Ordinul Ministerului transporturilor si infrastructurii nr. 20/2009 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor sectiunii 2[1] din cadrul cap. II al Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, precum si a Regulamentului-cadru privind activitatile desfasurate in locurile de asteptare a clientilor, a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 545, din 5 august 2009.
In temeiul prevederilor art. II din Legea nr. 68/2008 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2007 privind modificarea Legii nr. 265/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, precum si ale art. 46 alin. (3) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul transporturilor si infrastructurii emite urmatorul ordin:
Art. 1. — Se aproba Normele de aplicare a prevederilor sectiunii 2
1 din cadrul cap. II al Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, cu modificarile si completarile ulterioare, prevazute in anexa nr. 1.
Art. 2. — Se aproba Regulamentul-cadru privind activitatile desfasurate in locurile de asteptare a clientilor, prevazut in anexa nr. 2.
Art. 3. — Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 4. — Administratiile aeroporturilor din Romania vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 6. — In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentului ordin, administratiile aeroporturilor vor intocmi regulamentele interne privind activitatea de transport de persoane in regim de taxi desfasurata pe aeroporturile proprii.
Art. 7. — In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentului ordin, administratiile aeroporturilor vor intreprinde demersurile legale pentru atribuirea permiselor de acces in vederea desfasurarii activitatii de transport de persoane in regim de taxi de la aeroport.
p. Ministrul transporturilor si infrastructurii,
Anton Marin,
secretar de stat
Bucuresti, 20
ANEXA Nr. 1
Norme de aplicare a prevederilor sectiunii 21 din cadrul cap. II al Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere
Art. 1. — In aplicarea prezentelor norme, fiecare administratie aeroportuara, prin serviciile sale specializate, va organiza in functie de specificul sau teritorial activitatea de transport de persoane in regim de taxi in incinta proprie, astfel incat sa se asigure transportul permanent de persoane intre localitatile de autorizare a transportatorilor autorizati si aeroport.
Art. 2. — (1) Administratia fiecarui aeroport, in functie de modul de organizare a incintei proprii, va identifica resursele necesare si va asigura amenajarea de statii de debarcare a persoanelor care sunt transportate la aeroport in regim de taxi, indiferent de localitatea de unde acestia sosesc; durata de stationare in statiile de debarcare se va limita la maximum 5 minute, timp suficient si necesar exclusiv pentru debarcarea persoanelor transportate la aeroport.
(2) Dupa operatiunea de debarcare, autovehiculul taxi va trebui sa paraseasca imediat si neconditionat statia de debarcare.
(3) Administratia fiecarui aeroport va amenaja o zona de grupare a autovehiculelor taxi in vederea parcarii temporare a acestora pana la intrarea in locul de asteptare pentru preluarea persoanelor de la aeroport. Acest loc va fi amenajat sub forma unui parc sau flux, care nu va fi situat in proximitatea terminalelor de pasageri.
(4) Administratia fiecarui aeroport va dispune masurile necesare interzicerii accesului tuturor taximetristilor cu autoturismele taxi in parcarile publice aferente terminalelor de pasageri.
Art. 3. — (1) Administratia fiecarui aeroport, in functie de modul de organizare a incintei proprii, va identifica resursele necesare si va asigura amenajarea de locuri de asteptare cu peron de imbarcare a persoanelor de la aeroport, situate in proximitatea terminalelor de pasageri.
(2) Administratia fiecarui aeroport, prin regulamentele interne, va asigura dispecerizarea intregii activitati de incinta, respectiv dirijarea si imbarcarea persoanelor in autovehiculele taxi, in ordinea sosirii acestora pe peronul de imbarcare.
(3) Administratia fiecarui aeroport, prin organele de ordine si in aplicarea Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, cu modificarile si completarile ulterioare, va lua masuri ferme pentru interzicerea oricarei practici de abordare si preluare a clientilor in perimetrul aeroportuar de catre taximetristi sau interpusi. In acest sens, administratia aeroportului va stabili prin Regulamentul intern conditiile in care taximetristii pot parasi autovehiculul taxi.
Art. 4. — (1) In zona de grupare si in locul de asteptare au acces in exclusivitate acele autovehicule taxi si taximetristi care detin permise de acces valabile eliberate de administratia aeroportului respectiv.
(2) Accesul autovehiculelor taxi in zona de grupare si in locul de asteptare, precum si traseul/fluxul de deplasare al acestora vor fi organizate si reglementate de fiecare aeroport prin regulamente interne si conditii specifice stabilite de administratia aeroportului.
Art. 5. — In statiile de debarcare vor avea acces toti transportatorii autorizati in regim de taxi, indiferent daca acestia dispun sau nu de permise de acces eliberate de administratia aeroportului. Statiile de debarcare vor fi amenajate cat mai aproape de limita de proximitate a terminalelor.
Art. 6. — (1) Permisul de acces auto va fi eliberat numai de catre administratia fiecarui aeroport si va putea fi suspendat/anulat numai de catre aceasta administratie, in conditiile nerespectarii regulamentului impus de fiecare aeroport.
(2) Numarul maxim de permise de acces auto va fi stabilit de catre fiecare administratie aeroportuara in parte, in functie de numarul estimat de pasageri pe fluxurile de sosiri internationale/interne, si va putea fi adaptat anual in functie de evolutia traficului propriu de pasageri.
(3) Permisul de acces auto va putea fi eliberat pentru o perioada de maximum 5 ani, insa vizarea acestuia va fi efectuata anual de catre administratia fiecarui aeroport.
(4) Permisul de acces auto va contine elemente de securizare si identificare astfel:
a) denumirea aeroportului emitent;
b) numarul de inmatriculare al autovehiculului taxi;
c) data eliberarii si data expirarii;
d) vize anuale;
e) semnatura persoanei autorizate de administratia aeroportului si stampila acesteia;
f) denumirea transportatorului autorizat.
Art. 7. — (1) Atribuirea permiselor de acces auto se va realiza prin procedura de licitatie in conditiile respectarii criteriilor de licitare prevazute de Legea nr. 38/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Evaluarea acestor criterii, aplicarea acestora si stabilirea de punctaje de departajare se vor realiza de catre fiecare administratie aeroportuara prin documentatiile de licitatie si conform regulamentelor interne emise de fiecare aeroport, in functie de specificul sau.
(2) Punctajele de departajare se vor aplica fiecarui transportator autorizat calificat in asa fel incat departajarea sa nu opereze intre transportatorii autorizati calificati in urma licitatiei, ci exclusiv asupra parcului de autovehicule taxi ale fiecaruia dintre acestia.
(3) Criteriile de licitare si selectie au ca scop demonstrarea potentialului tehnic, financiar si organizatoric al fiecarui transportator autorizat participant la procedura, potential care trebuie sa reflecte posibilitatea concreta a acestuia de a indeplini cerintele impuse prin documentatia de licitatie si regulamentele interne emise de catre fiecare administratie aeroportuara in parte.
(4) Prin licitatia organizata, administratia aeroportului poate stabili un tarif anual unic si egal valabil, pentru emiterea si inlocuirea permisului de acces auto, tarif care va avea in vedere recuperarea acelor costuri ale aeroportului legate de dispecerizarea activitatii si utilizarea infrastructurii aeroportuare.
Art. 8. — (1) In cazul in care in cadrul licitatiei numarul de autovehicule taxi ale transportatorilor autorizati calificati depaseste cu mult numarul maxim de permise de acces auto stabilite de catre fiecare administratie aeroportuara in parte, atribuirea permiselor de acces auto se va face pe baza punctajelor de departajare stabilite conform art. 7 alin. (1) si (2).
(2) In situatia in care numarul de autovehicule taxi ale transportatorilor autorizati selectati este mai mic decat numarul de permise de acces auto prevazute de aeroport, pentru permisele ramase neatribuite licitatia se va repeta in 30 de zile de la data primei licitatii.
(3) Transportatorii autorizati care castiga licitatia pentru eliberarea permiselor de acces auto vor intra in posesia permiselor de acces auto, atribuite pentru autovehicule taxi din parcul propriu in conformitate cu prevederile regulamentelor interne emise de catre fiecare administratie aeroportuara in parte, precum si a unor permise de identificare si acces emise conducatorilor auto taximetristi.
Art. 9. — (1) Administratia aeroportului va lua masuri prin grija proprie ca fiecare autovehicul taxi care a obtinut permisul de acces auto sa aiba aplicat pe portierele laterale un autocolant de culoare neagra cu inscrisul „AEROPORT” si sigla aeroportului respectiv. Forma si dimensiunile autocolantului se stabilesc de fiecare aeroport, prin regulamentul intern.
(2) Fiecare administratie aeroportuara va institui un Registru de evidenta a permiselor de acces auto eliberate. Inlocuirea acestor permise in cazul pierderii, furtului, distrugerii sau deteriorarii ori in cazul inlocuirii autovehiculului taxi va fi reglementata prin regulamentele interne emise de catre fiecare aeroport. Permisele care si-au pierdut valabilitatea sau care au fost predate catre administratiile aeroportuare vor fi distruse.
(3) In situatia anularii unor permise sau a renuntarii la acestea de catre un transportator autorizat, permisele de acces auto astfel devenite disponibile, in limita aceluiasi numar, vor putea fi reatribuite altor transportatori autorizati in ordinea punctajelor din cadrul licitatiei.
(4) Pentru atribuirea de noi premise de acces auto ca urmare a cresterii anuale a traficului de pasageri, se vor organiza noi licitatii, cu respectarea prezentelor norme si a regulamentului emis de aeroportul in cauza.
(5) Permisul de acces auto va fi in mod obligatoriu afisat la loc vizibil si permanent pe parbrizul autovehiculului.
#PAGEBREAK#
Art. 10. — Lista cu tarifele practicate va fi in mod obligatoriu afisata la loc vizibil si permanent la bordul fiecarui autovehicul taxi autorizat, pe exteriorul acestuia, precum si in locurile de asteptare.
ANEXA Nr. 2
REGULAMENT- CADRU privind activitatile desfasurate in locurile de asteptare a clientilor
CAPITOLUL I
Reglementarea activitatilor de transport de persoane in regim de taxi in perimetrul aeroportuar
SECȚIUNEA 1
Consideratii generale
Art. 1. — Prezentul regulament-cadru este elaborat in conformitate cu prevederile art. 24
1, 24
2
— sectiunea 2
1
„Executarea transportului persoanelor in regim de taxi la si de la aeroporturi” din Legea nr. 68/2008 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2007 privind modificarea Legii nr. 265/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere.
Art. 2. — (1) In statiile de debarcare a persoanelor care sunt transportate la aeroport in regim de taxi vor avea acces toti taximetristii autorizati conform legii, indiferent de localitatea de unde acestia sosesc; durata de stationare in statiile de debarcare se va limita la maximum 5 minute, timp suficient si necesar exclusiv pentru debarcarea persoanelor transportate la aeroport.
(2) Dupa operatiunea de debarcare, autovehiculul taxi va trebui sa paraseasca imediat si neconditionat statia de debarcare.
(3) In zona de grupare si in locul de asteptare au acces in exclusivitate acele autovehicule taxi si taximetristii autorizati care detin permise de acces auto si permise de identificare si acces valabile, eliberate de administratia aeroportului.
(4) Este interzisa orice practica de abordare si/sau preluare a clientilor in perimetrul aeroportuar de catre taximetristi sau interpusi. In acest sens, administratia aeroportului, prin intermediul organelor de ordine ale statului, va aplica masurile de sanctionare legale si, prin structurile proprii, sanctiunile prevazute prin Regulamentul intern.
Art. 3. — Activitatile de transport in regim de taxi care fac obiectul prezentului regulament se supun masurilor de securitate aeronautica instituite la nivelul aeroportului, in conformitate cu prevederile anexei 17 de Securitate la Conventia Aviatiei Civile Internationale (OACI), editia 8/2006, Manualului de securitate al OACI (Doc. 8973/6-OACI, 2002), Manualului de securitate al Conferintei Europene pentru Aviatia Civila — ECAC (Doc. 30-ECAC, editia a 12-a, 2007), Regulamentului (CE) nr. 300/2008 al Parlamentului European si al Consiliului din 11 martie 2008 privind norme comune in domeniul securitatii aviatiei civile si de abrogare a
Regulamentului (CE) nr. 2.320/2002, Regulamentului (CE) nr. 820/2008 al Comisiei din 8 august 2008 de stabilire a masurilor de implementare a standardelor de baza comune privind securitatea aviatiei, Programului national de securitate aeronautica, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 443/2005, cu modificarile ulterioare, Programului de securitate al aeroportului si regulamentului specific fiecarui aeroport.
SECȚIUNEA a 2-a
Definitii
Art. 4. — In sensul prezentului regulament-cadru, urmatorii termeni sunt definiti astfel:
— perimetru aeroportuar — acele zone ale aeroportului, din afara zonei de operatiuni aeriene, in care autovehiculele taxi autorizate au drept de acces in vederea desfasurarii activitatilor de transport de persoane in regim de taxi, conform legii si prevederilor prezentului regulament;
— permis de acces auto — document eliberat de administratia aeroportului care confera drept de acces in perimetrul aeroportuar si atribuit pentru fiecare autovehicul taxi in vederea desfasurarii activitatii de transport de persoane in regim de taxi de la aeroport;
— permis de identificare si acces — document de acces eliberat de administratia aeroportului conducatorului auto taximetrist in vederea desfasurarii in perimetrul aeroportuar a activitatii de transport de persoane in regim de taxi cu autovehiculul taxi autorizat prin permis de acces auto;
— suspendarea permisului de acces auto — masura sanctionatorie aplicata pentru neconformitatile de ordin tehnic/confort/poluare mediu, accidente usoare s.a., constatate la autovehiculul taxi autorizat de administratia aeroportului, si aplicata de reprezentantii acesteia pana la remedierea lor;
— suspendarea permisului de identificare si acces — masura de securitate sanctionatorie, prevazuta de regulamentele interne ale aeroportului, aplicata conducatorilor auto taximetristi de catre reprezentantii administratiei aeroportului pentru o perioada determinata, in functie de numarul de abateri si de gravitatea acestora constatate in urma analizarii de catre comisia special constituita in acest sens la nivelul aeroportului, sau masura dispusa in urma analizarii de catre comisia special constituita in acest sens la nivelul aeroportului a informarilor transportatorilor autorizati pentru cazurile de concediu medical prelungit, detasare etc., ce privesc conducatorii auto taximetristi autorizati de aeroport;
— anularea permiselor de acces auto — retragerea definitiva a permisului de acces auto, dispusa in urma analizarii de catre comisia special constituita in acest sens la nivelul aeroportului, pentru autovehiculul taxi al carui conducator auto posesor de permis de identificare si acces a savarsit abateri grave de la normele de securitate si cele ale prezentului regulament;
— anularea permiselor de identificare si acces — retragerea definitiva a dreptului de a detine permis de identificare si acces, dispusa in urma analizarii de catre comisia special constituita in acest sens la nivelul aeroportului, pentru savarsirea de catre conducatorul auto taximetrist de abateri grave de la prevederile legale, normele de securitate, precum si cele ale prezentului regulament sau in cazul incetarii relatiilor contractuale dintre acesta si transportatorul autorizat ori dintre transportator si aeroport;
— zona de grupare — spatiu delimitat in perimetrul aeroportuar, dispus in afara proximitatii de terminal, destinat gruparii/parcarii temporare dispecerizate a autovehiculelor taxi autorizate de administratia aeroportului pentru transport de persoane in regim de taxi de la aeroport;
— loc de asteptare — spatiu delimitat in perimetrul aeroportuar, amenajat cu peron de imbarcare, dispus in proximitatea terminalului de pasageri, destinat pozitionarii autovehiculelor taxi autorizate de administratia aeroportului exclusiv pentru preluarea persoanelor de la aeroport;
— statii de debarcare — spatiu delimitat in perimetrul aeroportuar, dispus in proximitatea terminalului de pasageri, destinat exclusiv debarcarii, in limita a maximum 5 minute, a persoanelor care sunt transportate la aeroport in regim de taxi cu autovehicule taxi, indiferent de localitatea de unde acestea sosesc;
— flux/traseu de deplasare a autovehiculelor taxi — traseu rutier in perimetrul aeroportuar, marcat cu semne si sensuri de circulatie, destinat deplasarii autovehiculelor taxi catre/in zonele de grupare, locurile de asteptare/statiile de debarcare a persoanelor transportate in regim de taxi de la/la aeroport;
— PCA — puncte/posturi de control acces instituite la nivelul aeroportului pe fluxurile/traseele de deplasare a autovehiculelor taxi sau la intrarea in zonele de grupare, locurile de asteptare sau statiile de debarcare a persoanelor.
SECȚIUNEA a 3-a
Zone destinate activitatilor de transport de persoane in regim de taxi
Art. 5. — Administratia aeroportului stabileste urmatoarele zone destinate desfasurarii activitatilor de transport de persoane in regim de taxi la si de la aeroport:
a) zona de grupare in regim dispecerizat a autovehiculelor taxi autorizate dispusa in afara proximitatii de terminal;
b) locul de asteptare in vederea imbarcarii persoanelor in regim dispecerizat, amenajat cu peron de imbarcare si marcat cu pozitii cu inscriptia „TAXI”, dispus in proximitatea terminalului;
c) statiile de debarcare, marcate cu pozitii cu inscriptia „TAXI”, dispuse in proximitatea terminalelor;
d) fluxul/traseul de deplasare a autovehiculelor taxi stabilit de administratia aeroportului, prevazut cu PCA, dupa caz, in functie de modul de organizare a incintei proprii.
Art. 6. — In statiile de debarcare au acces toti transportatorii autorizati, indiferent daca acestia detin sau nu permise de acces auto eliberate de administratia aeroportului.
SECȚIUNEA a 4-a
Autorizarea autovehiculelor taxi in vederea desfasurarii activitatii de transport de persoane in regim de taxi de la aeroport
Art. 7. — Administratia aeroportului autorizeaza transportatorii de persoane in regim de taxi de la aeroport conform Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza unei licitatii organizate in conformitate cu prevederile legale. Permisul de acces auto eliberat pentru autovehiculul taxi de administratia aeroportului castigatorilor licitatiei constituie autorizarea efectiva a autovehiculului taxi pentru desfasurarea activitatilor de transport persoane in regim de taxi de la aeroport si are o valabilitate de 5 ani. Permisul de acces auto se vizeaza anual, concomitent cu preschimbarea permiselor de identificare si acces eliberate conducatorilor auto taximetristi, in conditiile prevazute de reglementarile interne ale aeroportului.
Art. 8. — Transportatorii declarati castigatori ai licitatiei, care obtin autorizarea administratiei aeroportului prin eliberarea permisului de acces auto pentru autovehiculele taxi din parcul propriu in vederea desfasurarii activitatii de transport de persoane in regim de taxi de la aeroport, vor intra in posesia permiselor de acces auto, eliberate in conformitate cu prevederile regulamentelor interne, precum si a permiselor de identificare si acces emise conducatorilor auto taximetristi cu care se afla in relatii contractuale, in conformitate cu standardele de securitate aeronautica si regulamentele interne in exercitiu pe aeroport, personal sau prin intermediul imputernicitului legal.
#PAGEBREAK#
SECȚIUNEA a 5-a
Metodologia de emitere a permiselor de acces auto
Art. 9. — Pentru a intra in posesia permiselor de acces auto, transportatorii autorizati declarati castigatori ai licitatiei trebuie sa detina o autorizatie valabila emisa de autoritatea locala pe raza careia au fost inregistrati in conformitate cu prevederile Legii nr. 38/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 10. — Numarul maxim de permise de acces auto acordate de administratia aeroportului in baza licitatiei organizate se stabileste de administratia fiecarui aeroport.
Art. 11. — Numarul de permise de acces auto eliberate de administratia aeroportului poate fi suplimentat in functie de traficul de pasageri, numai in urma organizarii de noi licitatii conform legii.
Art. 12. — Administratia aeroportului va pune la dispozitia transportatorilor autorizati autocolante de culoare neagra cu sigla aeroportului si inscriptia „AEROPORT” pe care acestia le vor aplica pe partile laterale ale autovehiculelor taxi pentru care au fost eliberate permise de acces auto. Pe parbrizul autovehiculului taxi va fi aplicat permisul de acces auto cu numar unic, in vederea identificarii acestuia.
Art. 13. — (1) Eliberarea permiselor de acces auto se efectueaza numai in baza urmatoarelor documente:
a) cerere-tip completata de catre imputernicitii legali ai castigatorilor licitatiei pentru autovehiculele taxi proprii pe care le utilizeaza; modelul cererii-tip va fi pus la dispozitie de structura administratiei aeroportului care gestioneaza inregistrarea si eliberarea permiselor de acces auto;
b) copie dupa certificatul de inmatriculare al autovehiculului taxi;
c) copie dupa verificarea tehnica a autovehiculului taxi;
d) copie dupa asigurarea in caz de accident, conform legislatiei in vigoare;
e) copie dupa autorizatia obtinuta de la autoritatea locala pe raza careia este inregistrat transportatorul.
(2) Nedepunerea tuturor documentelor prevazute la alin. (1) justifica refuzul administratiei aeroportului de a elibera permisul de acces auto.
Art. 14. — Pentru ca cererea prevazuta la art. 13 alin. (1) lit. a) sa fie acceptata trebuie indeplinite urmatoarele conditii:
a) sa fie semnata de directorul general al societatii/asociatiei de taximetristi/taximetristul independent sau administratorul/ imputernicitul ori inlocuitorul legal al acestora si sa aiba aplicata stampila oficiala a transportatorului solicitant; nu se accepta stampila si semnatura sefilor unor directii sau departamente din structura de organizare a transportatorului solicitant;
b) sa fie depusa in original; nu se accepta copiile cererilorsau cele transmise prin fax;
c) sa contina datele de identificare ale autovechiculelor taxi autorizate;
d) cererile nesemnate, incorect completate sau incomplete nu vor fi procesate.
Art. 15. — Ridicarea permisului de acces auto se face de catre un imputernicit legal al transportatorului autorizat sau personal de catre taximetristul independent, pe baza de semnatura, dupa prezentarea documentului de identificare si numai dupa predarea vechiului permis de acces, daca pentru autovehiculul taxi respectiv a fost emis un permis anterior.
Art. 16. — Transportatorii autorizati detinatori de permise de acces auto, eliberate de administratia aeroportului, au obligatia sa notifice administratia aeroportului in maximum 5 zile lucratoare si sa solicite corecturile necesare, in situatiile in care drepturile de acces acordate unor autovehicule taxi nu se mai justifica din cauza unor defectiuni tehnice, scoaterii din uz, instrainarii etc.
Art. 17. — Permisele de acces auto se emit pentru o perioada de 5 ani, trebuie vizate anual, sunt valabile doar impreuna cu permisele de identificare si acces eliberate conducatorilor auto taximetristi autorizati si nu sunt transmisibile.
Art. 18. — (1) Detinatorii de permise de acces auto au obligatia sa solicite vizarea anuala cu cel putin 10 zile lucratoare inainte de implinirea termenului de un an.
(2) In vederea acordarii vizei anuale, transportatorii autorizati vor depune documentele prevazute la art. 13 alin. (1).
Art. 19. — Nedepunerea tuturor documentelor prevazute la art. 13 alin. (1) justifica refuzul administratiei aeroportului de a acorda viza anuala.
Art. 20. — Permisul de acces auto va contine elemente de securizare si minimum urmatoarele elemente de identificare:
a) denumirea aeroportului emitent;
b) numarul de inmatriculare al autovehiculului taxi;
c) data eliberarii si data expirarii;
d) vize anuale;
e) semnatura persoanei autorizate de administratia aeroportului si stampila acesteia;
f) denumirea transportatorului autorizat.
SECȚIUNEA a 6-a
Utilizarea permiselor de acces auto
Art. 21. — Accesul in zonele prevazute la art. 5 lit. a), b) si d), stabilite de administratia aeroportului in functie de configuratia incintei aeroportului, este permis numai in baza permiselor de acces auto si a permiselor de identificare si acces valabile, eliberate de administratia aeroportului.
Art. 22. — In perimetrul aeroportuar permisele de acces auto sunt prezentate obligatoriu pentru verificare la solicitarea personalului abilitat de administratia aeroportului.
Art. 23. — Permisele de acces auto vor fi pozitionate obligatoriu la vedere, pe parbriz, pe intreaga perioada in care autovehiculul taxi se afla in perimetrul aeroportuar.
Art. 24. — Permisele de acces auto se folosesc exclusiv pentru accesul in zonele si pe fluxurile/traseele de deplasare a autovehiculelor taxi stabilite conform prezentului regulament si sunt valabile numai cu autovehiculul taxi autorizat pentru care au fost eliberate.
Art. 25. — Folosirea permiselor de acces auto contrar regimului definit prin prezentul regulament si prin regulamentele interne ale aeroportului se consemneaza intr-un registru de abateri si se sanctioneaza in mod corespunzator.
SECȚIUNEA a 7-a
Pierderea, furtul, deteriorarea sau distrugerea permiselor de acces auto
Art. 26. — Responsabilitatea asupra asigurarii integritatii permisului de acces auto apartine persoanelor carora administratia aeroportului le-a eliberat permise de identificare si acces si care conduc autovehiculul taxi pentru care a fost eliberat permisul de acces auto. Pierderea, furtul, deteriorarea sau distrugerea permisului de acces auto duce la suportarea de catre acestea a sanctiunilor stabilite de catre administratia aeroportului.
Art. 27. — Pierderea, furtul, deteriorarea sau distrugerea
permisului de acces auto se notifica administratiei aeroportului de catre conducatorul auto taximetrist responsabil in perioada respectiva de integritatea acestuia, in vederea invalidarii.
Art. 28. — (1) Taximetristul este obligat sa depuna la registratura aeroportului, in termen de cel mult 48 de ore de la data producerii sau constatarii evenimentului, o declaratie de pierdere, furt sau deteriorare/distrugere. Declaratia va fi insotita de dovada anuntului de disparitie/pierdere a permisului de acces auto intr-o publicatie cu difuzare nationala si, in cazul furtului, de o copie a reclamatiei inregistrate la organele de politie. In cazul deteriorarii/distrugerii permisului, declaratia acestuia va contine imprejurarile si cauzele care au dus la deteriorarea/distrugerea permisului.
(2) In cazul deteriorarii permisului de acces auto, eliberarea unuia nou se va face doar in conditiile predarii celui vechi.
Art. 29. — In cazul in care un permis de acces auto este declarat pierdut sau furat si ulterior este gasit, acesta va fi predat reprezentantilor aeroportului pentru distrugere, daca s-a emis un alt permis de acces pentru autovehiculul taxi respectiv, sau va fi schimbat, daca nu s-a emis un alt permis.
Art. 30. — Un nou permis de acces auto poate fi eliberat numai in baza unei cereri semnate de una dintre persoanele prevazute la art. 14 lit. a), la care se anexeaza, dupa caz:
a) declaratie din care sa rezulte imprejurarile si cauzele care au dus la pierderea, furtul, deteriorarea sau distrugerea permisului;
b) chitanta de plata a sumei care reprezinta contravaloarea publicarii anuntului de pierdere sau furt intr-o publicatie cu difuzare nationala, precum si o copie a anuntului publicat;
c) permisul vechi, in cazul deteriorarii acestuia.
SECȚIUNEA a 8-a
Restituirea permiselor de acces auto
Art. 31. — Toate permisele de acces auto eliberate de administratia aeroportului sunt proprietatea aeroportului si trebuie restituite emitentului astfel:
a) in termen de 48 de ore de la data expirarii;
b) in termen de 24 de ore de la instiintarea transportatorului autorizat de catre reprezentantii compartimentului emitent din cadrul aeroportului, in situatia suspendarii/anularii/deteriorarii;
c) in termen de 24 de ore de la sesizarea reprezentantilor aeroportului sau a transportatorului autorizat, in situatiile in care drepturile de acces acordate pentru autovehiculul taxi nu se mai justifica din cauza scoaterii din uz, instrainarii etc.
Art. 32. — Administratia aeroportului isi rezerva dreptul de a nu mai emite alte permise de acces auto transportatorilor autorizati care nu au restituit permisele de acces auto in termenele prevazute de prezentul regulament.
SECȚIUNEA a 9-a
Autovehiculul taxi autorizat
Art. 33. — Pe perioada valabilitatii permisului de acces auto eliberat de administratia aeroportului, autovehiculul taxi trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie dotat conform legislatiei in vigoare si prezentului
regulament;
b) sa fie in permanenta stare de curatenie exterioara si interioara si sa asigure conditiile de siguranta si confort pasagerilor;
c) sa ofere la exterior informatii referitoare la:
1. autorizarea functionarii in perimetrul aeroportuar prin aplicarea pe partile laterale a autocolantelor cu insemnele si inscrisurile aeroportului emitent;
2. tarifele practicate;
3. dotarile standard vizibile de la distanta si caseta cu lampa taxi;
d) in interior sa ofere, prin afisare la loc vizibil, informatii privind:
1. tarifele de transport aplicate pe km, necesare atat potentialului client, cat si organelor de control ale statului si celor de supraveghere autorizate de aeroport;
2. titularul legal al autorizatiei de transport in regim de taxi;
3. numele, prenumele si fotografia taximetristului, pe un ecuson;
e) dotarile standard si cele suplimentare sa fie in stare de functionare;
f) sa fie in stare tehnica perfecta, fara pierderi de uleiuri sau carburanti si echipat cu anvelope corespunzatoare anotimpului.
SECTIUNEA a 10-a
Metodologia de emitere a permiselor de identificare si acces
Art. 34. — Permisele de identificare si acces eliberate de catre administratia aeroportului conducatorilor auto taximetristi in vederea desfasurarii activitatilor de transport de persoane in regim de taxi de la aeroport contin cel putin urmatoarele elemente de securizare si identificare stabilite prin programul de securitate al aeroportului si prezentul regulament, astfel:
a) denumirea si sigla aeroportului;
b) numele si prenumele taximetristului;
c) data expirarii valabilitatii;
d) fotografia titularului;
e) codul numeric personal;
f) denumirea transportatorului autorizat cu care se afla in relatii contractuale taximetristul;
g) semnatura directorului general al aeroportului;
h) elemente de securizare specifice.
Art. 35. — Emiterea permiselor de identificare si acces pentru zonele cu acces limitat stabilite de fiecare administratie aeroportuara prin regulamentele interne se efectueaza in baza urmatoarelor documente:
a) solicitare scrisa de emitere a permiselor de identificare si acces adresata de catre transportatorul autorizat castigator al licitatiei;
b) cerere-tip de acordare a permiselor de identificare si acces pentru persoane, aprobata de conducerea aeroportului. Modelul cererii-tip va fi pus la dispozitie de compartimentul desemnat din cadrul aeroportului cu inregistrarea si gestionarea acestora.
Cererea-tip trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
1. sa fie semnata de directorul general al societatii/asociatiei de taximetristi/taximetristul independent sau administratorul/ imputernicitul ori inlocuitorul legal al acestora si sa aiba aplicata stampila oficiala a transportatorului solicitant; nu se accepta stampila si semnatura sefilor unor directii sau departamente din
structura de organizare a transportatorului solicitant;
2. sa fie depusa in original; nu se accepta copiile cererilor sau cele transmise prin fax;
3. sa contina informatiile privind efectuarea de transport persoane in regim de taxi de catre taximetristul pentru care se solicita emiterea permisului de identificare si acces in zonele prevazute de prezentul regulament;
4. cererile nesemnate, incorect completate sau incomplete nu vor fi procesate;
c) copie dupa actul de identitate al taximetristului pentru care se solicita emiterea permisului de identificare si acces;
d) cazierul judiciar al taximetristului, in original, emis cu cel mult 6 luni inainte de data solicitarii emiterii permisului de identificare si acces;
e) adeverinta, formular tipizat pus la dispozitie de compartimentul desemnat din cadrul aeroportului cu
inregistrarea si gestionarea acestora, completata, semnata si stampilata de catre una dintre persoanele prevazute la lit. b) pct. 1, prin care se face dovada calitatii de angajat a taximetristului pentru care se solicita emiterea permisului de identificare si acces, precum si a faptului ca a fost instruit cu privire la prevederile programului de securitate propriu.
Transportatorul autorizat va prezenta copie legalizata dupa autorizatia de transport, emisa de autoritatea locala pe raza careia este inregistrat;
f) aviz care atesta instruirea initiala efectuata in cadrul aeroportului.
Art. 36. — Preschimbarea permiselor de identificare si acces se face anual cu ocazia vizarii anuale a permiselor de acces auto emise de aeroport, in baza cererii prevazute la art. 35 lit. b), precum si a urmatoarelor documente:
a) copie dupa actul de identitate al titularului permisului de identificare si acces;
b) cazierul judiciar, in original, emis cu cel mult 6 luni inainte de data solicitarii preschimbarii permisului de identificare si acces;
c) nota de conformitate privind utilizarea permisului de identificare si acces emisa de compartimentul specializat al aeroportului.
Art. 37. — Titularii permiselor de identificare si acces au obligatia sa solicite preschimbarea permisului de identificare si acces in conformitate cu prevederile regulamentelor interne ale aeroportului.
Art. 38. — Noul permis de identificare si acces se elibereaza numai in schimbul celui vechi si numai daca abaterile de la regulile de acces si masurile de securitate instituite prin regulamentele interne in perimetrul aeroportuar savarsite de titularul acestuia, daca este cazul, au fost solutionate.
Art. 39. — Permisul de identificare si acces expirat va fi returnat administratiei aeroportului in termen de 48 de ore de la data expirarii, iar in cazul suspendarii/anularii, in termen de 5 zile lucratoare de la data instiintarii titularului de catre reprezentantii compartimentului emitent din cadrul aeroportului.
Art. 40. — Pierderea, furtul, deteriorarea sau distrugerea permisului de identificare si acces se notifica administratiei aeroportului de catre titularul acestuia.
Art. 41. — (1) Titularul permisului de identificare si acces este obligat sa depuna la registratura aeroportului, in termen de cel mult 48 de ore de la data producerii sau constatarii evenimentului, o declaratie de pierdere, furt sau deteriorare/distrugere. Declaratia va fi insotita de dovada anuntului de disparitie/pierdere a permisului de identificare si acces intr-o publicatie cu difuzare nationala si, in cazul furtului, de o copie a reclamatiei inregistrate la organele de politie. in cazul deteriorarii/distrugerii permisului, declaratia acestuia va contine imprejurarile si cauzele care au dus la deteriorarea/distrugerea permisului.
(2) in cazul deteriorarii permisului de identificare si acces, eliberarea unui nou permis se va face doar in conditiile predarii celui vechi.
Art. 42. — in cazul in care un permis de identificare si acces este declarat pierdut sau furat si ulterior este gasit, acesta va fi predat reprezentantilor aeroportului pentru distrugere, daca s-a emis un alt permis de identificare si acces titularului sau va fi schimbat, daca nu s-a emis un alt permis.
Art. 43. — Un nou permis de identificare si acces poate fi eliberat numai in baza unei cereri semnate de una dintre persoanele prevazute la art. 35 lit. b) pct. 1, la care se anexeaza, dupa caz:
a) declaratie din care sa rezulte imprejurarile si cauzele care au dus la pierderea, furtul, deteriorarea sau distrugerea permisului;
b) chitanta de plata a sumei care reprezinta contravaloarea publicarii anuntului de pierdere sau furt intr-o publicatie cu difuzare nationala, precum si o copie a anuntului publicat;
c) permisul vechi, in cazul deteriorarii acestuia.
SECTIUNEA a 11-a
Fluxuri/Trasee de deplasare a autovehiculelor taxi stabilite de administratia aeroportului pentru desfasurarea activitatilor de transport de persoane in regim de taxi in perimetrul aeroportuar
Art. 44. — (1) Administratia aeroportului stabileste fluxurile/traseele de deplasare a autovehiculelor taxi si
procedurile specifice desfasurarii activitatilor de transport in regim de taxi in perimetrul aeroportuar, pentru accesul la si de la zonele prevazute la art. 5. Fluxurile/Traseele de deplasare a autovehiculelor taxi vor fi aduse la cunostinta taximetristilor titulari ai permiselor de identificare si acces, cu ocazia instruirii acestora de catre reprezentantii transportatorului autorizat in conformitate cu programul de securitate propriu si a verificarii
de catre reprezentantii compartimentului desemnat al aeroportului la semnarea angajamentului de securitate.
Taximetristii independenti vor fi instruiti de catre reprezentantii compartimentului desemnat al aeroportului cu ocazia primirii permiselor de identificare si acces eliberate de administratia aeroportului si a semnarii angajamentului de securitate.
(2) Pentru informarea celorlalte categorii de transportatori de persoane in regim de taxi, ce vor patrunde in statiile de debarcare a persoanelor, administratia aeroportului va asigura informarea prin inscrisuri standard, semne si semnale rutiere pentru fluxul/traseul respectiv.
SECTIUNEA a 12-a
Drepturi si obligatii
Art. 45. — Transportatorii autorizati castigatori ai licitatiei privind atribuirea permiselor de acces auto in vederea
desfasurarii activitatii de transport persoane in regim de taxi de la aeroport au urmatoarele drepturi:
a) sa li se elibereze de catre administratia aeroportului permise de acces auto si permise de identificare si acces cu respectarea conditiilor legale si procedurale de atribuire;
b) sa fie informati in scris, cu 60 de zile calendaristice inainte de data intrarii in vigoare a modificarilor tarifului de taxare maximal pe km stabilit de catre aeroport, timp necesar si suficient pentru a intreprinde masurile de reactualizare si corelare a echipamentelor de inregistrare si taxare din dotarea autovehiculului taxi;
c) sa li se asigure o zona de grupare, in functie de configuratia incintei aeroportului, marcata cu pozitii de parcare, cu fluxuri de intrare si iesire, iluminata corespunzator si dotata cu grup sanitar;
d) sa beneficieze de o dispecerizare organizata a accesului in zona de grupare si de coordonarea planificarii la cursa pentru preluarea persoanelor din proximitatea terminalelor, in functie de ordinea sosirii, prin intermediul dispecerilor aeroportului;
e) sa beneficieze de sprijinul specializat al reprezentantilor compartimentului desemnat al aeroportului in vederea elaborarii programului de securitate propriu;
f) sa fie informati in timp util cu privire la eventualele amendamente sau modificari aduse la prezentul regulament sau cu referire la masurile suplimentare de securitate aeronautica instituite pe aeroport in functie de situatia operativa existenta. in situatia in care reprezentantii autoritatii aeroportului decid, din ratiuni de securitate, intreruperea temporara a desfasurarii activitatilor de transport in regim de taxi, acestia vor anunta in
cel mai scurt timp taximetristii autorizati de aeroport existenti in perimetrul aeroportuar in acel moment, prin personalul desemnat pe linia securitatii aeroportuare;
g) sa inainteze in scris conducerii aeroportului propuneri sau solutii constructive si transparente in vederea imbunatatirii si optimizarii activitatii de transport in regim de taxi la si de la aeroport;
h) sa conteste in scris aplicarea masurilor sanctionatorii privind nerespectarea prevederilor prezentului regulament, contestatie ce va fi analizata de comisia special desemnata la nivelul aeroportului de administratia aeroportuara, in concordanta cu regulamentele interne.
Art. 46. — (1) Transportatorii autorizati castigatori ai licitatiei privind atribuirea permiselor de acces auto in vederea desfasurarii activitatii de transport de persoane in regim de taxi de la aeroport au urmatoarele obligatii:
a) sa respecte prevederile prezentului regulament si celelalte cerinte legale in vigoare privind desfasurarea activitatii de transport de persoane in regim de taxi;
b) sa prezinte spre avizare compartimentului specializat al aeroportului, prin reprezentantii lor legali, programul de securitate propriu;
c) sa se asigure ca autovehiculele taxi autorizate de aeroport indeplinesc in permanenta cerintele legislatiei din domeniu si cele prevazute in prezentul regulament.
(2) Taximetristii angajati ai transportatorilor autorizati au urmatoarele obligatii:
a) sa la cunostinta si sa semneze angajamentul de securitate privind asumarea si respectarea intocmai a masurilor de securitate aeronautica instituite pe aeroport;
b) sa aplice neconditionat taxarea pe km, pana in limita tarifului maximal stabilit de catre aeroport pentru pasagerii preluati de la aeroport din locul de asteptare;
c) sa detina si sa prezinte la solicitarea organelor de control ale statului, precum si reprezentantilor aeroportului toate documentele necesare desfasurarii in legalitate a activitatilor de transport in regim de taxi de la aeroport;
d) sa prezinte o tinuta corespunzatoare, un comportament civilizat in relatia cu clientul si cu personalul aeroportuar;
e) sa respecte conduita de buna practica, conform prevederilor standardului ocupational al taximetristului;
f) sa detina atestatul profesional valabil si sa-l prezinte la solicitarea organelor abilitate de legislatia in vigoare care reglementeaza activitatea de transport de persoane in regim de taxi si circulatia pe drumurile publice si de prezentul regulament;
g) sa ocupe in ordine, pe directia inainte, pozitiile de parcare marcate cu inscriptia „TAXI”, cu respectarea regulii „primul venit = primul plecat in cursa”;
h) sa respecte fluxurile/traseele de deplasare stabilite de aeroport si sa prezinte la control documentele de identificare si acces la solicitarea personalului abilitat al aeroportului;
i) sa nu paraseasca autovehiculul taxi in timpul cat se afla in zona de grupare si, respectiv, in locul de asteptare decat in conditiile stabilite prin regulamentul intern al aeroportului;
j) sa asigure eliberarea la finalul cursei a bonului fiscal in baza caruia va incasa contravaloarea prestatiei efectuate, precum si, la solicitarea clientului, a chitantei/facturii fiscale;
k) sa pretinda ca plata pentru prestatia efectuata doar suma prevazuta pe bonul fiscal emis de aparatul de
inregistrare/taxare, in moneda nationala;
l) sa predea tichetul de ordine dispecerului aeroportului din locul de asteptare, la preluarea clientilor.
Art. 47. — Este strict interzis taximetristilor angajati ai transportatorilor autorizati castigatori ai licitatiei privind atribuirea permiselor de acces auto in vederea desfasurarii activitatii de transport de persoane in regim de taxi de la aeroport:
a) sa intre in terminalele de pasageri, in vederea abordarii de potentiali clienti, aceasta practica fiind asimilata desfasurarii de activitati neautorizate de transport de persoane in regim de taxi;
b) sa intre cu autovehiculele taxi in parcarile publice aflate in proximitatea terminalelor de pasageri;
c) sa refuze cursa unui client, indiferent de motiv: cursa scurta, motive etnice, rasiale sau religioase etc.;
d) sa execute activitatea de transport in regim de taxi fara dotarile legale si cele prevazute de prezentul regulament;
e) sa stationeze in alte locuri decat cele destinate si amenajate special in acest sens de aeroport;
f) sa execute in perimetrul aeroportuar activitati de intretinere, inclusiv spalare, curatenie etc., a autovehiculului taxi.
CAPITOLUL II
Norme de securitate aeroportuara
SECTIUNEA 1
Responsabilitati generale
Art. 48. — Transportatorii autorizati sa desfasoare activitati de transport de persoane in regim de taxi de la aeroport au urmatoarele responsabilitati generale cu privire la securitatea aeroportuara:
a) sa intocmeasca un program de securitate propriu, cu sprijinul reprezentantilor aeroportului, pe care il inainteaza spre avizare administratiei aeroportului si sa semneze angajamentul de securitate intocmit de aeroport;
b) sa respecte masurile de securitate aplicate pentru zonele publice si cu acces limitat ale aeroportului;
c) sa informeze administratia aeroportului cu privire la evenimentele care ar putea afecta activitatea de aviatie civila in aeroport;
d) sa nu furnizeze informatii persoanelor neautorizate, inclusiv clientilor, cu privire la activitatile specifice structurilor componente ale sistemului de securitate aeroportuara.
SECTIUNEA a 2-a
Obligatii ale titularilor de permise de identificare si acces
Art. 49. — Permisele de identificare si acces se utilizeaza exclusiv pentru accesul pe traseele/fluxurile de deplasare a autovehiculelor taxi stabilite conform prezentului regulament pentru desfasurarea activitatii de transport de persoane in regim de taxi de la aeroport, potrivit drepturilor de acces conferite de acestea.
Art. 50. — Permisele de identificare si acces sunt strict personale si pot fi utilizate numai in timpul programului de lucru pentru indeplinirea atributiilor de serviciu sau in legatura cu serviciul prestat.
Art. 51. — Pe tot parcursul prezentei in zonele pentru care a fost eliberat, permisul de identificare si acces este purtat obligatoriu la vedere.
Art. 52. — Permisele de identificare si acces trebuie sa fie prezentate la control obligatoriu in punctele de control acces si ori de cate ori acest lucru este solicitat de catre personalul abilitat al aeroportului.
Art. 53. — Este interzisa utilizarea permisului de identificare si acces de catre o alta persoana in afara titularului de drept.
Art. 54. — Este interzisa utilizarea unui permis de identificare si acces a carui perioada de valabilitate a expirat sau care a fost suspendat/anulat. Permisul de identificare si acces expirat va fi returnat administratiei aeroportului in termen de 48 de ore de la data expirarii, iar permisul de identificare si acces suspendat/anulat in termen de 5 zile lucratoare de la data instiintarii titularului de catre personalul abilitat al compartimentului desemnat al aeroportului cu gestionarea si inregistrarea acestor documente de acces.
Art. 55. — Taximetristii care detin permise de identificare si acces au obligatia de a raporta administratiei aeroportului, pe orice cale si in cel mai scurt timp, orice situatie neprevazuta, produsa voluntar sau involuntar de catre persoane cu care iau contact prin natura activitatii de transport de persoane in regim de taxi, ce poate aduce atingere securitatii aeroportuare, inclusiv
informatiile primite pe orice cale sau constatate personal privind:
a) introducerea sau intentia de a introduce in perimetrul aeroportuar arme, munitii, explozivi, bunuri periculoase,
elemente incendiare sau alte dispozitive de aceasta natura, reale sau simulate, precum si elemente de initiere ale acestora;
b) primirea pe orice cale a unor mesaje de amenintare la adresa securitatii aeroportuare;
c) abandonarea sau lasarea nesupravegheata in zonele de securitate ale aeroportului a diferitelor obiecte precum genti, bagaje, colete etc.;
d) patrunderea sau intentia de patrundere intr-o zona de securitate a aeroportului in care accesul este interzis
persoanelor neautorizate;
e) producerea sau intentia de a produce acte de interventie ilicita impotriva aviatiei civile;
f) furnizarea/transmiterea de informatii persoanelor neautorizate, inclusiv clientilor, cu privire la activitatile specifice structurilor componente ale sistemului de securitate aeroportuara;
g) pierderea, furtul sau deteriorarea permiselor de acces eliberate de catre administratia aeroportului;
h) izbucnirea de incendii in perimetrul aeroportuar sau
pericolul aparitiei acestora.
CAPITOLUL III
Conditii generale privind accesul in zonele cu acces limitat ale aeroportului
Art. 56. — (1) Orice taximetrist care, pentru desfasurarea activitatilor de transport in regim de taxi, accede in zonele cu acces limitat ale aeroportului trebuie sa fie in posesia unui permis de acces auto pentru autovehiculul taxi pe care il conduce si a unui permis de identificare si acces valid, care vor fi purtate intr-un loc vizibil, respectiv pe parbriz pentru autovehiculele taxi si pe haine pentru taximetrist, pe tot timpul prezentei in locatiile mentionate.
(2) Permisele de acces auto si permisele de identificare si acces valide, autocolantele cu sigla aeroportului si inscriptia „AEROPORT” care se emit confera dreptul la acces titularului de drept al acestora, numai cu respectarea prezentului regulament. Documentele respective sunt valabile numai in zonele publice si cu acces limitat pentru care au fost eliberate.
(3) Accesul taximetristilor si al autovehiculelor taxi in zonele cu acces limitat se poate realiza numai prin punctele de acces desemnate, cu respectarea fluxurilor/traseelor de deplasare a autovehiculelor taxi stabilite de administratia aeroportului. Accesul se acorda numai de catre agentii de securitate aeroportuara in PCA instituite, dupa caz, in functie de configuratia incintei aeroportului, si numai dupa efectuarea controlului documentelor de identificare si acces.
(4) Controlul documentelor de acces presupune verificarea tichetului de ordine, a permisului de acces auto si a permisului de identificare si acces, emise de aeroport, iar dupa caz, pentru o edificare suplimentara in cazul unor suspiciuni, a autorizatiei de taximetrist, a permisului de conducere, a certificatului de inmatriculare al autovehiculului taxi, in vederea acordarii accesului.
(5) Taximetristul care incearca sa patrunda intr-o zona ce face obiectul prezentului capitol, cu ajutorul unui permis de acces auto sau al unui permis de identificare si acces care nu-i apartin sau care sunt false, va fi retinut si predat institutiilor autorizate ale statului pentru efectuarea cercetarilor si aplicarea masurilor legale, dupa caz.
(6) Este interzis accesul sub influenta bauturilor alcoolice si consumul acestora de catre taximetristii care desfasoara activitati de transport de persoane in regim de taxi de la aeroport. Administratia aeroportului isi rezerva dreptul de a constata si aplica sanctiunile stipulate in prezentul regulament, precum si de a sesiza reprezentantii institutiilor statului cu activitate pe aeroport pentru aplicarea masurilor legale.
(7) in cazul in care se constata nerespectarea masurilor de securitate aeroportuara si a prezentului regulament, permisele de acces auto pot fi suspendate temporar sau anulate de catre personalul administratiei aeroportului.
(8) Administratia aeroportului isi rezerva dreptul de a aplica sanctiuni, in conformitate cu prevederile stipulate in prezentul regulament, in cazul constatarii incalcarii acestora.
Art. 57. — Administratia aeroportului are autoritatea:
a) de a decide zonele in care se permite accesul;
b) de a nu elibera permise de acces auto si permise de identificare si acces transportatorilor autorizati si taximetristilor care nu indeplinesc cerintele de securitate aeronautica;
c) de a aplica sanctiuni pentru abaterile de la regulile de acces si masurile de securitate in zonele cu acces limitat ale aeroportului.
CAPITOLUL IV
Abateri
Art. 58. — Urmatoarele fapte savarsite de catre taximetristii titulari ai permiselor de identificare si acces constituie abateri de la normele prezentului regulament:
a) taxarea pe km, peste limita tarifului maxim stabilit de catre aeroport, pentru pasagerii preluati de la aeroport din locul de asteptare;
b) neasigurarea indeplinirii conditiilor prevazute la art. 33 pentru autovehiculul taxi pentru care s-a eliberat permis de acces auto, in conformitate cu legislatia din domeniu si cu prezentul regulament;
c) refuzul de a elibera la finalul cursei bonul fiscal/factura/chitanta fiscala pe baza careia va incasa contravaloarea prestatiei efectuate;
d) pretinderea ca plata pentru prestatia efectuata a unei sume care nu este prevazuta pe bonul fiscal;
e) folosirea sau incercarea de a folosi in mod abuziv in perimetrul aeroportuar documentele de acces eliberate pentru autovehiculele taxi si cele eliberate conducatorilor auto taximetristi;
f) nerespectarea regulilor de asteptare in zona de grupare in regim dispecerizat, in functie de algoritmul dat de tichetele de ordine;
g) nerespectarea ordinii de asezare la rand in locurile de asteptare in functie de solicitarea dispecerului si de numarul tichetelor de ordine;
h) preluarea peste rand a pasagerilor din locul de asteptare;
i) nerespectarea indicatiilor dispecerilor aeroportului si ale agentilor de securitate aeroportuara;
i) parasirea autovehiculului taxi pe pozitiile inscriptionate „TAXI” in locul de asteptare;
j) abordarea de potentiali clienti in perimetrul aeroportuar;
k) poluarea zonelor aeroportuare voluntar sau accidental cu carburanti, uleiuri sau alte reziduuri;
l) alterarea, pierderea sau nepastrarea tichetului de ordine pe toata perioada cat se afla in zona de grupare si in locul de asteptare;
m) nerespectarea marcajelor care delimiteaza pozitiile de parcare „TAXI”;
n) refuzul nejustificat de a prelua in cursa un client;
o) nerespectarea fluxurilor/traseelor de deplasare a autovehiculelor taxi stabilite de administratia aeroportului;
p) incercarea de patrundere in zonele cu acces limitat destinate desfasurarii activitatilor de transport in regim de taxi cu permise de acces auto sau permise de identificare si acces expirate, suspendate, anulate sau fara acestea;
q) nepurtarea la loc vizibil, respectiv in partea superioara a corpului sau pe parbriz pe toata perioada prezentei in perimetrul aeroportuar a permiselor de identificare si acces si a permiselor de acces auto emise pentru taximetristii si autovehiculele taxi autorizate de aeroport;
r) utilizarea permiselor de acces auto pentru indeplinirea altor activitati decat cea de transport in regim de taxi de la aeroport;
s) neprezentarea pentru control a documentelor de acces solicitate de catre personalul autorizat al aeroportului;
s) neanuntarea pierderii/furtului/deteriorarii/distrugerii permisului de acces auto sau a permiselor de identificare si acces eliberate de administratia aeroportului, in termenele prevazute de prezentul regulament;
t) refuzul de a preda permisul de acces auto si/sau permisul de identificare si acces la solicitarea personalului autorizat al aeroportului ca urmare a unei abateri prevazute de regulament;
t) folosirea altui permis de acces auto sau a altui permis de identificare si acces decat cele proprii;
u) imprumutarea sau instrainarea permisului de acces auto/permisului de identificare si acces propriu;
v) utilizarea unui permis de acces auto sau a unui permis de identificare si acces a caror perioada de valabilitate a expirat sau care au fost suspendate/anulate;
x) afectarea masurilor de securitate aeroportuara prin incalcarea unor reguli de circulatie a vehiculelor sau prin
blocarea unor cai de acces;
y) nerespectarea masurilor de securitate aeroportuara asumate prin angajamentul de securitate;
z) distrugerea sau deteriorarea intentionata a permiselor de acces auto/permiselor de identificare si acces eliberate de administratia aeroportului;
aa) modificarea permiselor de acces auto sau a permiselor de identificare si acces emise de administratia aeroportului;
bb) nerestituirea in termen de 48 de ore de la data expirarii perioadei de valabilitate a permiselor de acces auto eliberate de
administratia aeroportului sau, in cazul suspendarii/anularii
acestora, in termen de 24 de ore de la data instiintarii posesorului de catre personalul abilitat al compartimentului
desemnat al aeroportului cu gestionarea si inregistrarea acestor
documente de acces;
cc) nerestituirea in termen de 48 de ore de la data expirarii perioadei de valabilitate a permiselor de identificare si acces eliberate de administratia aeroportului sau, in cazul suspendarii/anularii acestora, in termen de 5 zile lucratoare de la data instiintarii posesorului de catre personalul abilitat al compartimentului desemnat al aeroportului cu gestionarea si inregistrarea acestor documente de acces;
dd) producerea sau facilitarea producerii unui act de interventie ilicita impotriva aviatiei civile.
CAPITOLUL V
Sanctiuni
Art. 59. — in cazul constatarii abaterilor prevazute la cap. IV, administratia aeroportului are dreptul de a suspenda sau anula, dupa caz, permisul de acces.
Art. 60. — Suspendarea sau anularea unui permis de acces auto atrage in mod direct aceeasi sanctiune si in ceea ce priveste permisul de identificare si acces al taximetristului vinovat de fapta care a atras masura respectiva.
Art. 61. — Administratia aeroportului elaboreaza, aproba si pune in practica proceduri specifice privind suspendarea sau anularea permiselor de acces.
Art. 62. — Administratia aeroportului are dreptul de a institui si alte sanctiuni, cu respectarea legislatiei specifice.
Art. 63. — in situatia constatarii nerespectarii cerintelor care decurg din legislatia care reglementeaza transportul persoanelor in regim de taxi la si de la aeroporturi, administratia aeroportului va sesiza, dupa caz, si reprezentantii Politiei Transporturi Aeriene, Politiei Rutiere, R.A. Registrul Auto Roman, Oficiului National pentru Protectia Consumatorilor, ai sectiilor financiare pe raza carora au domiciliul cei implicati sau reprezentantii
celorlalte organe/institutii competente teritorial pentru aplicarea masurilor legale corespunzatoare.
Art. 64. — Administratia aeroportului va efectua, in conformitate cu procedurile de securitate aeroportuara in
vigoare pe aeroport, reinstruirea si testarea taximetristilor care detin permise de identificare si acces eliberate de aeroport in cazul constatarii si consemnarii in registrul de abateri a savarsirii de catre acestia a vreunei abateri de la normele de securitate aeroportuara asumate prin angajamentul de securitate sau stipulate in prezentul regulament.
Art. 65. — Administratia aeroportului elaboreaza, aproba si aplica o procedura de solutionare a contestatiilor depuse de reprezentantii transportatorilor de persoane in regim de taxi autorizati de aeroport sau de titularii permiselor de identificare si acces impotriva masurilor de sanctionare aplicate de aeroport prin comisia numita in acest sens la nivelul aeroportului, conform art. 45 lit. h).
Comentarii articol (0)