In perioada 01.01. – 31.10.2004, din totalul românilor care intenþionau sã iasã din þarã, unui numar de 1.476.649 români nu li s-a permis continuarea cãlãtoriei de cãtre poliþiºtii de frontierã, ca urmare a faptului cã nu îndeplineau condiþiile prevãzute de legislaþia în vigoare.
Aceasta cifra este cu 66% mai mare, comparativ cu perioada similarã a anului trecut, când politistii de frontiera romani au luat masura nepermiterii ieºirii din þarã fata de 888.578 cetãþeni români.
Principalele motivaþii pentru care nu s-a permis ieºirea din þarã a cetãþenilor români sunt urmãtoarele :
- 171.688 nu posedau asigurare medicalã;
- 69.553 nu posedau bilet de cãlãtorie dus-întors;
- 10.311 fãrã carte verde a autoturismului;
- 9.983 nereguli în Wouchere;
- 2.347 lipsã procurã auto
- 1.021.057 fãrã mijloace de întreþinere;
- 451 cu paºapoarte / vize false ori falsificate;
- 89 infracþiuni economico-financiare;
- 190.729 alte motive (inclusiv cei suspecþi a sãvârºi fapte ilegale în Spaþiul Schengen).
Dupa iesirea in mod legal din Romania, de la nivelul frontierelor Schengen, au fost înapoiaþi doar 5.237 români, cu 3,1 % mai puþin, comparativ cu anul trecut, motivele principale fiind existenþa interdicþiei de intrare pentru o perioadã determinatã ori nejustificarea scopului real al cãlãtoriei. Ceilalþi români au intrat legal în þãrile Schengen.
Aceasta cifra demonstreaza atat faptul ca majoritatea romanilor calatoresc legal in strainatate, cat si faptul ca la iesirea din tara acestia indeplinesc conditiile prevazute de legislatia internationala pentru efectuarea unei calatorii in alte state.
O alta dovada a celor sus-mentionate, inclusiv ca majoritatea cetatenilor romani nu incalca legislatia statelor in care calatoresc, rezulta din numarul mic al celor returnati, comparativ cu numarul total al romanilor iesiti din tara.
Astfel, in 10 luni 2004, in baza acordurilor bilaterale, au fost returnati un numar 20.785 cetateni români, care reprezinta doar 0,34%, raportat la totalul celor ieºiþi din þarã.
In conformitate cu legislatia romana in vigoare, fata de toti cei returnati, au fost intreprinse masurile legale, pornind de la intocmirea de dosare penale pentru diverse fapte infracþionale (2.084 persoane, pentru infracþiunii de trecere ilegalã a frontierei de stat - 942 persoane sau trecere ilegalã a frontierei altui stat - 1.142 persoane) si terminand cu restrictionarea dreptului de folosinþã al paºaportului de la 6 luni la 5 ani (fata de toti returnatii).
Bineinteles, ca exista si cazuri in care cetateni romani incearca trecerea ilegala peste „frontiera verde”, in aceasta perioada inregistrandu-se o crestere a numarului acestora, motivata, in principal, de incercarile romanilor returnati din strãinãtate - care au suspendat dreptul de folosinþã al paºaportului - de a se reîntoarce în statul de unde au fost expulzaþi, în special pentru munca la negru.
In perioada de referinta, la frontiera verde, politistii de frontiera au depistat 273 cetãþeni români care au încercat sã iasã ilegal din þarã prin trecere frauduloasã peste frontiera verde ºi 99 cetãþeni români au încercat sã intre ilegal în România, pentru a nu suferi consecinþele legale ca urmare a infracþiunilor comise în þarã ºi strãinãtate. Comparativ cu perioada similara a anului trecut - când au fost depistaþi 224 români care au încãlcat regimul juridic al frontierei de stat - se constatã o creºtere cu 66 % a numãrului cetãþenilor români aflaþi în tentativã/trecere ilegalã peste frontiera verde (372 persoane), creºtere înregistrata, în special, la numãrul celor care intenþionau sã iasã ilegal din þarã.
Analizând, in ansamblu, modalitatea ieºirii din þarã a cetãþenilor români se constatã cã aceºtia apeleaza la calea legala pentru a calatori in strainatate, îndeplinind condiþiile prevãzute de lege pentru efectuarea cãlãtoriei si declarând ca scop al cãlãtoriei turismul.
Totusi, pentru atingerea scopului de a ajunge in Occident pentru munca la negru ori savarsirea unor acte ilegale (prostitutie, cersetorie, etc.), romanii interesati sunt “ajutati” de diversi binevoitori si anume :
a. firme de transport sau turism din Romania, care din dorinta de a obtine profituri mari in termen foarte scurt, imprumuta pasagerii cu sumele necesare prezentarii in frontiera;
b. cetateni straini – in special, din Austria, Olanda, Germania, Italia, Spania, etc. - care racoleaza romani doritori sa ajunga in spatiul Schengen (pentru munca la negru, prostitutie, etc.) si, ulterior, incerca sa ii transporte cu microbuzele personale in strainatate, sub paravanul “turismului intre prieteni” sau transmit invitatii persoanelor care doresc sa ajunga in strainatate;
c. firme de transport straine (din Ungaria, Spania, etc.) care, in baza unui contract cu firme romanesti de transport sau turism, preiau pasagerii din Budapesta, Belgrad pentru a-i transporta ilegal mai departe in state din spatiul Schengen, la iesirea din Romania, persoanele fiind "invatate" sa declare ca se deplaseaza in "interes personal" in tara vecina (in bagajele persoanelor transportate au fost descoperite asigurari medicale pentru spatiul Schengen);
d. tour-operatori romani si straini care, cunoscand faptul ca nu au documentele in regula (nu respecta legislatia specifica interna si internationala), scot goale din Romania mijloacele de transport (sub diverse motivatii : ex. “un alt autocar al firmei s-a stricat in strainatate si merg sa preiau pasagerii”) si, ulterior, preiau persoanele de pe teritoriul statului vecin. Acestea din urma ies legal din Romania, motivand ca se deplaseaza in tara vecina, la "cumparaturi" sau in vizita la rude, ulterior fiind preluate de mijloacele de transport iesite goale.
Pentru monitorizarea modului de respectare a legislaþiei în domeniu de cãtre tour-operatori ºi prevenirea sãvârºirii traficului ilegal de persoane sau a "cãmãtãriei la frontierã" de cãtre transportatori, au fost desfãºurate 130 acþiuni de infiltrare a poliþiºtilor de frontierã printre cãlãtorii unor agenþii de transport si turism, fiind aplicate 4.986 sancþiuni contravenþionale, cu o valoare a amenzilor de 7,75 miliarde lei – încasate 5,9 miliarde lei ºi întocmite 89 dosare penale pentru sãvârºirea infracþiunii de evaziune fiscalã.
La propunerea Poliþiei de Frontierã Românã, faþã de 143 operatori de transport ºi 3 operatori de turism s-a ridicat dreptul de a mai efectua transporturi ocazionale de persoane, pentru 11 firme de transport fiind propusa suspendarea licenþei de funcþionare, iar peste 58 astfel de firme fiind în atenþia instituþiei noastre, pentru implicarea în traficul ilegal de persoane.
Politia de Frontiera Romana va continua sa-si indeplineasca atributiile cu aceeasi rigurozitate si sa intreprinda masuri ferme pentru contracararea fenomenului migratiei ilegale, apreciind ca pentru a avea un control eficient al acestui gen de acte ilegale, este necesara intensificarea colaborarii interne si internationale cu institutiile abilitate, scopul fiind comun, respectiv contracararea infractionalitatii transnationale, dar si de creare a unei imagini pozitive a Romaniei in strainatate.
Comentarii articol (0)