Ghid al solicitantului pentru selectarea si finantarea proiectelor din cadrul programului de interes national in domeniul asistentei sociale a persoanelor victime ale violentei in familie "Sustinerea sistemului de servicii specializate prin finantarea in parteneriat de proiecte destinate dezvoltarii si mentinerii unitatilor pentru prevenirea si combaterea violentei in familie"
Ghid din 10/08/2007, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 649 din 24/09/2007. Actul a intrat in vigoare in data de 24 septembrie 2007.
CAPITOLUL I
Context general
1.1. Dezvoltarea serviciilor sociale in domeniul prevenirii si combaterii violentei in familie
Pentru politica sociala din Romania violenta in familie reprezinta un domeniu nou, fata de care abia in ultimii ani s-a declansat un proces de constructie legislativa si institutionala. Avand in vedere datele colectate care reflecta situatia actuala si amploarea acestui fenomen, prevenirea si combaterea violentei in familie necesita dezvoltarea unor structuri prin intermediul carora serviciile sociale destinate victimelor sa ajunga la acestea cat mai repede si eficient.
Ca urmare a situatiei expuse, prevenirea si combaterea violentei in familie trebuie realizate in fiecare judet sau sector al municipiului Bucuresti prin intermediul unui sistem de centre specializate in domeniu. Astfel, se va acorda un set de servicii destinate asistentei victimelor violentei in familie prin sustinerea si infiintarea de centre pentru adapostirea victimelor violentei in familie, denumite in continuare adaposturi.
1.2. Obiectivele programului de interes national "Sustinerea sistemului de servicii specializate prin finantarea in parteneriat de proiecte destinate dezvoltarii si mentinerii unitatilor pentru prevenirea si combaterea violentei in familie", prevazut in anexa nr. 8 la Hotararea Guvernului nr. 197/2006 privind aprobarea programelor de interes national in domeniul protectiei drepturilor persoanelor cu handicap, precum si in domeniul asistentei sociale a persoanelor varstnice, persoanelor fara adapost si persoanelor victiime ale violentei in familie si a finantarii acestor programe, cu modificarile ulterioare, denumit in continuare program, sunt:
- infiintarea in anii 2006-2008 a cel putin 13 unitati de prevenire si combatere a violentei in familie (adaposturi), prin cofinantarea proiectelor depuse de organizatii neguvernamentale si/sau institutii publice locale;
- sustinerea financiara a cel putin 8 unitati de prevenire si combatere a violentei in familie, respectiv adaposturi existente, dar ramase fara finantare.
Programul a fost elaborat cu scopul crearii, dezvoltarii si promovarii serviciilor sociale specializate la nivelul comunitatilor locale, facilitarii accesului victimelor la unitatile pentru prevenirea si combaterea violentei in familie si implicarii mai multor institutii publice locale si organizatii neguvernamentale in oferirea acestor servicii.
1.3. Indicatorii programului
1.3.1. Indicatorii de eficienta ai programului sunt:
a) reducerea cu 25% a costurilor medii destinate reintegrarii victimelor violentei in familie;
b) reducerea cu cel putin 20% a numarului mediu de cazuri de vatamare corporala si vatamare corporala grava, ca urmare a actelor de violenta in familie.
1.3.2. Indicatorii de rezultat ai programului sunt:
a) cresterea cu 20% anual a numarului de beneficiari ai serviciilor specializate in prevenirea si combaterea violentei in familie;
b) imbunatatirea anuala cu 25% a calitatii serviciilor destinate beneficiarilor.
1.4. Sumele alocate pentru programul de interes national
Bugetul total al acestui program este de 1.475 mii lei, din care 50 mii lei pentru anul 2006, 875 mii lei pentru anul 2007 si 550 mii lei pentru anul 2008, conform Hotararii Guvernului nr. 197/2006, cu modificarile ulterioare.
Fondurile necesare pentru finantarea programului se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul alocat Agentiei Nationale pentru Protectia Familiei, care reprezinta autoritatea finantatoare, respectiv autoritatea contractanta.
Finantarea programului se realizeaza in baza proiectelor elaborate de furnizorii de servicii sociale, publici sau privati ori in parteneriat, in urma unui proces de evaluare si selectie. Furnizorii de servicii sociale selectati, care reprezinta contractantii, vor incheia contracte de finantare cu autoritatea contractanta.
1.5. Beneficiarii programului - grupuri-tinta: Grupul-tinta este reprezentat de persoanele victime ale violentei in familie (femei, copii, varstnici, barbati etc.).
Conform Legii pentru prevenirea si combaterea violentei in familie nr. 217/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, "violenta in familie reprezinta orice actiune fizica sau verbala savarsita cu intentie de catre un membru de familie impotriva altui membru al aceleiasi familii, care provoaca o suferinta fizica, psihica, sexuala sau un prejudiciu material".
1.6. Organizarea unitatii pentru prevenirea si combaterea violentei in familie:
Unitatea pentru prevenirea si combaterea violentei in familie de tipul centru pentru adapostirea victimelor violentei in familie (adapost) este organizata in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei nr. 383/2004 privind aprobarea standardelor de calitate pentru serviciile sociale din domeniul protectiei victimelor violentei in familie si ale Ordinului ministrului administratiei si internelor, al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei si al ministrului sanatatii nr. 304/385/1.018/2004 privind aprobarea Instructiunilor de organizare si functionare a unitatilor pentru prevenirea si combaterea violentei in familie, in vederea acordarii urmatoarelor tipuri de servicii:
a) primire si gazduire temporara pe o perioada determinata cuprinsa intre 7 si 60 de zile;
b) asistenta medicala si ingrijire;
c) consiliere in vederea integrarii sociale (psihologica, juridica, profesionala, familiala etc.);
d) acompaniere in vederea obtinerii unor documente si acte de identitate sau de stare civila, certificate medico-legale, taxe judiciare/notariale;
e) facilitarea accesului la alte tipuri de prestatii si servicii sociale;
f) servicii de informare asupra drepturilor sociale, asupra serviciilor disponibile pe raza teritoriala a localitatii respective;
g) distribuirea de alimente, hrana, medicamente si materiale sanitare;
h) realizarea de campanii de informare si educare a comunitatilor locale si distribuirea de materiale de promovare.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL II
Cerintele minime de calificare
2.1. Proiectele pentru sustinerea financiara a unor adaposturi deja existente/infiintarea adaposturilor noi pot fi depuse de catre urmatoarele categorii de furnizori de servicii sociale, denumiti in continuare solicitanti:
a) publici: serviciul public de asistenta sociala la nivel judetean si local; alte servicii publice specializate la nivel judetean sau local; institutiile publice care au constituit compartimente de asistenta sociala;
b) privati, fara scop patrimonial: asociatii, fundatii (constituite conform legii) sau culte religioase (recunoscute conform legii).
2.2. Furnizorii prevazuti la pct. 2.1. pot depune proiecte si in parteneriat public-public sau public-privat, iar solicitantul este stabilit de parti.
2.3. Criteriile de eligibilitate pentru solicitanti:
a) 1. in cazul infiintarii adapostului sunt acreditati ca furnizori de servicii sociale si acreditati/in curs de acreditare pe serviciul specializat pentru care solicita finantarea;
2. in cazul sustinerii functionarii adapostului sunt acreditati ca furnizori de servicii sociale pe serviciul specializat pentru care solicita finantarea;
b) in cazul sustinerii functionarii adapostului au avizul de infiintare emis de Agentia Nationala pentru Protectia Familiei pe acest tip de centru specializat;
c) dispun de resursele materiale si umane necesare derularii proiectelor pe care le propun;
d) au drept de proprietate sau de administrare pe termen de cel putin 5 ani (de la data semnarii contractului de finantare nerambursabila) asupra spatiilor pe care doresc sa le utilizeze pentru adaposturi;
e) au sediul/filiala/punctul de lucru in judetul sau in sectorul municipiului Bucuresti in care va fi derulat proiectul, in cazul in care solicitantii/partenerii sunt furnizori de servicii sociale privati, astfel cum sunt mentionati la pct. 2.1. lit. b);
f) asigura o contributie de minimum 10% din valoarea totala a finantarii;
g) mentin obiectul de activitate al adapostului si asigura functionarea acestuia cel putin 3 ani dupa semnarea contractului de finantare; ulterior acestei perioade, mentin in urmatorii 2 ani obiectul de activitate al centrului in sfera serviciilor sociale;
h) prezinta declaratia de impartialitate in nume propriu privind obligatia solicitantului de a lua toate masurile necesare pentru evitarea conflictului de interese;
i) prezinta declaratia pe propria raspundere privind incadrarea in prevederile art. 12 din Legea nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, conform modelului prevazut in formularul nr. 5.
2.4. Nu sunt eligibili solicitantii care se afla in urmatoarele situatii:
a) sunt beneficiari ai programului de interes national prevazut in anexa nr. 8 la Hotararea Guvernului nr. 197/2006, cu modificarile ulterioare;
b) nu indeplinesc criteriile de eligibilitate prevazute la pct. 2.3;
c) nu si-au indeplinit obligatiile de plata a impozitelor si taxelor catre stat, inclusiv a celor locale, precum si a contributiilor pentru asigurari sociale de stat (pensii, sanatate, somaj), conform art. 21 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 350/2005;
d) furnizeaza informatii false cu privire la datele solicitate in vederea selectarii si finantarii proiectelor, conform art. 21 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 350/2005;
e) au comis o grava greseala in materie profesionala sau nu si-au indeplinit obligatiile asumate printr-un alt contract de finantare nerambursabila, in conformitate cu art. 21 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 350/2005;
f) fac obiectul unei proceduri de dizolvare sau de lichidare ori se afla deja in stare de dizolvare sau de lichidare, conform art. 21 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 350/2005;
g) solicita reparatiile curente ale unui spatiu pentru care exista inregistrata o cerere de revendicare sau care se afla in litigiu.
2.5. Dosarul de solicitare a finantarii inaintat de solicitant trebuie sa contina urmatoarele documente:
In original:
a) cererea de solicitare a finantarii, conform modelului prevazut in formularul nr. 1;
b) propunerea de proiect, conform modelului prevazut in formularul nr. 2;
c) bugetul proiectului, conform modelului prevazut in formularul nr. 3;
d) planificarea activitatilor, conform modelului prevazut in formularul nr. 4.
Cererea de solicitare, propunerea de proiect, bugetul proiectului si planificarea activitatilor vor fi semnate si stampilate;
e) hotararea consiliului judetean/Consiliului General al Municipiului Bucuresti/local, respectiv hotararea organului de conducere deliberativ al furnizorului de servicii sociale privat privind infiintarea/sustinerea functionarii adapostului, care trebuie sa cuprinda date concrete privind:
Çè infiintarea/sustinerea functionarii adapostului;
Çè organizarea adapostului;
Çè asigurarea contributiei de minimum 10% din valoarea totala a finantarii, care poate fi in bani si/sau in natura;
Çè asumarea costurilor de functionare a adapostului pentru o perioada de 3 ani dupa semnarea contractului de finantare de la bugetul de stat si a mentinerii obiectului de activitate al acestuia in sfera serviciilor sociale in urmatorii 2 ani;
f) certificatul de atestare fiscala, iar in cazuri speciale si alte documente doveditoare;
g) declaratia de impartialitate, dupa caz, si a partenerului de proiect, conform modelului prevazut in formularul nr. 6;
h) declaratia pe propria raspundere a proprietarului spatiului/imobilului, din care sa reiasa faptul ca nu exista inregistrata o cerere de revendicare pentru imobilul care face obiectul proiectului, faptul ca imobilul nu se afla in litigiu, precum si asumarea obligatiei de a anunta in termen de 10 zile orice modificare a situatiei juridice a spatiului;
i) declaratia pe propria raspundere privind incadrarea in prevederile art. 12 din Legea nr. 350/2005, conform modelului prevazut la formularul nr. 5, inclusiv a partenerului de proiect, dupa caz;
In copie:
j) 1. in cazul sustinerii functionarii adapostului, certificatul de acreditare a solicitantului ca furnizor de servicii sociale pe serviciul specializat pentru care solicita finantarea si certificatul partenerului, dupa caz;
2. in cazul infiintarii adapostului, certificatul de acreditare a solicitantului ca furnizor de servicii sociale, precum si acreditarea/informarea privind stadiul in care se afla demersul acreditarii pe serviciul specializat, prin adresa de la directia de munca si protectie sociala; certificatul partenerului, dupa caz;
k) ultima situatie financiara inregistrata la administratia financiara pe raza carei raza de competenta isi are sediul solicitantul, precum si ultima balanta de verificare;
l) situatia juridica a sediului in care va functiona adapostul (contract de vanzare-cumparare, contract de concesiune, de inchiriere, hotarare a consiliului judetean/local, insotita de contractul de parteneriat/inchiriere/dare in folosinta si alte documente doveditoare, inclusiv acordul proprietarului de a efectua lucrari de reparatii curente ale imobilului, in cazul in care actul de dare in administrare nu prevede expres acest lucru), cu toate anexele si procesele-verbale de predare-primire incluse, unde este cazul;
m) acorduri de parteneriat, conform modelului prevazut in formularul nr. 7.
Se recomanda ca aceste documente sa fie insotite de un opis la inceputul fiecarui dosar, iar documentele in copie, avand mentiunea "conform cu originalul", sa fie semnate si stampilate.
2.6. Dosarul de solicitare a finantarii se depune la registratura Agentiei Nationale pentru Protectia Familiei pana la termenul limita prevazut in anuntul de participare, in pachet inchis, in 3 exemplare continand: un original si doua copii, iar documentele prevazute la pct. 2.5. lit. a)-d) se depun si in format electronic.
Pe plic se fac urmatoarele mentiuni:
Çè Agentia Nationala pentru Protectia Familiei;
Çè numele solicitantului;
Çè denumirea programului de interes national - cu precizare "proiect de infiintare"/"proiect de sustinere".
Çè A NU SE DESCHIDE INAINTE DE DATA ................ (termenul limita de depunere a documentatiei, prevazut in anuntul de participare).
In dosarul de solicitare a finantarii, documentele se prezinta in ordinea prevazuta la pct. 2.5.
2.7. Solicitarile privind clarificarile asupra unor aspecte legate de procedurile cuprinse in prezentul ghid pot fi transmise sub forma de intrebari, prin fax sau e-mail, la urmatoarea adresa, indicandu-se clar ca este vorba de programul de interes national "Sustinerea sistemului de servicii specializate prin finantarea in parteneriat de proiecte destinate dezvoltarii si mentinerii unitatilor pentru prevenirea si combaterea violentei in familie", in baza anexei nr. 8 la Hotararea Guvernului nr. 197/2006, cu modificarile ulterioare; fax 021/314.82.45; e-mail: directia.programe@anpf.ro. Intrebarile si raspunsurile vor fi afisate pe site-ul Agentiei Nationale pentru Protectia Familiei: http://www.anpf.ro.
2.8. In vederea clarificarii situatiei prezentate in dosarul de solicitare a finantarii, Agentia Nationala pentru Protectia Familiei, prin Comisia de evaluare, are dreptul de a solicita orice alte informatii si documente (de exemplu, extras de carte funciara).
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL III
Termenii de referinta
3.1. Programul de interes national se deruleaza pe perioada 2006-2008 si se va finaliza nu mai tarziu de 31 decembrie 2008, in conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 197/2006, cu modificarile ulterioare.
Suma maxima solicitata pentru infiintarea unui adapost nu poate depasi 75 mii lei.
Suma maxima solicitata pentru sustinerea functionarii unui adapost deja existent nu poate depasi 40 mii lei.
Capacitate minima a adapostului este de 6 locuri.
In sensul Legii nr. 217/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, prin unitate de prevenire si combatere a violentei in familie, in cadrul prezentului program, se intelege un centru pentru adapostirea victimelor violentei in familie. Prin centru pentru adapostirea victimelor violentei in familie, in cadrul prezentului program, se intelege o structura organizatorica formata dintr-o locatie unica sau din mai multe locatii, cu conditia ca acestea sa aiba o administratie unica, in sensul organizarii si functionarii acestora ca un singur centru.
In cadrul programului de interes national prevazut in anexa nr. 8 la Hotararea Guvernului nr. 197/2006, cu modificarile ulterioare, in perioada 2007-2008, in urma unei noi selectii, poate primi finantare numai cate un proiect depus de organizatii neguvernamentale si/sau institutii publice locale din fiecare sector al municipiului Bucuresti, judet sau municipiul Bucuresti pentru infiintarea a cel putin 6 centre pentru adapostirea victimelor violentei in familie.
Excluzand proiectele care beneficiaza de finantare contractata din anul 2007, in cadrul programului de interes national prevazut in anexa nr. 8 la Hotararea Guvernului nr. 197/2006, cu modificarile ulterioare, in baza noii selectii de proiecte, in perioada 2007-2008, poate primi finantare numai cate un proiect din fiecare judet, sector al municipiului Bucuresti si municipiul Bucuresti pentru sustinerea functionarii a cel putin 3 centre pentru adapostirea victimelor violentei in familie, existente si ramase fara finantare.
Finantarea acordata de la bugetul de stat prin bugetul alocat Agentiei Nationale pentru Protectia Familiei cu aceasta destinatie trebuie insotita de o contributie (in bani sau/si in natura) din partea solicitantului de minimum 10% din costul total al finantarii.
3.2. Eligibilitatea proiectelor:
Sunt eligibile proiectele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) obiectivele propunerii de proiect se incadreaza in obiectivele programului, mentionate la pct.1.2., iar adaposturile propuse pentru infiintare sunt organizate conform prevederilor pct. 3.1.;
b) activitatile propuse se incadreaza in tipurile de servicii prevazute la pct. 1.6.;
c) perioada de derulare a proiectului nu depaseste durata maxima permisa prevazuta la pct. 3.1.;
d) valoarea finantarii solicitate se incadreaza in suma maxima permisa prevazuta la pct.3.1.;
e) capacitatea adaposturilor se incadreaza in prevederile pct. 3.1.;
f) cheltuielile propuse pentru finantare se incadreaza in categoria cheltuielilor eligibile conform prevederilor pct. 3.3.
3.3. Conditii si cheltuieli eligibile:
3.3.1. Conditii
Pentru a fi considerate eligibile, in contextul proiectului, cheltuielile trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie necesare pentru realizarea proiectului;
b) sa fie prevazute in bugetul proiectului;
c) sa se incadreze in costul maxim prevazut pentru infiintarea/sustinerea unui adapost;
d) sa fie in conformitate cu principiul unui management financiar solid, respectiv prin utilizarea eficienta a banilor, care sa duca la un raport optim cost/beneficiu si sa corespunda nivelului preturilor practicate pe piata la momentul respectiv;
e) sa fie corespunzatoare perioadei de derulare a proiectului, dupa semnarea contractului;
f) sa se realizeze in fapt si sa fie inregistrate in contabilitatea solicitantului sau, dupa caz, a partenerilor;
g) sa fie identificabile, verificabile si sa fie dovedite prin documente originale.
3.3.2. Cheltuieli eligibile
Sub rezerva conditiilor mentionate anterior si avand in vedere prevederile Ordinului ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei, al ministrului administratiei si internelor si al ministrului sanatatii nr. 304/385/1.018/2004, cheltuielile eligibile pentru finantare, in cadrul acestui program, sunt dupa cum urmeaza:
a) 1. cheltuieli cu servicii sociale, cum ar fi prestari de servicii de consiliere psihologica, juridica, asistenta sociala;
2. cheltuieli cu certificate medico-legale, taxe judiciare/notariale;
3. cheltuieli cu transportul beneficiarilor (victime ale violentei in familie).
b) hrana;
c) medicamente si materiale sanitare;
d) cheltuieli pentru intretinere si gospodarie, cum ar fi: incalzire, electricitate, apa, canal, salubritate, materiale igienico-sanitare;
e) 1. cheltuieli cu obiecte de inventar de mica valoare sau scurta durata, cum ar fi: lenjerie si accesorii de pat, mic mobilier etc.;
2. cheltuieli cu piese de schimb;
3. cheltuieli cu intretinerea si reparatiile echipamentelor;
4. cheltuieli cu reparatii curente, care pot fi definite "cheltuielile ulterioare efectuate cu un activ fix corporal dupa achizitionarea, finalizarea acestuia sau primirea cu titlu gratuit, care au drept scop mentinerea parametrilor functionali stabiliti initial si se inregistreaza in conturile de cheltuieli atunci cand sunt efectuate" (Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.917/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea contabilitatii institutiilor publice, Planul de conturi pentru institutiile publice si instructiunile de aplicare a acestuia, cap. III "Prevederi referitoare la elemente de bilant", lit. A "Active" pct. 1.2.4.3. "Cheltuieli ulterioare"). Sunt considerate reparatii curente, de exemplu: reparatii la instalatia electrica, instalatia de apa curenta, instalatia de incalzire - alimentare cu gaz sau energie termica, reparatii/inlocuiri articole de tamplarie mecanica, lucrari de igienizare - reacoperit interioare cu vopsea, var sau echivalente, fara modificarea proiectului initial;
f) materiale de promovare;
g) cheltuieli neprevazute de maximum 5% din finantarea acordata, care pot fi utilizate potrivit prevederilor pct. 3.3 din prezentul ghid.
3.4. Cheltuieli neeligibile:
a) cheltuieli pentru asigurarea racordarii exterioare la utilitatile necesare obiectivului;
b) cheltuielile cu organizarea de santier, taxe, dirigentia de santier;
c) cheltuieli cu aplicarea procedurilor de achizitie;
d) cheltuieli cu manopera, cu exceptia celor incluse in intretinerea si reparatiile echipamentelor;
e) cheltuieli cu personalul;
f) plata chiriei pentru sediul centrului;
g) cheltuieli cu posta, telecomunicatii (telefon fix, mobil), radio, TV, internet etc.;
h) cheltuieli cu formarea personalului centrului;
i) diverse forme de asigurare;
j) achizitionare de mijloace de transport auto;
k) estimari privind posibile pierderi sau datorii viitoare;
l) dobanzi datorate.
3.5. Activitati neeligibile:
a) sponsorizari individuale pentru participarea la workshopuri, seminarii, conferinte, congrese;
b) burse de studii sau cursuri de instruire individuala;
c) dubla finantare pentru aceleasi tipuri de activitati prin programe derulate de Agentia Nationala pentru Protectia Familiei.
CAPITOLUL IV
Procedura de evaluare si selectionare a proiectelor
4.1. Criteriul aplicat pentru atribuirea contractului de finantare nerambursabila este oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere tehnico-economic.
Evaluarea se realizeaza pe baza grilei de evaluare, iar selectarea proiectelor se realizeaza in ordinea descrescatoare a punctajului obtinut prin aplicarea grilei de evaluare, prevazuta in formularul nr. 11.
Pot fi finantate proiectele care au obtinut un punctaj minim de 60 de puncte.
4.2. Evaluarea si selectionarea proiectelor se realizeaza pe baza urmatoarelor criterii:
a) consistenta tehnica - calitatea proiectului din punct de vedere tehnic:
- corespondenta dintre problemele identificate si obiectivele si activitatile proiectului;
- justificarea infiintarii/sustinerii adapostului, pe baza evaluarii nevoilor comunitatii pe teritoriul careia traiesc persoanele beneficiare;
- incadrarea obiectivelor proiectului in prioritatile strategiei nationale in domeniu;
- eficacitatea proiectului - coerenta conceperii planului general al proiectului, claritatea planului de actiune, indicatori de rezultat si eficienta;
b) soliditate economica si financiara - eficienta proiectului (raportul cost-beneficiu):
- realismul si echilibrul costurilor prevazute in bugetul proiectului;
- bugetul este intocmit corect si contine toate informatiile solicitate in formular;
c) rezultatele asteptate:
- corespondenta dintre indicatorii de rezultat evidentiati in proiect cu indicatorii programului de interes national;
- utilizarea de catre furnizor a unei metodologii pentru monitorizarea activitatilor si evaluarea calitatii serviciilor;
d) capacitatea de realizare a proiectului/de management al proiectului:
- structura si profesionalismul echipei de implementare a proiectului;
- preocuparea furnizorului de servicii pentru calitatea serviciilor acordate;
e) participarea beneficiarilor:
- utilizarea unei modalitati de consultare a beneficiarilor cu privire la aspecte legate direct de serviciile pe care le primesc;
- implicarea beneficiarilor si a membrilor comunitatii in desfasurarea activitatilor adapostului si a altor activitati pentru solutionarea situatiei acestora;
f) implicarea partenerului/partenerilor in implementarea proiectului:
- existenta unor contracte/acorduri de parteneriat pentru implementarea proiectului, prin care sunt asumate responsabilitati concrete de catre furnizorii de servicii sociale parteneri;
g) sustenabilitatea proiectului:
- existenta resurselor concrete de mentinere a proiectului printr-un plan bugetar, prin conventii, pentru primii 2 ani de la incetarea finantarii de la bugetul de stat;
- contributia entitatilor locale depaseste 10% din valoarea totala a finantarii;
- realismului/sustinerea cu documente de angajare (hotarare a consiliului local, respectiv a organului de conducere deliberativ al furnizorului privat de servicii sociale) a planului de continuare a proiectului;
h) unicitatea proiectului:
- este singurul proiect pentru infiintarea/sustinerea functionarii unui centru pentru adapostirea victimelor violentei in familie din unitatile administrativ-teritoriale (judet/sector al municipiului Bucuresti).
4.3. Evaluarea proiectelor se realizeaza in doua etape:
a) evaluarea de birou:
- verificarea conformitatii din punct de vedere administrativ;
- verificarea eligibilitatii proiectelor conform prevederilor pct. 3.2;
- selectarea in vederea evaluarii de teren;
b) evaluarea de teren (se va trimite o copie a documentatiei de proiect catre directia de munca si protectie sociala judeteana, exemplarul avand mentiunea "Confidential").
4.3.1. Evaluarea de birou se realizeaza pe baza criteriilor de evaluare prevazute la pct. 4.2, de catre o comisie de evaluare, denumita in continuare Comisie, a carei componenta este aprobata prin decizie a presedintelui Agentiei Nationale pentru Protectia Familiei.
4.3.2. Evaluarea de teren se realizeaza, la solicitarea Comisiei, de catre reprezentantii compartimentului cu atributii privind combaterea violentei in familie din cadrul directiei de munca si protectie sociala, denumit in continuare Compartimentul din cadrul directiei teritoriale, in a carei raza teritoriala isi au sediul furnizorii de servicii sociale solicitanti si/sau reprezentanti ai autoritatii contractante, avand drept scop verificarea veridicitatii informatiilor continute in dosarul de solicitare a finantarii, precum si obtinerea de informatii suplimentare despre anumite aspecte care nu sunt suficient descrise in proiect.
4.4. Decizia de respingere a cererii de finantare a proiectului are la baza urmatoarele motive:
1. documentatia de proiect este primita dupa termenul limita de depunere (data, ora);
2. cererea de solicitare a finantarii, precum si propunerea de proiect prevazuta in formularul nr. 2 nu contin toate datele solicitate si nu sunt insotite de toate documentele in forma prevazuta la pct. 2.5;
3. solicitantul sau unul ori mai multi parteneri nu sunt eligibili;
4. proiectul propus nu este eligibil (de exemplu, activitatea propusa nu se incadreaza in obiectivele programului, propunerea depaseste durata maxima permisa, valoarea finantarii solicitate este mai mare decat suma maxima permisa etc.);
5. proiectul a obtinut un punctaj mai mic decat proiectele selectate pentru finantare.
4.5. In baza criteriilor prevazute la pct. 4.2 si tinand seama de propunerea din raportul de evaluare de teren, Comisia selectioneaza proiectele care urmeaza sa primeasca finantare.
4.6. Lista proiectelor selectionate pentru a fi finantate, precum si cuantumul sumelor acordate se aproba prin decizie a presedintelui Agentiei Nationale pentru Protectia Familiei.
4.7. Rezultatul evaluarii propunerilor de proiecte se comunica in scris solicitantilor, in termen de cel mult 3 zile lucratoare (conform art. 206 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare) de la data emiterii deciziei prevazute la pct. 4.6, in cazul respingerii precizandu-se motivele.
4.8. Agentia Nationala pentru Protectia Familiei are dreptul de a incheia contractul de finantare nerambursabila numai dupa indeplinirea termenului de 7 zile de la data transmiterii comunicarii prevazute la pct. 4.7 (conform art. 205 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006, aprobata cu modificari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare). Contractul de finantare nerambursabila, denumit in continuare contract, este incheiat intre Agentia Nationala pentru Protectia Familiei, in calitate de autoritate contractanta, si solicitantul selectat, in calitate de contractor.
4.8.1. Modelul contractului este prezentat in formularul nr. 8.
4.8.2. Contractul se incheie in doua exemplare originale si se semneaza de catre presedintele Agentiei Nationale pentru Protectia Familiei sau de catre persoana delegata/autorizata si de catre persoana autorizata din partea contractorului. Un exemplar va fi pastrat de catre contractor, iar cel de-al doilea exemplar de Agentia Nationala pentru Protectia Familiei.
4.8.3. Contractul se incheie cu precizarea sumei in lei, pentru valoarea aprobata prin decizie a presedintelui Agentiei Nationale pentru Protectia Familiei, rezultata din propunerea Comisiei.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL V
Achizitii
5.1. In cadrul proiectelor selectate pentru a primi finantare, achizitiile materialelor pentru reparatii, precum si cele pentru echipamente si mobilier pentru dotarea adaposturilor se realizeaza de catre contractor, cu respectarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006, aprobata cu modificari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL VI
Acordarea finantarii
6.1. Finantarea proiectelor se realizeaza de catre autoritatea contractanta cu care contractorii au incheiat contractul de finantare nerambursabila si conform prevederilor acestuia.
6.2. Contributia de minimum 10% a contractorului este reprezentata de contributii in natura (teren, cladiri, materiale etc.) si/sau contributii in bani destinate activitatilor necesare realizarii si functionarii proiectului.
6.3. Responsabilitatea monitorizarii derularii proiectelor conform prevederilor legii si ale contractului de finantare revine Agentiei Nationale pentru Protectia Familiei, fiind realizata si prin intermediul compartimentului din cadrul directiei teritoriale.
6.4. Modificarea contractului
6.4.1. Orice modificare a contractului, precum si orice modificare a proiectului aprobat si care face parte integranta din contract sunt permise numai cu acceptul ambelor parti, prin incheierea unui act aditional la contract.
6.4.2. Modificarile referitoare la adresa, cont bancar etc., care nu conduc la schimbarea conditiilor contractuale in ceea ce priveste valoarea, destinatia sumelor, termenele de realizare, activitatile si alte aspecte legate de realizarea proiectului etc., sunt doar notificate Agentiei Nationale pentru Protectia Familiei.
6.5. Finantarea proiectului
Agentia Nationala pentru Protectia Familiei, in calitate de autoritate contractanta, va incheia si va semna contractul cu contractorii beneficiari ai finantarii conform legislatiei in vigoare si prevederilor prezentului ghid.
Virarea sumelor prevazute in contractul de finantare se realizeaza in transe, la solicitarea contractorului, pe masura derularii proiectului.
Activitatea de finantare se deruleaza in urmatoarele etape:
Intocmirea documentatiei de solicitare a finantarii de catre contractor, care consta in urmatoarele documente:
Çè solicitare de plata, conform modelului prezentat in formularul nr. 9;
Çè raport financiar privind platile efectuate, la care sunt anexate urmatoarele documente:
- daca este cazul, documentele justificative: facturi fiscale contrasemnate de solicitantul beneficiar al finantarii, facturi fiscale pentru celelalte tipuri de cheltuieli eligibile ale proiectului, precum si alte documente justificative.
Decontarea cheltuielilor se realizeaza numai in conditiile in care documentele justificative sunt complete si intocmite corect.
Documentatia prezentata cuprinde acte doveditoare pentru cheltuielile efectuate in perioada anterioara datei de depunere a acestora.
Inaintarea documentatiei justificative catre Agentia Nationala pentru Protectia Familiei se face pana la sfarsitul lunii in curs.
Pentru asigurarea ritmicitatii finantarii, Agentia Nationala pentru Protectia Familiei va primi fundamentarea necesarului de credite bugetare prin trimiterea unei note estimative pentru decontarea cheltuielilor eligibile din luna urmatoare pana la data de 10 a lunii in curs.
Agentia Nationala pentru Protectia Familiei va intocmi documentatia privind deschiderea de credite, pe care o va inainta Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse.
In urma depunerii documentatiei la Agentia Nationala pentru Protectia Familiei, contractorul va primi sumele cuvenite in contul comunicat in acest scop.
Contractorul are obligatia tinerii unor evidente contabile separate pentru proiectul finantat in conformitate cu legislatia in vigoare.
6.6. Suspendarea si rezilierea contractului de finantare nerambursabila
6.6.1. Suspendarea contractului de finantare nerambursabila
Nerespectarea prevederilor contractului de finantare nerambursabila, altele decat cele legate de utilizarea fondurilor si prezentarea documentelor justificative false sau neconforme cu realitatea, conduce la suspendarea finantarii proiectului pana la remedierea situatiei respective de catre contractor.
Agentia Nationala pentru Protectia Familiei transmite contractorului notificarea cu privire la suspendarea finantarii, iar acesta este obligat sa remedieze situatia respectiva in termen de 15 zile de la primirea notificarii.
In conditiile in care, in termenul mentionat, contractorul nu remediaza situatia, Agentia Nationala pentru Protectia Familiei va desfiinta unilateral contractul, fara a mai fi necesara interventia instantei judecatoresti.
In acest caz, contractorul va fi direct raspunzator si obligat la plata eventualelor daune, conform legislatiei in vigoare.
6.6.2. Rezilierea contractului de finantare nerambursabila
Rezilierea contractului se realizeaza in urmatoarele conditii:
a) utilizarea fondurilor in alte scopuri decat cele convenite;
b) prezentarea de documente justificative false sau neconforme cu realitatea;
c) orice alta situatie de incalcare a contractului sau a conditiilor generale prevazute in contract ori in anexele sale, in conditiile in care acesta a fost suspendat si nu a fost remediata situatia care a condus la luarea acestei masuri.
In conditiile prevazute la lit. a)-c), contractul de finantare nerambursabila se constituie cu titlu executoriu, fara a mai fi necesara interventia instantei judecatoresti.
In conditiile mentionate mai sus, contractorul este obligat sa returneze autoritatii contractante, in termen de 30 de zile de la primirea notificarii de la Agentia Nationala pentru Protectia Familiei, sumele primite pana la momentul notificarii.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL VII
Raportare
7.1. Contractorul inainteaza rapoarte tehnice si financiare privind stadiul derularii proiectului catre Agentia Nationala pentru Protectia Familiei.
7.2. Rapoartele tehnice si financiare prevazute la pct. 7.1. reprezinta:
(i) raport tehnic (trimestrial, cel mai tarziu in termen de 7 zile de la inceputul trimestrului urmator asupra caruia se face raportarea, realizat pe baza indicatorilor stabiliti in propunerea de proiect - formularul nr. 2 - pentru evaluarea stadiului de realizare a obiectivelor proiectului);
(ii) raport financiar (lunar, cu ocazia solicitarii decontarii cheltuielilor, cel mai tarziu in termen de 7 zile de la inceputul lunii urmatoare celei asupra careia se face raportarea) privind stadiul implementarii proiectului;
(iii) raport lunar cu privire la activitatea de prevenire si monitorizare a fenomenului violentei in familie, urmand a fi trimis compartimentului cu atributii privind combaterea violentei in familie din cadrul directiei de munca si protectie sociala in a carei raza teritoriala contractorul isi desfasoara activitatea;
(iv) raport final care trebuie transmis in termen de 15 de zile de la data finalizarii proiectului.
7.3. Autoritatea contractanta poate solicita rapoartele tehnice si financiare prevazute la pct. 7.1. ori de cate ori este nevoie.
7.4. Pana la data de 20 ianuarie a anului urmator, Agentia Nationala pentru Protectia Familiei intocmeste raportul privind derularea contractelor de finantare nerambursabila in anul anterior.
CAPITOLUL VIII
Control
8.1. Agentia Nationala pentru Protectia Familiei, atat direct, cat si prin intermediul Compartimentului din cadrul directiei teritoriale, controleaza modul de implementare a proiectului de catre contractor.
8.2. Agentia Nationala pentru Protectia Familiei isi rezerva dreptul de a controla in orice etapa derularea proiectului.
8.3. Derularea activitatii prin contractele finantate in cadrul programului se supune controlului financiar al Curtii de Conturi, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL IX
Finalizarea proiectelor
9.1. Proiectele sunt considerate finalizate daca au fost justificate cu acte doveditoare sumele primite, daca Agentia Nationala pentru Protectia Familiei a primit raportul Compartimentului din cadrul directiei teritoriale privind verificarea finala in teren si raportul final al contractorului prevazut la pct. 7.2. (iv) si daca s-au indeplinit formalitatile de finalizare a proiectului, care constau in incheierea procesului-verbal de finalizare intre Agentia Nationala pentru Protectia Familiei si contractor.
9.2. Procesul-verbal de finalizare prevazut la pct. 9.1. cuprinde detalii privind realizarea obiectivelor proiectului, modul de utilizare a sumelor, modul de functionare a adapostului in continuare, precum si alte aspecte considerate necesare.
9.3. Cu 15 zile inaintea declararii finalizarii proiectului si a semnarii procesului-verbal, Compartimentul din cadrul directiei teritoriale va efectua verificarea finala a acestuia la fata locului.
CAPITOLUL X
Dispozitii generale
10.1. In raport cu autoritatea contractanta, contractorul are obligatia sa manifeste buna-credinta, loialitate, impartialitate si discretia cuvenita si sa respecte regulile si codul de comportament al profesiunii sale.
10.2. Contractorul asigura secretul profesional pe durata contractului, precum si dupa incetarea acestuia. Contractorul are obligatia de a nu comunica in nicio situatie altor persoane sau entitati informatii confidentiale apartinand autoritatii contractante sau obtinute de el in baza relatiilor contractuale cu aceasta, cu exceptia celor pentru care are consimtamantul scris al autoritatii contractante, obtinut in prealabil.
CAPITOLUL XI
Documentatie formular-tip
11.1. Pentru facilitarea elaborarii documentatiei necesare pentru solicitarea finantarii se vor utiliza si se vor completa urmatoarele formulare-tip, dupa cum urmeaza:
1. cererea de solicitare a finantarii - formularul nr.1;
2. propunerea de proiect - formularul nr.2;
3. bugetul proiectului pentru cheltuielile eligibile - formularul nr. 3;
4. planificarea activitatilor - formularul nr.4;
5. declaratia pe propria raspundere privind incadrarea in prevederile art. 12 din Legea nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general - formularul nr. 5;
6. declaratia de impartialitate - formularul nr. 6;
7. acordul de parteneriat - formularul nr. 7;
8. contractul de finantare - formularul nr. 8;
9. solicitarea de plata - formularul nr. 9;
10. model de raport tehnic trimestrial privind acordarea serviciilor de asistenta sociala in cadrul centrului pentru adapostirea victimelor violentei in familie si utilizarea finantarii - formularul nr. 10.
11.2. Evaluarea proiectelor in vederea selectiei are la baza grila de evaluare prevazuta in formularul nr. 11.
Comentarii articol (0)