Actul a intrat in vigoare la 20 ianuarie 2007.
I. Introducere
Evaluarea persoanei/familiei potential adoptatoare este un proces complex, planificat, prin care se urmaresc istoricul persoanei/familiei, evolutia, dinamica si functionarea acesteia in timp, interactiunile din cadrul familiei si in comunitate, capacitatile parentale ale persoanei/familiei care solicita obtinerea atestatului.
Evaluarea persoanei/familiei potential adoptatoare se face de catre profesionistii directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului, denumita in continuare DGASPC, sau ai unui organism privat acreditat, denumit in continuare OPA, care a obtinut licenta de functionare; este o activitate care incepe odata cu primul contact, atunci cand familia/persoana depune cerere in vederea obtinerii atestatului de familie/persoana apta sa adopte, si continua printr-o serie de intalniri cu familia/persoana solicitanta.
Procesul de evaluare include trei componente:
Çè evaluarea sociala a persoanei/familiei potential adoptatoare;
Çè evaluarea psihologica a persoanei/familiei potential adoptatoare;
Çè pregatirea pentru asumarea in cunostinta de cauza a rolului de parinte a persoanei/familiei potential adoptatoare.
Familia care doreste sa adopte un copil trebuie sa depuna la DGASPC din judetul/sectorul de domiciliu o cerere scrisa in vederea evaluarii conditiilor morale si materiale. La cerere se vor anexa actele prevazute de lege (art. 2 din normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.435/2004).
Profesionistul (asistentul social/psihologul) care inregistreaza cererea persoanei/familiei realizeaza o informare administrativa preliminara a solicitantului/solicitantilor, oferind informatii despre actele solicitate de lege pentru intocmirea dosarului in vederea atestarii si etapele procesului de adoptie. Informatiile vor fi oferite intr-o intalnire de cel putin 30 de minute.
Profesionistul care participa la aceasta intalnire va oferi solicitantului/solicitantilor un material informativ despre procedura adoptiei interne, care trebuie sa contina informatii referitoare la:
- cadrul legal care reglementeaza adoptia in Romania;
- definitia si efectele adoptiei;
- conditiile de fond ale adoptiei;
- actele care trebuie anexate la cererea de evaluare (art. 2 din normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.435/2004);
- termenul de solutionare a cererii privind evaluarea, precum si modalitatile si termenele de contestare a rezultatelor evaluarii;
- procedura de evaluare si pregatire in vederea obtinerii atestatului;
- potrivirea dintre copil si persoana/familia adoptatoare (potrivirea teoretica si practica), cu mentionarea explicita a faptului ca aceasta are drept scop identificarea celei mai potrivite familii pentru fiecare copil adoptabil si nu invers (identificarea unui copil pentru o familie care doreste sa adopte);
- perioada de incredintare in vederea adoptiei;
- incuviintarea adoptiei de catre instanta de judecata;
- serviciile/grupurile de sprijin care activeaza in comunitate;
- monitorizarea postadoptie.
Aceste informatii trebuie sa fie oferite persoanelor/familiilor potential adoptatoare prin intermediul unui material scris, accesibil acestora din punctul de vedere al limbajului utilizat. Solicitantii vor fi incurajati sa adreseze profesionistilor din cadrul serviciului de adoptie orice intrebari suplimentare legate de informatiile scrise care le sunt oferite.
II. Realizarea intalnirilor in cadrul procesului de evaluare
Asistentul social/psihologul va avea intalniri cu persoanele/familiile potential adoptatoare, intalniri care vor avea loc in grup, in cuplu si individual. Intalnirile vor avea loc la domiciliul solicitantilor si la sediul DGASPC. In procesul de evaluare sunt incluse si discutii cu alti profesionisti si orice alte investigatii suplimentare considerate utile de catre responsabilul de caz/profesionisti.
Intre profesionisti si persoanele/familiile potential adoptatoare au loc mai multe intalniri (conform legislatiei in vigoare fiind stabilite obligatoriu minimum 6 intalniri) care trebuie sa fie realizate cu respectarea confidentialitatii. Profesionistul implicat in realizarea intalnirilor va fi deschis in atitudine si comportament, astfel incat sa ii induca si partenerului de discutie o atitudine deschisa, sincera, cu efecte benefice pentru ambele parti.
Pe parcursul intalnirilor, profesionistul va proceda la:
- informarea familiei potential adoptatoare despre:
Çè copiii adoptabili;
Çè rolurile si responsabilitatile familiei potential adoptatoare;
Çè procedura de urmat pentru a deveni familie adoptatoare (cerintele/criteriile de indeplinit, caracteristicile pentru a deveni familie adoptatoare);
- incurajarea solicitantilor in constientizarea punctelor slabe si punctelor tari (resurselor) si in analizarea acestora;
- sprijinirea solicitantului in vederea dezvoltarii capacitatii de reflectie asupra propriei persoane, exprimarii emotiilor/sentimentelor si mobilizarii resurselor proprii pentru a lua decizia de a continua sau de a se retrage din procedura adoptiei;
- angajarea in discutii fara a emite pareri sau opinii critice.
#PAGEBREAK#
Intalnirile in grup
Experienta a aratat ca cei care doresc sa adopte un copil se simt in largul lor cand isi exprima sentimentele, dar si ingrijorarile, impreuna cu alti potentiali parinti adoptivi, aflati in situatii similare.
Informarea si pregatirea potentialilor parinti adoptivi prin discutii in grup, moderate de asistentul social sau de psiholog, includ atat vizionare de casete video-filme, cat si scenarii, exercitii imaginative care sunt rezolvate de potentialii parinti adoptivi, anticipand astfel ipostaze concrete in care s-ar putea afla.
Intalnirile de grup le permit potentialilor parinti adoptivi sa dezbata ei insisi unele aspecte fundamentale, sa puna in practica, in mod concret, unele dintre calitatile care le sunt cerute, ceea ce le va permite profesionistilor sa aprecieze obiectiv daca acestea exista sau nu.
Se recomanda sa fie invitate cel mult 8 cupluri/16 persoane la intalnirile de grup si se vor organiza 4 intalniri (o intalnire de informare si 3 de pregatire) pe parcursul procesului de evaluare si pregatire pentru acestea.
Intalnirile individuale
Desfasurandu-se si intr-un cadru mai intim, intalnirile individuale ofera mai repede posibilitatea realizarii unei relatii sincere si deschise intre profesionist si solicitant. In cadrul acestor intalniri se va discuta pe larg despre istoria personala, relatiile in cadrul familiei, motivatia pentru a adopta etc.
Intalnirile individuale pot alterna cu cele de grup, scopul comun fiind acelasi - de a evalua cuplurile care doresc sa adopte.
III. Intalnirea de informare Scopul intalnirii este informarea cat mai corecta a familiilor/persoanelor potential adoptatoare despre particularitatile parentalitatii adoptive la diferite nivele - legal, administrativ si sociopsihomedical -, astfel incat sa fie cat mai bine pregatite pentru a face demersurile necesare in acest sens.
Aceasta intalnire se realizeaza la sediul DGASPC/OPA. Este recomandat sa fie o intalnire de grup moderata de unul sau de 2 asistenti sociali/psihologi. De asemenea, se recomanda ca la aceasta intalnire sa participe cel mult 8 cupluri/16 persoane, care au solicitat la DGASPC evaluarea garantiilor morale si conditiilor materiale si care au depus la dosar actele prevazute de lege.
Organizarea unei astfel de intalniri in grup permite participantilor sa se distanteze de propria lor experienta de viata, determina un schimb de experienta si de cunostinte, pune bazele unei dinamici de gandire al carei scop este sa valorizeze si sa dezvolte abilitati parentale de care potentialii parinti adoptivi vor avea mare nevoie.
In cadrul unor astfel de intalniri, participantii trebuie sa fie informati nu numai despre dificultatile pe care le pot intampina, ci, mai ales, despre solutiile care pot fi folosite, despre atitudinile adecvate pe care sa le adopte pentru a favoriza dezvoltarea copiilor.
Intalnirea de informare, apoi intalnirile de pregatire ii ajuta pe potentialii parinti adoptivi sa-si clarifice perceptia/imaginea initiala asupra adoptiei (prejudecatile) prin dobandirea unor informatii si a unor cunostinte fundamentate pe experienta si pe expertiza stiintifica.
Timpul recomandat pentru desfasurarea acestei intalniri este de 4 ore.
Profesionistii din domeniul adoptiei trebuie sa acorde o atentie deosebita adultilor care doresc sa adopte, in masura in care acestia din urma isi vor asuma raspunderea protejarii copiilor care le vor fi incredintati.
Aceasta misiune parentala consta in a garanta satisfacerea nevoilor esentiale ale copiilor, atat din punct de vedere fizic, cat si afectiv, in a le oferi conditii de dezvoltare a capacitatilor si a aspiratiilor lor, in a-i ajuta sa devina treptat autonomi.
Prin urmare, prima sarcina a profesionistilor va fi sa le ofere solicitantilor un exemplu pentru atitudinea pe care ar dori ca acestia din urma sa o aiba fata de copilul care le va fi incredintat, o atitudine de respect, empatie si de incredere reciproca.
IV. Evaluarea sociala a persoanei/familiei potential adoptatoare Asistentul social responsabil de caz realizeaza ancheta sociala in urma vizitelor la domiciliul solicitantului/familiei, verificarii referintelor de la locurile de munca, vizitelor in comunitate sau la domiciliul membrilor relevanti ai familiei extinse (care pot deveni persoane de sprijin pentru familie dupa momentul adoptiei). In urma fiecarei intalniri, asistentul social intocmeste rapoarte de vizita/intalnire, pe baza carora va completa ancheta sociala.
Prima vizita la domiciliul solicitantilor se va realiza de asistentul social impreuna cu psihologul. Astfel, se stabileste primul contact intre profesionistii care se vor ocupa de caz si persoana/familia potential adoptatoare.
Asistentul social si psihologul vor face primele observatii cu privire la persoana/familia potential adoptatoare.
Ca urmare a acestei vizite, profesionistii vor completa Fisa de evaluare initiala, urmand ca toate informatiile necesare completarii Anchetei sociale sa fie obtinute de asistentul social pe parcursul urmatoarelor vizite la domiciliul solicitantilor, la locurile de munca ale acestora, la membrii familiei extinse sau in comunitate.
Psihologul va consemna in Fisa de evaluare psihologica primele informatii relevante, urmand a finaliza evaluarea psihologica pe parcursul mai multor intalniri.
Este important ca solicitantii sa nu resimta aceasta prima vizita ca pe o inspectie si pentru aceasta asistentul social trebuie sa ii informeze cu claritate asupra scopului vizitei: sa verifice daca copilul va intra intr-un mediu familial sigur si sanatos si daca familia prezinta conditii pentru cresterea si ingrijirea corespunzatoare a unui copil.
Solicitantilor li se va preciza ca este de dorit sa fie deschisi si onesti pe intreaga durata a procesului de adoptie, sa ofere toate informatiile necesare corect si cu acuratete si sa participe activ la evaluare si la sesiunile de pregatire.
Solicitantii vor fi ajutati sa inteleaga ca adoptia este un angajament al intregii familii si de aceea trebuie sa faciliteze intalnirile sau discutiile asistentului social si psihologului cu membrii familiei extinse, in functie de particularitatile fiecarui caz. La finalul acestei vizite se stabileste, de comun acord, un calendar al urmatoarelor intalniri ale familiei cu echipa de profesionisti care realizeaza evaluarea.
Asistentul social, prin intervievarea cuplului sau a sotilor individual, in mediul acestora de viata, exploreaza istoria si functionalitatea familiei, caracteristicile si resursele ei pentru a putea deveni cu succes familie adoptatoare, credinte, convingeri, atitudini, opinii, obiective, realizari, deprinderi de viata, si observa interactiunea in cuplu.
O atentie deosebita se acorda de catre asistentul social locuintei si conditiilor materiale de care familia dispune si acesta isi formuleaza primele recomandari referitoare la amenajarea si functionalitatea locuintei.
Asistentul social trebuie sa aloce timp suficient pentru realizarea interviurilor cu toate persoanele care locuiesc la acelasi domiciliu si pentru a discuta cu angajatorii persoanelor solicitante, cu rudele acestora sau cu persoanele importante din comunitate.
#PAGEBREAK#
Evaluarea sociala vizeaza urmatoarele aspecte:
- date privind persoana/familia potential adoptatoare:
Çè date generale despre solicitanti: structura familiei, cu detalii generale despre data si locul nasterii, domiciliul solicitantilor, studiile si domeniul in care profeseaza, locul de munca si venitul obtinut, etnia, religia si limba vorbita in familie, daca au avut antecedente penale;
Çè date despre copiii biologici/adoptati/in plasament (daca este cazul): cum se vad ei insisi, relatiile semnificative cu alte persoane si cu parintii; identitatea etnica, temperamentul, talentele si nevoile speciale; atitudinea fata de potentiala adoptie; modul in care au fost implicati in procesul de pregatire a adoptiei;
Çè informatii despre alte persoane care locuiesc la acelasi domiciliu: relatia cu solicitantii, daca vor locui in continuare in aceeasi locuinta, atitudinea lor fata de adoptia unui copil, cat de important este acordul lor pentru solicitanti;
Çè profilul solicitantilor (temperament; atitudini fata de alte etnii, culturi; perceptia fata de societatea actuala; relatiile de familie; pasiuni, talente);
Çè climatul intrafamilial (relatii anterioare semnificative; relatia prezenta: evolutia relatiei, rezolvarea conflictelor, comunicare, domenii de interes, sentimente, roluri si asteptari; stilul de viata; capacitatea parentala);
Çè motivul adoptiei;
Çè situatia financiara (inclusiv atitudinea fata de bani si probleme financiare);
- date despre familia extinsa (structura familiei, cu detalii despre parintii si fratii solicitantilor, detalii semnificative despre membrii familiei, relatiile trecute si prezente ale familiei);
- date despre reteaua de sprijin (relatiile/sistemele cele mai semnificative si importanta acestora pentru solicitanti in legatura cu adoptia);
- informatii de la locul de munca (experienta de lucru, serviciul actual sau viitor; importanta muncii; atitudinea fata de munca, modul in care afecteaza aceasta viata de familie si rolurile din familie; satisfactia in munca).
V. Evaluarea psihologica a persoanei/familiei potential adoptatoare
Psihologul va folosi metoda interviului in vederea obtinerii tuturor informatiilor necesare completarii Fisei de evaluare psihologica a persoanei/familiei potential adoptatoare.
Daca pe parcursul interviului, in functie de raspunsurile primite la intrebari si/sau de comportamentul neadecvat al persoanei evaluate, exista suspiciunea anumitor tulburari psihologice sau suspiciunea ca persoana nu intelege intrebarile care ii sunt adresate, psihologul va folosi in evaluare si teste psihologice.
Evaluarea psihologica se va efectua la sediul DGASPC/OPA pe parcursul mai multor sedinte (minimum 3), individual si in cuplu, dintre care una este destinata consilierii persoanei/cuplului in vederea asumarii in cunostinta de cauza a rolului de potential parinte/potentiali parinti. Sedintele de evaluare psihologica vor avea loc intr-un spatiu special amenajat destinat activitatilor derulate de psiholog. Spatiul trebuie sa asigure intimitatea si siguranta persoanelor/familiilor adoptatoare. Durata unei sedinte de evaluare/consiliere va fi de 45-50 de minute.
Pe parcursul evaluarii, psihologul va fi ghidat atat de etica profesionala, cat si de drepturile persoanei, de standardele morale, valorile individuale si culturale specifice acestuia. Psihologul trebuie sa fie onest, integru si obiectiv in relatia sa cu persoana/familia adoptatoare.
Evaluarea psihologica vizeaza urmatoarele aspecte:
- anamneza persoanei adoptatoare sau a fiecarui membru al cuplului conjugal (antecedente psihiatrice; evenimente psihotraumatizante; autoadministrare excesiva de tranchilizante, sedative; consum de alcool, droguri, alte substante; alte dependente; stabilitate emotionala, capacitate de autocontrol; capacitate de exprimare a emotiilor si sentimentelor; rezistenta la stres; experienta personala privind separarea/pierderea; capacitatea de a depasi esecuri si neimpliniri; gandire pozitiva; idealuri in viata; conceptie despre viata; autocaracterizare; caracterizarea partenerului; atentie si disponibilitate la nevoile celorlalti; empatie, rabdare, compasiune);
- istoria maritala si relatia de cuplu (relatia de cuplu dinainte de casatorie; modul de construire a rolurilor maritale; stabilitatea afectiva a cuplului; nivelul si calitatea comunicarii in cadrul cuplului; impartirea rolurilor maritale; proiecte de viitor; domenii de tensiune/conflict; modalitati de rezolvare a problemelor/conflictelor; modalitati de impartasire a problemelor; asteptari ale sotilor unul fata de celalalt; mod de impartasire a iubirii, tandretei; concordanta parerilor si convingerilor;
- relatia cu propriii parinti (relatia cu mama; relatia cu tatal; propria copilarie: cum a perceput experientele pozitive si negative; cum apreciaza abilitatile parentale ale propriilor parinti/persoane de ingrijire; ce ar face in aceleasi situatii in calitate de parinte: ce ar schimba in raport cu propriii copii si cum ar face acest lucru, ce considera ca a fost gresit in comportamentul parintilor);
- relatiile cu ceilalti (relatia cu familia extinsa; relatia cu prietenii; relatia cu comunitatea; frecventa si calitatea contactelor cu acestia; eventuale conflicte; disponibilitatea familiei, prietenilor, vecinilor ca retea de sprijin; atitudinea acestora fata de adoptie; relatia cu alti copii: proprii, din familie, din comunitate);
- stilul de viata al familiei (sistemul de valori, convingeri si norme; atitudinea fata de viata; programul zilnic, saptamanal, lunar, anual al familiei; modul de petrecere a vacantelor; gestionarea timpului liber; sarbatorirea evenimentelor importante; reguli in familie, atitudinea fata de educatia copiilor);
- motivatia de a adopta (acceptarea propriei sterilitati; initierea proiectului adoptiei; experienta adoptiei; avantaje si dezavantaje ale adoptiei; motivul pentru care doresc sa adopte; sperante legate de evenimentul adoptiei; ce anume i-ar impiedica sa finalizeze adoptia);
- asteptarile in legatura cu adoptia (cunoasterea nevoilor copilului adoptabil; asteptari referitoare la copilul adoptat; temeri, anxietati, incertitudini; "copilul imaginar": varsta, sex, etnie, religie, probleme medicale si psihologice versus "copilul real"; modalitati de informare a copilului despre adoptie si despre familia sa de origine; modelul educational pentru copil; proiecte de viitor pentru copiii);
- capacitati parentale (reprezentarea ca familie; modul in care isi percep rolul de viitori parinti; experienta ingrijirii copiilor sau lucrului cu copiii; capacitatea de a-si imparti rolurile si responsabilitatile cresterii copilului adoptat; gestionarea sentimentelor si emotiilor in relatie cu copiii; gestionarea situatiilor dificile; disponibilitatea la schimbare; capacitatea de a intelege schimbarile care se impun in stilul de viata al familiei odata cu adoptia; acceptarea individualitatii copilului; intelegerea etapelor de dezvoltare a copiilor si a modului in care dezvoltarea este influentata de experientele timpurii ale copilului adoptat; protejarea copilului impotriva oricaror forme de abuz; flexibilitatea in ceea ce priveste asteptarile, atitudini si comportamente conform varstei, nevoilor si particularitatilor copiilor; stabilirea limitelor, regulilor de disciplina; sistemul de pedeapsa-recompensa; atitudinea fata de dezvaluirea secretului adoptiei; intelegerea motivelor separarii copiilor de parintii lor, capacitatea de a intelege relatia copilului cu familia sa de origine).
#PAGEBREAK#
Pe parcursul intregului proces de evaluare psihologica, profesionistul va urmari cu prioritate existenta capacitatilor parentale ale solicitantilor, va identifica impreuna cu acestia resursele pe care le au in vederea dezvoltarii capacitatilor parentale insuficient dezvoltate si ii va consilia in legatura cu dobandirea/dezvoltarea acestora. Psihologul va urmari, prin participare la sesiunile de pregatire sau prin discutiile cu profesionistul care va sustine sesiunile de pregatire, evolutia solicitantilor din punctul de vedere al dezvoltarii capacitatilor parentale.
VI. Pregatirea persoanelor/familiilor potential adoptatoare
Pregatirea persoanelor/familiilor potential adoptatoare se va structura in 3 intalniri/sesiuni. De preferat este organizarea sesiunilor la un interval de minimum 5 zile pentru a le da posibilitate participantilor sa reflecteze asupra subiectelor discutate in timpul sesiunii si sa aiba timp suficient pentru a rezolva diverse teme pentru acasa.
Sesiunile de pregatire vor fi organizate la sediul DGASPC/OPA, in sali de curs corespunzatoare.
Se recomanda realizarea pregatirii in grupuri de minimum 3 cupluri/6 persoane - maximum 8 cupluri/16 persoane, dar in situatia in care nu sunt suficiente persoane pentru a constitui un grup, pregatirea se poate realiza si individual/in cuplu. In mod obligatoriu la grup vor participa atat sotul, cat si sotia. Locul desfasurarii, ziua si ora vor fi stabilite de comun acord cu participantii la grup.
Pregatirea persoanelor/familiilor potential adoptatoare este organizata si sustinuta de catre un profesionist (asistent social/psiholog) sau 2 profesionisti, angajati ai serviciului de adoptie.
Se recomanda ca fiecare sesiune din cele 3 sesiuni de pregatire sa se deruleze pe o perioada de 4-6 ore, in functie de numarul participantilor si de problematica abordata. Profesionistul va completa, la finalul fiecarei zile de pregatire, informatiile relevante cuprinse in Fisa de observatie pe parcursul pregatirii.
Pregatirea persoanelor/familiilor potential adoptatoare are drept scop dezvoltarea capacitatilor parentale necesare cresterii si ingrijirii unui "copil adoptabil", sensibilizarea acestora in legatura cu particularitatile copiilor adoptabili si intelegerea importantei acceptarii copilului "real".
In cadrul sesiunilor de pregatire, moderatorul (asistent social/psiholog) are urmatoarele responsabilitati:
- crearea cadrului intalnirilor de grup;
- incurajarea participantilor sa-si exprime liber opiniile, sentimentele, experientele personale;
- facilitarea schimburilor informationale intre participanti;
- stabilirea unor relatii de incredere si de durata cu participantii;
- identificarea dificultatilor, obstacolelor si solutiilor;
- exprimarea lucrurilor importante care sunt dificil de verbalizat de catre participanti;
- evaluarea rezultatelor si a impactului grupului asupra participantilor;
- solicitarea permanenta a feed-back-ului de la participanti;
- evaluarea progreselor si a impactului sesiunilor de pregatire asupra participantilor.
Metodele de lucru care vor fi folosite in cadrul sesiunilor sunt: prezentarea, brainstormingul, demonstratia, exercitii in grupuri mici, discutii de grup in plen, studii de caz.
#PAGEBREAK#
Tematica celor trei sesiuni de pregatire este prezentata in continuare:
Prima sesiune de pregatire:
1. Caracteristicile copilului adoptabil
1.1. Motivele institutionalizarii copilului
1.2. Caracteristicile biologice si psihologice specifice copilului institutionalizat
1.3. Consecintele institutionalizarii copilului la diferite varste
1.4. Efectele traumei abandonului asupra copilului
1.5. Tulburarile psihologice frecvent intalnite la copilul adoptabil/adoptat
A 2-a sesiune de pregatire:
2. Sterilitatea/Infertilitatea
2.1. Fazele durerii si pierderii
2.2. Necesitatea parcurgerii acestor faze
2.3. Propria atitudine fata de sterilitate
2.4. Efectele neacceptarii propriei sterilitati asupra adoptiei
3. Relatia cu propriii parinti
3.1. Modalitatile de relationare cu propriii parinti
3.2. Analizarea propriilor emotii si sentimente referitoare la relatia cu parintii si efectele acestora asupra vietii de adult
4. Capacitatea de relationare si de comunicare cu ceilalti, familia extinsa, vecini etc.
4.1. Necesitatea informarii membrilor familiei extinse despre intentia de a adopta, efectele adoptiei asupra familiei, modul de derulare a procesului de adoptie
4.2. Identificarea persoanelor de sprijin in cadrul familiei si anturajului; serviciile de sprijin in adoptie
5. Capacitatea de a gestiona diferentele de opinie, conflictele, dezacordurile
5.1. Posibile reactii ale familiei largite, anturajului si comunitatii fata de adoptie
5.2. Modalitati de gestionare a diferentelor de opinie fata de adoptie
5.3. Posibilitatea aparitiei conflictelor odata cu intrarea copilului in familie
5.4. Posibile conflicte in propria familie extinsa/propriul anturaj
5.5. Modalitati de gestionare a conflictelor
6. Capacitatea de a se adapta la situatii noi
6.1. Etapele procesului de mutare a copilului in familia adoptatoare
6.2. Descrierea modului de organizare a mediului fizic din propria casa (stimulativ si securizant), pregatit pentru momentul mutarii
6.3. Descrierea modului de organizare a programului personal de viata modificat in vederea primirii copilului
6.4. Principalele manifestari fizice si psihologice care pot aparea la copilul adoptat si la familia adoptatoare in momentul mutarii
6.5. Modalitati de gestionare si remediere a acestor manifestari
7. Capacitatea cuplului de a functiona in echipa parentala
7.1. Rolurile si responsabilitatile membrilor cuplului
7.2. Identificarea momentelor critice ale dinamicii cuplului si a modalitatilor de gestionare a situatiilor critice
A 3-a sesiune de pregatire:
8. Motivatia pentru adoptie
8.1. Motivatia participantilor pentru adoptie
9. Asteptarile familiilor potential adoptatoare fata de copilul pe care ar dori sa il adopte
9.1. Imaginea copilului ideal
9.2. Necesitatea adaptarii imaginii copilului ideal la copilul real adoptabil
10. Etapele dezvoltarii copilului
10.1. Prezentarea etapelor de dezvoltare a copilului (caracteristicile fiecarei etape) si factorii care le influenteaza
10.2. Necesitatea individualizarii ingrijirii la particularitatile fiecarui copil
10.3. Definirea atasamentului, tipurile de atasament
10.4. Efectele lipsei de atasament
10.5. Factorii care conduc la tulburarile de atasament (separarea, institutionalizarea si consecintele acesteia)
10.6. Rolul mediului familial in dezvoltarea personalitatii copilului
11. Reprezentarile despre familia biologica a copilului adoptabil si ale motivelor abandonului
11.1. Cauzele abandonarii copiilor
11.2. Situatii de abandon al copilului
11.3. Necesitatea dezvaluirii adoptiei si a originii copilului adoptat
11.4. Modalitati de explicare a adoptiei pentru diferite categorii de varsta a copiilor
11.5. Necesitatea conturarii unei imagini adecvate despre familia biologica pe care o vor transmite copilului
11.6. Necesitatea cunoasterii de catre copil a propriei istorii
11.7. Elementele continute in "Cartea vietii" si beneficiile utilizarii acesteia
12. Rolul parental
12.1. Posibile dificultati de relationare a cuplului cu copilul adoptat
12.2. Rolul familiei in dezvoltarea copilului (rolul emotiilor si al stimularii cognitive pentru dezvoltarea copilului, calitati si comportamente ale adultului care stimuleaza dezvoltarea copilului, situatii de abuz in educatia copiilor, stabilirea limitelor etc.)
VII. Intalnirea echipei multidisciplinare pentru elaborarea raportului final
Raportul final va contine sinteza informatiilor psiho-sociale, concluziile fiecarui profesionist (asistent social, psiholog) pe baza evaluarii sociale si psihologice, evaluarea aptitudinilor parentale si recomandarea in vederea eliberarii sau neeliberarii atestatului de persoana/familie apta sa adopte.
La aceasta intalnire este convocata persoana/familia pentru a i se comunica concluziile evaluarii si recomandarea echipei de profesionisti care a instrumentat cazul privind eliberarea sau neeliberarea atestatului de persoana/familie apta sa adopte.
Comentarii articol (0)