Începând de anul viitor, din martie, actele de stare civilă completate în țară (respectiv actele de naștere, de căsătorie și de deces) nu se vor mai completa manual, ca acum, ci vor fi tipărite pe formularele dedicate, potrivit unei ordonanțe apărute recent. Pentru actele de stare civilă completate la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României din străinătate, termenul stabilit acum e 24 septembrie 2025. Măsura a fost astfel amânată, termenul anterior fiind data de 24 septembrie 2024. Citește articolul
De la începutul verii, certificatele de naștere și cele de deces se eliberează, în mai multe localități din țară, atât în format digital, cât și fizic. Sistemul a fost extins recent, permițând acum și eliberarea certificatelor de căsătorie în format digital. De asemenea, lista municipiilor, orașelor și comunelor în care actele de stare civilă sunt emise în format digital a tot fost extinsă, ajungând să conțină acum aproape 2.500 de localități (față de 300 în luna iunie), potrivit unui anunț recent al Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Citește articolul
Declarațiile pentru înregistrarea actelor de stare civilă, adică și a celor de căsătorie, se pot face în fața ofițerului de stare civilă, aceasta fiind metoda clasică, dar și online, în baza unei semnături electronice, potrivit unei hotărâri ce se aplică din primăvară. Totuși, în practică, acest lucru nu e deocamdată posibil, deoarece platforma ce va permite emiterea electronică a actelor de stare civilă trebuie implementată, la nivel național, până în toamnă. Citește articolul
În vara lui 2022, legislația cu privire la actele de stare civilă a fost modificată, iar noile reguli ar fi trebuit să se aplice din 24 septembrie 2023. Însă Guvernul a decis, la începutul toamnei, să amâne termenul de aplicare a regulilor apărute în 2022 cu un an, respectiv până pe 24 septembrie 2024. Printre schimbările ce ar trebui să se aplice de anul viitor se numără și posibilitatea de a depune cererile privind actele civile la oricare serviciu de evidență a persoanelor sau primărie, cererile urmând să fie soluționate tot acolo, ceea ce va facilita obținerea actelor, dar și faptul că actele de naștere, de căsătorie și de deces nu se vor mai completa de mână, ci vor fi tipărite. Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a precizat recent că, în primă fază, eliberarea actelor de stare civilă potrivit noilor reguli va fi posibilă, în anumite condiții, printr-un proiect-pilot, până la sfârșitul anului, urmând ca acesta să fie extins la nivel național până cel mai târziu în 24 septembrie 2024. Citește articolul
La decesul unui asigurat sau unui pensionar, persoana care suportă cheltuielile generate de deces poate cere un ajutor de stat, care, pentru acest an, a fost majorat cu aproape 700 de lei față de valoarea din 2022 și care ajunge la aproape 7.000 de lei. Citește articolul
Din toamna anului 2023, cererile în materie de stare civilă se vor putea depune la oricare serviciu public comunitar local de evidență a persoanelor sau primărie, nu doar în anumite localități, ca acum, potrivit unei ordonanțe recente. În plus, serviciile publice locale de evidență a persoanelor sau primăriile vor avea și competență de soluționare a acestor cereri, ceea ce va facilita obținerea actelor de stare civilă, respectiv a celor de naștere, căsătorie sau deces, și reducerea timpului necesar acestor operațiuni. Citește articolul
Din data de 24 septembrie 2023, cetățenii români vor putea cere transcrierea actelor de stare civilă întocmite de autoritățile străine, demers obligatoriu pentru ca acestea să aibă putere doveditoare în România, la oricare serviciu public comunitar local de evidență a persoanelor sau primărie din țară, potrivit unei ordonanțe recente, ce a adus o serie de schimbări legislației privind actele de naștere, de căsătorie și de deces. Citește articolul
Stabilirea cadrului legal pentru operaționalizarea Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC), care, în momentul de față, se află în plină implementare și care va facilita obținerea acestor acte, și introducerea posibilității ca cetățenii să poată depune cererile în materie de stare civilă, din 2023, la oricare serviciu public comunitar local de evidență a persoanelor sau primărie sunt doar câteva dintre măsurile oficializate recent de Guvern prin OG. Citește articolul
Regulile privind emiterea și conținutul actelor civile, adică a celor de naștere, căsătorie sau deces, au suferit recent o serie de schimbări importante, după apariția unei legi în acest sens. Astfel, acum, modificarea sau completarea fără drept ori plastifierea actelor de stare civilă duce automat la anularea lor, iar părinții nu le mai pot da mai mult de trei prenume copiilor. Citește articolul
Ca regulă generală, cei ce vor să-și schimbe, din varii motive, numele ce apare în actele de stare civilă pe cale administrativă trebuie să publice o cerere făcută în acest sens în Monitorul oficial, partea a III-a. Totuși, printr-o lege ce se aplică de luni, persoanele care cer de-acum schimbarea numelui din cauza faptului că un reprezentant al statului, fie din neatenție, fie pentru că nu cunoștea regulile aplicabile din domeniu, l-a greșit atunci când l-a scris într-un certificat de stare civilă scapă de unul dintre pașii necesari anterior pentru această acțiune, respectiv nu mai sunt obligate să publice cererea în Monitorul oficial. Citește articolul