Ministerul Transporturilor cere masuri drastice pentru soferii care nu respecta legea: confiscarea masinii pentru depasirea vitezei cu peste 50 de kilometri pe ora, retragerea banilor direct din cont pentru amenzi sau chiar arestarea rauplatnicilor. Noile reglementari au fost deja respinse de Politia rutiera si sunt amendate de catre CSM, dar Ministerul Transporturilor vrea sa le impuna totusi prin ordonanta de Guvern, se arata intr-un comunicat al Politiei Rutiere emis miercuri.
Politia rutiera nu a avizat proiectul din cauza "numarului foarte mare de erori, dar si din cauza obligativitatii de a se da examen pentru redobandirea carnetului auto pentru prea multe abateri''.
De asemenea, si “Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a precizat ca nu se poate elimina institutia martorului ocular si nici obligativitatea efectuarii analizei de sange pentru stabilirea alcoolemiei. Totodata, CSM considera ca nu ar fi corecta mutarea raspunderii pentru o contraventie de la sofer la proprietarul autoturismului.”
Proiectul de HG privind aprobarea Strategiei Nationale pentru Siguranta Rutiera 2009-2013 se afla in dezbatere publica pe site-ul MT din data de 11 iunie 2009.
Proiectul a fost elaborat in contextul in care la momentul actual, tara noastra nu are o strategie unitara de siguranta rutiera si nici un plan de actiuni care sa conduca la atingerea obiectivelor strategice, precum reducerea numarului deceselor din accidente, pana in anul 2013, cu cel putin 25% fata de anul 2008, cand s-au inregistrat peste 12.000 de morti.
Executor judecatoresc pentru plata amenzii si instructori profesionisti
Printre cele mai importante prevederi incluse in acest proiect, se numara crearea unui sistem de management integrat al interventiei resurselor serviciilor specializate de urgenta care intervin in cazul accidentelor rutiere si a infiintarii Agentiei Nationale de Colectare a Amenzilor (ANCA).
ANCA va functiona ca o autoritate independenta in subordinea Ministerului Justitiei, atributiile sale fiind:
(a) procesarea, administrarea si colectarea de amenzi;
(b) coordonarea pedepselor prin munca in serviciile pentru comunitate, ale sentintelor custodiile precum si ale mandatelor de arestare;
(c) informarea publicului, a presei si al lantului de parteneri.
In cazurile amenzilor neplatite pana la data scadentei, ANCA investigheaza cazul si determina ca plata amenzii sa fie facuta prin emiterea unui ordin de plata direct din contul bancar al platitorului. In cazul in care aceasta procedura esueaza, ANCA poate recurge la un executor judecatoresc. De asemenea, odata ce tribunalul stabileste o pedeapsa persoanei acuzate de o infractiune, ANCA va coordona deopotriva plasarea inculpatului in inchisoare, pedepsele prin munca in serviciile pentru comunitate, precum si mandatele de arestare.
O alta modificare importanta a legislatiei rutiere este obligativitatea de a participa in centre autorizate la programe de reabilitare comportamentala sau consiliere psihologica referitoare la siguranta rutiera, eventual cu posibilitatea de reducere a cuantumului amenzii contraventionale in cazul prezentarii dovezilor de urmare a programelor mentionate, pentru anumite incalcari grave sau repetate. Astfel, se va pune mai mult accent pe evalurea psihologica pentru in vederea obtinerii sau redobandirii permisului de conducer.
In momentul de fata, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii revizuieste normele privind autorizarea centrelor de pregatire profesionala in transporturile rutiere si organizarea activitatii de formare, astfel incat pregatirea instructorilor sa aiba mai multa relevanta.
In prima instanta, centrele de conducere sigura pot avea in vedere formarea soferilor din serviciile de interventie si ai Ministerului Apararii Nationale, precum si formarea soferilor vehiculelor care efectueaza transport de persoane sau transport de marfuri periculoase. Ulterior, centrele de conducere sigura pot fi deschise si soferilor amatori, accesul la cursurile voluntare fiind posibile imediat dupa obtinerea permisului auto pentru invatarea practica, cu ajutorul instructorilor profesionisti, dar folosind propria masina.
Totodata, revizuirea criteriilor de examinare trebuie realizata permanent in functie de cerintele armonizarii cu legislatia europeana si de eficienta acestor masuri in reducerea numarului de accidente rutiere.
Testarea alcoolemiei la fiecare oprire, permis probator si confiscarea masinii pentru depasirea vitezei
In ce priveste
imbunatatirea legislatiei rutiere, acelasi proiect de act normativ prevede urmatoarele:
- Imputernicirea Jandarmeriei Romane si a Politiei Comunitare in ceea ce priveste sanctionarea contraventiilor la legea circulatiei rutiere;
- Mutarea responsabilitatii savarsirii contraventiei de la soferul care a condus vehiculul la proprietarul vehiculului, in cazul determinarii contraventiei prin mijloace electronice (camere video de supraveghere a traficului), pentru simplificarea incasarii amenzii contraventionale;
-
Eliminarea institutiei martorului din procedura contraventionala, actualmente Politia Rutiera, in calitate de reprezentant al statului roman fiind in inferioritate fata de cetateanul roman in fata puterii judecatoresti (cetateanul se reprezinta singur, iar Politia Rutiera are nevoie de institutia martorului);
- Considerarea ca ilegala a comercializarii si folosirii dispozitivelor de detectie a aparatelor radar;
- Sporirea gradului de intransigenta a legii in ceea ce priveste abaterile grave: retinerea la sectia de Politie pentru 24 de ore si suspendarea permisului intre 1 an si 3 ani in cazul constatarii starii de ebrietate la volan, confiscarea vehiculului care circula cu o viteza de cel putin de doua ori mai mare decat viteza legala;
-
Testarea alcoolemiei, de catre agentii de politie, de fiecare data cand acestia opresc autovehiculele;
- Inasprirea legii prin prevederea a mai multor puncte contraventionale in cazul soferilor profesionisti, a celor tineri si a celor incepatori;
- Introducerea permisului probator pentru soferii incepatori, care poate fi suspendat la mai putine puncte contraventionale si care indeamna la un condus mai prudent;
- Modificarea legislatiei nationale privind stationarea si oprirea, precum si privind procedurile de ridicare a vehiculelor stationate ilegal, in sensul extinderii competentelor aferente si catre Politia Comunitara si permiterea stabilirii de catre autoritatile administrative locale de regulamente proprii asupra acestei activitati, urmata de urgentarea adoptarii hotararilor de Consilii Locale / Consiliu General privind procedurile de ridicare a vehiculelor parcate ilegal, in paralel cu reglementarea parcarii pe locurile legale;
- Oferirea posibilitatii soferilor de
a opta pentru reducerea amenzii contraventionale prin participarea in centre autorizate la programe de reabilitare comportamentala sau consiliere psihologica referitoare la siguranta rutiera.
Proiectul de HG privind Strategia Nationala pentru SIguranta Nationala poate fi consultat aici.
Comentarii articol (10)