Evaluarea persoanei/familiei potential adoptatoare este un proces complex, planificat, prin care se urmaresc istoricul persoanei/familiei, evolutia, dinamica si functionarea acesteia in timp, interactiunile din cadrul familiei si in comunitate, capacitatile parentale ale persoanei/familiei care solicita obtinerea atestatului.
Procesul de evaluare include trei componente:
(i) evaluarea sociala a persoanei/familiei potential adoptatoare;
(ii) evaluarea psihologica a persoanei/familiei potential adoptatoare;
(iii) pregatirea pentru asumarea in cunostinta de cauza a rolului de parinte a persoanei/familiei potential adoptatoare.
Familia care doreste sa adopte un copil trebuie sa depuna La Directia Generale De Asistenta Sociala si Protectia Copilului (DGASPC) din judetul/sectorul de domiciliu o cerere scrisa in vederea evaluarii conditiilor morale si materiale.
Profesionistul (asistentul social/psihologul) care inregistreaza cererea persoanei/familiei realizeaza o informare administrativa preliminara a solicitantului/solicitantilor, oferind informatii despre actele solicitate de lege pentru intocmirea dosarului in vederea atestarii si etapele procesului de adoptie.
Informatiile vor fi oferite intr-o intalnire de cel putin 30 de minute.
Intre profesionisti si persoanele/familiile potential adoptatoare au loc mai multe intalniri (conform legislatiei in vigoare fiind stabilite obligatoriu minimum 6 intalniri) care trebuie sa fie realizate cu respectarea confidentialitatii.
Evaluarea sociala a persoanei/familiei potential adoptatoare
Asistentul social responsabil de caz realizeaza ancheta sociala in urma vizitelor la domiciliul solicitantului/familiei, verificarii referintelor de la locurile de munca, vizitelor in comunitate sau la domiciliul membrilor relevanti ai familiei extinse (care pot deveni persoane de sprijin pentru familie dupa momentul adoptiei). In urma fiecarei intalniri, asistentul social intocmeste rapoarte de vizita/intalnire, pe baza carora va completa ancheta sociala.
Prima vizita la domiciliul solicitantilor se va realiza de asistentul social impreuna cu psihologul. Astfel, se stabileste primul contact intre profesionistii care se vor ocupa de caz si persoana/familia potential adoptatoare.
Evaluarea sociala vizeaza urmatoarele aspecte:
- date privind persoana/familia potential adoptatoare;
- date despre reteaua de sprijin (relatiile/sistemele cele mai semnificative si importanta acestora pentru solicitanti in legatura cu adoptia);
* informatii de la locul de munca (experienta de lucru, serviciul actual sau viitor; importanta muncii; atitudinea fata de munca, modul in care afecteaza aceasta viata de familie si rolurile din familie; satisfactia in munca).
Evaluarea psihologica a persoanei/familiei potential adoptatoare
Psihologul va folosi metoda interviului in vederea obtinerii tuturor informatiilor necesare completarii Fisei de evaluare psihologica a persoanei/familiei potential adoptatoare.
Daca pe parcursul interviului, in functie de raspunsurile primite la intrebari si/sau de comportamentul neadecvat al persoanei evaluate, exista suspiciunea anumitor tulburari psihologice sau suspiciunea ca persoana nu intelege intrebarile care ii sunt adresate, psihologul va folosi in evaluare si teste psihologice.
Pregatirea persoanelor/familiilor potential adoptatoare
Pregatirea persoanelor/familiilor potential adoptatoare se va structura in 3 intalniri/sesiuni.
Pregatirea persoanelor/familiilor potential adoptatoare are drept scop dezvoltarea capacitatilor parentale necesare cresterii si ingrijirii unui "copil adoptabil", sensibilizarea acestora in legatura cu particularitatile copiilor adoptabili si intelegerea importantei acceptarii copilului "real".
Intalnirea echipei multidisciplinare pentru elaborarea raportului final
Raportul final va contine sinteza informatiilor psiho-sociale, concluziile fiecarui profesionist (asistent social, psiholog) pe baza evaluarii sociale si psihologice, evaluarea aptitudinilor parentale si recomandarea in vederea eliberarii sau neeliberarii atestatului de persoana/familie apta sa adopte.
La aceasta intalnire este convocata persoana/familia pentru a i se comunica concluziile evaluarii si recomandarea echipei de profesionisti care a instrumentat cazul privind eliberarea sau neeliberarea atestatului de persoana/familie apta sa adopte.
Metodologia va intra in vigoare incepand cu data de 20.01.2007.
Comentarii articol (0)