Parlamentul European a votat favorabil, ieri, in a doua lectura, pozitia comuna referitoare la adoptarea unui regulament UE privind serviciile de transport aerian. Deputatii solicita o mai mare transparenta pentru preturile biletelor de avion, care trebuie sa indice in mod clar alte taxe si comisioane.
Propunerea de regulament simplifica si revizuieste cadrul legal existent, impunand totodata cerinte mai stricte pentru operatorii comunitari de transport aerian.
Europarlamentarii se exprima pentru o mai buna protectie a drepturilor pasagerilor in cazul falimentului unei companii aeriene si a drepturilor sociale ale angajatilor companiilor aeriene.
Impozite si taxe la vedere
Deputatii europeni solicita tuturor companiilor de transport aerian (inclusiv companiilor de tip low cost) sa faca publice informatii detaliate privind preturile si tarifele percepute, precum si toate impozitele, taxele obligatorii, suprataxele si alte comisioane pe care acestia le percep in beneficiul unor terte parti.
Tarifele pentru transportul aerian publicate in orice forma, inclusiv pe internet, adresate direct sau indirect pasagerilor, trebuie sa includa toate impozitele, taxele obligatorii, suprataxele si comisioanele cunoscute in momentul publicarii.
De asemenea, suplimentele de pret optionale (asigurari, taxe pentru bagaj excesiv) trebuie comunicate in mod clar, "transparent si neechivoc" la inceputul fiecarei proceduri de rezervare, iar acceptarea lor de catre pasager trebuie sa fie rezultatul unui demers explicit. Orice acord implicit, care are ca scop acceptarea unor astfel de suplimente, este nul si neavenit.
In plus, toate costurile care nu sunt incluse in tarifele pentru transportul aerian si care nu sunt percepute de operatorii de transport aerian ce opereaza in cadrul UE, trebuie sa fie prezentate in mod detaliat, de catre „vanzatorul de bilete”.
Operatorii vor fi obligati sa permita accesul la tarife pentru transportul aerian fara discriminare pe criterii de nationalitate, loc de resedinta al pasagerului sau sediul agentului de voiaj in cadrul Comunitatii.
Tot pentru a veni in intampinarea consumatorilor, deputatii europeni solicita ca tarifele aplicabile transportului de pasageri si de marfa sa fie prezentate in cadrul urmatoarelor categorii separate:
- impozite si alte taxe si contributii percepute de state,
- taxe legate de controlul traficului aerian;
- taxe, contributii, comisioane si alte costuri percepute in beneficiul companiilor
aeriene;
- comisioane, contributii, taxe si alte costuri percepute in beneficiul operatorilor aeroportuari.
In cazul in care costurile aeroportuare sau de siguranta la bord sunt incluse in pretul biletului de avion, acestea trebuie sa fie mentionate separat pe bilet sau sa fie indicate, in orice alt mod, pasagerului. Indiferent daca sunt percepute de statele membre, operatorii de transport aerian sau alte entitati, taxele si costurile pentru siguranta sunt transparente si utilizate exclusiv pentru acoperirea cheltuielilor in materie de siguranta in aeroporturi si la bordul aeronavelor.
Siguranta pasagerilor
Un nou articol introdus de deputatii europeni in propunerea de regulament prevede ca operatorul de servicii de transport aerian sa faca dovada ca beneficiaza de o asigurare suficient de mare pentru a fi capabila sa ramburseze sumele platite si sa acopere costurile de repatriere a pasagerilor, in cazul in care nu poate sa efectueze zborurile rezervate din cauza insolvabilitatii sau anularii licentei de exploatare.
Autoritatea competenta, responsabila cu acordarea licentelor poate suspenda sau anula licenta de exploatare in cazul in care exista motive rezonabile pentru a suspecta ca operatorul de transport aerian nu isi poate satisface obligatiile curente si potentiale, pentru o perioada de 12 luni.
Protectie sociala pentru angajatii companiilor aeriene
Operatiunile de transport de la o baza operationala aflata intr-un alt stat decat cel in care operatorul de transport aerian isi are sediul principal au creat probleme in ceea ce priveste determinarea legislatiei muncii si celei sociale aplicabile membrilor echipajului.
Pentru a solutiona aceasta problema, deputatii europeni solicita introducerea in regulament a unei prevederi clare, astfel incat, statele membre vor asigura aplicarea corecta a legislatiei sociale nationale si comunitare.
Intrarea in vigoare a regulamentului
Daca deputatii europeni vor adopta acordul obtinut cu Consiliul, regulamentul ar putea intra in vigoare in a 20 zi dupa publicarea sa in Jurnalul Oficial UE. Luand insa in considerare aspecte tehnice, este putin probabil ca noile dispozitii sa mai poata fi aplicate in cursul acestei veri.
Comentarii articol (0)