Începând de anul viitor, din martie, actele de stare civilă completate în țară (respectiv actele de naștere, de căsătorie și de deces) nu se vor mai completa manual, ca acum, ci vor fi tipărite pe formularele dedicate, potrivit unei ordonanțe apărute recent. Pentru actele de stare civilă completate la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României din străinătate, termenul stabilit acum e 24 septembrie 2025. Măsura a fost astfel amânată, termenul anterior fiind data de 24 septembrie 2024. Citește articolul
În cazul în care părinții nu se înțeleg, la declararea copilului, în legătură cu prenumele nou-născutului, în certificatul de naștere va fi trecut prenumele din certificatul medical constatator al nașterii, potrivit unei noi reguli aplicabile deja, introdusă de o ordonanță apărută acum câteva zile. Citește articolul
Stabilirea cadrului legal pentru operaționalizarea Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC), care, în momentul de față, se află în plină implementare și care va facilita obținerea acestor acte, și introducerea posibilității ca cetățenii să poată depune cererile în materie de stare civilă, din 2023, la oricare serviciu public comunitar local de evidență a persoanelor sau primărie sunt doar câteva dintre măsurile oficializate recent de Guvern prin OG. Citește articolul
Regulile privind emiterea și conținutul actelor civile, adică a celor de naștere, căsătorie sau deces, au suferit recent o serie de schimbări importante, după apariția unei legi în acest sens. Astfel, acum, modificarea sau completarea fără drept ori plastifierea actelor de stare civilă duce automat la anularea lor, iar părinții nu le mai pot da mai mult de trei prenume copiilor. Citește articolul
Ca regulă generală, cei ce vor să-și schimbe, din varii motive, numele ce apare în actele de stare civilă pe cale administrativă trebuie să publice o cerere făcută în acest sens în Monitorul oficial, partea a III-a. Totuși, printr-o lege ce se aplică de luni, persoanele care cer de-acum schimbarea numelui din cauza faptului că un reprezentant al statului, fie din neatenție, fie pentru că nu cunoștea regulile aplicabile din domeniu, l-a greșit atunci când l-a scris într-un certificat de stare civilă scapă de unul dintre pașii necesari anterior pentru această acțiune, respectiv nu mai sunt obligate să publice cererea în Monitorul oficial. Citește articolul
Legislația privind actele de stare civilă, adică cele de naștere, căsătorie sau deces, a fost modificată major în această săptămână, prin intermediul unei legi ce a intrat în vigoare luni, una dintre schimbările apărute vizând lista actelor necesare la solicitarea schimbării numelui pe cale administrativă. Astfel, de-acum, cei ce vor să-și schimbe numele, indiferent de motiv, nu vor mai trebui să prezinte autorităților copii legalizate ale actelor de stare civilă, așa cum era înainte, ci doar fotocopii ale acestor documente. Citește articolul
O serie de modificări au fost aduse cadrului legislativ al certificatelor de stare civilă, adică de naștere, de căsătorie sau de deces, potrivit unei legi care a intrat în vigoare de astăzi. Una dintre schimbări vizează înregistrarea nașterii unui copil. Citește articolul
De luni, atunci când înregistrează nașterea unui copil la oficiul stării civile, părintele care face acest demers nu va putea da mai mult de trei prenume copilului, fără a fi luat în considerare numele de familie, potrivit unei legi ce a apărut azi în Monitorul oficial și care modifică cadrul legislativ al actelor de stare civilă. Citește articolul
Proaspeții părinți ar putea să facă, în curând, mai puține drumuri la autoritățile publice după venirea pe lume a unui copil, urmând să depună cererea pentru acordarea alocației de stat în același timp în care înregistrează nașterea, potrivit unei propuneri legislative care a trecut recent de votul senatorilor și care se îndreaptă spre Camera Deputaților. Citește articolul
Pentru a limita interacțiunea dintre persoane, în contextul epidemiologic actual, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) propune, printr-un proiect de ordonanță pus miercuri în dezbatere publică, aplicarea unor măsuri speciale atunci când vine vorba despre unele acte de stare civilă. Măsurile ar urma să se aplice pe întreaga durată a stării de alertă, dar și timp de șase luni de la încheierea acesteia. Citește articolul