Primul act normativ va cuprinde, in principiu, esalonarea platii drepturilor salariale acordate prin titluri executorii emise anterior adoptarii acestuia, astfel incat satisfacerea acestor drepturi sa poata fi tehnic integrata in executia bugetului de stat.
Cel de-al doilea act normativ, privind salarizarea in sistemul justitiei, a fost elaborat intr-o prima forma de catre un Grup de Lucru compus dintr-un secretar de stat la Ministerul Justitiei, doi membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, reprezentanti ai Ministerului Public, alti experti ai Ministerului Justitiei. Aceasta prima forma urmeaza sa fie in continuare evaluata la nivelul expertilor Ministerului Justitiei si al Grupului de Lucru, pentru eventuale ajustari, dupa care urmeaza sa fie afisata pe site-ul ministerului si transmisa catre Ministerul Economiei si Finantelor.
Cele doua acte normative vin pe fondul numeroaselor cereri privind acordarea drepturilor salariale, depuse in instanta de magistrati si solutionate favorabilor acestora.
Ministerul Justitiei considera ca asigurarea unei salarizari adecvate importantei sociale a activitatii magistratilor si a altor categorii de personal din sistemul justitiei este o conditie pentru independenta reala a magistratilor si eficienta sistemului judiciar.
“Salarizarea adecvata trebuie sa atraga o performanta corespunzatoare a intregului sistem judiciar si trebuie evaluata in raport de contributia acestuia la bunul mers al societatii”, se arata intr-un comunicat al Ministerului Justitiei .
Dupa anul 2000, cand a fost introdus un nou mecanism de calcul al remuneratiei magistratilor si a altor categorii de personal din sistemul justitiei, s-a intervenit asupra acestuia sectorial, prin acte normative succesive.
Totdata, instantele au fost sesizate cu mai multe tipuri de cereri pentru recunoasterea unor drepturi salariale in care au fost invocate printre altele: prima de concediu, sporul “anticoruptie”, sporul pentru vechime in munca, coeficienti de multiplicare diferiti pentru procurorii DNA si DIICOT, coeficienti de multiplicare pentru grefieri, sporul de “specializare”, plata cresterilor salariale acordate in anul 2007 personalului din sistemul bugetar, diferente salariale intre functionarii publici din cadrul instantelor, sporul de periculozitate, sporul de confidentialitate de pana la 15% sau 30%, sporul de risc si suprasolicitare neuropsihica, tichetele de masa, sporul de fidelitate, stimulente.
Cererile au fost solutionate, in marea lor majoritate, cu hotarari judecatoresti favorabile reclamantilor judecatori, procurori, personal asimilat acestora, asistenti judiciari, personal auxiliar, functionari publici din sistemul justitiei.
Comentarii articol (5)