Din 27 martie 2008 a intrat in vigoare Legea nr. 47/2008[1] pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2006 privind unele masuri pentru intarirea capacitatii administrative a Romaniei pentru integrarea in Uniunea Europeana[2] .
Autori: Ionel Petrea si Ana Cioriciu Stefanescu
Desigur, ordonanta trebuia aprobata prin lege. Interesant este insa faptul ca aceasta din urma a aparut in anul 2008, deci cand ordonanta pe care o aproba nu mai este aplicabila. Si mai interesant este faptul ca aduce modificari si completari. Adica in anul 2008 pentru o ordonanta care nu mai produce efecte juridice incepand cu 01.01.2007.
Aflam, de exemplu, abia in acest an, ca de la masura suspendarii ocuparii prin concurs a posturilor vacante la data de 31 ianuarie 2006 care a “operat” in perioada 1 februarie - 31 decembrie 2006, pentru toate autoritatile si institutiile publice, indiferent de modul de finantare a acestora, se adauga la exceptii, ocuparea posturilor prin promovare pe un post vacant, intr-un grad profesional superior, pe baza de examen sau concurs organizat la nivelul autoritatii sau institutiei publice, precum si a posturilor cu atributii de control din Inspectia Muncii si inspectoratele teritoriale de munca.
Pe langa posturile diplomatice ale Ministerului Afacerilor Externe – exceptate de la masura precizata mai sus – mai apar sub aceeasi protectie si cele din cadrul serviciilor Camerelor Parlamentului, autoritatilor administratiei publice locale, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului Roman de Informatii, Consiliului Legislativ.
Cum pot sa fie acceptate in afara perioadei de producere a efectelor juridice asemenea exceptii?! Stim doar ca sunt de stricta aplicare (exceptiile) si, pentru a produce efecte, trebuie sa fie reglementate in perioada de aplicare a regulii pe care o confirma.
In cazul in care, cine stie cum…, acestea s-au tolerat fara a fi reglementate, nu s-ar putea sustine ca Legea 47/2008 acopera o corecta sanctionare cu nulitatea absoluta – tocmai pentru ca aceasta, dupa cum se stie, nu poate fi acoperita si este imprescriptibila.
De asemenea, nu se poate vorbi de o prelungire a efectelor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2006.
Mai exact, in anul 2008 nu exista regula si exceptii de la masura suspendarii ocuparii prin concurs a posturilor.
Deci, in acest an este permisa:
• ocuparea functiilor publice
3 prin: a) promovare; b) transfer; c) redistribuire; d) recrutare – prin concurs; e) alte modalitati prevazute expres de lege (ca de exemplu delegare, detasare, exercitarea cu caracter temporar a unei functii de conducere, modificarea calitatii posturilor
4 , mutarea in cadrul unui alt compartiment);
• ocuparea posturilor in regim contractual prin promovare, concurs, delegare si detasare, exercitarea cu caracter temporar a unei alte functii, mutarea in cadrul unui alt compartiment
6 .
In ceea ce priveste promovarea intr-un grad profesional superior, pe baza de examen sau concurs organizat la nivelul autoritatii sau institutiei publice (sistem clasic sau sistem rapid) – desi este permisa – totusi, incepand cu anul 2007, apare o restrictie implicita pentru sistemul functiei publice, deoarece regulile care trebuie sa se afle la baza acesteia inca asteapta o hotarare a Guvernului prin care sa fie aprobate
7. Masura s-a prelungit si in anul 2008 prin art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 9/2008.
Desigur, promovarea prin transformarea oricarui tip de post detinut intr-o functie publica de executie apartinand unei clase superioare, in urma examenului organizat in acest scop, ca rezultat al dobandirii unei diplome de studii de nivel superior, precum si promovarea prin transformarea oricarui tip de post in gradul profesional asistent al functiei publice dupa terminarea stagiului, in conditiile legii, constituie exceptii de la restrictiile ocazionate de intarzierea la care ne-am referit, dat fiind caracterul imperativ al normelor ce le reglementeaza.
Si peste restrictii s-ar putea “trece” daca avem in vedere art. 38 din Codul muncii – care constituie dreptul comun in materie. Situatia este similara cu cea a suspendarii primelor de concediu ale functionarilor publici, care s-a finalizat in favoarea beneficiarilor, la inceput prin instante si apoi prin legiferare.
_________
NOTE:
1Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 225 din 24.03.2008.
2Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 31.01.2006, modificata si completata ulterior.
3A se vedea art. 56 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici (republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 29.05.2007).
4A se vedea cu privire la restrictiile legate de modificarea calitatii posturilor, A. Cioriciu Stefanescu, Blocarea concursurilor pentru posturile de executie temporar vacante, pe www.Contractdemunca.ro
5A se vedea: art. 30 din Codul muncii (Legea nr. 53/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 05.02.2003), modificata si completata ulterior; Metodologia de aplicare a criteriilor de stabilire a salariilor de baza intre limite si a normelor de evaluare a performantelor profesionale individuale pentru personalul angajat in structurile administratiei publice locale si in serviciile publice din subordinea acestora, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 775/1998 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 420 din 06.11.1998 modificata si completata ulterior); Ordonanta Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de baza si al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalul salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, precum si unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 79 din 01.02.2008).
6In legatura cu transferul ca modalitatea de ocupare a unei functii in regim contractual exista numeroase discutii pro si contra in literatura juridica.
7A se vedea in acest sens art. 45 din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 care dispune: “in anul 2007, promovarea functionarilor publici in grad profesional se face, in conditiile legii, in perioada iulie 2007- septembrie 2007, in limita functiilor publice rezervate promovarii prin planul de ocupare a functiilor publice, pe baza normelor privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici, care se aproba prin hotarare a Guvernului”.
Comentarii articol (2)