Având în vedere necesitatea aplicãrii de la data de 1 ianuarie 2005 a mãsurilor cuprinse în prezenta ordonanþã de urgenþã, pentru asigurarea unui regim fiscal unitar pe parcursul întregului an, þinând seama de faptul cã modificãrile preconizate au în vedere susþinerea întreprinzãtorilor privaþi ºi stimularea liberei iniþiative, ceea ce va conduce la consolidarea ºi dezvoltarea economiei de piaþã în România, una din principalele cerinþe impuse României în procesul de aderare la Uniunea Europeanã,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituþia României, republicatã,
Guvernul României adoptã prezenta ordonanþã de urgenþã.
Art. I. - Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, se modificã ºi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"ART. 17
Cotele de impozitare
Cota de impozit pe profit care se aplicã asupra profitului impozabil este de 16%, cu excepþiile prevãzute la art. 33 ºi 38."
2. TITLUL III - Impozitul pe venit va avea urmãtorul cuprins:
"TITLUL III
Impozitul pe venit
CAPITOLUL I
Dispoziþii generale
ART. 39 Contribuabili
Urmãtoarele persoane datoreazã plata impozitului conform prezentului titlu ºi sunt numite în continuare contribuabili:
a) persoanele fizice rezidente;
b) persoanele fizice nerezidente care desfãºoarã o activitate independentã prin intermediul unui sediu permanent în România;
c) persoanele fizice nerezidente care desfãºoarã activitãþi dependente în România;
d) persoanele fizice nerezidente care obþin venituri prevãzute la art. 89.
ART. 40 Sfera de cuprindere a impozitului
(1) Impozitul prevãzut în prezentul titlu, denumit în continuare impozit pe venit, se aplicã urmãtoarelor venituri:
a) în cazul persoanelor fizice rezidente române, cu domiciliul în România, veniturilor obþinute din orice sursã, atât din România, cât ºi din afara României;
b) în cazul persoanelor fizice rezidente, altele decât cele prevãzute la lit. a), numai veniturilor obþinute din România, care sunt impuse la nivelul fiecãrei surse din categoriile de venituri prevãzute la art. 41;
c) în cazul persoanelor fizice nerezidente, care desfãºoarã activitate independentã prin intermediul unui sediu permanent în România, venitului net atribuibil sediului permanent;
d) în cazul persoanelor fizice nerezidente, care desfãºoarã activitate dependentã în România, venitului salarial net din aceastã activitate dependentã;
e) în cazul persoanelor fizice nerezidente, care obþin veniturile prevãzute la art. 39 lit. d), venitului determinat conform regulilor prevãzute în prezentul titlu, ce corespund categoriei respective de venit.
(2) Persoanele fizice care îndeplinesc condiþiile de rezidenþã prevãzute la art. 7 alin. (1) pct. 23 lit. b) sau c) timp de 3 ani consecutiv vor fi supuse impozitului pe venit pentru veniturile obþinute din orice sursã, atât din România, cât ºi din afara României, începând cu al patrulea an fiscal.
ART. 41 Categorii de venituri supuse impozitului pe venit
Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor prezentului titlu, sunt urmãtoarele:
a) venituri din activitãþi independente, definite conform art. 46;
b) venituri din salarii, definite conform art. 55;
c) venituri din cedarea folosinþei bunurilor, definite conform art. 61;
d) venituri din investiþii, definite conform art. 65;
e) venituri din pensii, definite conform art. 68;
f) venituri din activitãþi agricole, definite conform art. 71;
g) venituri din premii ºi din jocuri de noroc, definite conform art. 75;
h) venituri din alte surse, definite conform art. 78.
ART. 42 Venituri neimpozabile
În înþelesul impozitului pe venit, urmãtoarele venituri nu sunt impozabile:
a) ajutoarele, indemnizaþiile ºi alte forme de sprijin cu destinaþie specialã, acordate din bugetul de stat, din bugetul asigurãrilor sociale de stat, din bugetele fondurilor speciale, bugetele locale ºi din alte fonduri publice, inclusiv indemnizaþia de maternitate ºi pentru creºterea copilului, precum ºi cele de aceeaºi naturã primite de la alte persoane, cu excepþia indemnizaþiilor pentru incapacitate temporarã de muncã;
b) sumele încasate din asigurãri de orice fel reprezentând despãgubiri, sume asigurate, precum ºi orice alte drepturi, cu excepþia câºtigurilor primite de la societãþile de asigurãri ca urmare a contractului de asigurare încheiat între pãrþi, cu ocazia tragerilor de amortizare. Nu sunt venituri impozabile despãgubirile în bani sau în naturã primite de cãtre o persoanã fizicã ca urmare a unui prejudiciu material suferit de aceasta, inclusiv despãgubirile reprezentând daunele morale;
c) sumele primite drept despãgubiri pentru pagube suportate ca urmare a calamitãþilor naturale, precum ºi pentru cazurile de invaliditate sau deces, conform legii;
d) pensiile pentru invalizii de rãzboi, orfanii, vãduvele/vãduvii de rãzboi, sumele fixe pentru îngrijirea pensionarilor care au fost încadraþi în gradul I de invaliditate, precum ºi pensiile, altele decât pensiile plãtite din fonduri constituite prin contribuþii obligatorii la un sistem de asigurãri sociale, inclusiv cele din scheme facultative de pensii ocupaþionale ºi cele finanþate de la bugetul de stat;
e) contravaloarea cupoanelor ce reprezintã bonuri de valoare care se acordã cu titlu gratuit persoanelor fizice conform dispoziþiilor legale în vigoare;
f) sumele sau bunurile primite sub formã de sponsorizare sau mecenat;
g) veniturile primite ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile ºi mobile corporale din patrimoniul personal, altele decât câºtigurile din transferul titlurilor de valoare;
h) drepturile în bani ºi în naturã primite de militarii în termen, militarii cu termen redus, studenþii ºi elevii unitãþilor de învãþãmânt din sectorul de apãrare naþionalã, ordine publicã ºi siguranþã naþionalã ºi persoanele civile, precum ºi cele ale gradaþilor ºi soldaþilor concentraþi sau mobilizaþi;
i) bursele primite de persoanele care urmeazã orice formã de ºcolarizare sau perfecþionare în cadru instituþionalizat;
j) sumele sau bunurile primite cu titlu de moºtenire ºi donaþie;
k) veniturile din agriculturã ºi silviculturã, cu excepþia celor prevãzute la art. 71;
l) veniturile primite de membrii misiunilor diplomatice ºi ai posturilor consulare pentru activitãþile desfãºurate în România în calitatea lor oficialã, în condiþii de reciprocitate, în virtutea regulilor generale ale dreptului internaþional sau a prevederilor unor acorduri speciale la care România este parte;
m) veniturile nete în valutã primite de membrii misiunilor diplomatice, oficiilor consulare ºi institutelor culturale ale României amplasate în strãinãtate, în conformitate cu legislaþia în vigoare;
n) veniturile primite de oficialii organismelor ºi organizaþiilor internaþionale din activitãþile desfãºurate în România în calitatea lor oficialã, cu condiþia ca poziþia acestora, de oficial, sã fie confirmatã de Ministerul Afacerilor Externe;
o) veniturile primite de cetãþeni strãini pentru activitatea de consultanþã desfãºuratã în România, în conformitate cu acordurile de finanþare nerambursabilã încheiate de România cu alte state, cu organisme internaþionale ºi organizaþii neguvernamentale;
p) veniturile primite de cetãþeni strãini pentru activitãþi desfãºurate în România, în calitate de corespondenþi de presã, cu condiþia reciprocitãþii acordate cetãþenilor români pentru venituri din astfel de activitãþi ºi cu condiþia ca poziþia acestor persoane sã fie confirmatã de Ministerul Afacerilor Externe;
q) sumele reprezentând diferenþa de dobândã subvenþionatã pentru creditele primite în conformitate cu legislaþia în vigoare;
r) subvenþiile primite pentru achiziþionarea de bunuri, dacã subvenþiile sunt acordate în conformitate cu legislaþia în vigoare;
s) veniturile reprezentând avantaje în bani ºi/sau în naturã primite de persoanele cu handicap, veteranii de rãzboi, invalizii ºi vãduvele de rãzboi, accidentaþii de rãzboi în afara serviciului ordonat, persoanele persecutate din motive politice de dictatura instauratã cu începere de la 6 martie 1945, cele deportate în strãinãtate ori constituite în prizonieri, urmaºii eroilor-martiri, rãniþilor, luptãtorilor pentru victoria Revoluþiei din decembrie 1989, precum ºi persoanele persecutate din motive etnice de regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 pânã la 6 martie 1945;
t) premiile obþinute de sportivii medaliaþi la campionatele mondiale, europene ºi la jocurile olimpice. Nu sunt venituri impozabile premiile, primele ºi indemnizaþiile sportive acordate sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor ºi altor specialiºti, prevãzuþi în legislaþia în materie, în vederea realizãrii obiectivelor de înaltã performanþã: clasarea pe podiumul de premiere la campionatele europene, campionatele mondiale ºi jocurile olimpice, precum ºi calificarea ºi participarea la turneele finale ale campionatelor mondiale ºi europene, prima grupã valoricã, precum ºi la jocurile olimpice, în cazul jocurilor sportive. Nu sunt venituri impozabile primele ºi indemnizaþiile sportive acordate sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor ºi altor specialiºti, prevãzuþi de legislaþia în materie, în vederea pregãtirii ºi participãrii la competiþiile internaþionale oficiale ale loturilor reprezentative ale României;
u) premiile ºi alte drepturi sub formã de cazare, masã, transport ºi altele asemenea, obþinute de elevi ºi studenþi în cadrul competiþiilor interne ºi internaþionale, inclusiv elevi ºi studenþi nerezidenþi în cadrul competiþiilor desfãºurate în România;
v) prima de stat acordatã în conformitate cu prevederile Legii nr. 541/2002 privind economisirea ºi creditarea în sistem colectiv pentru domeniul locativ, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare;
x) alte venituri care nu sunt impozabile, aºa cum sunt precizate la fiecare categorie de venit.
ART. 43 Cotele de impozitare
(1) Cota de impozit pentru determinarea impozitului pe veniturile din:
a) activitãþi independente;
b) salarii;
c) cedarea folosinþei bunurilor;
d) pensii;
e) activitãþi agricole;
f) premii;
g) alte surse
este de 16% aplicatã asupra venitului impozabil corespunzãtor fiecãrei surse din categoria respectivã.
(2) Fac excepþie de la prevederile alin. (1) cotele de impozit prevãzute în categoriile de venituri din investiþii ºi din jocuri de noroc.
ART. 44 Perioada impozabilã
(1) Perioada impozabilã este anul fiscal care corespunde anului calendaristic.
(2) Prin excepþie de la prevederile alin. (1), perioada impozabilã este inferioarã anului calendaristic, în situaþia în care decesul contribuabilului survine în cursul anului.
ART. 45 Stabilirea deducerilor personale ºi a sumelor fixe
(1) Deducerea personalã, precum ºi celelalte sume fixe, exprimate în lei, se stabilesc prin ordin al ministrului finanþelor publice.
(2) Sumele sunt calculate prin rotunjire la suta de mii de lei, în sensul cã fracþiunile sub 100.000 lei se majoreazã la 100.000 lei.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL II
Venituri din activitãþi independente
ART. 46 Definirea veniturilor din activitãþi independente
(1) Veniturile din activitãþi independente cuprind veniturile comerciale, veniturile din profesii libere ºi veniturile din drepturi de proprietate intelectualã, realizate în mod individual ºi/sau într-o formã de asociere, inclusiv din activitãþi adiacente.
(2) Sunt considerate venituri comerciale veniturile din fapte de comerþ ale contribuabililor, din prestãri de servicii, altele decât cele prevãzute la alin. (3), precum ºi din practicarea unei meserii.
(3) Constituie venituri din profesii libere veniturile obþinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, auditor financiar, consultant fiscal, expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament în valori mobiliare, arhitect sau a altor profesii reglementate, desfãºurate în mod independent, în condiþiile legii.
(4) Veniturile din valorificarea sub orice formã a drepturilor de proprietate intelectualã provin din brevete de invenþie, desene ºi modele, mostre, mãrci de fabricã ºi de comerþ, procedee tehnice, know-how, din drepturi de autor ºi drepturi conexe dreptului de autor ºi altele asemenea.
ART. 47 Venituri neimpozabile
(1) Nu sunt venituri impozabile:
a) veniturile obþinute prin aplicarea efectivã în þarã de cãtre titular sau, dupã caz, de cãtre licenþiaþii acestuia a unei invenþii brevetate în România, incluzând fabricarea produsului sau, dupã caz, aplicarea procedeului, în primii 5 ani de la prima aplicare, calculaþi de la data începerii aplicãrii ºi cuprinºi în perioada de valabilitate a brevetului;
b) venitul obþinut de titularul brevetului prin cesionarea acestuia.
(2) De prevederile alin. (1) beneficiazã persoanele fizice care exploateazã invenþia, respectiv titularul brevetului aplicat.
ART. 48 Reguli generale de stabilire a venitului net anual din activitãþi independente, determinat pe baza contabilitãþii în partidã simplã
(1) Venitul net din activitãþi independente se determinã ca diferenþã între venitul brut ºi cheltuielile aferente realizãrii venitului, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea în partidã simplã, cu excepþia prevederilor art. 49 ºi 50.
(2) Venitul brut cuprinde:
a) sumele încasate ºi echivalentul în lei al veniturilor în naturã din desfãºurarea activitãþii;
b) veniturile sub formã de dobânzi din creanþe comerciale sau din alte creanþe utilizate în legãturã cu o activitate independentã;
c) câºtigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii, utilizate într-o activitate independentã, inclusiv contravaloarea bunurilor rãmase dupã încetarea definitivã a activitãþii;
d) veniturile din angajamentul de a nu desfãºura o activitate independentã sau de a nu concura cu o altã persoanã;
e) veniturile din anularea sau scutirea unor datorii de platã apãrute în legãturã cu o activitate independentã.
(3) Nu sunt considerate venituri brute:
a) aporturile în numerar sau echivalentul în lei al aporturilor în naturã fãcute la începerea unei activitãþi sau în cursul desfãºurãrii acesteia;
b) sumele primite sub formã de credite bancare sau de împrumuturi de la persoane fizice sau juridice;
c) sumele primite ca despãgubiri;
d) sumele sau bunurile primite sub formã de sponsorizãri, mecenat sau donaþii.
(4) Condiþiile generale pe care trebuie sã le îndeplineascã cheltuielile aferente veniturilor, pentru a putea fi deduse, sunt:
a) sã fie efectuate în cadrul activitãþilor desfãºurate în scopul realizãrii venitului, justificate prin documente;
b) sã fie cuprinse în cheltuielile exerciþiului financiar al anului în cursul cãruia au fost plãtite;
c) sã respecte regulile privind amortizarea, prevãzute în titlul II, dupã caz;
d) cheltuielile cu primele de asigurare sã fie efectuate pentru:
1. active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii;
2. activele ce servesc ca garanþie bancarã pentru creditele utilizate în desfãºurarea activitãþii pentru care este autorizat contribuabilul;
3. boli profesionale, risc profesional ºi accidente de muncã;
4. persoane care obþin venituri din salarii, potrivit prevederilor capitolului III din prezentul titlu, cu condiþia impozitãrii sumei reprezentând prima de asigurare, la beneficiarul acesteia, la momentul plãþii de cãtre suportator.
(5) Urmãtoarele cheltuieli sunt deductibile limitat:
a) cheltuielile de sponsorizare ºi mecenat efectuate conform legii, în limita unei cote de 5% din baza de calcul determinatã conform alin. (6);
b) cheltuielile de protocol, în limita unei cote de 2% din baza de calcul determinatã conform alin. (6);
c) suma cheltuielilor cu indemnizaþia primitã pe perioada delegãrii ºi detaºãrii în altã localitate, în þarã ºi în strãinãtate, în interesul serviciului, în limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru instituþiile publice;
d) cheltuielile sociale, în limita sumei obþinute prin aplicarea unei cote de pânã la 2% la fondul de salarii realizat anual;
e) pierderile privind bunurile perisabile, în limitele prevãzute de actele normative în materie;
f) cheltuielile reprezentând tichetele de masã acordate de angajatori, potrivit legii;
g) contribuþiile efectuate în numele angajaþilor la scheme facultative de pensii ocupaþionale, în conformitate cu legislaþia în vigoare, în limita echivalentului în lei a 200 euro anual pentru o persoanã;
h) prima de asigurare pentru asigurãrile private de sãnãtate, în limita echivalentului în lei a 200 euro anual pentru o persoanã;
i) cheltuielile efectuate pentru activitatea independentã, cât ºi în scopul personal al contribuabilului sau asociaþilor sunt deductibile numai pentru partea de cheltuialã care este aferentã activitãþii independente;
j) cheltuielile reprezentând contribuþii sociale obligatorii pentru salariaþi ºi contribuabili, potrivit legii;
k) dobânzi aferente împrumuturilor de la persoane fizice ºi juridice, utilizate în desfãºurarea activitãþii, pe baza contractului încheiat între pãrþi, în limita nivelului dobânzii de referinþã a Bãncii Naþionale a României;
l) cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentând chiria - rata de leasing - în cazul contractelor de leasing operaþional, respectiv cheltuielile cu amortizarea ºi dobânzile pentru contractele de leasing financiar, stabilite în conformitate cu prevederile privind operaþiunile de leasing ºi societãþile de leasing;
m) cotizaþii plãtite la asociaþiile profesionale în limita a 2% din baza de calcul determinatã conform alin. (6).
(6) Baza de calcul se determinã ca diferenþã dintre venitul brut ºi cheltuielile deductibile, altele decât cheltuielile de sponsorizare, mecenat, cheltuielile de protocol ºi cotizaþiile plãtite la asociaþiile profesionale.
(7) Nu sunt cheltuieli deductibile:
a) sumele sau bunurile utilizate de contribuabil pentru uzul personal sau al familiei sale;
b) cheltuielile corespunzãtoare veniturilor neimpozabile ale cãror surse se aflã pe teritoriul României sau în strãinãtate;
c) impozitul pe venit datorat potrivit prezentului titlu, inclusiv impozitul pe venitul realizat în strãinãtate;
d) cheltuielile cu primele de asigurare, altele decât cele prevãzute la alin. (4) lit. d) ºi la alin. (5) lit. h);
e) donaþii de orice fel;
f) amenzile, confiscãrile, dobânzile, penalitãþile de întârziere ºi penalitãþile datorate autoritãþilor române ºi strãine, potrivit prevederilor legale, altele decât cele plãtite conform clauzelor din contractele comerciale;
g) ratele aferente creditelor angajate;
h) dobânzile aferente creditelor angajate pentru achiziþionarea de imobilizãri corporale de natura mijloacelor fixe, în cazul în care dobânda este cuprinsã în valoarea de intrare a imobilizãrii corporale, potrivit prevederilor legale;
i) cheltuielile de achiziþionare sau de fabricare a bunurilor ºi a drepturilor amortizabile din Registrul-inventar;
j) cheltuielile privind bunurile constatate lipsã din gestiune sau degradate ºi neimputabile, dacã inventarul nu este acoperit de o poliþã de asigurare;
k) sumele sau valoarea bunurilor confiscate ca urmare a încãlcãrii dispoziþiilor legale în vigoare;
l) impozitul pe venit suportat de plãtitorul venitului în contul beneficiarilor de venit;
m) alte sume prevãzute prin legislaþia în vigoare.
(8) Contribuabilii care obþin venituri din activitãþi independente sunt obligaþi sã organizeze ºi sã conducã contabilitate în partidã simplã, cu respectarea reglementãrilor în vigoare privind evidenþa contabilã, ºi sã completeze Registrul-jurnal de încasãri ºi plãþi, Registrul-inventar ºi alte documente contabile prevãzute de legislaþia în materie.
(9) În Registrul-inventar se trec toate bunurile ºi drepturile aferente desfãºurãrii activitãþii.
ART. 49
Stabilirea venitului net anual din activitãþi independente pe baza normelor de venit
(1) Venitul net dintr-o activitate independentã, care este desemnatã conform alin. (2) ºi care este desfãºuratã de cãtre contribuabil, individual, fãrã salariaþi, se determinã pe baza normelor de venit.
(2) Ministerul Finanþelor Publice elaboreazã normele care conþin nomenclatorul activitãþilor pentru care venitul net se stabileºte pe bazã de norme de venit ºi precizeazã regulile care se utilizeazã pentru stabilirea acestor norme de venit.
(3) Direcþiile generale ale finanþelor publice teritoriale au obligaþia de a stabili ºi publica anual normele de venit înainte de data de 1 ianuarie a anului în care urmeazã a se aplica normele respective.
(4) În cazul în care un contribuabil desfãºoarã o activitate independentã pe perioade mai mici decât anul calendaristic, norma de venit aferentã acelei activitãþi se corecteazã astfel încât sã reflecte perioada de an calendaristic în care a fost desfãºuratã activitatea respectivã.
(5) Dacã un contribuabil desfãºoarã douã sau mai multe activitãþi desemnate, venitul net din aceste activitãþi se stabileºte pe baza celei mai ridicate norme de venit pentru respectivele activitãþi.
(6) În cazul în care un contribuabil desfãºoarã o activitate din cele prevãzute la alin. (1) ºi o altã activitate care nu este prevãzutã la alin. (1), atunci venitul net din activitãþile independente desfãºurate de contribuabil se determinã pe baza contabilitãþii în partidã simplã, conform art. 48.
(7) Dacã un contribuabil desfãºoarã activitate de transport de persoane ºi de bunuri în regim de taxi ºi desfãºoarã ºi o altã activitate independentã, atunci venitul net din activitãþile independente desfãºurate de contribuabil se determinã pe baza datelor din contabilitatea în partidã simplã, conform art. 48. În acest caz, venitul net din aceste activitãþi nu poate fi inferior venitului net stabilit pe baza normei de venit pentru activitatea de transport de persoane fizice ºi de bunuri în regim de taxi.
(8) Contribuabilii care desfãºoarã activitãþi pentru care venitul net se determinã pe bazã de norme de venit nu au obligaþia sã organizeze ºi sã conducã contabilitate în partidã simplã pentru activitatea respectivã.
ART. 50 Stabilirea venitului net anual din drepturile de proprietate intelectualã
(1) Venitul net din drepturile de proprietate intelectualã se stabileºte prin scãderea din venitul brut a urmãtoarelor cheltuieli:
a) o cheltuialã deductibilã egalã cu 40% din venitul brut;
b) contribuþiile sociale obligatorii plãtite.
(2) În cazul veniturilor provenind din crearea unor lucrãri de artã monumentalã, venitul net se stabileºte prin deducerea din venitul brut a urmãtoarelor cheltuieli:
a) o cheltuialã deductibilã egalã cu 50% din venitul brut;
b) contribuþiile sociale obligatorii plãtite.
(3) În cazul exploatãrii de cãtre moºtenitori a drepturilor de proprietate intelectualã, precum ºi în cazul remuneraþiei reprezentând dreptul de suitã ºi al remuneraþiei compensatorii pentru copia privatã, venitul net se determinã prin scãderea din venitul brut a sumelor ce revin organismelor de gestiune colectivã sau altor plãtitori de asemenea venituri, potrivit legii, fãrã aplicarea cotei forfetare de cheltuieli prevãzute la alin. (1) ºi (2).
(4) Pentru determinarea venitului net din drepturi de proprietate intelectualã, contribuabilii vor completa numai partea din Registrul-jurnal de încasãri ºi plãþi referitoare la încasãri. Aceastã reglementare este opþionalã pentru cei care considerã cã îºi pot îndeplini obligaþiile declarative direct pe baza documentelor emise de plãtitorul de venit. Aceºti contribuabili au obligaþia sã arhiveze ºi sã pãstreze documentele justificative cel puþin în limita termenului de prescripþie prevãzut de lege.
ART. 51 Opþiunea de a stabili venitul net anual, utilizându-se datele din contabilitatea în partidã simplã
(1) Contribuabilii care obþin venituri din activitãþi independente, impuºi pe bazã de norme de venit, precum ºi cei care obþin venituri din drepturi de proprietate intelectualã au dreptul sã opteze pentru determinarea venitului net în sistem real, potrivit art. 48.
(2) Opþiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea în partidã simplã este obligatorie pentru contribuabil pe o perioadã de 2 ani fiscali consecutivi ºi se considerã reînnoitã pentru o nouã perioadã dacã nu se depune o cerere de renunþare de cãtre contribuabil.
(3) Cererea de opþiune pentru stabilirea venitului net în sistem real se depune la organul fiscal competent pânã la data de 31 ianuarie inclusiv, în cazul contribuabililor care au desfãºurat activitate ºi în anul precedent, respectiv în termen de 15 zile de la începerea activitãþii, în cazul contribuabililor care încep activitatea în cursul anului fiscal.
ART. 52 Reþinerea la sursã a impozitului reprezentând plãþi anticipate pentru unele venituri din activitãþi independente
(1) Plãtitorii urmãtoarelor venituri au obligaþia de a calcula, de a reþine ºi de a vira impozit prin reþinere la sursã, reprezentând plãþi anticipate, din veniturile plãtite:
a) venituri din drepturi de proprietate intelectualã;
b) venituri din vânzarea bunurilor în regim de consignaþie;
c) venituri din activitãþi desfãºurate în baza contractelor de agent, comision sau mandat comercial;
d) venituri din activitãþi desfãºurate în baza contractelor/convenþiilor civile încheiate potrivit Codului civil;
e) venituri din activitatea de expertizã contabilã ºi tehnicã, judiciarã ºi extrajudiciarã;
f) venitul obþinut de o persoanã fizicã dintr-o asociere cu o persoanã juridicã contribuabil, potrivit titlului IV, care nu genereazã o persoanã juridicã.
(2) Impozitul ce trebuie reþinut se stabileºte dupã cum urmeazã:
a) în cazul veniturilor prevãzute la alin. (1) lit. a) - e), aplicând o cotã de impunere de 10% la venitul brut;
b) în cazul veniturilor prevãzute la alin. (1) lit. f), aplicând cota de impunere prevãzutã pentru impozitul pe veniturile microîntreprinderilor la veniturile ce revin persoanei fizice din asociere;
(3) Impozitul ce trebuie reþinut se vireazã la bugetul de stat pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care a fost plãtit venitul, cu excepþia impozitului aferent veniturilor prevãzute la alin. (1) lit. f), pentru care termenul de virare este reglementat potrivit titlului IV.
ART. 53 Plãþi anticipate ale impozitului pe veniturile din activitãþi independente
Un contribuabil care desfãºoarã o activitate independentã are obligaþia sã efectueze plãþi anticipate în contul impozitului anual datorat la bugetul de stat, potrivit art. 82, cu excepþia veniturilor prevãzute la art. 52, pentru care plata anticipatã se efectueazã prin reþinere la sursã.
ART. 54 Impozitarea venitului net din activitãþi independente
Venitul net din activitãþi independente se impoziteazã potrivit prevederilor capitolul X din prezentul titlu.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL III
Venituri din salarii
ART. 55 Definirea veniturilor din salarii
(1) Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile în bani ºi/sau în naturã obþinute de o persoanã fizicã ce desfãºoarã o activitate în baza unui contract individual de muncã sau a unui statut special prevãzut de lege, indiferent de perioada la care se referã, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acordã, inclusiv indemnizaþiile pentru incapacitate temporarã de muncã.
(2) În vederea impunerii, sunt asimilate salariilor:
a) indemnizaþiile din activitãþi desfãºurate ca urmare a unei funcþii de demnitate publicã, stabilite potrivit legii;
b) indemnizaþiile din activitãþi desfãºurate ca urmare a unei funcþii alese în cadrul persoanelor juridice fãrã scop lucrativ;
c) drepturile de soldã lunarã, indemnizaþiile, primele, premiile, sporurile ºi alte drepturi ale personalului militar, acordate potrivit legii;
d) indemnizaþia lunarã brutã, precum ºi suma din profitul net, cuvenite administratorilor la companii/societãþi naþionale, societãþi comerciale la care statul sau o autoritate a administraþiei publice locale este acþionar majoritar, precum ºi la regiile autonome;
e) sumele primite de membrii fondatori ai societãþilor comerciale constituite prin subscripþie publicã;
f) sumele primite de reprezentanþii în adunarea generalã a acþionarilor, în consiliul de administraþie, în comitetul de direcþie ºi în comisia de cenzori;
g) sumele primite de reprezentanþii în organisme tripartite, potrivit legii;
h) indemnizaþia lunarã a asociatului unic, la nivelul valorii înscrise în declaraþia de asigurãri sociale;
i) sumele acordate de organizaþii nonprofit ºi de alte entitãþi neplãtitoare de impozit pe profit, peste limita de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizaþia primitã pe perioada delegãrii ºi detaºãrii în altã localitate, în þarã ºi în strãinãtate, în interesul serviciului, pentru salariaþii din instituþiile publice;
j) indemnizaþia administratorilor, precum ºi suma din profitul net cuvenite administratorilor societãþilor comerciale potrivit actului constitutiv sau stabilite de adunarea generalã a acþionarilor;
k) orice alte sume sau avantaje de naturã salarialã ori asimilate salariilor.
(3) Avantajele, cu excepþia celor prevãzute la alin. (4), primite în legãturã cu o activitate dependentã includ, însã nu sunt limitate la:
a) utilizarea oricãrui bun, inclusiv a unui vehicul de orice tip, din patrimoniul afacerii, în scop personal, cu excepþia deplasãrii pe distanþã dus-întors de la domiciliu la locul de muncã;
b) cazare, hranã, îmbrãcãminte, personal pentru munci casnice, precum ºi alte bunuri sau servicii oferite gratuit sau la un preþ mai mic decât preþul pieþei;
c) împrumuturi nerambursabile;
d) anularea unei creanþe a angajatorului asupra angajatului;
e) abonamentele ºi costul convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice, în scop personal;
f) permise de cãlãtorie pe orice mijloace de transport, folosite în scopul personal;
g) primele de asigurare plãtite de cãtre suportator pentru salariaþii proprii sau alt beneficiar de venituri din salarii, la momentul plãþii primei respective, altele decât cele obligatorii.
(4) Urmãtoarele sume nu sunt incluse în veniturile salariale ºi nu sunt impozabile, în înþelesul impozitului pe venit:
a) ajutoarele de înmormântare, ajutoarele pentru pierderi produse în gospodãriile proprii ca urmare a calamitãþilor naturale, ajutoarele pentru bolile grave ºi incurabile, ajutoarele pentru naºtere, veniturile reprezentând cadouri pentru copiii minori ai salariaþilor, cadourile oferite salariatelor, contravaloarea transportului la ºi de la locul de muncã al salariatului, costul prestaþiilor pentru tratament ºi odihnã, inclusiv transportul pentru salariaþii proprii ºi membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariaþii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevãzut în contractul de muncã.
Cadourile oferite de angajatori în beneficiul copiilor minori ai angajaþilor, cu ocazia Paºtelui, zilei de 1 iunie, Crãciunului ºi a sãrbãtorilor similare ale altor culte religioase, precum ºi cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, în mãsura în care valoarea cadoului oferit fiecãrei persoane, cu orice ocazie din cele de mai sus, nu depãºeºte 1.500.000 lei.
Nu sunt incluse în veniturile salariale ºi nu sunt impozabile nici veniturile de natura celor prevãzute mai sus, realizate de persoane fizice, dacã aceste venituri sunt primite în baza unor legi speciale ºi finanþate din buget;
b) tichetele de masã ºi drepturile de hranã acordate de angajatori angajaþilor, în conformitate cu legislaþia în vigoare;
c) contravaloarea folosinþei locuinþei de serviciu sau a locuinþei din incinta unitãþii, potrivit repartiþiei de serviciu, numirii conform legii sau specificitãþii activitãþii prin cadrul normativ specific domeniului de activitate, compensarea chiriei pentru personalul din sectorul de apãrare naþionalã, ordine publicã ºi siguranþã naþionalã, precum ºi compensarea diferenþei de chirie, suportatã de persoana fizicã, conform legilor speciale;
d) cazarea ºi contravaloarea chiriei pentru locuinþele puse la dispoziþia oficialitãþilor publice, a angajaþilor consulari ºi diplomatici care lucreazã în afara þãrii, în conformitate cu legislaþia în vigoare;
e) contravaloarea echipamentelor tehnice, a echipamentului individual de protecþie ºi de lucru, a alimentaþiei de protecþie, a medicamentelor ºi materialelor igienico-sanitare, a altor drepturi de protecþie a muncii, precum ºi a uniformelor obligatorii ºi a drepturilor de echipament, ce se acordã potrivit legislaþiei în vigoare;
f) contravaloarea cheltuielilor de deplasare pentru transportul între localitatea în care angajaþii îºi au domiciliul ºi localitatea unde se aflã locul de muncã al acestora, la nivelul unui abonament lunar, pentru situaþiile în care nu se asigurã locuinþã sau nu se suportã contravaloarea chiriei, conform legii;
g) sumele primite de angajaþi pentru acoperirea cheltuielilor de transport ºi cazare a indemnizaþiei primite pe perioada delegãrii ºi detaºãrii în altã localitate, în þarã ºi în strãinãtate, în interesul serviciului. Sunt exceptate de la aceste prevederi sumele acordate de persoanele juridice fãrã scop patrimonial ºi de alte entitãþi neplãtitoare de impozit pe profit peste limita de 2,5 ori indemnizaþia acordatã salariaþilor din instituþiile publice;
h) sumele primite, potrivit dispoziþiilor legale, pentru acoperirea cheltuielilor de mutare în interesul serviciului;
i) indemnizaþiile de instalare ce se acordã o singurã datã, la încadrarea într-o unitate situatã într-o altã localitate decât cea de domiciliu, în primul an de activitate dupã absolvirea studiilor, în limita unui salariu de bazã la angajare, precum ºi indemnizaþiile de instalare ºi mutare acordate, potrivit legilor speciale, personalului din instituþiile publice ºi celor care îºi stabilesc domiciliul în localitãþi din zone defavorizate, stabilite potrivit legii, în care îºi au locul de muncã;
j) sumele reprezentând plãþile compensatorii, calculate pe baza salariilor medii nete pe unitate, primite de persoanele ale cãror contracte individuale de muncã au fost desfãcute ca urmare a concedierilor colective, precum ºi sumele reprezentând plãþile compensatorii, calculate pe baza salariului mediu net pe economie, primite de personalul civil din sectorul de apãrare naþionalã, ordine publicã ºi siguranþã naþionalã la încetarea raporturilor de muncã sau de serviciu, ca urmare a nevoilor de reducere ºi de restructurare, acordate potrivit legii;
k) sumele reprezentând plãþile compensatorii, calculate pe baza soldelor lunare nete, acordate personalului militar trecut în rezervã sau al cãrui contract înceteazã ca urmare a nevoilor de reducere ºi de restructurare, precum ºi ajutoarele stabilite în raport cu solda lunarã netã, acordate acestuia la trecerea în rezervã sau direct în retragere cu drept de pensie sau celor care nu îndeplinesc condiþiile de pensie, precum ºi ajutoare sau plãþi compensatorii primite de poliþiºti aflaþi în situaþii similare, al cãror cuantum se determinã în raport cu salariul de bazã lunar net, acordate potrivit legislaþiei în materie;
l) veniturile din salarii, ca urmare a activitãþii de creare de programe pentru calculator; încadrarea în activitatea de creaþie de programe pentru calculator se face prin ordin comun al ministrului muncii, solidaritãþii sociale ºi familiei, al ministrului comunicaþiilor ºi tehnologiei informaþiei ºi al ministrului finanþelor publice;
m) sumele sau avantajele primite de persoane fizice din activitãþi dependente desfãºurate într-un stat strãin, indiferent de tratamentul fiscal din statul respectiv. Fac excepþie veniturile salariale plãtite de cãtre sau în numele unui angajator care este rezident în România sau are sediul permanent în România, care sunt impozabile indiferent de perioada de desfãºurare a activitãþii în strãinãtate;
n) cheltuielile efectuate de angajator pentru pregãtirea profesionalã ºi perfecþionarea angajatului legatã de activitatea desfãºuratã de acesta pentru angajator;
o) costul abonamentelor telefonice ºi al convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice, efectuate în vederea îndeplinirii sarcinilor de serviciu;
p) avantajele sub forma dreptului la stock options plan, la momentul angajãrii ºi implicit la momentul acordãrii;
r) diferenþa favorabilã dintre dobânda preferenþialã stabilitã prin negociere ºi dobânda practicatã pe piaþã, pentru credite ºi depozite.
(5) Avantajele primite în bani ºi în naturã ºi imputate salariatului în cauzã nu se impoziteazã.
#PAGEBREAK#
ART. 56 Deducere personalã
(1) Persoanele fizice prevãzute la art. 40 alin. (1) lit. a) ºi alin. (2) au dreptul la deducerea din venitul net lunar din salarii a unei sume sub formã de deducere personalã, acordatã pentru fiecare lunã a perioadei impozabile numai pentru veniturile din salarii la locul unde se aflã funcþia de bazã.
(2) Deducerea personalã se acordã pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de pânã la 10.000.000 lei inclusiv, astfel:
- pentru contribuabilii care nu au persoane în întreþinere - 2.500.000 lei;
- pentru contribuabilii care au o persoanã în întreþinere - 3.500.000 lei;
- pentru contribuabilii care au douã persoane în întreþinere - 4.500.000 lei;
- pentru contribuabilii care au trei persoane în întreþinere - 5.500.000 lei;
- pentru contribuabilii care au patru sau mai multe persoane în întreþinere - 6.500.000 lei.
Pentru contribuabilii care realizeazã venituri brute lunare din salarii cuprinse între 10.000.001 lei ºi 30.000.000 lei, inclusiv, deducerile personale sunt degresive faþã de cele de mai sus ºi se stabilesc prin ordin al ministrului finanþelor publice.
Pentru contribuabilii care realizeazã venituri brute lunare din salarii de peste 30.000.000 lei nu se acordã deducerea personalã.
(3) Persoana în întreþinere poate fi soþia/soþul, copiii sau alþi membri de familie, rudele contribuabilului sau ale soþului/soþiei acestuia pânã la gradul al doilea inclusiv, ale cãrei venituri, impozabile ºi neimpozabile, nu depãºesc 2.500.000 lei lunar.
(4) În cazul în care o persoanã este întreþinutã de mai mulþi contribuabili, suma reprezentând deducerea personalã se atribuie unui singur contribuabil, conform înþelegerii între pãrþi.
(5) Copiii minori, în vârstã de pânã la 18 ani împliniþi, ai contribuabilului sunt consideraþi întreþinuþi.
(6) Suma reprezentând deducerea personalã se acordã pentru persoanele aflate în întreþinerea contribuabilului, pentru acea perioadã impozabilã din anul fiscal în care acestea au fost întreþinute. Perioada se rotunjeºte la luni întregi în favoarea contribuabilului.
(7) Nu sunt considerate persoane aflate în întreþinere:
a) persoanele fizice care deþin terenuri agricole ºi silvice în suprafaþã de peste 10.000 mp în zonele colinare ºi de ºes ºi de peste 20.000 m2 în zonele montane;
b) persoanele fizice care obþin venituri din cultivarea ºi din valorificarea florilor, legumelor ºi zarzavaturilor în sere, în solarii special destinate acestor scopuri ºi/sau în sistem irigat, din cultivarea ºi din valorificarea arbuºtilor, plantelor decorative ºi ciupercilor, precum ºi din exploatarea pepinierelor viticole ºi pomicole, indiferent de suprafaþã.
(8) Deducerea personalã determinatã potrivit prezentului articol nu se acordã personalului trimis în misiune permanentã în strãinãtate, potrivit legii.
ART. 57 Determinarea impozitului pe venitul din salarii
(1) Beneficiarii de venituri din salarii datoreazã un impozit lunar, final, care se calculeazã ºi se reþine la sursã de cãtre plãtitorii de venituri.
(2) Impozitul lunar prevãzut la alin. (1) se determinã astfel:
a) la locul unde se aflã funcþia de bazã, prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenþã între venitul net din salarii, calculat prin deducerea din venitul brut a contribuþiilor obligatorii aferente unei luni, ºi urmãtoarele:
- deducerea personalã acordatã pentru luna respectivã;
- cotizaþia sindicalã plãtitã în luna respectivã;
- contribuþiile la schemele facultative de pensii ocupaþionale, astfel încât la nivelul anului sã nu se depãºeascã echivalentul în lei a 200 euro;
b) pentru veniturile obþinute în celelalte cazuri, prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenþã între venitul brut ºi contribuþiile obligatorii pe fiecare loc de relizare a acestora;
(3) Plãtitorul este obligat sã determine valoarea totalã a impozitului anual pe veniturile din salarii, pentru fiecare contribuabil.
(4) Contribuabilii pot dispune asupra destinaþiei unei sume reprezentând pânã la 2% din impozitul stabilit la alin. (3), pentru sponsorizarea entitãþilor nonprofit care funcþioneazã în condiþiile Ordonanþei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaþii ºi fundaþii, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
(5) Obligaþia calculãrii, reþinerii ºi virãrii acestei sume prevãzute la alin. (4) revine organului fiscal competent.
(6) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (4) ºi (5) se stabileºte prin ordin al ministrului finanþelor publice.
ART. 58 Termen de platã a impozitului
Plãtitorii de salarii ºi de venituri asimilate salariilor au obligaþia de a calcula ºi de a reþine impozitul aferent veniturilor fiecãrei luni la data efectuãrii plãþii acestor venituri, precum ºi de a-l vira la bugetul de stat pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei pentru care se plãtesc aceste venituri.
ART. 59 Fiºe fiscale
(1) Informaþiile referitoare la calculul impozitului pe veniturile din salarii se cuprind în fiºele fiscale.
(2) Plãtitorul de venituri are obligaþia sã completeze formularele prevãzute la alin. (1), pe întreaga duratã de efectuare a plãþii salariilor. Plãtitorul este obligat sã pãstreze fiºele fiscale pe întreaga duratã a angajãrii ºi sã transmitã organului fiscal competent o copie, pentru fiecare an, pânã în ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul fiscal expirat. Modelul ºi conþinutul formularelor se aprobã prin ordin al ministrului finanþelor publice.
ART. 60 Plata impozitului pentru anumite venituri salariale
(1) Contribuabililor care îºi desfãºoarã activitatea în România ºi care obþin venituri sub formã de salarii din strãinãtate, precum ºi persoanelor fizice române care obþin venituri din salarii, ca urmare a activitãþii desfãºurate la misiunile diplomatice ºi posturile consulare acreditate în România, le sunt aplicabile prevederile prezentului articol.
(2) Orice contribuabil prevãzut la alin. (1) are obligaþia de a declara ºi de a plãti impozit lunar la bugetul de stat, pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei pentru care s-a realizat venitul, direct sau printr-un reprezentant fiscal. Impozitul aferent unei luni se stabileºte potrivit art. 57.
(3) Misiunile diplomatice ºi posturile consulare acreditate în România, precum ºi reprezentanþele organismelor internaþionale ori reprezentanþele societãþilor comerciale ºi ale organizaþiilor economice strãine, autorizate potrivit legii sã îºi desfãºoare activitatea în România, pot opta ca pentru angajaþii acestora, care realizeazã venituri din salarii impozabile în România, sã îndeplineascã obligaþiile privind calculul, reþinerea ºi virarea impozitului pe veniturile din salarii. Prevederile alin. (2) nu se aplicã contribuabililor în cazul în care opþiunea de mai sus este formulatã.
(4) Persoana fizicã, juridicã sau orice altã entitate la care contribuabilul îºi desfãºoarã activitatea potrivit alin. (1) este obligatã sã ofere informaþii organului fiscal competent referitoare la data începerii desfãºurãrii activitãþii de cãtre contribuabil ºi, respectiv, a încetãrii acesteia, în termen de 15 zile de la data producerii evenimentului.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL IV
Venituri din cedarea folosinþei bunurilor
ART. 61 Definirea veniturilor impozabile din cedarea folosinþei bunurilor
Veniturile din cedarea folosinþei bunurilor sunt veniturile, în bani ºi/sau în naturã, provenind din cedarea folosinþei bunurilor mobile ºi imobile, obþinute de cãtre proprietar, uzufructuar sau alt deþinãtor legal, altele decât veniturile din activitãþi independente.
ART. 62 Stabilirea venitului net anual din cedarea folosinþei bunurilor
(1) Venitul brut reprezintã totalitatea sumelor în bani ºi/sau echivalentul în lei al veniturilor în naturã ºi se stabileºte pe baza chiriei sau a arendei prevãzute în contractul încheiat între pãrþi pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul încasãrii chiriei sau arendei. Venitul brut se majoreazã cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispoziþiilor legale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui deþinãtor legal, dacã sunt efectuate de cealaltã parte contractantã. În cazul în care arenda se exprimã în naturã, evaluarea în lei se va face pe baza preþurilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotãrâri ale consiliilor judeþene ºi, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucureºti, ca urmare a propunerilor direcþiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Pãdurilor ºi Dezvoltãrii Rurale, hotãrâri ce trebuie emise înainte de începerea anului fiscal. Aceste hotãrâri se transmit în cadrul aceluiaºi termen direcþiilor generale ale finanþelor publice judeþene ºi a municipiului Bucureºti, pentru a fi comunicate unitãþilor fiscale din subordine.
(2) Venitul net din cedarea folosinþei bunurilor se stabileºte prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.
(3) Prin excepþie de la prevederile alin. (1) ºi (2), contribuabilii pot opta pentru determinarea venitului net din cedarea folosinþei bunurilor în sistem real, pe baza datelor din contabilitatea în partidã simplã.
(4) Dispoziþiile privind opþiunea prevãzutã la art. 51 alin. (2) ºi (3) se aplicã ºi în cazul contribuabililor menþionaþi la alin. (3).
ART. 63 Plãþi anticipate de impozit pe veniturile din cedarea folosinþei bunurilor
Un contribuabil care realizeazã venituri din cedarea folosinþei bunurilor pe parcursul unui an, cu excepþia veniturilor din arendare, datoreazã plãþi anticipate în contul impozitului pe venit cãtre bugetul de stat, conform art. 82.
ART. 64 Impozitarea venitului net din cedarea folosinþei bunurilor
Venitul net din cedarea folosinþei bunurilor se impune potrivit prevederilor cap. X din prezentul titlu.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL V
Venituri din investiþii
ART. 65 Definirea veniturilor din investiþii
(1) Veniturile din investiþii cuprind:
a) dividende;
b) venituri impozabile din dobânzi;
c) câºtiguri din transferul titlurilor de valoare;
d) venituri din operaþiuni de vânzare-cumpãrare de valutã la termen, pe bazã de contract, precum ºi orice alte operaþiuni similare.
e) venituri din lichidare/dizolvare fãrã lichidare a unei persoane juridice. Reprezintã titlu de valoare orice valori mobiliare, titluri de participare la un fond deschis de investiþii sau alt instrument financiar calificat astfel de cãtre Comisia Naþionalã a Valorilor Mobiliare, precum ºi pãrþile sociale.
(2) Veniturile impozabile din dobânzi sunt toate veniturile sub formã de dobânzi, altele decât:
a) venituri din dobânzi la depozitele la vedere ºi la depuneri la casele de ajutor reciproc;
b) venituri din dobânzi aferente titlurilor de stat, precum ºi obligaþiunilor municipale, ale Agenþiei Naþionale pentru Locuinþe ºi ale altor entitãþi emitente de obligaþiuni, care vizeazã construcþia de locuinþe;
c) venituri sub forma dobânzilor bonificate la depozitele clienþilor constituite în baza Legii nr. 541/2002 privind economisirea ºi creditarea în sistem colectiv pentru domeniul locativ, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
ART. 66 Stabilirea venitului din investiþii
(1) Câºtigul din transferul titlurilor de valoare, altele decât titlurile de participare la fondurile deschise de investiþii ºi pãrþile sociale, reprezintã diferenþa pozitivã dintre preþul de vânzare ºi preþul de cumpãrare pe tipuri de titluri de valori, diminuatã, dupã caz, cu comisioanele datorate intermediarilor. În cazul tranzacþiilor cu acþiuni primite de persoanele fizice, cu titlu gratuit, în cadrul Programului de privatizare în masã, preþul de cumpãrare la prima tranzacþionare va fi asimilat cu valoarea nominalã a acestora. În cazul tranzacþiilor cu acþiuni cumpãrate la preþ preferenþial, în cadrul sistemului stock options plan, câºtigul se determinã ca diferenþã între preþul de vânzare ºi preþul de cumpãrare preferenþial, diminuat cu comisioanele datorate intermediarilor.
(2) În cazul transferului dreptului de proprietate asupra titlurilor de participare la fondurile deschise de investiþii, câºtigul se determinã ca diferenþã pozitivã între preþul de rãscumpãrare ºi preþul de cumpãrare/subscriere. Preþul de rãscumpãrare este preþul care i se cuvine investitorului la retragerea din fond. Preþul de cumpãrare/subscriere este preþul plãtit de investitorul persoanã fizicã pentru achiziþionarea titlului de participare.
(3) În cazul transferului dreptului de proprietate asupra pãrþilor sociale, câºtigul din înstrãinarea pãrþilor sociale se determinã ca diferenþã pozitivã între preþul de vânzare ºi valoarea nominalã/preþul de cumpãrare. Începând cu a doua tranzacþie, valoarea nominalã va fi înlocuitã cu preþul de cumpãrare, care include ºi cheltuielile privind comisioanele, taxele aferente tranzacþiei ºi alte cheltuieli similare justificate cu documente.
(4) Determinarea câºtigului potrivit alin. (1)-(3) se efectueazã la data încheierii tranzacþiei, pe baza contractului încheiat între pãrþi.
(5) Veniturile obþinute sub forma câºtigurilor din operaþiuni de vânzare-cumpãrare de valutã la termen, pe bazã de contract, precum ºi din orice alte operaþiuni de acest gen reprezintã diferenþele de curs favorabile rezultate din aceste operaþiuni în momentul închiderii operaþiunii ºi evidenþierii în contul clientului.
(6) Venitul impozabil realizat din lichidare/dizolvare fãrã lichidare a unei persoane juridice reprezintã excedentul distribuþiilor în bani sau în naturã peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.
ART. 67 Reþinerea impozitului din veniturile din investiþii
(1) Veniturile sub formã de dividende, inclusiv sume primite ca urmare a deþinerii de titluri de participare la fondurile închise de investiþii, se impun cu o cotã de 10% din suma acestora. Obligaþia calculãrii ºi reþinerii impozitului pe veniturile sub formã de dividende revine persoanelor juridice o datã cu plata dividendelor cãtre acþionari sau asociaþi. Termenul de virare a impozitului este pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care se face plata. În cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost plãtite acþionarilor sau asociaþilor pânã la sfârºitul anului în care s-a aprobat bilanþul contabil, termenul de platã a impozitului pe dividende este pânã la data de 31 decembrie a anului respectiv.
(2) Veniturile sub formã de dobânzi se impun cu o cotã de 1% din suma acestora. Pentru veniturile sub formã de dobânzi, impozitul se calculeazã ºi se reþine de cãtre plãtitorii de astfel de venituri la momentul înregistrãrii în contul curent sau în contul de depozit al titularului, în cazul dobânzilor capitalizate, respectiv la momentul rãscumpãrãrii, în cazul unor instrumente de economisire. În situaþia sumelor primite sub formã de dobândã pentru împrumuturile acordate în baza contractelor civile, calculul impozitului datorat se efectueazã la momentul plãþii dobânzii. Virarea impozitului pentru veniturile din dobânzi se face lunar, pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare înregistrãrii/rãscumpãrãrii, în cazul unor instrumente de economisire, respectiv la momentul plãþii dobânzii, pentru venituri de aceastã naturã pe baza contractelor civile.
(3) Calculul, reþinerea ºi virarea impozitului pe veniturile din investiþii, altele decât cele prevãzute la alin. (1) ºi (2), se efectueazã astfel:
a) în cazul câºtigului din transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de valoare, altele decât titlurile de participare la fondurile deschise de investiþii ºi pãrþile sociale, obligaþia calculãrii, reþinerii ºi virãrii impozitului revine intermediarilor sau altor plãtitori de venit, dupã caz; în cazul câºtigului din operaþiuni de vânzare-cumpãrare de valutã la termen, pe bazã de contract, precum ºi din orice alte operaþiuni de acest gen, obligaþia calculãrii, reþinerii ºi virãrii impozitului revine intermediarilor sau altor plãtitori de venit, dupã caz;
b) în cazul câºtigului din rãscumpãrarea titlurilor de participare la un fond deschis de investiþii, obligaþia calculãrii, reþinerii ºi virãrii impozitului revine societãþii de administrare a investiþiilor;
c) în cazul câºtigului din transferul dreptului de proprietate asupra pãrþilor sociale ºi valorilor mobiliare în cazul societãþilor închise, obligaþia calculãrii ºi reþinerii impozitului revine dobânditorului de pãrþi sociale sau de valori mobiliare, în momentul încheierii tranzacþiei, pe baza contractului încheiat între pãrþi. Când dobânditorul de titluri de valoare nu este o persoanã fizicã românã cu domiciliul în România, obligaþia de calcul ºi virare a impozitului revine persoanei fizice române cu domiciliul în România, care realizeazã venitul, dacã dobânditorul nu îºi desemneazã un reprezentant fiscal în România. Termenul de virare a impozitului pentru plãtitorii de astfel de venituri este pânã la data la care se depun documentele pentru transcrierea dreptului de proprietate asupra pãrþilor sociale sau valorilor mobiliare la registrul comerþului sau în registrul acþionarilor, dupã caz, operaþiune care nu se poate efectua fãrã justificarea virãrii impozitului la bugetul de stat. În situaþia în care pãrþile contractante convin ca plata pãrþilor sociale sau a valorilor mobiliare sã se facã eºalonat, termenul de virare a impozitului pentru plãtitorii de astfel de venituri este pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care a fost reþinut. Transmiterea dreptului de proprietate asupra pãrþilor sociale sau valorilor mobiliare trebuie înscrisã în registrul comerþului ºi în registrul asociaþilor/acþionarilor, dupã caz, operaþiune care nu se poate efectua fãrã justificarea virãrii impozitului la bugetul de stat.
d) în cazul venitului impozabil obþinut din lichidare/dizolvare fãrã lichidare a unei persoane juridice de cãtre acþionari/asociaþi persoane fizice, obligaþia calculãrii ºi reþinerii impozitului revine persoanei juridice. Termenul de virare a impozitului este pânã la data depunerii situaþiei financiare finale la oficiul registrului comerþului, întocmite de lichidatori;
e) impozitul se calculeazã prin aplicarea unei cote de 1% asupra câºtigului din transferul titlurilor de valoare, precum ºi din operaþiuni de vânzare-cumpãrare de valutã la termen pe bazã de contract ºi orice alte operaþiuni similare;
f) în cazul venitului impozabil definit la art. 66 alin. (6), impozitul se calculeazã prin aplicarea unei cote de 10%;
g) impozitul calculat ºi reþinut la sursã, potrivit lit. e), se vireazã la bugetul de stat pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care a fost reþinut, cu excepþia prevederilor lit. c) ºi d);
h) cursul de schimb necesar pentru transformarea în lei a sumelor exprimate în valutã, în cazul transferului dreptului de proprietate asupra titlurilor de valoare, este cursul de schimb al pieþei valutare, comunicat de Banca Naþionalã a României, pentru ziua anterioarã efectuãrii plãþii venitului. În situaþia în care pãrþile contractante convin ca plata sã se facã eºalonat, în rate, cursul de schimb utilizat este cel al pieþei valutare, comunicat de Banca Naþionalã a României, pentru ziua anterioarã efectuãrii fiecãrei plãþi.
(4) Impozitul reþinut conform alin. (1) - (3) reprezintã impozit final pe venit, pentru venitul prevãzut la alineatul respectiv.
(5) Pierderile înregistrate din transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de valoare, precum ºi din operaþiuni de vânzare-cumpãrare de valutã la termen, pe bazã de contract, ºi orice alte operaþiuni similare nu sunt recunoscute din punct de vedere fiscal, nu se compenseazã, reprezentând pierderi definitive ale contribuabilului.
(6) În aplicarea prevederilor prezentului articol se utilizeazã norme privind determinarea, reþinerea ºi virarea impozitului pe câºtigul de capital din transferul titlurilor de valoare obþinut de persoanele fizice, care se emit de Comisia Naþionalã a Valorilor Mobiliare, cu avizul Ministerului Finanþelor Publice.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL VI
Venituri din pensii
ART. 68 Definirea veniturilor din pensii
Veniturile din pensii reprezintã sume primite ca pensii de la fondurile înfiinþate din contribuþiile sociale obligatorii, fãcute cãtre un sistem de asigurãri sociale, inclusiv cele din schemele facultative de pensii ocupaþionale, ºi cele finanþate de la bugetul de stat.
ART. 69 Stabilirea venitului impozabil lunar din pensii
Venitul impozabil lunar din pensii se stabileºte prin scãderea unei sume neimpozabile lunare de 9.000.000 lei din venitul din pensii.
ART. 70 Reþinerea impozitului din venitul din pensii
(1) Orice plãtitor de venituri din pensii are obligaþia de a calcula lunar impozitul aferent acestui venit, de a-l reþine ºi de a-l vira la bugetul de stat, potrivit prevederilor prezentului articol.
(2) Impozitul se calculeazã prin aplicarea cotei de impunere de 16% asupra venitului impozabil lunar din pensii.
(3) Impozitul calculat se reþine la data efectuãrii plãþii pensiei ºi se vireazã la bugetul de stat pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei pentru care se face plata pensiei.
(4) Impozitul reþinut este impozit final al contribuabilului pentru veniturile din pensii.
(5) În cazul unei pensii care nu este plãtitã lunar, impozitul ce trebuie reþinut se stabileºte prin împãrþirea pensiei plãtite la fiecare din lunile cãrora le este aferentã pensia.
(6) Drepturile de pensie restante se defalcheazã pe lunile la care se referã, în vederea calculãrii impozitului datorat, reþinerii ºi virãrii acestuia.
(7) Veniturile din pensiile de urmaº vor fi individualizate în funcþie de numãrul acestora, iar impozitarea se va face în raport cu drepturile cuvenite fiecãrui urmaº.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL VII
Venituri din activitãþi agricole
ART. 71 Definirea veniturilor din activitãþi agricole
Veniturile din activitãþi agricole sunt venituri din urmãtoarele activitãþi:
a) cultivarea ºi valorificarea florilor, legumelor ºi zarzavaturilor, în sere ºi solarii special destinate acestor scopuri ºi/sau în sistem irigat;
b) cultivarea ºi valorificarea arbuºtilor, plantelor decorative ºi ciupercilor;
c) exploatarea pepinierelor viticole ºi pomicole ºi altele asemenea.
ART. 72 Stabilirea venitului net anual din activitãþi agricole pe bazã de norme de venit
(1) Venitul net dintr-o activitate agricolã se stabileºte pe bazã de norme de venit. Normele de venit se stabilesc de cãtre direcþiile teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Pãdurilor ºi Dezvoltãrii Rurale ºi se aprobã de cãtre direcþiile generale ale finanþelor publice teritoriale ale Ministerului Finanþelor Publice. Normele de venit se stabilesc, se avizeazã ºi se publicã pânã cel târziu la data de 31 mai a anului pentru care se aplicã aceste norme de venit.
(2) Normele de venit se stabilesc pe unitatea de suprafaþã.
(3) Dacã o activitate agricolã este desfãºuratã de un contribuabil pe perioade mai mici - începere, încetare ºi alte fracþii de an - decât anul calendaristic, norma de venit aferentã acelei activitãþi se corecteazã astfel încât sã reflecte perioada de an calendaristic pe parcursul cãreia se desfãºoarã activitatea.
(4) Dacã o activitate agricolã a unui contribuabil înregistreazã o pierdere datoratã calamitãþilor naturale, norma de venit aferentã activitãþii se reduce, astfel încât sã reflecte aceastã pierdere.
(5) Contribuabilii care desfãºoarã activitãþi pentru care venitul net se determinã pe bazã de norme de venit nu au obligaþia sã organizeze ºi sã conducã contabilitate în partidã simplã, pentru activitatea respectivã.
ART. 73 Opþiunea de a determina venitul net anual prin utilizarea datelor din contabilitatea în partidã simplã
(1) Un contribuabil care desfãºoarã o activitate agricolã, prevãzutã la art. 71, poate opta pentru determinarea venitului net din acea activitate, pe baza datelor din contabilitatea în partidã simplã, potrivit art. 48.
(2) Dispoziþiile privind opþiunea prevãzutã la art. 51 alin. (2) ºi (3) se aplicã ºi în cazul contribuabililor menþionaþi la alin. (1).
ART. 74 Calculul ºi plata impozitului aferent veniturilor din activitãþi agricole
(1) Impozitul pe venitul net din activitãþi agricole se calculeazã prin aplicarea unei cote de 16% asupra venitului net, determinat pe bazã de norme de venit, cât ºi în sistem real, impozitul fiind final.
(2) Orice contribuabil care desfãºoarã o activitate agricolã, menþionatã la art. 71, pentru care venitul se determinã pe bazã de normã de venit, are obligaþia de a depune anual o declaraþie de venit la organul fiscal competent, pânã la data de 30 iunie inclusiv a anului fiscal, pentru anul în curs. În cazul unei activitãþi pe care contribuabilul începe sã o desfãºoare dupã data de 30 iunie, declaraþia de venit se depune în termen de 15 zile inclusiv de la data la care contribuabilul începe sã desfãºoare activitatea.
(3) În cazul unui contribuabil care determinã venitul net din activitãþi agricole, pe baza datelor din contabilitatea în partidã simplã, acesta este obligat sã efectueze plãþi anticipate aferente acestor venituri la bugetul de stat, la termenele prevãzute la art. 82 alin. (3). Pânã la data de 31 mai a anului urmãtor, plãþile anticipate vor fi regularizate de organul fiscal competent.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL VIII
Venituri din premii ºi din jocuri de noroc
ART. 75 Definirea veniturilor din premii ºi din jocuri de noroc
(1) Veniturile din premii cuprind veniturile din concursuri, altele decât cele prevãzute la art. 42.
(2) Veniturile din jocuri de noroc cuprind câºtigurile realizate ca urmare a participãrii la jocuri de noroc, inclusiv cele de tip jack-pot definite conform normelor metodologice, altele decât cele realizate la jocuri de tip cazino ºi maºini electronice cu câºtiguri.
ART. 76 Stabilirea venitului net din premii
Venitul net este diferenþa dintre venitul din premii ºi suma reprezentând venit neimpozabil.
ART. 77 Reþinerea impozitului aferent veniturilor din premii ºi din jocuri de noroc
(1) Venitul sub formã de premii dintr-un singur concurs se impune, prin reþinere la sursã, cu o cotã de 16% aplicatã asupra venitului net.
(2) Veniturile din jocuri de noroc se impun, prin reþinere la sursã, cu o cotã de 20% aplicatã asupra venitului brut.
(3) Obligaþia calculãrii, reþinerii ºi virãrii impozitului revine plãtitorilor de venituri.
(4) Nu sunt impozabile veniturile obþinute din premii, în bani ºi/sau în naturã, sub valoarea sumei neimpozabile stabilitã în sumã de 8.000.000 lei pentru fiecare concurs, realizate de acelaºi organizator sau plãtitor.
(5) Impozitul calculat ºi reþinut în momentul plãþii este impozit final.
(6) Impozitul pe venit astfel calculat ºi reþinut se vireazã la bugetul de stat pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care a fost reþinut.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL IX
Venituri din alte surse
ART. 78 Definirea veniturilor din alte surse
(1) În aceastã categorie se includ, însã nu sunt limitate, urmãtoarele venituri:
a) prime de asigurãri suportate de o persoanã fizicã independentã sau de orice altã entitate, în cadrul unei activitãþi pentru o persoanã fizicã în legãturã cu care suportatorul nu are o relaþie generatoare de venituri din salarii, potrivit cap. III din prezentul titlu;
b) câºtiguri primite de la societãþile de asigurãri, ca urmare a contractului de asigurare încheiat între pãrþi cu ocazia tragerilor de amortizare;
c) venituri primite de persoanele fizice pensionari, sub forma diferenþelor de preþ pentru anumite bunuri, servicii ºi alte drepturi, foºti salariaþi, potrivit clauzelor contractului de muncã sau în baza unor legi speciale;
d) venituri primite de persoanele fizice reprezentând onorarii din activitatea de arbitraj comercial.
(2) Veniturile din alte surse sunt orice venituri identificate ca fiind impozabile, prin normele elaborate de Ministerul Finanþelor Publice, altele decât veniturile care sunt neimpozabile în conformitate cu prezentul titlu.
ART. 79 Calculul impozitului ºi termenul de platã
(1) Impozitul pe venit se calculeazã prin reþinere la sursã la momentul plãþii veniturilor de cãtre plãtitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 16% asupra venitului brut.
(2) Impozitul calculat ºi reþinut reprezintã impozit final.
(3) Impozitul astfel reþinut se vireazã la bugetul de stat pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care a fost reþinut.
CAPITOLUL X
Venitul net anual impozabil
ART. 80 Stabilirea venitului net anual impozabil
(1) Venitul net anual impozabil se stabileºte pe fiecare sursã din categoriile de venituri menþionate la art. 41 lit. a), c) ºi f) prin deducerea din venitul net anual a pierderilor fiscale reportate.
(2) Veniturile din categoriile prevãzute la art. 41 lit. a), c) ºi f), ce se realizeazã într-o fracþiune de an sau în perioade diferite ce reprezintã fracþiuni ale aceluiaºi an, se considerã venit anual.
(3) Pierderea fiscalã anualã înregistratã din activitãþi independente, cedarea folosinþei bunurilor ºi din activitãþi agricole se poate compensa cu rezultatele pozitive obþinute din aceeaºi sursã de venit. Pierderea care rãmâne necompensatã în cursul aceluiaºi an fiscal devine pierdere reportatã. Pierderile provenind din strãinãtate ale persoanelor fizice rezidente se compenseazã cu veniturile de aceeaºi naturã ºi sursã, din strãinãtate, pe fiecare þarã, înregistrate în cursul aceluiaºi an fiscal, sau se reporteazã pe urmãtorii 5 ani asupra veniturilor realizate din þara respectivã.
(4) Regulile de reportare a pierderilor sunt urmãtoarele:
a) reportul se efectueazã cronologic, în funcþie de vechimea pierderii, în urmãtorii 5 ani consecutivi;
b) dreptul la report este personal ºi netransmisibil;
c) pierderea reportatã, necompensatã dupã expirarea perioadei prevãzute la lit. a), reprezintã pierdere definitivã a contribuabilului.
ART. 81 Declaraþii de venit estimat
(1) Contribuabilii, precum ºi asociaþiile fãrã personalitate juridicã, care încep o activitate în cursul anului fiscal sunt obligaþi sã depunã la organul fiscal competent o declaraþie referitoare la veniturile ºi cheltuielile estimate a se realiza pentru anul fiscal, în termen de 15 zile de la data producerii evenimentului. Fac excepþie de la prevederile prezentului alineat contribuabilii care realizeazã venituri pentru care impozitul se percepe prin reþinere la sursã.
(2) Contribuabilii care obþin venituri din cedarea folosinþei bunurilor din patrimoniul personal au obligaþia sã depunã o declaraþie privind venitul estimat, în termen de 15 zile de la încheierea contractului între pãrþi. Declaraþia privind venitul estimat se depune o datã cu înregistrarea la organul fiscal a contractului încheiat între pãrþi.
(3) Contribuabilii care, în anul anterior, au realizat pierderi ºi cei care au realizat venituri pe perioade mai mici decât anul fiscal, precum ºi cei care, din motive obiective, estimeazã cã vor realiza venituri care diferã cu cel puþin 20% faþã de anul fiscal anterior depun, o datã cu declaraþia specialã, ºi declaraþia estimativã de venit.
(4) Contribuabilii care determinã venitul net pe bazã de norme de venit, precum ºi cei pentru care cheltuielile se determinã în sistem forfetar ºi au optat pentru determinarea venitului net în sistem real depun, o datã cu cererea de opþiuni, ºi declaraþia de venit estimat.
ART. 82 Stabilirea plãþilor anticipate de impozit
(1) Contribuabilii care realizeazã venituri din activitãþi independente, din cedarea folosinþei bunurilor, cu excepþia veniturilor din arendare, precum ºi venituri din activitãþi agricole sunt obligaþi sã efectueze în cursul anului plãþi anticipate cu titlu de impozit, exceptându-se cazul veniturilor pentru care plãþile anticipate se stabilesc prin reþinere la sursã.
(2) Plãþile anticipate se stabilesc de organul fiscal competent, pe fiecare sursã de venit, luându-se ca bazã de calcul venitul anual estimat sau venitul net realizat în anul precedent, dupã caz, prin emiterea unei decizii care se comunicã contribuabililor potrivit legii. În cazul impunerilor efectuate dupã expirarea termenelor de platã prevãzute la alin. (3) contribuabilii au obligaþia efectuãrii plãþilor anticipate la nivelul sumei datorate pentru ultimul termen de platã al anului precedent. Diferenþa dintre impozitul anual calculat asupra venitului net realizat în anul precedent ºi suma reprezentând plãþi anticipate datorate de contribuabil la nivelul trimestrului IV din anul anterior se repartizeazã pe termenele de platã urmãtoare din cadrul anului fiscal. Pentru declaraþiile de venit estimativ, depuse în luna decembrie, nu se mai stabilesc plãþi anticipate, venitul net aferent perioadei pânã la sfârºitul anului urmând sã fie supus impozitãrii, pe baza deciziei de impunere emise pe baza declaraþiei de venit. Plãþile anticipate pentru veniturile din cedarea folosinþei bunurilor, cu excepþia veniturilor din arendã, se stabilesc de organul fiscal astfel:
a) pe baza contractului încheiat între pãrþi; sau
b) pe baza veniturilor determinate potrivit datelor din contabilitatea în partidã simplã, potrivit opþiunii.
În cazul în care, potrivit clauzelor contractuale, venitul din cedarea folosinþei bunurilor reprezintã echivalentul în lei al unei sume în valutã, determinarea venitului anual estimat se efectueazã pe baza cursului de schimb al pieþei valutare, comunicat de Banca Naþionalã a României, din ziua precedentã celei în care se efectueazã impunerea.
(3) Plãþile anticipate se efectueazã în 4 rate egale, pânã la data de 15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru, cu excepþia impozitului pe veniturile din arendare, pentru care plata impozitului se efectueazã potrivit deciziei emise pe baza declaraþiei de venit. Contribuabilii care determinã venitul net din activitãþi agricole, potrivit art. 72 ºi 73, datoreazã plãþi anticipate cãtre bugetul de stat pentru impozitul aferent acestui venit, în douã rate egale, astfel: 50% din impozit, pânã la data de 1 septembrie inclusiv, ºi 50% din impozit, pânã la data de 15 noiembrie inclusiv.
(4) Termenele ºi procedura de emitere a deciziilor de plãþi anticipate vor fi stabilite prin ordin al ministrului finanþelor publice.
(5) Pentru stabilirea plãþilor anticipate, organul fiscal va lua ca bazã de calcul venitul anual estimat, în toate situaþiile în care a fost depusã o declaraþie privind venitul estimat pentru anul curent sau venitul din declaraþia specialã pentru anul fiscal precedent, dupã caz. La stabilirea plãþilor anticipate se utilizeazã cota de impozit de 16%, prevãzutã la art. 43 alin. (1).
ART. 83 Declaraþia de venit ºi declaraþii speciale
(1) Contribuabilii prevãzuþi la art. 40 alin. (1) lit. a) ºi cei care îndeplinesc condiþiile de la art. 40 alin. (2), cu excepþia contribuabililor prevãzuþi la alin. (4) din prezentul articol, au obligaþia de a depune o declaraþie de venit la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal. Declaraþia de venit se depune o datã cu declaraþiile speciale pentru anul fiscal, pânã la data de 15 mai inclusiv a anului urmãtor celui de realizare a venitului.
(2) Contribuabilii, alþii decât cei prevãzuþi la alin. (1), depun numai declaraþiile speciale pentru anul fiscal, pânã la data de 15 mai inclusiv a anului urmãtor celui de realizare a venitului. În cazul veniturilor din salarii, fiºele fiscale se depun în cadrul aceluiaºi termen ca ºi declaraþiile speciale.
(3) Declaraþiile speciale se completeazã pentru fiecare sursã de realizare a venitului. Declaraþiile speciale se depun de toþi contribuabilii care realizeazã, individual sau dintr-o formã de asociere, venituri din activitãþi independente, precum ºi venituri din cedarea folosinþei bunurilor, inclusiv pentru veniturile din activitãþi agricole determinate în sistem real. În cazul veniturilor din salarii, cu excepþia celor prevãzute la alin. (4) lit. a), realizate de contribuabilii, alþii decât persoanele fizice române cu domiciliul în România ºi cele care îndeplinesc condiþiile prevãzute la art. 40 alin. (2), fiºele fiscale se depun pentru fiecare sursã de realizare a venitului, în cadrul aceluiaºi termen, ca ºi declaraþiile speciale. Pentru veniturile realizate dintr-o formã de asociere, venitul declarat va fi venitul net/pierderea distribuitã din asociere.
(4) Nu se depun declaraþii speciale pentru urmãtoarele categorii de venituri:
a) venituri sub formã de salarii ºi venituri asimilate salariilor, pentru care informaþiile sunt cuprinse în fiºele fiscale, care au regim de declaraþii de impozite ºi taxe sau declaraþii lunare, depuse de contribuabilii prevãzuþi la art. 60;
b) venituri din investiþii, precum ºi venituri din premii ºi din jocuri de noroc, a cãror impunere este finalã;
c) venituri din pensii;
d) venituri nete determinate pe bazã de norme de venit;
e) venituri din alte surse.
(5) Contribuabilii nu sunt obligaþi sã depunã declaraþie de venit la organul fiscal competent, dacã:
a) obþin numai venituri sub formã de salarii, pentru activitãþi desfãºurate în România;
b) obþin numai venituri din investiþii, pensii, venituri din activitãþi agricole, venituri din premii ºi din jocuri de noroc, venituri din alte surse a cãror impunere este finalã;
c) obþin venituri potrivit art. 40 alin. (1) lit. b) - e) coroborat cu alin. (2) al aceluiaºi articol.
ART. 84 Stabilirea ºi plata impozitului pe venitul net anual impozabil
(1) Impozitul pe venitul net anual impozabil datorat este calculat de organul fiscal competent, pe baza declaraþiei de venit, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net anual impozabil din anul fiscal respectiv.
(2) Contribuabilii pot dispune asupra destinaþiei unei sume reprezentând pânã la 2% din impozitul pe venitul net anual impozabil datorat pentru sponsorizarea entitãþilor non-profit care funcþioneazã în condiþiile Ordonanþei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaþii ºi fundaþii, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
(3) Obligaþia calculãrii, reþinerii ºi virãrii sumei reprezentând pânã la 2% din impozitul pe venitul net anual impozabil datorat revine organului fiscal competent.
(4) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (2) ºi (3) se stabileºte prin ordin al ministrului finanþelor publice.
(5) Organul fiscal stabileºte impozitul anual datorat ºi emite o decizie de impunere, în intervalul ºi în forma stabilite prin ordin al ministrului finanþelor publice.
(6) Diferenþele de impozit rãmase de achitat conform deciziei de impunere anualã se plãtesc în termen de cel mult 60 de zile de la data comunicãrii deciziei de impunere, perioadã pentru care nu se calculeazã ºi nu se datoreazã sumele stabilite potrivit reglementãrilor în materie, privind colectarea creanþelor bugetare.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL XI
Proprietatea comunã ºi asociaþiile fãrã personalitate juridicã
ART. 85 Venituri din bunuri sau drepturi care sunt deþinute în comun
Venitul net obþinut din exploatarea bunurilor ºi drepturilor de orice fel, deþinute în comun, este considerat ca fiind obþinut de proprietari, uzufructuari sau de alþi deþinãtori legali, înscriºi într-un document oficial, ºi se atribuie proporþional cu cotele-pãrþi pe care aceºtia le deþin în acea proprietate sau în mod egal, în situaþia în care acestea nu se cunosc.
ART. 86 Reguli privind asocierile fãrã personalitate juridicã
(1) Prevederile prezentului articol nu se aplicã:
- pentru asocierile fãrã personalitate juridicã prevãzute la art. 28;
- fondurilor de investiþii constituite ca asociaþii fãrã personalitate juridicã;
- asocierilor cu o persoanã juridicã plãtitoare de impozit pe profit, caz în care sunt aplicabile numai reglementãrile fiscale din titlul II.
(2) În cadrul fiecãrei asocieri fãrã personalitate juridicã, constituitã potrivit legii, asociaþii au obligaþia sã încheie contracte de asociere în formã scrisã, la începerea activitãþii, care sã cuprindã inclusiv date referitoare la:
a) pãrþile contractante;
b) obiectul de activitate ºi sediul asociaþiei;
c) contribuþia asociaþilor în bunuri ºi drepturi;
d) cota procentualã de participare a fiecãrui asociat la veniturile sau pierderile din cadrul asocierii corespunzãtoare contribuþiei fiecãruia;
e) desemnarea asociatului care sã rãspundã pentru îndeplinirea obligaþiilor asociaþiei faþã de autoritãþile publice;
f) condiþiile de încetare a asocierii.
Contribuþiile asociaþilor conform contractului de asociere nu sunt considerate venituri pentru asociaþie.
Contractul de asociere se înregistreazã la organul fiscal teritorial în raza cãruia îºi are sediul asociaþia, în termen de 15 zile de la data încheierii acestuia. Organul fiscal are dreptul sã refuze înregistrarea contractelor, în cazul în care acestea nu cuprind datele solicitate conform prezentului alineat.
(3) În cazul în care între membrii asociaþi existã legãturi de rudenie pânã la gradul al patrulea inclusiv, pãrþile sunt obligate sã facã dovada cã participã la realizarea venitului cu bunuri sau drepturi asupra cãrora au drept de proprietate. Pot fi membri asociaþi ºi persoanele fizice care au dobândit capacitate de exerciþiu restrânsã.
(4) Asocierile au obligaþia sã depunã la organul fiscal competent, pânã la data de 15 martie a anului urmãtor, declaraþii anuale de venit, conform modelului stabilit de Ministerul Finanþelor Publice, care vor cuprinde ºi distribuþia venitului net/pierderii pe asociaþi.
(5) Venitul/pierderea anual/anualã, realizate în cadrul asocierii, se distribuie asociaþilor, proporþional cu cota procentualã de participare corespunzãtoare contribuþiei, conform contractului de asociere.
(6) Tratamentul fiscal al venitului realizat din asociere, în alte cazuri decât asocierea cu o persoanã juridicã, va fi stabilit în aceeaºi manierã ca ºi pentru categoria de venituri în care este încadrat.
(7) Profitul/venitul cuvenit unei persoane fizice, dintr-o asociere cu o persoanã juridicã românã, microîntreprindere care nu genereazã o persoanã juridicã, determinat cu respectarea regulilor stabilite în titlul IV, este asimilat, în vederea impunerii la nivelul persoanei fizice, venitului din activitãþi independente, din care se deduc contribuþiile obligatorii în vederea obþinerii venitului net.
(8) Impozitul reþinut de persoana juridicã în contul persoanei fizice, pentru veniturile realizate dintr-o asociere cu o persoanã juridicã românã care nu genereazã o persoanã juridicã, reprezintã plata anticipatã în contul impozitului anual pe venit. Obligaþia calculãrii, reþinerii ºi virãrii impozitului, determinat conform metodologiei stabilite în legislaþia privind impozitul pe venitul microîntreprinderii, revine persoanei juridice române.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL XII
Aspecte fiscale internaþionale
ART. 87 Venituri ale persoanelor fizice nerezidente din activitãþi independente
(1) Persoanele fizice nerezidente, care desfãºoarã o activitate independentã, prin intermediul unui sediu permanent în România, sunt impozitate, potrivit prezentului titlu, la venitul net anual impozabil din activitatea independentã, ce este atribuibil sediului permanent.
(2) Venitul net dintr-o activitate independentã ce este atribuibil unui sediu permanent se determinã conform art. 48, în urmãtoarele condiþii:
a) în veniturile impozabile se includ numai veniturile ce sunt atribuibile sediului permanent;
b) în cheltuielile deductibile se includ numai cheltuielile aferente realizãrii acestor venituri.
ART. 88 Venituri ale persoanelor fizice nerezidente din activitãþi dependente
Persoanele fizice nerezidente, care desfãºoarã activitãþi dependente în România, sunt impozitate, potrivit prevederilor cap. III din prezentul titlu, numai dacã se îndeplineºte cel puþin una dintre urmãtoarele condiþii:
a) persoana nerezidentã este prezentã în România timp de una sau mai multe perioade de timp care, în total, depãºesc 183 de zile din oricare perioadã de 12 luni consecutive, care se încheie în anul calendaristic în cauzã;
b) veniturile salariale sunt plãtite de cãtre sau în numele unui angajator care este rezident;
c) veniturile salariale reprezintã cheltuiala deductibilã a unui sediu permanent în România.
ART. 89 Alte venituri ale persoanelor fizice nerezidente
(1) Persoanele fizice nerezidente, care obþin alte venituri decât cele prevãzute la art. 87, 88 ºi la titlul V, datoreazã impozit potrivit reglementãrilor prezentului titlu.
(2) Veniturile supuse impunerii, din categoriile prevãzute la alin. (1), se determinã pe fiecare sursã, potrivit regulilor specifice fiecãrei categorii de venit, impozitul fiind final.
(3) Cu excepþia plãþii impozitului pe venit prin reþinere la sursã, contribuabilii persoane fizice nerezidente, care realizeazã venituri din România, potrivit prezentului titlu, au obligaþia sã declare ºi sã plãteascã impozitul corespunzãtor fiecãrei surse de venit, direct sau printr-un reprezentant fiscal.
ART. 90 Venituri obþinute din strãinãtate altele decât prevãzute la art. 41 lit. a), c) ºi f)
(1) Persoanele fizice prevãzute la art. 40 alin. (1) lit. a) ºi cele care îndeplinesc condiþia prevãzutã la art. 40 alin. (2) datoreazã impozit pentru veniturile obþinute din strãinãtate, altele decât cele prevãzute la art. 41 lit. a), c) ºi f).
(2) Veniturile realizate din strãinãtate se supun impozitãrii prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupã regulile proprii fiecãrei categorii de venit, în funcþie de natura acestuia.
(3) Contribuabilii care obþin venituri din strãinãtate conform alin. (1) au obligaþia sã le declare, potrivit declaraþiei specifice, pânã la data de 15 mai a anului urmãtor celui de realizare a venitului.
(4) Organul fiscal stabileºte impozitul anual datorat ºi emite o decizie de impunere, în intervalul ºi în forma stabilite prin ordin al ministrului finanþelor publice.
(5) Diferenþele de impozit rãmase de achitat, conform deciziei de impunere anualã, se plãtesc în termen de cel mult 60 de zile de la data comunicãrii deciziei de impunere, perioadã pentru care nu se calculeazã ºi nu se datoreazã sumele stabilite potrivit reglementãrilor în materie, privind colectarea creanþelor bugetare.
ART. 91 Creditul fiscal extern
(1) Contribuabilii persoane fizice rezidente care, pentru acelaºi venit ºi în decursul aceleiaºi perioade impozabile, sunt supuºi impozitului pe venit atât pe teritoriul României, cât ºi în strãinãtate, au dreptul la deducerea din impozitul pe venit datorat în România a impozitului plãtit în strãinãtate, denumit în continuare credit fiscal extern, în limitele prevãzute în prezentul articol.
(2) Creditul fiscal extern se acordã dacã sunt îndeplinite, cumulativ, urmãtoarele condiþii:
a) impozitul plãtit în strãinãtate, pentru venitul obþinut în strãinãtate, a fost efectiv plãtit în mod direct de persoana fizicã sau de reprezentantul sãu legal ori prin reþinere la sursã de cãtre plãtitorul venitului. Plata impozitului în strãinãtate se dovedeºte printr-un document justificativ, eliberat de:
1. autoritatea fiscalã a statului strãin respectiv;
2. angajator, în cazul veniturilor din salarii;
3. alt plãtitor de venit, pentru alte categorii de venituri;
b) venitul pentru care se acordã credit fiscal face parte din una dintre categoriile de venituri prevãzute la art. 41.
(3) Creditul fiscal extern se acordã la nivelul impozitului plãtit în strãinãtate, aferent venitului din sursa din strãinãtate, dar nu poate fi mai mare decât partea de impozit pe venit datorat în România, aferentã venitului impozabil din strãinãtate. În situaþia în care contribuabilul în cauzã obþine venituri din strãinãtate din mai multe state, creditul fiscal extern admis a fi dedus din impozitul datorat în România se va calcula, potrivit procedurii de mai sus, pentru fiecare þarã ºi pe fiecare naturã de venit.
(4) Veniturile realizate din strãinãtate, altele decât cele prevãzute la art. 41 lit. a), c) ºi f), de cãtre persoanele fizice prevãzute la art. 40 alin. (1) lit. a) ºi cele care îndeplinesc condiþia de la art. 40 alin. (2), se supun impozitãrii în România, recunoscându-se impozitul plãtit în strãinãtate sub forma creditului fiscal, dar limitat la impozitul pe venitul similar datorat în România.
(5) În vederea calculului creditului fiscal extern, sumele în valutã se transformã la cursul de schimb mediu anual al pieþei valutare, comunicat de Banca Naþionalã a României, din anul de realizare a venitului. Veniturile din strãinãtate realizate de persoanele fizice rezidente, precum ºi impozitul aferent, exprimate în unitãþi monetare proprii statului respectiv, dar care nu sunt cotate de Banca Naþionalã a României, se vor transforma astfel:
a) din moneda statului de sursã într-o valutã de circulaþie internaþionalã, cum ar fi dolari S.U.A. sau euro, folosindu-se cursul de schimb din þara de sursã;
b) din valuta de circulaþie internaþionalã în lei, folosindu-se cursul de schimb mediu anual al acesteia, comunicat de Banca Naþionalã a României, din anul de realizare a venitului respectiv.
ART. 92 Pierderi fiscale externe
(1) Pierderile fiscale obþinute de contribuabilii persoane fizice rezidente dintr-un stat strãin se compenseazã numai cu veniturile de aceeaºi naturã ºi sursã, din strãinãtate, pe fiecare þarã, înregistrate în cursul aceluiaºi an fiscal.
(2) Pierderea care nu este acoperitã, în temeiul alin. (1), se reporteazã pentru o perioadã de 5 ani fiscali consecutivi ºi se compenseazã numai cu veniturile de aceeaºi naturã ºi sursã, din statul respectiv.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL XIII
Obligaþii declarative ale plãtitorilor de venituri cu reþinere la sursã
ART. 93 Obligaþii declarative ale plãtitorilor de venituri cu reþinere la sursã
(1) Plãtitorii de venituri, cu regim de reþinere la sursã a impozitelor, sunt obligaþi sã calculeze, sã reþinã ºi sã vireze impozitul reþinut la sursã ºi sã depunã o declaraþie privind calcularea ºi reþinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, la organul fiscal competent, pânã la data de 30 iunie a anului curent pentru anul expirat.
(2) Fac excepþie de la termenul prevãzut la alin. (1) plãtitorii de venituri din activitãþi independente, menþionate la art. 52, pentru care impozitul pe venit se reþine la sursã, pentru care depunerea declaraþiei se efectueazã pânã în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul fiscal expirat.
CAPITOLUL XIV
Dispoziþii tranzitorii ºi finale
ART. 94 Dispoziþii tranzitorii
(1) Scutirile de la plata impozitului pe venit prevãzute în actele normative privind unele mãsuri de protecþie ca urmare a concedierilor colective, pentru personalul disponibilizat, rãmân valabile pânã la data expirãrii lor.
(2) Pierderile înregistrate în perioada de scutire de contribuabili nu se compenseazã cu veniturile obþinute din celelalte categorii de venituri în anii respectivi ºi nu se reporteazã, reprezentând pierderi definitive ale contribuabililor.
(3) Prevederile privind îndeplinirea condiþiei prevãzute la art. 40 alin. (2) se aplicã începând cu data de 1 ianuarie 2004.
ART. 95 Definitivarea impunerii pe anul 2004
(1) Pentru determinarea impozitului pe venitul anual global impozabil, realizat în anul fiscal 2004, prin ordin al ministrului finanþelor publice se va stabili baremul de impunere obþinut pe baza baremului anual pentru plãþi anticipate din anul 2004, respectiv deducerea personalã de bazã, corectate cu rata inflaþiei realizate, diminuatã cu 1/2 din rata inflaþiei prognozate în acest an, conform legislaþiei în vigoare în anul 2004.
(2) Pentru definitivarea impozitului aferent venitului realizat în anul fiscal 2004, se va elabora formularistica necesarã ce va fi aprobatã prin ordin al ministrului finanþelor publice."
3. Articolele 96-101 se abrogã.
4. Articolul 104 se completeazã cu un nou alineat, alineatul (6), cu urmãtorul cuprins:
"(6) Microîntreprinderile plãtitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor pot opta pentru plata impozitului pe profit începând cu anul fiscal urmãtor. Opþiunea se exercitã pânã la data de 31 ianuarie a anului fiscal urmãtor celui pentru care s-a datorat impozit pe veniturile microîntreprinderilor."
5. Articolul 107 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 107. - Cota de impozit pe veniturile microîntreprinderilor este de 3%."
Art. II. - Dupã aprobarea prin lege a prezentei ordonanþe de urgenþã, Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, precum ºi cu cele aduse prin prezenta ordonanþã de urgenþã, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.
Art. III. - Prevederile prezentei ordonanþe de urgenþã intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
Comentarii articol (0)