Comisia Europeana da publicitatii miercuri propuneri privind limitele obligatorii ale emisiilor de dioxid de carbon la masinile noi.
Companiile ale caror modele nu respecta limita impusa vor fi amendate.
Potrivit corespondentului BBC, aceasta este o recunoastere a faptului ca actualul sistem de prevederi bazat pe voluntariat nu a functionat si ca fara masuri obligatorii nu se va atinge reducerea emisiilor care fusese prevazuta pana in 2012.
“Daca nu o faceti voi de buna voie, o sa va obligam noi”, ar fi mesajul de miercuri al Comisiei Europene catre producatorii de automobile.
Pana acum, obiectivul era ca fabricantii sa aiba grija ca pana in 2012 motoarele noilor masini sa nu emita mai mult de 130 de grame de dioxid de carbon pe kilometrul parcurs.
Opinia practic unanima este acum ca obiectivul nu va fi atins, si Comisia Europeana spune ca sunt necesare penalizari pentru cei care depasesc aceasta limita.
Exista insa o mare disputa privind conditiile in care sa se aplice amenzile.
Francezii si italienii, care fac in general masini mai mici, au cerut ca in cazul tuturor companiilor sa se aplice aceeasi limita, ceea ce le-ar fi dat un mare avantaj.
Pe de alta parte, firmele germane, care produc masini mai grele si deci mai poluante, au cerut sa se tina seama de greutatea masinii. Si se pare ca au castigat.
Ecologistii, nemultumiti
Jost Dings, reprezentant al unui grup de presiune ecologist din Bruxelles, spune ca este o veste foarte proasta.
“Acest proiect face o greseala enorma, fiindca propune sa se acorde fabricantilor de masini mai grele standarde mai putin stricte. Aceasta nu-i va incuraja pe producatori sa-si faca masinile mai usoare”.
„Si asa masinile au devenit cu sute de kilograme mai grele in ultimii 15 ani, si ca rezultat nu se reduce consumul de combustibil“, spune Jost Dings.
Fabricantii, in schimb, spun ca masinile au devenit mai grele fiindca sunt mai sigure.
Firmele europene - dezavantajate
Sigrid de Vries, de la asociatia producatorilor europeni, e ingrijorat ca firmele europene vor fi grav dezavantajate de penalizari.
“Ce am dori noi este un sistem care rasplateste investitiile in tehonologii ecologice, un sistem care sa gaseasca un echilibru realist intre imbunatatirea mediului si mentinerea locurilor de munca si a productiei in Europa; un sistem care sa nu introduca penalizari fara precedent, si care sa fie realist in privinta obiectivelor pe care industria le poate atinge”, spune reprezentanta asociatiei producatorilor de masini din Europa.
Industria germana a automobilelor pare sa aiba multi prieteni.
Anul acesta lobby-ul ei a contribuit la a-l convinge pe cancelarul Germaniei sa nu impuna limita de viteza pe autostrazile tarii.
A obtinut mult din ce a vrut si in chestiune limitei la emisii.
Firmele germane vor putea fabrica in continuare automobilele mari, dotate cu multa tehnologie, despre care spun ca sunt foarte cerute de clientii lor.
Comentarii articol (0)