In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 29 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 141/2002 privind reglementarea depozitarii semintelor de consum, regimul certificatelor de depozit pentru acestea si constituirea Fondului de garantare pentru certificatele de depozit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 149/2003,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Articol unic. - Se aproba Statutul Fondului de garantare pentru certificatele de depozit, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
---------------
p. Ministrul agriculturii si dezvoltarii rurale,
Gheorghe Albu,
secretar de stat
Ministrul economiei si finantelor,
Varujan Vosganian
Bucuresti, 9 iulie 2008.
Nr. 752.
Anexa
Statutul fondului de garantare pentru certificatele de depozit
CAPITOLUL I
Denumire. Forma juridica. Sediu. Durata
Art. 1. - (1) Fondul de garantare pentru certificatele de depozit, denumit in continuare Fondul, se constituie ca persoana juridica de drept public, finantata din surse extrabugetare.
(2) Sediul Fondului este in municipiul Bucuresti, sectorul 1, bd. Marasti nr. 61.
(3) Fondul se infiinteaza pe o durata nedeterminata.
Art. 2. - (1) Scopul Fondului este de a garanta rambursarea valorii semintelor de consum inscrise in certificatele de depozit emise de depozitarii carora li s-a acordat licenta de depozit deponentilor si/sau creditorilor, in situatia in care depozitele sunt considerate indisponibile in conditiile prevazute de lege.
(2) In termen de maximum 6 luni de la constituire, Fondul trebuie sa acopere minimum 10% si maximum 20% din valoarea totala a certificatelor de depozit emise.
(3) Detinatorii certificatului de depozit indisponibil vor primi de la Fond contravaloarea semintelor de consum specificate in certificatul de depozit, calculata la pretul pietei la data solicitarii restituirii semintelor de consum.
(4) Certificatele de depozit garantate de Fond au valabilitate maxima de 12 luni de la data emiterii acestora.
(5) Contravaloarea certificatelor de depozit indisponibile calculata la pretul pietei se stabileste de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, denumit in continuare ministerul de resort, pe baza unei proceduri proprii aprobate prin ordin.
(6) In termen de 30 de zile de la stabilirea pierderilor, Fondul va despagubi deponentii si/sau creditorii, in conditiile prevazute de lege.
CAPITOLUL II
Depozitarii participanti si certificatele de depozit garantate
Art. 3. - (1) Depozitarii carora li s-a acordat licenta de depozit sunt obligati sa participe la constituirea resurselor financiare ale Fondului, respectiv sa vireze in contul acestuia, in termen de 30 de zile de la data emiterii certificatelor de depozit, o cota reprezentand 0,5% din valoarea de piata a semintelor de consum pentru care s-au emis certificatele de depozit, in scopul asigurarii intereselor financiare ale deponentilor.
(2) Depasirea termenului prevazut la alin. (1) se sanctioneaza cu plata dobanzilor legale, precum si cu o penalitate de intarziere de 0,5% pentru fiecare luna si/sau pentru fiecare fractiune de luna de intarziere, incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care cota trebuia virata Fondului.
(3) Contributiile la bugetul Fondului au ca unica destinatie protejarea intereselor financiare ale deponentilor si/sau creditorilor.
(4) Sumele reprezentand cota de participare la constituirea Fondului sunt nerambursabile si vor fi incadrate de catre depozitari in grupa cheltuielilor de exploatare.
(5) Organele de control financiar sunt imputernicite sa verifice corectitudinea calcularii, retinerii si virarii cotei prevazute de lege in contul Fondului.
Art. 4. - (1) Certificatul de depozit garantat de Fond este documentul emis in conformitate cu prevederile legale si constituie titlu de credit negociabil, reprezentativ, al marfii, la ordin sau la purtator, si care nu poate fi onorat de depozitari, respectiv titlu executor in situatia in care Fondul plateste contravaloarea acestuia.
(2) In cazul in care certificatul de depozit trebuie platit de catre Fond, ministerul de resort stabileste valoarea acestuia si comunica Fondului suma de platit.
(3) Fondul recupereaza sumele platite de la depozitarul care nu a fost in masura sa livreze semintele de consum pentru care a emis certificate de depozit, conform procedurilor prevazute de legislatia in vigoare.
(4) Contul Fondului se realimenteaza cu sumele obtinute din executarea depozitarului in privinta caruia a fost stabilita culpa.
CAPITOLUL III
Resursele financiare ale Fondului
Art. 5. - (1) Fondul deschide conturi bancare la institutii de credit.
(2) Fondul are urmatoarele resurse financiare:
a) cota platita de depozitari, reprezentand 0,5% din valoarea de piata a semintelor de consum depozitate si pentru care s-au eliberat certificate de depozit;
b) dobanzile incasate la depozitele bancare constituite de Fond;
c) incasarile din recuperarea creantelor sale;
d) incasarea despagubirilor din contractele de asigurare a semintelor de consum si, dupa caz, din contractele de asigurare a spatiilor de depozitare, cesionate de catre depozitari in favoarea Fondului;
e) venituri din investirea resurselor financiare disponibile;
f) alte venituri, donatii, sponsorizari si altele asemenea.
(3) Cheltuielile Fondului sunt aprobate anual de Consiliul de administratie al Fondului.
(4) Consiliul de administratie al Fondului notifica asemenea hotarari fiecarui depozitar licentiat si le publica in doua ziare nationale la fiecare inceput de campanie agricola.
(5) Contributiile virate Fondului sunt nerambursabile, inclusiv in cazul falimentului depozitarului.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL IV
Conducerea si administrarea Fondului
Art. 6. - (1) Fondul este administrat de un consiliu de administratie, numit prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale, denumit in continuare Consiliu, format din 7 membri.
(2) Consiliul este compus din:
a) un membru desemnat de ministerul de resort;
b) un membru desemnat de Ministerul Economiei si Finantelor;
c) un membru desemnat de Asociatia Romana a Institutiilor de Credit;
d) 3 membrii desemnati de depozitarii carora li s-a acordat licenta de depozit;
e) un membru reprezentant al producatorilor agricoli care participa la sistemul certificatelor de depozit.
(3) Presedintele si vicepresedintele Consiliului sunt alesi in prima sedinta, cu votul majoritatii membrilor Consiliului.
(4) Durata mandatului este de 4 ani, cu posibilitatea reinnoirii.
(5) Membrii Consiliului pot fi revocati prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale, la propunerea celor care i-au desemnat.
(6) Membrii Consiliului primesc o indemnizatie in limita a 20% din salariul directorului executiv al Fondului.
Art. 7. - Membrii Consiliului trebuie sa fie cetateni romani, cu domiciliul in Romania, cu studii superioare si cu experienta profesionala de minimum 5 ani.
Art. 8. - Membrii Consiliului:
a) nu pot fi soti, rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv;
b) nu trebuie sa aiba cazier judiciar.
Art. 9. - (1) Mandatul membrilor Consiliului inceteaza:
a) la incheierea duratei mandatului;
b) prin demisie;
c) in caz de incompatibilitate;
d) prin deces;
e) prin revocare;
f) in caz de indisponibilitate pe o durata mai lunga de 90 de zile.
(2) In caz de incompatibilitate, deces sau de indisponibilitate de exercitare a mandatului pentru unul dintre membrii Consiliului, numirea unui succesor se face conform prevederilor art. 6, pentru perioada ramasa din mandat.
(3) In caz de absenta sau de imposibilitate temporara de a participa la sedintele Consiliului, presedintele Consiliului poate fi inlocuit de vicepresedinte sau de un membru al Consiliului numit de presedinte.
Art. 10. - (1) Consiliul ia hotarari valabile doar in prezenta a cel putin doua treimi din membri, cu votul majoritatii membrilor prezenti.
(2) Consiliul se intruneste lunar sau ori de cate ori este necesar, la cererea presedintelui sau a cel putin o treime din membri. Directorul executiv va fi, de asemenea, convocat si va asista la sedinta, fara a avea drept de vot.
Art. 11. - (1) Atributiile principale ale Consiliului sunt urmatoarele:
a) aproba Regulamentul intern de functionare al Fondului si Normele metodologice de lucru privind activitatea Fondului;
b) aproba structura organizatorica si de personal a Fondului, precum si politica salariala;
c) aproba bugetul de venituri si cheltuieli al Fondului, raportul anual de activitate al Fondului, precum si situatiile financiare anuale;
d) numeste si elibereaza din functie pe directorul executiv; evalueaza si controleaza activitatea acestuia;
e) aproba strategia anuala a Fondului, in vederea determinarii necesarului optim de resurse financiare ale acestuia;
f) analizeaza si aproba numirea si eliberarea din functie a membrilor conducerii executive, precum si contractarea, cu persoane fizice si juridice, de servicii pentru activitatea de recuperare a creantelor Fondului, audit intern, audit extern etc;
g) asigura plasarea resurselor financiare ale Fondului, urmarind minimizarea riscului si lichiditatea plasamentelor ca obiective principale, precum si randamentul plasamentului, cu incadrare in strategia anuala aprobata;
h) asigura executarea bugetului de venituri si cheltuieli in limita plafoanelor aprobate;
i) asigura publicarea informatiilor prevazute la art. 5;
j) asigura indeplinirea tuturor procedurilor necesare pentru efectuarea platilor prevazute de lege;
k) executa orice alte sarcini prevazute de lege.
(2) Consiliul hotaraste in legatura cu orice problema cu privire la Fond, in conformitate cu legea.
(3) Consiliul indeplineste toate activitatile necesare pentru mentinerea functionarii normale a Fondului si pentru atingerea scopului si obiectivelor acestuia.
Art. 12. - Presedintele Consiliului are urmatoarele atributii:
a) reprezinta Fondul in relatiile cu tertii;
b) propune agenda de lucru si convoaca Consiliul;
c) prezideaza sedintele Consiliului si are grija ca procesele-verbale sa fie redactate;
d) propune Consiliului numirea directorului executiv;
e) furnizeaza materiale de informare membrilor Consiliului, atunci cand se convoaca Consiliul, pentru a se putea adopta hotararile asupra punctelor de pe agenda;
f) orice alte atributii prevazute de dispozitiile si reglementarile in vigoare.
Art. 13. - (1) Directorul executiv asigura conducerea curenta a Fondului si implementarea hotararilor luate de Consiliu.
(2) Directorul executiv reprezinta in mod legal Fondul in relatia cu tertii, persoane fizice sau juridice, autoritati publice, precum si in relatia cu instantele judecatoresti, in limitele mandatului acordat de presedinte.
(3) Directorul executiv indeplineste toate activitatile necesare pentru mentinerea functionarii normale a Fondului, conform hotararilor Consiliului. Directorul executiv are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si raportul anual de activitate care va fi prezentat spre aprobare Consiliului;
b) angajeaza si elibereaza din functie angajatii Fondului;
c) angajeaza cheltuielile cu privire la functionarea Fondului, in limita bugetului de venituri si cheltuieli aprobat;
d) participa la sedintele Consiliului, fara a avea drept de vot;
e) pregateste informatiile pentru Consiliu cu privire la pretul de piata si publica pretul de piata, in conformitate cu legea;
f) face oferte si contracteaza sevicii care vor fi indeplinite de catre operatori economici privati, cu aprobarea prealabila a Consiliului;
g) organizeaza si supravegheaza controlul intern al Fondului;
h) furnizeaza informatii si materiale Consiliului privind activitatea Fondului;
i) propune Consiliului structura organizatorica a conducerii executive;
j) supravegheaza plata contributiilor de catre depozitari;
k) indeplineste orice alte sarcini delegate de Consiliu.
Art. 14. - (1) Structura organizatorica a Fondului se stabileste de catre Consiliu, la propunerea directorului executiv.
(2) Membrii Consiliului, precum si personalul din structura organizatorica a Fondului au obligatia de a nu dezvalui secretul profesional asupra informatiilor obtinute in cursul activitatii lor.
CAPITOLUL V
Investirea resurselor financiare ale Fondului si auditul financiar
Art. 15. - (1) Pentru a face investitii financiare, Fondul isi deschide conturi bancare si isi poate pastra resursele financiare la institutii financiare, potrivit legislatiei romane.
(2) Resursele financiare ale Fondului, prevazute la art. 5 alin. (2), pot fi investite de catre Fond, cu aprobarea Consiliului.
Art. 16. - (1) Fondul are obligatia organizarii si conducerii contabilitatii in conformitate cu prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata.
(2) Auditarea situatiilor financiare se face de un auditor financiar, persoana juridica autorizata de Camera Auditorilor Financiari din Romania, conform legii.
(3) Raportul auditorului financiar si opinia sa vor fi prezentate Consiliului impreuna cu situatiile financiare anuale ale Fondului.
(4) Exercitiul financiar al Fondului incepe la 1 ianuarie si se incheie la data de 31 decembrie a fiecarui an. Primul exercitiu financiar va incepe la data la care Fondul devine operational.
(5) Situatiile financiare ale Fondului se supun aprobarii Consiliului.
(6) Raportul anual de activitate, situatiile financiare si raportul auditorului sunt publice.
Comentarii articol (0)