și evaziunea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Notarii vor putea cere la ANAF înregistrarea fiscală a persoanelor nerezidente. Regulile procedurale au fost stabilite, dar mai e nevoie și de un sistem dedicat

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
3 Martie 2025 | 3950 | Timp de citire: 2 min.

Personele nerezidente care n-au cod de identificare fiscală vor fi înregistrate fiscal la solicitarea notarilor publici, conform unei modificări recente la Codul de procedură fiscală. Pentru a pune măsura în aplicare, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oficializat procedura necesară, dar mai este nevoie și de un sistem dedicat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Schimbarea de paradigmă privind derularea controalelor fiscale se apropie cu pași repezi: Firmele trebuie să se pregătească înainte de trecerea în 2026

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Februarie 2025 | 19772 | Timp de citire: 6 min.

O parte însemnată din reforma controalelor fiscale care a venit în ultimele zile din 2022 urmează să se aplice de la 1 ianuarie 2026. De la acel moment, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se va baza în principal pe analiza de risc pentru a selecta cine este supus inspecției fiscale și cine nu, iar controalele aleatorii se vor reduce semnificativ. Din moment ce mai sunt doar câteva luni până la acest termen, firmele trebuie să se pregătească în 2025 pentru o nouă paradigmă în relația cu ANAF. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-TVA: Contribuabilii pot trimite feedback în continuare, pentru că ANAF ține cont de el

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
18 Februarie 2025 | 608 | Timp de citire: 2 min.

Sistemul e-TVA urmează să devină complet funcțional și obligatoriu, pentru majoritatea contribuabililor, din iulie 2025. Însă, între timp, acesta încă se află în calibrări, motiv pentru care reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) spun că feedback-ul venit din partea contribuabililor este luat mai departe în calcul. Citește articolul