a) delegare;
b) detasare;
c) transfer;
d) mutarea in cadrul altui compartiment sau altei structuri fara personalitate juridica a autoritatii sau institutiei publice;
e) exercitarea cu caracter temporar a unei functii publice de conducere.
Desi in enumerarea de mai sus nu se regaseste si promovarea, prin natura sa juridica ea reprezinta tot un caz de modificare definitiva sau temporara a raportului de serviciu. Doar exercitarea cu caracter temporar a unei functii publice de conducere - realizata prin promovarea temporara a unui functionar public – este mentionata expres ca un caz de modificare a raportului de serviciu in art. 92 din aceeasi lege.
Modificarea raportului de serviciu in interes public (prin delegare, detasare, transfer in interesul serviciului, mutare in cadrul altui compartiment sau altei structuri fara personalitate juridica a autoritatii sau institutiei publice, precum si prin exercitare cu caracter temporar a unei functii publice de conducere) are caracter unilateral, fiind bazata pe vointa autoritatii publice, functionarul public neputand refuza masura sub sanctiunea eliberarii din functia publica.2 In concluzie, de la regula de mai sus fac exceptie promovarea definitiva si transferul la cerere.
Faptul ca transferul in interesul serviciului se poate face „numai cu acordul scris al functionarului public”3 (ca de altfel si mutarea definitiva a acestuia) dispusa de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice in cadrul altui compartiment4, deviaza astfel de la un caracter imperativ spre unul formal.
Avem de-a face astfel cu o necorelare grava intre prevederi cu caracter imperativ. Cu alte cuvinte, de exemplu, functionarul public poate fi transferat in interesul serviciului numai cu acordul lui, semn ca vointa lui ar insemna ceva. Si anume?! Ca poate fi eliberat din functia publica.5
Modificarea raportului de serviciu in interes public se dispune de catre persoana care are competenta de numire in functia publica, cu avizul sau la solicitarea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.6 Totusi, detasarea si mutarea temporara in cadrul altui compartiment sau altei structuri fara personalitate juridica a autoritatii sau institutiei publice, se poate refuza, fara a atrage eliberarea din functia publica, daca functionarul public se afla in urmatoarelor situatii7:
a) graviditate;
b) isi creste singur copilul minor;
c) starea sanatatii, dovedita cu certificat medical, face contraindicata detasarea sau mutarea in cadrul altui compartiment sau altei structuri fara personalitate juridica a autoritatii sau institutiei publice;
d) detasarea se face intr-o localitate in care nu i se asigura conditii corespunzatoare de cazare;
e) este singurul intretinator de familie;
f) motive familiale temeinice justifica refuzul de a da curs detasarii.
De asemenea, fara efecte negative, functionarul public poate refuza mutarea in cadrul altei structuri a autoritatii sau institutiei publice in alta localitate, daca se afla in una dintre situatiile mentionate mai sus.8
NOTE:
1 Republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, modificata ulterior, inclusiv prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2009 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 84 din 11 februarie 2009).
2 A se vedea art. 87 alin. 2 si 3 si art. 77 alin. 2 lit. i) din Legea nr. 188/1999.
Potrivit art. 87 alin. 3 din legea nr. 188/1999 „Daca mobilitatea functionarilor publici de executie ºi a functionarilor publici de conducere se dispune in interes public, in conditiile legii, functionarii publici nu pot refuza aplicarea masurilor prevazute la alin. (2) lit. b) ºi d), cu exceptia cazurilor prevazute la art. 89 alin. (3), sub sancþiunea eliberarii din functia publica...”
3 Art. 90 alin. 3 din Legea nr. 188/1999.
4 Art. 91 alin. 2 lit. a) din Legea nr. 188/1999.
5 A se vedea in acest sens Agentia Nationala a Functionarilor Publici, Manual de resurse umane, Procedura 7 –Mobilitatea functionarilor publici, pagina 3 - link-ul http://www.anfp.gov.ro/oip/doc/publicare/ghiduri%20si%20brosuri/59706ABCDEFMRU_final_fara_anexe.pdf
(“Cererea acordului functionarului public. “Situatia a.) Functionarul public nu accepta. Conducatorul institutiei cerceteaza situatia.
autoritatii publice. Daca motivul este intemeiat, alege alt functionar public. Daca motivul nu este intemeiat, functionarul public trebuie sa accepte. In cazul in care nu accepta se pot lua masurile prevazute de lege pentru abateri disciplinare”.)
6 Art. 87 alin. 3 din Legea nr. 188/1999.
7 Art. 87 alin. 3 din Legea nr. 188/1999.
8 Art. 91 alin. 6 din Legea nr. 188/1999.
Comentarii articol (1)