In urma studiului s-a constatat ca 60% dintre tranzactiile transfrontaliere nu au putut fi finalizate de catre consumatori deoarece comerciantul nu a expediat produsul in tara lor sau nu a dispus de mijloace adecvate platilor transfrontaliere. Letonia, Belgia, Romaniasi Bulgaria sunt tarile unde consumatorii au cele mai mici sanse sa faca cumparaturi transfrontaliere.
Studiul a mai aratat ca in 13 tari comunitare si pentru cel putin jumatate din totalul produselor cautate, consumatorii pot gasi o oferta intr-o alta tara UE cu cel putin 10% mai ieftina, decat cea mai buna oferta autohtona (toate costurile, inclusiv livrarea in tara de provenienta a consumatorului, au fost incluse). In acceasi masura, cumparatorii din 13 tari UE nu au putut gasi online oferte autohtone pentru cel putin 50% dintre produsele cautate, dar le-au gasit intr-o alta tara UE.
„Rezultatele acestui studiu sunt izbitoare. Detinem de acum informatii si cifre concrete care indica gradul in care piata europeana unica este nefunctionala pentru consumatorii care apeleaza la comertul online cu amanuntul. Oferte mai bune si o mai mare gama de produse destinate consumatorilor, existente pe vasta noastra piata europeana, se afla la doar un clic de mouse departare. Dar, in realitate, cumparatorii care apeleaza la comertul online sunt inca in mare masura limitati la frontierele nationale. Consumatorii europeni sunt impiedicati sa dispuna de oferte mai bunesi sa-si valorifice mai bine banii. Ei merita mai mult. Trebuie sa simplificam hatisul legislativ care impiedica comerciantii online sa-si ofere bunurile in alte tari” a declarat comisarul Kuneva.
„Instituirea unei piete digitale unice este o prioritate de varf a Europei. Nu vom dispune de o economie digitala reala pana cand nu eliminam toate barierele din calea comertului online, inclusiv cele din calea consumatorilor finali. Acest aspect trebuie sa fie in capul listei tuturor initiativelor de politici de relansare a proiectului pietei unice.” a afirmat Viviane Reding, comisar UE pentru societatea informationala si mass-media
Cateva dintre domeniile de actiune prioritare mentionate in studiu:
Crearea unui set unic si simplu de drepturi pentru consumatorii UE. Propunerea de Directiva privind drepturile consumatorilor are ca obiectiv inlocuirea actualului mozaic legislativ, generator de confuzii, cu un simplu set de drepturi, valabil in intreaga UE, care sa ofere consumatorilor protectie egala si, in acelasi timp, sa reduca costurile legate de conformitate care sunt suportate de vanzatorii cu amanuntul, oferindu-le claritate juridica.
Simplificarea normelor transfrontaliere pentru vanzatorii cu amanuntul , de exemplu, cu privire la TVA, la taxele de reciclare si la impozitele pe drepturi de reproducere. In momentul de fata, unii vanzatori cu amanuntul trebuie sa trateze cu mai multe autoritati fiscale, sa se supuna diverselor norme nationale de reciclare a deseurilor electronice si pot ajunge in situatia de a plati impozite pe dreptul de reproducere in cateva tari pentru aceleasi bunuri. Propunerile Comisiei se adreseaza primelor doua probleme. Cu privire la impozite, trebuie gasite rapid solutii practice.
Piata comertului electronic
S-a estimat ca piata europeana a comertului electronic a valorat , in 2006,peste 100 de miliarde de Euro. Comertul prin internet este modalitatea de vanzare cu amanuntul care creste cel mai rapid. In 2008, 51% dintre vanzatorii cu amanuntul au vandut bunuri online.
Dar diferenta dintre comertul electronic national si cel transfrontalier este in crestere , ca rezultat al barierelor din calea comertului online. In timp ce procentul de consumatori UE care au cumparat online a crescut de la 27% la 33% in doi ani (2006–2008), procentul celor care au cumparat online din alt stat membru, orice tip de produs, a stagnat (6% fata de 7%). In plus, doar 21% dintre comercianti vand in momentul de fata in afara granitelor.
Comentarii articol (0)