Actul normativ, adoptat in baza OUG nr. 8/2009, prevede ca modul de acordare a tichetelor de vacanta se stabileste prin regulament de ordine interioara de catre angajatorii care au obtinut in anul fiscal anterior profit sau venit, impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau cu reprezentantii angajatilor.
Partile vor stabili, de comun acord, numarul salariatilor care pot primi anual tichete de vacanta si nivelul sumelor care se acorda anual salariatilor sub forma tichetelor de vacanta, tinand seama de posibilitatile financiare proprii ale angajatorilor, si, de asemenea, categoriile de beneficiari care primesc tichete de vacanta.
Potrivit actului normativ, contractele pentru achizitionarea tichetelor de vacanta, care se vor incheia intre angajator si unitatile emitente, trebuie sa cuprinda necesarul estimat anual de tichete de vacanta, pretul imprimatului reprezentand tichetul de vacanta si al livrarii acestuia, informatii cu privire la unitatile afiliate la care beneficiarii pot folosi tichetele de vacanta si conditiile privind responsabilitatea partilor si rezilierea contractului.
Hotararea de Guvern mai prevede ca angajatii care primesc tichete de vacanta nominale sunt singurele persoane indreptatite sa utilizeze tichetele de vacanta in perioada mentionata pe acestea.
Beneficiarilor le este interzis sa comercializeze tichetele de vacanta in schimbul unor sume de bani, sa primeasca un rest de bani la tichetul de vacanta, in cazul in care suma corespunzatoare solicitata este mai mica decat valoarea nominala a tichetului de vacanta, sau sa utilizeze tichetele pentru achizitionarea altor servicii decat cele prevazute de lege.
Pachetul de servicii turistice care poate fi achizitionat pe baza tichetelor de vacanta poate cuprinde servicii de cazare, alimentatie publica, transport, tratament balnear si de agrement. Continutul minim al pachetului de servicii turistice cuprinde obligatoriu servicii de cazare.
Actul normativ vizeaza si reglementari privind elementele inscrise pe imprimatele reprezentand tichetul de vacanta, incadrarea bugetara a capitolului „Tichete de vacanta” in cadrul bugetelor de venituri si cheltuieli ale angajatorilor, precum si cuantumul amenzilor pentru contraventii.
De asemenea, angajatorii sunt obligati sa organizeze o evidenta proprie, care sa cuprinda o situatie centralizatoare a tichetelor de vacanta achizitionate, utilizate si returnate de catre angajatori si situatii analitice privind tichetele de vacanta distribuite salariatilor de catre angajator si referitoare la tichetele de vacanta returnate de salariati angajatorilor.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanta se aplica urmatoarelor categorii de angajatori: institutiile din sectorul bugetar, inclusiv cele care se finanteaza integral din venituri proprii, regiile autonome, societati comerciale la care statul este actionar unic sau actionar majoritar, societatile si companiile nationale si angajatorii care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca.
Potrivit OUG nr. 8/2009, tichetele de vacanta sunt bilete de valoare, integral suportate de catre angajator. Nivelul maxim al sumelor care pot fi acordate sub forma de tichete de vacanta reprezinta contravaloarea a 6 salarii de baza minim brute pe tara garantate in plata, pentru un salariat, in decursul unui an fiscal.
Sumele corespunzatoare tichetelor de vacanta acordate de catre angajator sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, respectiv la calculul impozitului pe venit, in limita a sase salarii de baza minim brute pe tara garantate in plata pentru fiecare angajat, pe an calendaristic, iar pentru salariat sunt scutite de plata impozitului pe venit si la contributiile sociale aferente.
In plus, contravaloarea tichetelor de vacanta nu se va lua in calcul la stabilirea venitului salarial.
De asemenea, OUG nr. 8/2009 prevede ca angajatul care beneficiaza de tichete de vacanta nu mai poate beneficia si de prima de vacanta, in cursul anului fiscal.
Comentarii articol (17)