avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 608 soluții astăzi
Acasă Subiect: certificat de deces
Subiect: certificat de deces
ACCES GRATUIT

UPDATE Termenul de la care actele de stare civilă nu se vor mai completa de mână, ci vor fi tipărite, amânat pentru 2025

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
21 Septembrie 2024 | 1 | 9738 | Timp de citire: 2 min.

Începând de anul viitor, din martie, actele de stare civilă completate în țară (respectiv actele de naștere, de căsătorie și de deces) nu se vor mai completa manual, ca acum, ci vor fi tipărite pe formularele dedicate, potrivit unei ordonanțe apărute recent. Pentru actele de stare civilă completate la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României din străinătate, termenul stabilit acum e 24 septembrie 2025. Măsura a fost astfel amânată, termenul anterior fiind data de 24 septembrie 2024. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE De-acum se pot obține și certificate digitale de căsătorie, nu doar de naștere sau deces. În plus, lista localităților în care se pot obține acte de stare civilă digitale s-a extins

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
26 August 2024 | 6 | 19247 | Timp de citire: 3 min.

De la începutul verii, certificatele de naștere și cele de deces se eliberează, în mai multe localități din țară, atât în format digital, cât și fizic. Sistemul a fost extins recent, permițând acum și eliberarea certificatelor de căsătorie în format digital. De asemenea, lista municipiilor, orașelor și comunelor în care actele de stare civilă sunt emise în format digital a tot fost extinsă, ajungând să conțină acum aproape 2.500 de localități (față de 300 în luna iunie), potrivit unui anunț recent al Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Acte de stare civilă: De anul acesta, căsătoriile vor putea fi înregistrate și online

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
16 Iunie 2024 | 0 | 7422 | Timp de citire: 2 min.

Declarațiile pentru înregistrarea actelor de stare civilă, adică și a celor de căsătorie, se pot face în fața ofițerului de stare civilă, aceasta fiind metoda clasică, dar și online, în baza unei semnături electronice, potrivit unei hotărâri ce se aplică din primăvară. Totuși, în practică, acest lucru nu e deocamdată posibil, deoarece platforma ce va permite emiterea electronică a actelor de stare civilă trebuie implementată, la nivel național, până în toamnă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE MAI: Obținerea mai rapidă a certificatelor de naștere, căsătorie sau deces va fi posibilă la nivel național până cel târziu în septembrie 2024

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
3 Noiembrie 2023 | 0 | 5480 | Timp de citire: 2 min.

În vara lui 2022, legislația cu privire la actele de stare civilă a fost modificată, iar noile reguli ar fi trebuit să se aplice din 24 septembrie 2023. Însă Guvernul a decis, la începutul toamnei, să amâne termenul de aplicare a regulilor apărute în 2022 cu un an, respectiv până pe 24 septembrie 2024. Printre schimbările ce ar trebui să se aplice de anul viitor se numără și posibilitatea de a depune cererile privind actele civile la oricare serviciu de evidență a persoanelor sau primărie, cererile urmând să fie soluționate tot acolo, ceea ce va facilita obținerea actelor, dar și faptul că actele de naștere, de căsătorie și de deces nu se vor mai completa de mână, ci vor fi tipărite. Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a precizat recent că, în primă fază, eliberarea actelor de stare civilă potrivit noilor reguli va fi posibilă, în anumite condiții, printr-un proiect-pilot, până la sfârșitul anului, urmând ca acesta să fie extins la nivel național până cel mai târziu în 24 septembrie 2024. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum se poate cere ajutorul de deces, a cărui valoare se apropie, în acest an, de 7.000 de lei

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
17 Februarie 2023 | 1 | 8852 | Timp de citire: 2 min.

La decesul unui asigurat sau unui pensionar, persoana care suportă cheltuielile generate de deces poate cere un ajutor de stat, care, pentru acest an, a fost majorat cu aproape 700 de lei față de valoarea din 2022 și care ajunge la aproape 7.000 de lei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Actele de stare civilă se vor obține mai repede din 2023, deoarece de ele se vor putea ocupa și serviciul de evidență a persoanelor sau primăria la care au fost depuse cererile

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
6 Septembrie 2022 | 0 | 3526 | Timp de citire: 2 min.

Din toamna anului 2023, cererile în materie de stare civilă se vor putea depune la oricare serviciu public comunitar local de evidență a persoanelor sau primărie, nu doar în anumite localități, ca acum, potrivit unei ordonanțe recente. În plus, serviciile publice locale de evidență a persoanelor sau primăriile vor avea și competență de soluționare a acestor cereri, ceea ce va facilita obținerea actelor de stare civilă, respectiv a celor de naștere, căsătorie sau deces, și reducerea timpului necesar acestor operațiuni. Citește articolul

ACCES GRATUIT

De anul viitor, actele de stare civilă întocmite de autorități străine vor putea fi transcrise la orice serviciu de evidență a persoanelor sau primărie

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
5 Septembrie 2022 | 0 | 2875 | Timp de citire: 2 min.

Din data de 24 septembrie 2023, cetățenii români vor putea cere transcrierea actelor de stare civilă întocmite de autoritățile străine, demers obligatoriu pentru ca acestea să aibă putere doveditoare în România, la oricare serviciu public comunitar local de evidență a persoanelor sau primărie din țară, potrivit unei ordonanțe recente, ce a adus o serie de schimbări legislației privind actele de naștere, de căsătorie și de deces. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Oficial: Cererile privind actele civile vor putea fi depuse, din 2023, la oricare serviciu de evidență a persoanelor sau primărie

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
29 August 2022 | 0 | 7695 | Timp de citire: 1 min.

Stabilirea cadrului legal pentru operaționalizarea Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC), care, în momentul de față, se află în plină implementare și care va facilita obținerea acestor acte, și introducerea posibilității ca cetățenii să poată depune cererile în materie de stare civilă, din 2023, la oricare serviciu public comunitar local de evidență a persoanelor sau primărie sunt doar câteva dintre măsurile oficializate recent de Guvern prin OG. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Legislația privind actele civile, modificată: Ce noutăți au apărut în legătură cu certificatele de naștere, căsătorie sau deces

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
22 Mai 2022 | 3 | 10108 | Timp de citire: 2 min.

Regulile privind emiterea și conținutul actelor civile, adică a celor de naștere, căsătorie sau deces, au suferit recent o serie de schimbări importante, după apariția unei legi în acest sens. Astfel, acum, modificarea sau completarea fără drept ori plastifierea actelor de stare civilă duce automat la anularea lor, iar părinții nu le mai pot da mai mult de trei prenume copiilor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

La schimbarea numelui scris greșit de autorități în actele de stare civilă, cererea nu mai trebuie publicată în Monitorul oficial

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
7 Mai 2022 | 0 | 11439 | Timp de citire: 2 min.

Ca regulă generală, cei ce vor să-și schimbe, din varii motive, numele ce apare în actele de stare civilă pe cale administrativă trebuie să publice o cerere făcută în acest sens în Monitorul oficial, partea a III-a. Totuși, printr-o lege ce se aplică de luni, persoanele care cer de-acum schimbarea numelui din cauza faptului că un reprezentant al statului, fie din neatenție, fie pentru că nu cunoștea regulile aplicabile din domeniu, l-a greșit atunci când l-a scris într-un certificat de stare civilă scapă de unul dintre pașii necesari anterior pentru această acțiune, respectiv nu mai sunt obligate să publice cererea în Monitorul oficial. Citește articolul