Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 223/2008 privind unele masuri de reducere a unor cheltuieli bugetare[1] a suscitat mai multe comentarii decat mult dezbatuta Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 230/2008 pentru modificarea unor acte normative in domeniul pensiilor din sistemul public, pensiilor de stat si al celor de serviciu[2], cu toate ca aplicarea ei are consecinte mari la nivelul institutiilor si autoritatilor publice.
Autori:
I.Petrea
drd. A. Cioriciu Stefanescu
Art. 1 alin. (1) din prima ordonanta prevede ca “pana la data de 31 decembrie 2009 se suspenda ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, inclusiv a posturilor scoase la concurs sau examen, dar a caror procedura de ocupare nu s-a finalizat, din cadrul autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de modul de finantare si de subordonare a acestora”.
Analizand si comparand dispozitiile ordonantei cu cele ale Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata precum si cu cele ale Codului muncii
3 pot fi puse in evidenta urmatoarele considerente:
• In cadrul autoritatilor si institutiilor publice pot fi vacante la data intrarii in vigoare a ordonantei functii publice si posturi care se ocupa in regim contractual - prin incheierea unui contract individual de munca;
• Se observa ca ordonanta foloseste expresia “ocuparea prin concurs sau examen”, expresie preluata din art. 30 alin. (1) din Codul muncii, potrivit caruia “incadrarea salariatilor la institutiile si autoritatile publice si la alte unitati bugetare se face numai prin concurs sau examen, dupa caz”, in vreme ce ocuparea functiilor publice se face, in conformitate cu art. 56 din Legea nr. 188/1999, prin “promovare, transfer, redistribuire, recrutare, alte modalitati prevazute expres de prezenta lege”;
• Din economia textului ordonantei s-ar intelege, asadar, ca textul limitativ al ordonantei ar viza doar posturile care se ocupa in regim contractual, nu si functiile publice;
• Totusi legiuitorul a avut in vedere atat posturile care se ocupa in regim contractual cat si functiile publice;
• De aceea, trebuie sa se retina ca s-a suspendat doar ocuparea posturilor prin concurs in regim contractual si ocuparea prin recrutare a functiilor publice, intrucat potrivit art. 57 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 “recrutarea in vederea intrarii in corpul functionarilor publici se face prin concurs, in limita functiilor publice vacante rezervate in acest scop prin planul de ocupare a functiilor publice”;
• Pentru ocuparea posturilor in regim contractual se poate apela la celelalte modalitati cum sunt:
o detasarea;
o promovarea in clasa prin transformarea postului a persoanelor incadrate pe functia de debutant, precum si a celor care au absolvit studii de nivel superior (pentru care nu se pune problema cerintei postului vacant si nici a examenului).
• Pentru ocuparea functiilor publice se poate apela, in concordanta cu planul de ocupare a functiilor publice
4, la celelalte modalitati cum sunt:
- transferul;
- redistribuirea;
- detasarea;
- mutarea in cadrul unui alt compartiment;
- promovarea in clasa prin transformarea postului a persoanelor incadrate pe functia de debutant, precum si a celor care au absolvit studii de nivel superior (pentru care nu se pune problema cerintei postului vacant; in ultima situatie, nu se pune problema cerintei postului vacant ci numai a examenului);
- promovarea in gradele profesionale si avansarea in treptele de salarizare (pentru care nu se pune problema cerintei postului vacant);
- exercitarea cu caracter temporar a unei functii de conducere;
- ocuparea posturilor infintate prin transformarea posturilor ocupate in regim contractual in functii publice.
• Din analiza textului ordonantei intelegem ca nu se suspenda pana la data de 31 decembrie 2009 ocuparea prin concurs sau examen a posturilor care se vacanteaza in cursul anului;
• Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 223/2008 excepteaza de la restrictia de suspendare a ocuparii posturilor prin concurs sau examen posturile unice, prin acestea intelegandu-se acele posturi ale caror atributii specifice nu se regasesc la celelalte posturi din cadrul structurii organizatorice a autoritatilor si institutiilor publice;
• Pe de alta parte se mai pot aproba exceptii, sens in care art. 1 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 223/2008 dispune ca la propunerea ordonatorilor principali de credite, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, numai in cazuri temeinic justificate, Guvernul poate aproba exceptarea de la prevederile alin. (1) al aceluiasi articol (mai sus redate).
______
1Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 899 din 31.12.2008.
2Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 4 din 05.01.2009 si declarata neconstitutionala pe 16.01.2009.
3Legea nr. 53/2003 - Codul muncii (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 05.02.2003), modificata si completata ulterior.
4Cu precizarea ca trebuie tinut cont de ordinea pe care legiuitorul a stabilit-o intre aceste modalitati de ocupare a posturilor. A se vedea in acest sens A. Cioriciu Stefanescu, Prin cate modalitati se poate ocupa o functie publica?, pe www.Contractdemunca.ro
Comentarii articol (4)