Versiunea actualizata include modificarile aduse de:
- H.G. nr. 366/2001
- H.G. nr. 950/2002
- H.G. nr. 1278/2002
- H.G. nr. 400/2003
- H.G. nr. 1097/2008 publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 665 din 24.09.2008.
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. - (1) Primarii, primarul general al municipiului Bucuresti sau, dupa caz, delegatiile permanente ale consiliilor judetene au obligatia sa verifice si sa consemneze, la eliberarea autorizatiilor de construire pentru locuinte noi, indeplinirea exigentelor minimale privind suprafetele si nivelul de dotare a incaperilor ce compun locuintele, cuprinse in anexa nr. 1 la Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare lege.
(2) Exigentele minimale prevazute in anexa nr. 1 la lege, cu exceptia celor privind dotarea minima, sunt orientative la eliberarea autorizatiilor pentru lucrari de reabilitare a cladirilor de locuit existente, in vederea realizarii de locuinte sociale.
(3) Reabilitarea, in sensul legii, reprezinta ansamblul operatiunilor de modificare constructiva si/sau functionala prin care se realizeaza refacerea si/sau ameliorarea constructiilor, astfel incat acestea sa satisfaca cerintele de siguranta, de confort si de economicitate, pentru a asigura cel putin nivelul exigentelor minimale stabilite de lege.
(4) La eliberarea autorizatiilor de construire pentru locuintele incepute inainte de intrarea in vigoare a legii si sistate din diferite motive, a caror executare se reia dupa aceasta data, se va tine seama de conditiile stabilite prin proiectele care au fost initial elaborate si aprobate.
Art. 2. - (1) Terenurile care se concesioneaza pentru construirea de locuinte vor fi situate in zonele cu aceasta destinatie, stabilite prin planurile urbanistice.
(2) Concesionarea unor terenuri apartinand unitatilor administrativ-teritoriale in vederea construirii de locuinte urmeaza regimul stabilit de prevederile Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii constructiilor si unele masuri pentru realizarea locuintelor, republicata.
Art. 3. - (1) In vederea solutionarii cererilor privind concesionarea terenurilor pentru construirea de locuinte, consiliile locale vor stabili masurile necesare pentru luarea in evidenta si pentru analiza solicitarilor primite. In acest scop consiliile locale vor stabili si vor da publicitatii locul de primire a solicitarilor si actele justificative necesare.
(2) Solicitarile vor fi inregistrate in ordinea primirii si vor fi analizate de comisii constituite in acest scop prin dispozitii ale primarilor comunelor, oraselor, municipiilor si ai sectoarelor municipiului Bucuresti.
(3) Comisiile constituite vor prezenta consiliilor locale periodic, la cel mult 30 de zile de la data primirii cererilor, propuneri privind modul de solutionare a acestora, cu motivarea admiterii sau respingerii solicitarilor analizate.
(4) Hotararile consiliilor locale vor fi afisate in locuri accesibile publicului.
(5) Contestatiile impotriva hotararilor consiliilor locale cu privire la stabilirea prioritatilor se vor adresa instantei de contencios administrativ competente, potrivit legii.
Art. 4. - (1) Consiliile locale raspund de pregatirea si de asigurarea terenurilor, conform documentatiei urbanistice, cu utilitati si dotari edilitare necesare pentru dezvoltarea constructiilor de locuinte in corelare cu programul aprobat.
(2) Lucrarile de viabilizare a terenurilor destinate constructiilor de locuinte se finanteaza conform prevederilor art. 12 alin. 1 din lege.
(3) Primarii vor aduce la cunostinta publicului amplasamentele care vor fi oferite persoanelor fizice sau juridice care doresc sa investeasca pentru construirea de locuinte in scopul vanzarii sau inchirierii, precizand conditiile de concesionare, precum si nivelul taxelor si al redeventelor, dupa caz.
CAPITOLUL II
Dezvoltarea constructiei de locuinte
Locuinte proprietate personala realizate cu sprijin financiar de la bugetul de stat
Art. 5. - (1) In aplicarea prevederilor art. 62 din lege, lista cuprinzand blocurile de locuinte aflate in diferite stadii de executie este cea stabilita de consiliile judetene si de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, in baza propunerilor consiliilor locale, pana la data de 21 octombrie 1996.
(2) Lista cuprinzand blocurile de locuinte pe fiecare comuna, oras, municipiu si pe sectoarele municipiului Bucuresti, cu prezentarea stadiilor fizice si a valorii lucrarilor, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 1, precum si lista cuprinzand blocurile de locuinte a caror executie se realizeaza in continuare potrivit Ordonantei Guvernului nr. 19/1994, aprobata si modificata prin Legea nr. 82/1995, se transmit Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, in vederea intocmirii programelor anuale de constructie si, respectiv, de finalizare a locuintelor. In lista intocmita conform modelului prezentat in anexa nr. 1 se inscriu toate blocurile de locuinte care se realizeaza cu finantare conform art. 7-9 din lege, indiferent de sursele de finantare utilizate.
(3) Normele metodologice nr. 30.501/1970/MC/1994 pentru punerea in aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 19/1994, modificate si completate prin Hotararea Guvernului nr. 160/1999, se aplica in continuare pentru finalizarea lucrarilor la locuintele care se realizeaza in baza Ordonantei Guvernului nr. 19/1994.
(4) Blocurile de locuinte necuprinse in programul intocmit in baza normelor metodologice prevazute la alin. (3) se pot finaliza in conditiile prevazute la art. 7 sau 38 din lege.
Art. 6. - (1) In scopul asigurarii fondurilor necesare pentru finantarea executarii constructiilor de locuinte in baza prevederilor art. 7 din lege, la fundamentarea proiectelor de bugete locale anuale consiliile locale vor prevedea pentru fiecare dintre constructiile respective sumele aferente, pe surse de finantare, inclusiv sumele necesare sa fie alocate in completare de la bugetul de stat.
(2) In sustinerea sumelor solicitate pentru alocatiile de la bugetul de stat, conform modelului prezentat in anexa nr. 1, consiliile locale vor prezenta separat sumele necesare pentru terminarea locuintelor incepute de cele necesare pentru constructiile noi.
Art. 7. - (1) Sursele de finantare prevazute la art. 9 lit. b),
c) si d) din lege se evidentiaza la indicatorul 36.11.08 Depozite speciale pentru constructia de locuinte, in afara bugetelor consiliilor judetene, Consiliului General al Municipiului Bucuresti si ale consiliilor locale, dupa caz.
(2) Fondurile constituite potrivit prevederilor art. 9 lit. b), c) si d) din lege, in vederea finantarii constructiilor de locuinte, se reflecta, in afara bugetelor locale, la capitolul Diverse venituri, respectiv la subcapitolul Depozite speciale pentru constructia de locuinte, iar la partea de cheltuieli, la capitolul 70.11 Locuinte, servicii si dezvoltare publica, subcapitolul 70.11.03 Locuinte.
(3) Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, precum si consiliile locale vor urmari transferarea in conturile special constituite a sumelor rezultate din vanzarea locuintelor si a spatiilor cu alta destinatie decat cea de locuinta din blocurile de locuinte, precum si a sumelor realizate in conditiile prevederilor art. 7 din lege.
(4) Contributia de la bugetul local pentru finantarea constructiilor de locuinte in limita surselor prevazute la art. 9 lit. a) din lege se evidentiaza la capitolul de cheltuieli bugetare 70.02 Locuinte, servicii si dezvoltare publica, respectiv la subcapitolul Locuinte.
Art. 8. - (1) Pentru primirea alocatiilor de la bugetul de stat cu destinatia finantarii constructiilor de locuinte consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti procedeaza astfel:
a) solicita lunar, in scris, Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, pana la data de 6 a lunii in curs, necesarul de fonduri in completarea celorlalte sume, pentru decontarea lucrarilor de constructii-montaj executate pana la finele lunii anterioare. Solicitarea va fi insotita de situatia privind productia realizata, conform anexei nr. 2. Anexa nr. 2 se completeaza in baza situatiilor de lucrari verificate si insusite de diriginti si avizate de personalul de specialitate anume desemnat de Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor din cadrul inspectiilor de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
b) in vederea fundamentarii sumelor necesare sa fie alocate de la bugetul de stat pentru decontarea productiei care se va realiza in luna in curs se va transmite, pana la data de 6 a lunii in curs, valoarea preliminata a productiei respective, conform anexei nr. 3;
c) dupa analiza si aprobare Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor solicita Ministerului Finantelor alocatii bugetare cu aceasta destinatie, conform anexei nr. 4;
d) dupa analiza si aprobarea alocatiilor bugetare, Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor vireaza suma cu ordin de plata din contul de cheltuieli bugetare in contul consiliului judetean, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, Depozite speciale pentru constructia de locuinte, deschis la Trezoreria Statului din municipiul resedinta de judet, respectiv din municipiul Bucuresti;
e) la primirea sumelor in cont, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti repartizeaza alocatiile de la bugetul de stat la consiliile locale, respectiv la consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, pentru care s-au solicitat sumele conform anexei nr. 2, si vor proceda la virarea sumelor respective direct din contul Depozite speciale pentru constructia de locuinte in acelasi cont deschis pe seama consiliilor locale, respectiv pe seama consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti la unitatile Trezoreriei Statului. Operatiunea se efectueaza prin ordin de plata pentru Trezoreria Statului.
(2) Cheltuielile efectuate de consiliile locale in limita resurselor prevazute la art. 9 din lege se evidentiaza in afara bugetelor locale, la capitolul de cheltuieli 70.11 Locuinte, servicii si dezvoltare publica.
Art. 9. - (1) Consiliile locale vor aproba listele cuprinzand constructiile de locuinte care urmeaza sa se realizeze din fondurile aflate in conturile deschise la trezoreria statului.
(2) Listele cuprinzand constructiile de locuinte, in care se vor preciza numarul, structura dupa marime si amplasamentul acestora, vor fi afisate la sediul primariei.
Art. 10. - (1) In situatiile in care la unele blocuri de locuinte se impune realizarea de spatii cu alta destinatie decat cea de locuinta, pentru activitati comerciale, de prestari de servicii sau altele asemenea, finantarea lucrarilor corespunzatoare acestor spatii se va realiza de catre viitorii beneficiari. Sumele necesare pentru executarea lucrarilor se vor incasa de la viitorii beneficiari de catre autoritatile administratiei publice locale, prin administratorii delegati in a caror raspundere a fost data urmarirea investitiilor, conform unui grafic de plati convenit intre parti, si se vor urmari distinct fata de sumele alocate pentru constructia de locuinte.
(2) Finantarea si executia lucrarilor pentru aceste spatii se vor realiza astfel incat sa permita receptia si darea in folosinta a locuintelor din cladire la termenele prevazute in contract.
Art. 11. - (1) Autoritatile administratiei publice locale vor urmari si vor controla pe parcursul executarii lucrarilor finalizarea contractarii tuturor locuintelor aflate in executie. Incredintarea contractelor de proiectare si, respectiv, de executie a lucrarilor se va face prin licitatie publica, cu respectarea prevederilor legislatiei in vigoare. Deschiderea finantarii lucrarilor se efectueaza numai daca sunt contractate cu viitorii beneficiari 70% din numarul de locuinte pe fiecare obiectiv de investitie.
(2) Contractele de executie vor contine clauze speciale care vor prevedea ca influentele in costurile pentru constructii, rezultate din depasirea termenului limita de receptie, in conditii de inflatie, sa fie suportate de partea care a generat depasirea termenului respectiv.
(3) Locuintele necontractate pana la finalizare, dar nu mai mult de 30% din numarul acestora pe fiecare obiectiv de investitie, se constituie patrimoniu al unitatii administrativ-teritoriale, apartinand domeniului privat al acesteia. Modul de administrare si eventuala instrainare a acestor locuinte se stabilesc prin hotarare a consiliului local, fara schimbarea destinatiei date prin autorizatia de constructie. Vanzarea locuintelor nerepartizate sau necontractate pana la finalizarea acestora se poate efectua prin licitatie publica, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Art. 12. - (1) Alocarea sumelor constituite conform prevederilor art. 9 din lege se va face pentru fiecare constructie de locuinte, astfel incat sa se asigure finalizarea lucrarilor cu respectarea termenului de punere in functiune si cu incadrarea in plafonul valoric negociat pe baza de contract.
(2) Verificarea situatiilor de lucrari, precum si a stadiului fizic de executie se va efectua de o comisie stabilita prin hotarare a consiliului local, din care vor face parte administratorii delegati de primar si dirigintii nominalizati de unitatile specializate in raspunderea carora a fost data derularea investitiei.
(3) Constituirea, repartizarea si utilizarea sumelor la nivelul consiliilor locale conform prevederilor art. 9 din lege sunt de competenta autoritatilor administratiei publice locale respective, care sunt obligate sa urmareasca si sa asigure respectarea prevederilor legale.
Art. 13. - (1) In vederea solutionarii cererilor privind construirea sau cumpararea unor locuinte din cele care se realizeaza in conditiile art. 7 din lege, autoritatile administratiei publice locale vor stabili masuri pentru luarea in evidenta si pentru analiza solicitarilor primite din partea cetatenilor. In acest scop vor stabili si vor da publicitatii locul de primire a solicitarilor si actele justificative necesare.
(2) Solicitarile primite vor fi analizate de comisii constituite in acest scop prin dispozitii ale primarilor comunelor, oraselor, municipiilor, respectiv ai sectoarelor municipiului Bucuresti.
(3) Comisiile vor prezenta consiliilor locale propuneri privind modul de solutionare a solicitarilor primite, respectand ordinea de prioritate prevazuta la art. 7 din lege.
(4) In aplicarea prevederilor art. 7 alin. 1 lit. d) din lege, in functie de conditiile specifice locale si in ordinea de prioritate pentru care opteaza, consiliile locale pot avea in vedere categorii de persoane cum ar fi:
a) persoane ramase fara adapost in urma avarierii grave sau distrugerii locuintelor proprii ca urmare a unor calamitati naturale sau dezastre;
b) persoane evacuate din locuintele ce fac obiectul unor legi de restituire a imobilelor trecute in proprietatea statului;
c) persoane care locuiesc in constructii expuse unui risc major, cum ar fi alunecarile de teren, seismele etc.;
d) persoane cu handicap;
e) chiriasi din imobilele nationalizate restituite in natura fostilor proprietari;
f) alte persoane a caror situatie locativa este sau poate deveni, in mod iminent, grava.
(5) In cadrul fiecarei categorii de persoane care beneficiaza de prioritate se va tine seama si de:
a) conditiile de locuit ale solicitantilor;
b) numarul copiilor si al celorlalte persoane care gospodaresc impreuna cu solicitantul;
c) starea sanatatii sotilor sau a unor membri ai familiei.
(6) Listele cuprinzand solicitarile si modul de solutionare a acestora vor fi afisate la sediul primariei.
(7) Contestatiile impotriva hotararilor consiliilor locale cu privire la prioritatile stabilite se vor adresa instantei de contencios administrativ competente, potrivit legii.
Art. 14. - (1) Administratorii delegati de autoritatea administratiei publice locale sau unitatile specializate in a caror responsabilitate a fost incredintata derularea investitiei vor incheia cu persoanele fizice carora le-a fost aprobata construirea sau cumpararea unei locuinte, in ordinea stabilita prin lista definitiva de prioritate aprobata, contracte de construire a unei locuinte cu credit, conform modelului prezentat in anexa nr. 5, pentru constructiile ale caror lucrari urmeaza sa fie incepute, sau de vanzare-cumparare cu plata in rate, conform modelului prezentat in anexa nr. 6, pentru constructiile incepute si ale caror lucrari se finalizeaza conform art. 7 din lege.
(2) Contractele de construire a unei locuinte cu credit sau contractele de vanzare-cumparare cu plata in rate se vor incheia la preturile corespunzatoare valorii de deviz a locuintei la data contractarii, valoarea definitiva urmand sa se stabileasca la terminarea lucrarilor si darea in folosinta a locuintei.
(3) Abrogat.
(4) Abrogat.
(5) Abrogat.
#PAGEBREAK#
Art. 15. - In vederea acordarii drepturilor prevazute la art. 7 din lege solicitantii vor prezenta consiliului local urmatoarele documente:
a) dovada ca nu au detinut si nu detin in proprietate o locuinta sau, dupa caz, dovada ca se incadreaza in prevederile art. 10 din lege;
b) adeverinta de venit net lunar pentru fiecare membru al familiei care realizeaza venituri;
c) acte doveditoare ca se incadreaza in una dintre urmatoarele categorii stabilite de lege:
- tineri casatoriti, fiecare in varsta de pana la 35 de ani;
- persoane care beneficiaza de facilitati la cumpararea sau la construirea unei locuinte potrivit Legii nr. 42/1990, republicata, cu modificarile ulterioare;
- persoane calificate din agricultura, invatamant, sanatate, administratie publica si culte, care isi stabilesc domiciliul in mediul rural;
d) aprobarea consiliului local pentru persoanele stabilite de acesta in baza prevederilor art. 13 alin. (4) si (5).
Art. 16. - (1) Persoanele fizice care pot beneficia de subventii in sume fixe vor depune, o data cu cererea pentru construirea sau, dupa caz, cumpararea unei locuinte, solicitarea acordarii subventiei la care au dreptul potrivit legii. Solicitarile vor fi analizate de comisiile constituite in acest scop prin hotarare a consiliilor locale, pentru persoanele fizice cuprinse in listele de prioritati stabilite si ramase definitive conform art. 13, iar dupa verificare si insusire se vor inscrie in tabele nominale care vor fi supuse spre aprobare consiliilor locale. Listele astfel aprobate consfintesc dreptul la subventie al solicitantilor si vor fi comunicate administratorilor delegati in a caror raspundere a fost data derularea investitiilor pentru construirea de locuinte.
(2) Aceste liste vor constitui baza de fundamentare a solicitarii de catre ordonatorul principal de credite a subventiilor de la bugetul de stat cu aceasta destinatie.
(3) Pe masura incheierii contractelor prevazute la art. 11 administratorii delegati pentru derularea investitiilor vor calcula cuantumul subventiilor prevazute la art. 7 alin. 2 din lege, potrivit normelor aprobate de Guvern in aplicarea prevederilor art. 8 alin. 2 din lege, in functie de venitul mediu net lunar pe membru de familie, confirmat prin documente actualizate la zi, si in functie de valoarea de contractare a locuintei. Cuantumurile de subventie se vor inscrie in tabele nominale si se vor prezenta consiliului local, insotite de acte justificative.
(4) In baza tabelelor nominale astfel intocmite si avizate de consiliul local se vor determina sumele reprezentand subventiile prevazute la art. 7 din lege. Subventiile astfel stabilite se vor solicita, in mod centralizat, de catre consiliile judetene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor in al carui buget sunt prevazute fondurile corespunzatoare.
(5) Cererea de subventii se va face conform modelului prezentat in anexa nr. 7 si se va transmite Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, in sume actualizate la data fundamentarii proiectului bugetului de stat pentru anul in care se pun in functiune locuintele respectivilor beneficiari de subventie.
(6) Cererea de subventii, prezentata conform modelului din anexa nr. 7, se va reactualiza la data punerii in functiune a locuintelor, dupa stabilirea valorii finale a acestora, si se va transmite Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, in vederea alocarii subventiilor cuvenite.
(7) Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, din creditele bugetare deschise in acest scop, va aloca consiliilor judetene si Consiliului General al Municipiului Bucuresti subventiile cuvenite, in limita alocatiilor stabilite prin legea bugetului de stat.
(8) Sumele stabilite si aprobate pentru a fi acordate ca subventii persoanelor indreptatite potrivit legii se vor confirma de autoritatile administratiei publice locale administratorilor delegati sau unitatilor specializate in a caror raspundere a fost data derularea investitiilor pentru construirea de locuinte, urmand ca acestea sa fie deduse din sumele care se datoreaza pentru locuintele construite, dupa scaderea din valoarea locuintei a avansului minim platit potrivit legii.
(9) Intreaga subventie, primita si dedusa din sumele datorate de persoanele fizice beneficiare de locuinte, va fi virata in conturile speciale deschise conform prevederilor art. 7, reintregindu-se astfel fondurile avansate din depozitul constituit conform prevederilor art. 9 din lege pentru realizarea programului de locuinte.
Art. 17. - (1) Autoritatile administratiei publice locale, prin administratorii delegati care au preluat obligatia vanzarii locuintelor, vor urmari incasarea sumelor datorate de persoanele fizice contractante, astfel:
a) sumele platite ca avans sau ca plata integrala la nivelul pretului initial al locuintei, stabilit prin contractul de construire a unei locuinte cu credit;
b) sumele datorate de persoanele fizice contractante prin deducerea din pretul final al locuintei, rezultat la terminarea lucrarilor si darea in folosinta a locuintelor, a sumelor platite ca avans si rate scadente, precum si, dupa caz, a subventiilor de care beneficiaza acestea.
(2) Administratorii delegati cu derularea investitiilor in a caror raspundere au fost date evidenta, urmarirea si incasarea ratelor la imprumuturile acordate si a dobanzilor la acestea vor acoperi cheltuielile ocazionate de aceste operatiuni dintr-un comision de 1%, care se va retine la fiecare incasare care se face in contul locuintei vandute cu plata integrala ori in rate, exclusiv dobanda.
Art. 18. - (1) In situatiile in care pe terenul proprietate a persoanelor fizice beneficiare ale prevederilor art. 7 din lege se pot realiza mai multe locuinte, construirea acestora se va face pe baza unui contract incheiat, potrivit prevederilor Codului civil, intre consiliul local, reprezentat prin administratorul delegat pentru derularea investitiei, si persoana fizica proprietara a terenului.
(2) Pentru dobandirea unei locuinte construite in conditiile prevazute la alin. (1) persoana fizica proprietara a terenului poate incheia un contract de construire a unei locuinte cu credit, conform modelului prezentat in anexa nr. 5.
Art. 19. - (1) Acordarea creditelor pentru constructia de locuinte conform art. 20 din lege va respecta normele emise de Casa de Economii si Consemnatiuni, cu incadrarea in nivelul subventiei aprobate anual prin legea bugetului de stat, pentru diferenta dintre 15%, cat suporta beneficiarul creditului, si nivelul dobanzii practicate de Casa de Economii si Consemnatiuni la depunerile la termen ale populatiei, la care se adauga o marja de 5 puncte procentuale.
(2) Casa de Economii si Consemnatiuni va stabili metodologia si instructiunile corespunzatoare privind evidenta, raportarea si calculul dobanzii subventionate la creditele acordate in baza legii, in conditiile prevazute la alin. (1).
(3) Stabilirea dreptului de a beneficia de credite subventionate se va face pe baza declaratiei autentificate a solicitantului, data pe propria raspundere, din care sa rezulte ca indeplineste conditiile prevazute la art. 20 din lege.
(4) In toate cazurile in care beneficiarii acestor credite au prezentat declaratii nesincere, au folosit sumele primite in alte scopuri sau cu incalcarea prevederilor legale, Casa de Economii si Consemnatiuni va sista creditarea si ii va obliga pe beneficiari sa restituie integral sumele primite si sa plateasca dobanzi penalizatoare potrivit prevederilor contractuale.
(5) Modalitatea de fundamentare si de derulare a creditelor bugetare, prevazute anual in bugetul de stat conform dispozitiilor art. 20 din lege si destinate acoperirii dobanzilor subventionate la creditele acordate de Casa de Economii si Consemnatiuni, se stabileste prin conventii incheiate de ordonatorii principali de credite cu Casa de Economii si Consemnatiuni si cu avizul Ministerului Finantelor. Locuinta sociala si locuinta de necesitate
Art. 20. - (1) In cadrul strategiei pentru dezvoltarea fondului de locuinte consiliile locale vor urmari asigurarea fondului de locuinte sociale si de necesitate, necesar pentru acoperirea cerintelor pe plan local.
(2) Construirea locuintelor sociale si a celor de necesitate se face pe terenurile apartinand unitatilor administrativ-teritoriale, in zonele si pe amplasamentele prevazute in documentatiile de urbanism legal aprobate si in conditiile stabilite prin lege, cu respectarea normelor si a normativelor din domeniul investitiilor si constructiilor.
(3) Locuintele sociale si cele de necesitate se administreaza prin grija autoritatilor administratiei publice locale.
Art. 21. - (1) In vederea solutionarii cererilor privind repartizarea unei locuinte sociale, autoritatile administratiei publice locale vor stabili masurile necesare pentru luarea in evidenta si pentru analiza solicitarilor primite. In acest scop prin hotarari ale consiliilor locale se vor constitui comisii de analiza a solicitarilor de locuinte sociale si se vor stabili si da publicitatii, prin afisare la sediul primariilor, criteriile in baza carora se repartizeaza locuintele sociale, actele justificative necesare care insotesc cererea si locul de primire a cererilor. La stabilirea criteriilor se va tine seama de prevederile art. 42 si 43 din lege. In cadrul fiecarui criteriu, la stabilirea ordinii de prioritate se vor avea in vedere:
a) conditiile de locuit ale solicitantilor;
b) numarul copiilor si al celorlalte persoane care gospodaresc impreuna cu solicitantii;
c) starea sanatatii solicitantilor sau a unor membri ai familiilor acestora;
d) vechimea cererilor.
(2) Comisiile constituite conform alin. (1) vor analiza pana la data de 1 noiembrie a anului in curs cererile pentru locuintele sociale si vor prezenta spre aprobare consiliilor locale lista cuprinzand solicitantii indreptatitii sa primeasca in anul urmator o locuinta sociala, in ordinea de prioritate stabilita. Dupa aprobare listele se vor afisa la sediile primariilor.
(3) Contestatiile impotriva hotararilor consiliilor locale cu privire la listele de acordare a locuintelor sociale se vor adresa instantei de contencios administrativ competente, potrivit legii.
Art. 22. - In limita numarului si structurii locuintelor sociale disponibile consiliile locale vor emite repartitii in ordinea stabilita in lista de prioritati ramasa definitiva. Repartizarea locuintelor de necesitate se va efectua in baza criteriilor si in conditiile stabilite de consiliile locale conform legii.
Art. 23. - In vederea incheierii contractului de inchiriere pentru locuinte sociale sau de necesitate, beneficiarii de repartitii vor prezenta urmatoarele documente:
a) repartitia emisa de consiliul local;
b) buletinul/cartea de identitate;
c) declaratie si adeverinta de venit net lunar realizat pe ultimele 12 luni, pentru fiecare dintre membrii familiei care realizeaza venituri;
d) alte documente, dupa caz, din care pot sa rezulte unele drepturi pe care le-au dobandit in legatura cu inchirierea locuintei.
Art. 24. - Contractul de inchiriere pentru locuinte sociale sau de necesitate se incheie potrivit contractului-cadru de inchiriere prezentat in anexa nr. 8 si prevederilor art. 44, respectiv 55, din lege.
Art. 25. - (1) Stabilirea chiriei nominale se face cu respectarea prevederilor art. 31 si 32 din lege, coroborate cu art. 44 din lege pentru locuinte sociale si, respectiv, art. 55 din lege pentru locuinte de necesitate, la propunerea primarului, cu aprobarea consiliului local. Prin hotarare a consiliului local se vor stabili daca se subventioneaza chiria pentru locuintele sociale, declarate ca locuinte de necesitate conform art. 56 din lege, si categoriile de persoane beneficiare ale subventiei.
(2) Nivelul chiriei pe care o va plati beneficiarul repartitiei pentru o locuinta sociala sau de necesitate se stabileste o data cu incheierea contractului de inchiriere, cu respectarea prevederilor art. 44 si, respectiv, 55 din lege. Chiria astfel stabilita se va recalcula o data cu prezentarea documentelor privind schimbarea venitului mediu net lunar al familiei, potrivit alin. (1) si prevederilor art. 45 din lege.
(3) Pentru acoperirea de la bugetul local a diferentei dintre chiria nominala a locuintei si cea platita de beneficiarul repartitiei, unitatile care administreaza fondul locuintelor sociale sau al celor de necesitate, dupa caz, vor depune la consiliile locale situatia privind justificarea sumelor necesare pentru acoperirea de la bugetul local a diferentei pana la valoarea nominala a chiriei aferente locuintelor sociale sau, dupa caz, a chiriei aferente locuintelor de necesitate, prevazuta in anexa nr. 9. Pentru cuprinderea in programele bugetelor anuale ale consiliilor locale se va completa cererea de acordare a subventiei de la bugetul local pentru acoperirea chiriei nominale aferente locuintelor sociale sau, dupa caz, a chiriei aferente locuintelor de necesitate, prevazuta in anexa nr. 10.
Art. 26. - (1) Finantarea construirii locuintelor sociale si a celor de necesitate se asigura din bugetele locale in limita sumei prevazute cu aceasta destinatie, din transferuri de la bugetul de stat, stabilite anual cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, precum si din donatii si contributii de la persoane fizice si juridice, efectuate conform prevederilor legale in vigoare.
(2) In scopul asigurarii fondurilor necesare pentru finantarea executarii constructiilor de locuinte sociale si de necesitate, consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si, dupa caz, consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, la fundamentarea proiectelor de bugete locale anuale, vor prevedea sumele aferente pentru fiecare dintre constructiile respective, pe surse de finantare, inclusiv sumele necesar a fi alocate in completare de la bugetul de stat.
(3) In situatiile in care la unele blocuri de locuinte se impune realizarea de spatii cu alta destinatie decat cea de locuinta, pentru activitati comerciale, de prestari de servicii sau altele asemenea, finantarea lucrarilor corespunzatoare acestor spatii se va realiza de catre viitorii beneficiari. Sumele necesare pentru executarea lucrarilor se vor incasa de la viitorii beneficiari de catre autoritatile administratiei publice locale, prin administratorii delegati in a caror raspundere a fost data urmarirea investitiilor, conform unui grafic de plati convenit intre parti, si se vor urmari distinct fata de sumele alocate pentru constructia de locuinte. Finantarea si executia lucrarilor pentru aceste spatii se vor realiza astfel incat sa permita receptia si darea in folosinta a locuintelor din cladire la termenele prevazute in contract.
(4) Autoritatile administratiei publice locale vor urmari ca in contractele de executie a locuintelor sa fie cuprinse clauze speciale care vor prevedea ca influentele in costurile pentru constructii, rezultate din depasirea termenului-limita de receptie, in conditii de inflatie, sa fie suportate de partea care a generat depasirea termenului respectiv.
(5) Verificarea situatiilor de lucrari, precum si a stadiului fizic de executie se va efectua de comisii stabilite prin hotarare a consiliilor locale, respectiv prin hotarare a Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau, dupa caz, prin hotarare a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, din care vor face parte administratorii delegati de primar/primarul general si dirigintii de santier nominalizati de unitatile specializate in raspunderea carora a fost data derularea investitiei.
(6) In aplicarea prevederilor art. 67 din lege, consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si, dupa caz, consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti vor stabili anual lista cuprinzand obiectivele de investitii pentru locuinte sociale si de necesitate care urmeaza sa se finanteze in anul urmator, conform modelului prevazut in anexa nr. 11. Aceste liste se vor transmite Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor in vederea definitivarii programului de finantare a locuintelor.
(7) In sustinerea sumelor solicitate pentru alocatiile de la bugetul de stat, conform modelului prevazut in anexa nr. 11, consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si, dupa caz, consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti vor prezenta separat sumele necesare pentru terminarea locuintelor incepute de cele necesare pentru constructiile noi.
(8) Consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si, dupa caz, consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti deschid la unitatile Trezoreriei Statului contul Depozite speciale pentru constructia de locuinte, in afara bugetelor locale, reprezentand venituri cu destinatie speciala. Acest cont se alimenteaza, in masura necesitatilor si in limita sumelor aprobate, cu sume de la Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, reprezentand transferuri de la bugetul de stat.
(9) In termen de 30 de zile dupa aprobarea bugetului de stat anual, Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor impreuna cu autoritatile administratiei publice locale vor analiza si vor efectua prioritizarea investitiilor in constructia de locuinte sociale si de necesitate propuse a se realiza si vor corecta in mod corespunzator programul de finantare prevazut la alin. (6).
(10) Alocarea sumelor pentru finantarea constructiilor de locuinte sociale si de necesitate se va face pentru fiecare obiectiv de investitii, astfel incat sa se asigure finalizarea lucrarilor cu respectarea termenului de punere in functiune si cu incadrarea in plafonul valoric negociat pe baza de contract.
#PAGEBREAK#
Art. 27. - (1) Finantarea constructiilor de locuinte, a locuintelor sociale si a celor de necesitate se efectueaza prin conturile deschise la trezoreria statului, cu respectarea Normelor metodologice privind aplicarea de catre trezoreria statului a mecanismului de finantare a investitiilor publice.
(2) Constituirea, repartizarea si utilizarea sumelor la nivelul consiliilor locale, la nivelul Consiliului General al Municipiului Bucuresti si, dupa caz, la nivelul consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, conform prevederilor programelor de investitii, sunt de competenta autoritatilor administratiei publice locale respective, care sunt obligate sa urmareasca si sa asigure respectarea prevederilor legale.
Art. 271. - (1) Pentru primirea alocatiilor de la bugetul de stat cu destinatia finantarii constructiilor de locuinte, consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si, dupa caz, consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti procedeaza dupa cum urmeaza:
a) solicita lunar, in scris, Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, pana la data de 6 a lunii in curs, necesarul de fonduri in completarea celorlalte sume, pentru decontarea lucrarilor de constructii-montaj executate pana la finele lunii anterioare. Solicitarea va fi insotita de situatia privind productia realizata, conform anexei nr. 2bis, si de un extras al contului prevazut la art. 26 alin. (8), emis de unitatea Trezoreriei Statului din municipiul resedinta de judet, respectiv din municipiul Bucuresti. Anexa nr. 2bis se completeaza in baza situatiilor de lucrari verificate, insusite si avizate de dirigintii de santier nominalizati in comisia prevazuta la art. 26 alin. (5) de unitatile specializate in raspunderea carora a fost data derularea investitiilor;
b) in vederea fundamentarii sumelor necesar a fi alocate de la bugetul de stat pentru decontarea productiei care se va realiza in luna in curs se va transmite, pana la data de 6 a lunii in curs, valoarea preliminata a productiei respective, conform anexei nr. 3bis;
c) dupa analiza si aprobare, in baza fundamentarii prezentate conform anexei nr. 4bis, Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor solicita Ministerului Economiei si Finantelor alocatii bugetare cu aceasta destinatie, conform anexei nr. 4;
d) dupa analiza si aprobarea alocatiilor bugetare, Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor vireaza suma cu ordin de plata din contul de cheltuieli bugetare in conturile consiliilor locale, in contul Consiliului General al Municipiului Bucuresti si, dupa caz, in conturile consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, deschise la unitatea Trezoreriei Statului din municipiul resedinta de judet, respectiv din municipiul Bucuresti. Operatiunea se efectueaza prin ordin de plata pentru Trezoreria Statului.
(2) Consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si, dupa caz, consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, vor aproba listele cuprinzand constructiile de locuinte sociale si de necesitate care urmeaza sa se realizeze din fondurile aflate in conturile deschise la Trezoreria Statului.
(3) In listele prevazute la alin. (2), cuprinzand constructiile de locuinte, se vor preciza numarul, structura dupa marime si amplasamentul acestora.
Art. 28. - Pentru constructiile noi de locuinte sociale si de necesitate abaterile suprafetelor construite, prevazute in cap. B din anexa nr. 1 la lege, nu au influenta asupra suprafetelor utile decat in sens pozitiv. Locuinta de serviciu si locuinta de interventie
Art. 29. - (1) Locuintele de serviciu si cele de interventie fac parte din patrimoniul agentilor economici sau al institutiilor publice centrale ori locale si se administreaza in interesul acestora prin inchiriere salariatilor proprii, contractul de inchiriere fiind accesoriu la contractul individual de munca.
(2) Conditiile de administrare si de inchiriere a acestor locuinte se stabilesc de catre conducerile agentilor economici sau ale institutiilor detinatoare, cu respectarea prevederilor legale.
(3) Locuintele de serviciu construite sau achizitionate cu fonduri de stat se pot vinde numai in conditiile in care, datorita restrangerii sau incetarii activitatii care a generat realizarea acestora, nu mai pot fi utilizate conform prevederilor alin. (1).
(4) Vanzarea locuintelor de serviciu prevazute la alin. (3) si modalitatea specifica de realizare a acesteia se supun spre aprobare Guvernului, potrivit legii.
CAPITOLUL III
Inchirierea locuintelor
Art. 30. - (1) In vederea solutionarii cererilor privind repartizarea unei locuinte cu chirie din fondul locativ de stat, autoritatile administratiei publice locale vor asigura masurile necesare pentru luarea in evidenta a solicitarilor primite si analizarea acestora in comisiile sociale constituite la nivelul consiliului local. In acest scop vor stabili si vor da publicitatii, prin afisare la sediul primariilor, criteriile in baza carora se repartizeaza asemenea locuinte.
(2) Criteriile de baza pentru stabilirea modului de solutionare a cererilor primite si a ordinii de prioritate in rezolvarea acestora vor fi urmatoarele:
a) conditiile de locuit ale solicitantilor;
b) numarul copiilor si al celorlalte persoane care gospodaresc impreuna cu solicitantul;
c) starea sanatatii sotilor sau a unor membri ai familiei;
d) venitul mediu net lunar pe membru de familie;
e) vechimea cererii.
(3) Vor avea prioritate in cadrul fiecarui criteriu familiile de tineri si cele carora li se pot acorda punctaje speciale pentru cazuri mai deosebite, cum ar fi: evacuati din locuinta in virtutea unor prevederi contractuale sau legale care nu tin de vointa si de comportamentul acestora, repatriati, tineri din case de ocrotire sociala, locatari ai unor locuinte care nu mai prezinta siguranta in exploatare, functionari publici transferati in interes de serviciu.
(4) Criteriile de repartizare a locuintelor din fondul locativ de stat, avute in vedere la alin. (2), nu sunt limitative; la acestea se pot adauga de catre consiliile locale si alte criterii, in functie de situatiile specifice existente pe plan local.
(5) Definitivarea listelor privind repartizarea locuintelor si eventualele contestatii se vor face in conditii similare celor prevazute la art. 21.
Art. 31. - Contractul de inchiriere, incheiat in baza prevederilor art. 21 din lege si conform modelului prezentat in anexa nr. 12, va fi inregistrat la organele fiscale teritoriale prin grija proprietarului.
Art. 32. - (1) Contractele de inchiriere se incheie pe o perioada determinata.
(2) Cu cel putin 30 de zile inainte de data incetarii contractului de inchiriere proprietarul poate face cunoscut chiriasului, in scris, ca nu are intentia sa prelungeasca contractul de inchiriere in aceleasi conditii, comunicandu-i si eventualele modificari ale clauzelor acestuia. Daca proprietarul nu va face aceasta comunicare, contractul de inchiriere se considera mentinut in continuare in aceleasi conditii.
(3) In aplicarea prevederilor art. 27 din lege, pentru a putea constata incetarea contractului de inchiriere, in termen de 30 de zile de la data parasirii domiciliului de catre titularul contractului de inchiriere sau de la data inregistrarii decesului ori de la implinirea termenului de 2 ani de nefolosire neintrerupta a locuintei, proprietarul, prin unitatea care are in administrare fondul locativ de stat, trebuie sa aiba dovada ca titularul contractului de inchiriere nu mai locuieste in spatiul locativ inchiriat prin:
a) parasirea domiciliului;
b) deces;
c) nefolosire neintrerupta a locuintei timp de 2 ani, fara a fi detasat in interes de serviciu in alta localitate. Dovada faptului ca titularul contractului de inchiriere nu mai locuieste se face prin:
- relatii luate de la asociatiile de chiriasi sau de proprietari;
- extrase de pe listele de intretinere;
- relatii luate de la serviciul de evidenta a populatiei din sectorul in care este situata locuinta, prin care se constata daca titularul contractului de inchiriere a solicitat o alta adresa de domiciliu.
(4) In situatia prevazuta la alin. (3), daca persoanele ramase in locuinta nu indeplinesc conditiile prevazute la art. 27 lit. a)-c) din lege, intreprinderea care administreaza fondul locativ va evacua acele persoane care ocupa spatiul respectiv fara forme legale, pe baza hotararii consiliilor locale ale municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, oraselor si comunelor.
Art. 33. - (1) Proprietarul locuintei poate verifica in prezenta chiriasului modul in care acesta respecta obligatiile asumate prin contract cu privire la folosirea si la intretinerea locuintei.
(2) Verificarea locuintei de catre proprietar se face numai in zile lucratoare, intre orele 7,00-20,00, si va fi comunicata in prealabil, in scris, chiriasului. In timpul verificarii locuintei inchiriate proprietarul poate fi insotit de un reprezentant al asociatiei de chiriasi sau de alt chirias din imobil, dupa caz.
(3) Constatarile facute cu ocazia verificarilor vor fi consemnate intr-un proces-verbal de constatare care va fi semnat de proprietar, de chirias si de un reprezentant al asociatiei de chiriasi, dupa caz.
Art. 34. - Pentru toate stricaciunile aduse locuintei sau pentru daunele produse proprietarului de persoana care a subinchiriat locuinta titularul contractului de inchiriere raspunde fata de proprietar, potrivit legii.
Art. 35. - (1) Degradarile produse la partile comune ale imobilului din vina chiriasilor se vor suporta:
a) de chiriasul din vina caruia s-a produs degradarea, in cazul in care acesta a fost identificat;
b) de toti cei care au acces si folosesc in comun bunul degradat, in situatia in care nu s-a identificat persoana din vina careia s-a produs degradarea.
(2) In situatiile in care degradarea produsa nu este reparata intr-un interval de 15 zile de la producere si pericliteaza buna functionare a imobilului, proprietarul este in drept sa stabileasca masurile pentru efectuarea reparatiilor si recuperarea cheltuielilor.
Art. 36. - (1) In cazul neindeplinirii de catre proprietar a obligatiilor care ii revin cu privire la intretinerea si repararea imobilului detinut in proprietate, chiriasii vor putea cere in scris acestuia, in baza prevederilor art. 28 si 30 din lege, sa treaca la efectuarea lucrarilor necesare.
(2) Daca in termen de 30 de zile de la primirea sesizarii scrise a chiriasilor proprietarul nu a raspuns si nici nu a luat masuri de executare a lucrarilor necesare, chiriasii vor putea trece la executarea lucrarilor in contul acestuia, comunicand aceasta hotarare proprietarului. In acest caz cheltuielile aferente lucrarilor efectuate de chiriasi se vor deduce din plata chiriilor, cu prezentarea documentelor fiscale doveditoare. Deducerea se va efectua in una sau mai multe transe, in raport cu valoarea cheltuielilor efectuate, pana la acoperirea intregii sume.
Art. 37. - Chiria practicata pentru locuinte se stabileste conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte.
CAPITOLUL IV
Administrarea cladirilor de locuinte
Art. 38-67. - Abrogate.
CAPITOLUL V
Repartizarea cheltuielilor si veniturilor rezultate din intretinerea, repararea si exploatarea condominiilor
Art. 68-89. - Abrogate.
Art. 90. - Anexele nr. 1, 2, 2bis, 3, 3bis, 4, 4bis si 5-12 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
______
Nota Avocatnet.ro:
-Anexele 1-12 ale Normei metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii locuintei nr. 114/1996 actualizate va sunt prezentate ca fisier atasat.
Comentarii articol (0)