Avocatul general al Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene (CJCE), Poiares Maduro, considera ca Google nu a incalcat drepturile conferite de marca permitand persoanelor care fac publicitate sa cumpere cuvinte-cheie care corespund unor marci inregistrate.
Poiares Maduro a prezentat marti concluziile sale in cauzele conexate C-236/08, C-237/08 si C-238/08 Google France, Google Inc./Louis Vuitton Malletier, Google France/Viaticum, Luteciel si Google France/CNRRH, Pierre-Alexis Thonet, Bruno Raboin, Tiger, beneficiar al francizei „Unicis”, aflate pe rolul CJCE.
Avocatul general al CJCE, Poiares Maduro, considera ca Google nu a incalcat drepturile conferite de marca permitand persoanelor care fac publicitate sa cumpere cuvinte-cheie care corespund unor marci inregistrate. Totusi, raspunderea Google poate fi angajata pentru prezentarea in AdWords a unui continut care implica incalcarea drepturilor conferite de marca.
Opinia avocatului general nu este obligatorie pentru Curtea de Justitie. Misiunea avocatilor generali este de a propune Curtii, in deplina independenta, o solutie juridica in cauza care le este atribuita. Judecatorii Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene urmeaza sa delibereze in aceasta cauza, iar hotararea va fi pronuntata la o data ulterioara.
Actiuni in instanta impotriva AdWords
Conform reglementarilor comunitare privind marcile, titularul unei marci poate interzice utilizarea acesteia in scopuri publicitare de catre alte persoane.
Potrivit Directivei privind comertul electronic, in anumite conditii, furnizorii de servicii ale societatii informationale nu sunt responsabili pentru informatiile stocate la cererea unui destinatar al serviciului.
Google permite liberul acces al utilizatorilor internet la motorul de cautare Google. Prin introducerea unor cuvinte-cheie in acest motor de cautare, utilizatorilor le este prezentata o lista de rezultate selectate si ordonate in functie de relevanta acestora in raport cu cuvintele-cheie, stabilita in functie de criterii obiective.
Google administreaza de asemenea un sistem de publicitate denumit "AdWords", care permite afisarea unor anunturi publicitare alaturi de rezultatele obisnuite, ca raspuns la cuvintele-cheie. Aceste anunturi publicitare constau de obicei intr-un scurt mesaj comercial si intr-un link catre site-ul persoanei care face publicitate. Ele se disting de rezultatele obisnuite prin amplasare si prin design.
Prin intermediul AdWords, Google permite persoanelor care fac publicitate sa selecteze cuvinte-cheie, in schimbul unei remuneratii, astfel incat anunturile lor publicitare sa fie afisate pentru utilizatorii internet ca raspuns la introducerea de catre acestia a cuvintelor-cheie respective in motorul de cautare Google. Google sustine motorul de cautare prin veniturile obtinute din utilizarea AdWords.
In Franta, titularii unor marci comerciale au initiat proceduri judiciare impotriva Google cu privire la legalitatea utilizarii, in sistemul de publicitate AdWords, a unor cuvinte-cheie care corespund unor marci.
In cadrul acestor proceduri s-a stabilit ca introducerea anumitor marci in motorul de cautare Google determina afisarea unor anunturi publicitare referitoare la site-uri care ofera versiuni contrafacute ale produselor desemnate de marca sau ale unor produse identice ori similare ale concurentilor.
Cauzele au ajuns in fata CJCE
Cour de cassation (Franta), sesizata in ultima instanta, a intrebat Curtea de Justitie daca Google a incalcat drepturile conferite de marca prin punerea la dispozitie a unor astfel de cuvinte-cheie pentru persoane care fac publicitate si daca poate fi angajata raspunderea acestei societati pentru continutul prezentat in AdWords.
Concluziile avocatului general al CJCE
In concluziile prezentate astazi, avocatul general Poiares Maduro sustine ca Google nu a incalcat drepturile conferite de marca prin faptul ca a permis persoanelor care fac publicitate sa selecteze, in AdWords, cuvinte-cheie care corespund unor marci. Acesta subliniaza ca utilizarea marcilor se limiteaza la selectarea unor cuvinte-cheie in cadrul AdWords care priveste numai Google si persoanele care fac publicitate. Atunci cand se selecteaza cuvintele-cheie, nu are loc nicio vanzare a unui produs sau serviciu catre publicul larg. In consecinta, nu se poate considera ca o asemenea utilizare se realizeaza in relatie cu produse sau servicii identice sau similare cu cele desemnate de marci.
De asemenea, nici persoanele care fac publicitate nu incalca drepturile conferite de marca prin selectarea in AdWords a unor cuvinte-cheie care corespund unor marci.
In schimb, avocatul general apreciaza ca Google, prin afisarea unor anunturi publicitare ca raspuns la cuvinte-cheie care corespund unor marci, stabileste o legatura intre aceste cuvinte-cheie si site-urile carora li se face publicitate si care vand produse identice sau similare cu cele desemnate de marci. Aceeasi legatura se creeaza intre cuvintele-cheie care corespund unor marci si site-urile afisate ca rezultate obisnuite. Totusi, in opinia avocatului general, nici aceasta legatura nu constituie o incalcare a drepturilor conferite de marci. In sine, simpla afisare a site-urilor relevante ca raspuns la cuvinte-cheie nu este suficienta pentru a stabili existenta unui risc de confuzie din partea consumatorilor cu privire la originea produselor sau a serviciilor.
Potrivit avocatului general, utilizatorii de internet sunt constienti ca nu numai site-ul titularului marcii va aparea ca rezultat al cautarii cu motorul de cautare Google si este posibil ca uneori nici sa nu caute acel site. Poiares Maduro mai sustine ca acesti utilizatori vor face doar o evaluare a originii produselor sau serviciilor promovate pe baza continutului anuntului publicitar si prin vizitarea site-urilor carora li se face publicitate. Evaluarea nu se va baza numai pe faptul ca anunturile publicitare sunt afisate ca urmare a introducerii unor cuvinte-cheie care corespund unor marci.
Prin urmare, avocatul general aminteste ca drepturile conferite de marca nu pot fi analizate ca drepturi de proprietate clasice in temeiul carora titularul marcii poate interzice orice alta utilizare. Asadar, accesul utilizatorilor internet la informatiile referitoare la marca nu ar trebui limitat la titularul marcii sau de catre acesta nici macar in cazul in care aceste informatii implica o marca de renume.
Avocatul general arata ca multe dintre site-urile la care utilizatorii internet au acces prin introducerea unor cuvinte-cheie sunt perfect legitime si legale, chiar daca nu apartin titularului marcii.
De asemenea, Poiares Maduro respinge ideea ca actuala sau potentiala contributie a Google la incalcarea de catre terti a drepturilor conferite de marca ar constitui o incalcare in sine. Acesta considera ca, in loc sa fie autorizati sa interzica, prin intermediul protectiei conferite de drepturile asupra marcii, orice utilizare posibila – inclusiv numeroase utilizari legale si dezirabile –, titularii unor marci comerciale ar trebui sa indice exemple concrete in care poate fi angajata raspunderea Google in contextul unor prejudicii ilegale aduse marcilor lor.
In acest context, avocatul general apreciaza ca atat motorul de cautare Google, cat si AdWords sunt servicii ale societatii informationale. Acesta adauga ca furnizorii de servicii care doresc sa beneficieze de exceptia privind angajarea raspunderii lor prevazuta de Directiva privind comertul electronic trebuie sa ramana neutri in raport cu informatia pe care o transmit sau o stocheaza.
Totusi, in timp ce motorul de cautare este un vector de informatie neutru care aplica criterii obiective pentru a genera cele mai relevante site-uri in raport cu cuvintele-cheie introduse, nu aceasta este situatia in ceea ce priveste AdWords, caz in care Google are un interes pecuniar direct ca utilizatorii internet sa acceseze linkurile ce apar in anunturile publicitare. In consecinta, exceptia de la raspunderea furnizorilor de servicii de stocare prevazuta de Directiva privind comertul electronic nu ar trebui sa se aplice continutului prezentat in AdWords.
Textul integral al concluziilor poate fi consultat AICI.
Comentarii articol (1)