Art. 1. — Se aproba Norma nr. 22/2009 privind aderarea si evidenta participantilor la fondurile de pensii administrate privat, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2. — Prezenta hotarare si norma mentionata la art. 1 se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si pe site-ul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. — Directia secretariat, directorul general si Directia reglementare asigura ducerea la indeplinire a prevederilor prezentei hotarari.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, Mircea Oancea
Bucuresti, 20 noiembrie 2009.
Nr. 30.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. — Prezenta norma reglementeaza:
a) dobandirea si incetarea calitatii de participant la un fond
de pensii administrat privat;
b) forma si continutul actului individual de aderare la un fond de pensii administrat privat si procedura de modificare a acestuia;
c) aderarea la un fond de pensii administrat privat;
d) validarea si repartizarea aleatorie a participantilor la un fond de pensii administrat privat;
e) evidenta participantilor la un fond de pensii administrat privat;
f) actualizarea informatiilor referitoare la participanti, continute in Registrul participantilor, de catre Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, denumita in continuare CNPAS.
Art. 2. — (1) Termenii si expresiile utilizate in prezenta norma au semnificatiile prevazute la art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Lege.
(2) De asemenea, termenii de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) Legea pensiilor publice — Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) aderare — procesul prin care persoanele eligibile semneaza din proprie initiativa un act individual de aderare sau sunt repartizate aleatoriu de catre CNPAS;
c) baza de date a administratorilor — informatiile inregistrate cronologic si sistematic cu privire la participanti si conturile acestora, la contributii, precum si la modificari ale acestor date, administrate printr-un sistem de evidenta a informatiilor, astfel incat sa reflecte complet, corect si consistent toate operatiunile aferente fondului de pensii administrat privat;
d) contractul de asigurare sociala — contractul prevazut la art. 5 alin. (2) din Legea pensiilor publice, conform anexei nr. 3 la norma de aplicare a acestei legi;
e) declaratii la sistemul public de pensii — declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat, declaratia de asigurare depusa de persoanele prevazute la art. 5 alin. (1) pct. IV si V din Legea pensiilor publice;
f) lista de atentionare — documentul transmis de CNPAS administratorilor, prin care sunt semnalate concordante in legatura cu informatiile referitoare la participantii la un fond de pensii administrat privat;
g) persoana eligibila — persoana in varsta de pana la 35 de ani la data luarii in evidenta de catre CNPAS in sistemul asigurarilor sociale, in baza declaratiei la sistemul public de pensii, precum si persoana care nu a implinit varsta de 45 de ani la data semnarii actului individual de aderare la un fond de pensii administrat privat si care este asigurata la sistemul public de pensii;
h) repartizare aleatorie — procesul prin care persoanele eligibile in varsta de pana la 35 de ani care nu au aderat din proprie initiativa la un fond de pensii administrat privat in termenul stabilit de Lege si de prezenta norma sau care au semnat mai multe acte individuale de aderare transmise la CNPAS in aceeasi perioada de raportare sunt repartizate aleatoriu de catre aceasta;
i) validare — procesul ulterior aderarii, care consta in inregistrarea de catre CNPAS in Registrul participantilor a unei persoane eligibile, ca participant la un fond de pensii administrat privat, pe baza informatiilor cuprinse in actul individual de aderare, transmise de catre administratori si/sau in baza datelor din declaratiile la sistemul public de pensii.
CAPITOLUL II
Dobandirea si incetarea calitatii de participant la un fond de pensii administrat privat
SECTIUNEA 1
Dobandirea calitatii de participant
Art. 3. — Persoana eligibila dobandeste calitatea de participant la un fond de pensii administrat privat prin indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
a) a aderat la un fond de pensii administrat privat prin semnarea unui act individual de aderare sau prin repartizarea aleatorie de catre CNPAS la un fond de pensii administrat privat;
b) CNPAS a validat actul individual de aderare, semnat sau alocat.
SECTIUNEA a 2-a
Incetarea calitatii de participant
Art. 4. — (1) Calitatea de participant la un fond de pensii administrat privat inceteaza in urmatoarele cazuri:
a) prin deschiderea dreptului la pensia privata;
b) prin decesul participantului;
c) prin pensionarea de invaliditate pentru afectiuni care nu mai permit reluarea activitatii, potrivit prevederilor legale din sistemul public de pensii sau potrivit prevederilor legale incidente din actele normative privind legile speciale, dupa caz.
(2) Momentul incetarii calitatii de participant este data efectuarii platii prevazuta la art. 6 alin. (4) sau la art. 7 alin. (4), dupa caz.
Art. 5. — (1) Administratorii notifica CNPAS cu privire la cererile primite de la participantii care beneficiaza de pensie de invaliditate de gradul I sau II pentru afectiuni care nu mai permit reluarea activitatii, care au mentiunea „nerevizuibil” in conditiile Legii pensiilor publice sau potrivit prevederilor legale incidente din alte sisteme de pensii, precum si de la beneficiarul/beneficiarii participantului decedat, prin care se solicita contravaloarea drepturilor cuvenite, prevazute la art. 37 si 38 din Lege.
(2) Notificarea prevazuta la alin. (1) este transmisa de catre administratori la acelasi termen si impreuna cu raportul lunar prevazut la art. 16 alin. (2), avand specificatia „invalid/decedat”, dupa caz, pentru participantii care se incadreaza in luna respectiva in aceasta situatie.
(3) CNPAS transmite administratorilor, la implinirea a 12 luni de la data emiterii deciziei de pensionare de invaliditate, respectiv de la data decesului, odata cu raportul prevazut la art. 18 alin. (2), un raport separat continand urmatoarele informatii, pentru participantii respectivi:
a) cifra „0” pentru suma totala virata/retinuta in luna;
b) cifra „0” pentru codul unic de identificare al angajatorului.
(4) In cadrul raportului prevazut la alin. (3) CNPAS precizeaza ca informatiile de la lit. a) si b) reprezinta ultima informatie in legatura cu viramentele contributiilor pentru participantii in cauza si nicio modificare referitoare la contributii nu mai poate avea loc dupa aceasta data.
Art. 6. — (1) Plata contravalorii activului personal net al participantului pensionat de invaliditate se va efectua conform prevederilor art. 6 din Norma nr. 19/2008 privind utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii administrat privat in caz de invaliditate si in caz de deces, aprobata prin Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 35/2008.
(2) Contul participantului pensionat de invaliditate ramane activ pe o perioada de 12 luni de la data deschiderii dreptului la pensia de invaliditate.
(3) In perioada mentionata la alin. (2) se pot primi contributii si se pot efectua regularizari.
(4) Dupa 12 luni de la data deschiderii dreptului la pensia de invaliditate si in urma primirii raportului de la CNPAS, prevazut la art. 5 alin. (3), administratorii efectueaza, dupa caz, plata contravalorii activului personal acumulat de la data platii prevazuta art. 6 alin. (2) din Norma nr. 19/2008 pana in acel moment si ii inchid contul participantului.
Art. 7. — (1) Transferul contravalorii activului personal net al participantului decedat catre beneficiarul acestuia se va efectua conform prevederilor art. 8 din Norma nr. 19/2008.
(2) Contul participantului decedat ramane activ pe o perioada de 12 luni de la data decesului.
(3) In perioada mentionata la alin. (2) se pot primi contributii si se pot efectua regularizari.
(4) Dupa 12 luni de la data decesului si in urma primirii raportului de la CNPAS prevazut la art. 5 alin. (3), administratorii efectueaza, dupa caz, transferul contravalorii activului personal acumulat de la data platii prevazuta la art. 9 alin. (4) din Norma nr. 19/2008 pana in acel moment si ii inchid contul participantului decedat.
CAPITOLUL III
Dispozitii generale privind actul individual de aderare si procedura de modificare a acestuia
SECTIUNEA 1
Actul individual de aderare utilizat in cadrul procesului de aderare
Art. 8. — (1) Prin semnarea actului individual de aderare persoana isi exprima acordul de a fi parte la contractul de societate civila, acceptul cu privire la continutul acestuia si la prospectul schemei de pensii private.
(2) Actul individual de aderare este completat de catre persoana eligibila care adera sau de catre agentul de marketing pe baza informatiilor furnizate de catre persoana eligibila si este semnat in fata agentului de marketing.
(3) La momentul semnarii actului individual de aderare agentul de marketing are urmatoarele obligatii:
a) sa solicite o copie a actului de identitate valabil, cu semnatura in original a persoanei eligibile pe aceeasi pagina cu imaginea reprodusa prin copiere;
b) sa confrunte datele din actul de identitate original cu copia acestuia, precum si cu datele inscrise in actul individual de aderare;
c) sa prezinte prospectul in vigoare la data semnarii si sa inmaneze gratuit un exemplar al acestuia persoanei care adera;
d) sa inmaneze persoanei eligibile un exemplar semnat al actului individual de aderare, in original.
(4) Este interzisa utilizarea sau semnarea unor acte individuale de aderare ale caror forma si continut nu au fost avizate de catre Comisie, sub sanctiunea nulitatii absolute a actului individual de aderare.
(5) Este interzisa delegarea, imputernicirea sau reprezentarea persoanei in relatia cu agentul de marketing, sub sanctiunea nulitatii absolute a actului individual de aderare incheiat cu nerespectarea acestei prevederi.
Art. 9. — (1) Actul individual de aderare se completeaza in doua exemplare, fiecare exemplar se semneaza in original de catre persoana eligibila si de catre agentul de marketing si se distribuie astfel:
a) un exemplar se pastreaza de catre administratorul fondului de pensii administrat privat la care persoana eligibila a aderat;
b) un exemplar se pastreaza de catre persoana eligibila care a aderat la un fond de pensii administrat privat.
(2) Pentru actele individuale de aderare detinute de participanti, care sunt pierdute sau distruse in mod ireversibil, administratorii elibereaza copii, in urma cererilor adresate de participanti.
Art. 10. — (1) Forma si continutul actului individual de aderare sunt avizate de catre Comisie odata cu autorizarea prospectului schemei de pensii private.
(2) Forma si continutul actului-cadru individual de aderare utilizat in cadrul procesului de aderare sunt prevazute in anexa la prezenta norma.
(3) Seriile si numerele unice ale actelor individuale de aderare, necesare fondatorilor in vederea obtinerii deciziei de autorizare a fondului de pensii administrat privat, sunt alocate de Comisie la momentul obtinerii deciziei de avizare a actului individual de aderare.
(4) Comisia aloca numerele si seriile actelor individuale de aderare pentru fiecare fond de pensii administrat privat.
(5) Este interzisa introducerea de catre administratori in actele individuale de aderare a altor informatii decat cele prevazute in anexa, cu exceptia seriei si numarului unic alocate de Comisie, precum si a siglei si logoului administratorului.
SECTIUNEA a 2-a
Modificarea actului individual de aderare utilizat in cadrul procesului de aderare
Art. 11. — (1) Modificarea formei si continutului actului individual de aderare se va face de catre administrator numai cu obtinerea in prealabil a avizului Comisiei.
(2) Avizul de modificare a formei si continutului actului individual de aderare se elibereaza de Comisie ca urmare a unei cereri scrise depuse la Comisie de catre administrator, impreuna cu modificarile propuse si cu motivatia solicitarii.
Art. 12. — (1) Comisia hotaraste cu privire la eliberarea avizului de modificare a formei si continutului actului individual de aderare in termen de 10 zile lucratoare de la inregistrarea dosarului complet al solicitantului.
(2) Administratorul este obligat ca in termen de 10 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a unei autorizatii sau a unui aviz de la Comisie care determina modificarea informatiilor prevazute in actul individual de aderare, cu privire la administrator si/sau la fondul de pensii administrat privat, sa solicite avizarea modificarii actului individual de aderare.
(3) Orice solicitare din partea Comisiei privind informatii suplimentare sau pentru modificarea documentelor prezentate initial intrerupe termenul prevazut la alin. (1), un nou termen incepand sa curga de la data depunerii respectivelor informatii sau modificari.
(4) Depunerea informatiilor suplimentare sau a documentelor cu modificari solicitate de Comisie nu poate fi facuta, sub sanctiunea respingerii cererii, mai tarziu de 10 zile lucratoare de la data solicitarii Comisiei.
(5) In situatia in care se constata lipsa unor documente solicitate sau documentele depuse sunt incomplete, ilizibile ori au o forma necorespunzatoare, se solicita completarea sau inlocuirea acestora, dupa caz.
Art. 13. — (1) Neindeplinirea uneia dintre conditiile prevazute in prezenta norma duce la respingerea cererii de eliberare a avizului pentru modificarea actului individual de aderare.
(2) Decizia de respingere, scrisa si motivata, se comunica solicitantului in termen de 5 zile lucratoare de la adoptarea acesteia de catre Comisie.
(3) Decizia de respingere poate fi contestata in termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicarii ei, in conformitate cu Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 14. — O noua cerere de eliberare a avizului pentru modificarea actului individual de aderare poate fi adresata Comisiei numai dupa ce au fost remediate deficientele care au constituit motivele de respingere a cererii initiale.
CAPITOLUL IV
Validarea si repartizarea aleatorie a persoanelor eligibile in cadrul procesului de aderare
SECTIUNEA 1
Validarea persoanelor eligibile in cadrul procesului de aderare
Art. 15. — (1) CNPAS intocmeste Registrul participantilor, prevazut la art. 34 din Lege.
(2) CNPAS completeaza lunar Registrul participantilor cu informatiile referitoare la persoanele eligibile prevazute la:
a) art. 30 alin. (1) din Lege, care sunt obligate sa adere la un fond de pensii administrat privat;
b) art. 30 alin. (2) din Lege, care isi exprima optiunea de a adera la un fond de pensii administrat privat.
(3) Registrul participantilor la fondurile de pensii administrate privat cuprinde:
a) numele, prenumele si domiciliul tuturor participantilor aflati in evidenta CNPAS;
b) codul numeric personal al acestora;
c) seria si numarul actului de identitate;
d) seria si numarul unic ale actului individual de aderare;
e) data semnarii actului individual de aderare;
f) numarul de registru al administratorului din Registrul Comisiei;
g) numarul de registru al fondului de pensii administrat privat din Registrul Comisiei;
h) codul unic de identificare si denumirea angajatorului sau a angajatorilor, dupa caz;
i) numarul de registru al agentului de marketing persoana juridica din Registrul Comisiei;
j) numarul de registru al agentului de marketing persoana fizica din Registrul Comisiei.
Art. 16. — (1) Administratorii au obligatia de a verifica informatiile inscrise in actele individuale de aderare cu datele inscrise in copia actului de identitate, de a inregistra informatiile in evidentele proprii, in maximum 10 zile lucratoare de la semnarea actului individual de aderare, si de a transmite informatiile in vederea validarii de catre CNPAS la urmatorul raport lunar.
(2) Administratorii au obligatia sa intocmeasca lunar un raport care sa cuprinda informatii privind persoanele eligibile care au semnat un act individual de aderare.
(3) Administratorii transmit lunar raportul prevazut la alin. (2) catre CNPAS si catre Comisie, la data de 25 a fiecarei luni, pentru persoanele eligibile care au semnat un act individual de aderare, pe suport electronic, sub semnatura electronica extinsa.
(4) Raportul transmis lunar contine urmatoarele informatii:
a) numele si prenumele persoanelor care au semnat un act individual de aderare;
b) codul numeric personal al acestora;
c) seria si numarul actului de identitate;
d) seria si numarul unic ale actului individual de aderare;
e) data semnarii actului individual de aderare;
f) codul de inregistrare a administratorului in Registrul Comisiei;
g) codul de inregistrare a fondului de pensii administrat privat in Registrul Comisiei;
h) codul unic de identificare si denumirea angajatorului;
i) codul de inregistrare a agentului de marketing persoana juridica in Registrul Comisiei;
j) codul de inregistrare a agentului de marketing persoana fizica in Registrul Comisiei.
(5) Odata cu transmiterea raportului prevazut la alin. (2), administratorii au obligatia sa transmita Comisiei, prin intermediul mijloacelor tehnice oferite de catre aceasta sau pe suport electronic, sub semnatura electronica extinsa, imaginea scanata a actelor individuale de aderare si a actelor de identitate ale persoanelor ale caror date au fost inregistrate in raport.
(6) Imaginea scanata a documentelor prevazute la alin.
(5) este memorata in fisiere tip TIF, dupa forma xxx CNP, unde xxx reprezinta seria unica alocata de Comisie administratorului la momentul obtinerii deciziei de avizare a actului individual de aderare, iar CNP reprezinta codul numeric personal al fiecarei persoane inregistrate in raport.
(7) In cazul nerespectarii termenului de transmitere a raportului de catre administratori, acesta se transmite la urmatorul termen prevazut la alin. (3).
(8) In cazul in care pentru o anumita luna un administrator nu incheie niciun act individual de aderare, acesta nu intocmeste si nu transmite raportul prevazut la alin. (2).
Art. 17. — (1) Pe baza raportului transmis lunar de catre administratori, CNPAS verifica:
a) daca persoana este inscrisa in Registrul participantilor;
b) daca persoana este inscrisa in Registrul de evidenta al asiguratilor din sistemul public de pensii, administrat de CNPAS;
c) daca persoana figureaza cu un singur act individual de aderare raportat la CNPAS, in cadrul aceleiasi raportari.
(2) Pana la data de 10 a lunii urmatoare celei pentru care se intocmeste raportul, CNPAS actualizeaza Registrul participantilor si inscrie in acesta, ca validate, informatiile din actele de aderare pentru persoanele care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (1).
(3) CNPAS invalideaza informatiile din actele de aderare pentru persoanele care:
a) figureaza cu un singur act individual de aderare raportat de catre administratori, dar nu sunt inregistrate in Registrul de evidenta a asiguratilor din sistemul public de pensii;
b) au aderat anterior raportarii lunare curente sau pentru care au fost raportate mai multe acte de aderare in cadrul aceleiasi raportari lunare;
c) au semnat acte individuale de aderare care nu sunt completate cu toate informatiile solicitate, cu exceptia denumirii si codului unic de inregistrare al angajatorului, precum si a numarului de telefon si e-mailului persoanelor eligibile.
Art. 18. — (1) In cazul persoanelor ale caror acte individuale de aderare au fost invalidate intrucat acestea nu figureaza in Registrul de evidenta a asiguratilor din sistemul public de pensii, dar pentru care administratorul detine un act individual de aderare completat si semnat, precum si copia actului de identitate, administratorul include datele acestora in urmatoarele minimum 3 rapoarte catre CNPAS si catre Comisie, incepand cu luna urmatoare semnarii actului individual de aderare.
(2) In data de 12 a fiecarei luni, CNPAS transmite administratorilor si Comisiei un raport asupra procesului de validare a actelor individuale de aderare ale participantilor, care contine informatiile prevazute la art. 16 alin. (4), campurile aferente codurilor de validare si motivele invalidarilor pe baza datelor din Registrul de evidenta a asiguratilor din sistemul public de pensii, precum si data validarii si inscrierii in Registrul participantilor.
(3) In termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii raportului CNPAS prevazut la alin. (2), administratorul are obligatia de a notifica in scris persoanelor cu care a semnat un act individual de aderare rezultatul procesului de validare.
(4) Notificarea participantilor se va face dupa fiecare raport primit din partea CNPAS, prin orice mijloc care poate fi dovedit ulterior.
SECTIUNEA a 2-a
Repartizarea aleatorie a persoanelor eligibile in cadrul procesului de aderare
Art. 19. — (1) Persoanele eligibile au la dispozitie o perioada de 4 luni de la data la care sunt obligate prin efectul legii pentru a adera la un fond de pensii administrat privat.
(2) In data de 10 a fiecarei luni, CNPAS incepe procesul de repartizare aleatorie, prin identificarea persoanelor care sunt obligate sa adere la un fond de pensii administrat privat, care nu au semnat niciun act individual de aderare validat la un fond de pensii administrat privat si pentru care niciun administrator nu a transmis informatiile prevazute la art. 16 alin. (4) in rapoartele aferente ultimelor 4 luni de la data la care acestea sunt obligate prin efectul legii sa adere.
Art. 20. — In vederea organizarii repartizarii aleatorii, CNPAS clasifica persoanele eligibile care urmeaza a fi repartizate in functie de urmatoarele criterii:
a) varsta;
b) gen.
Art. 21. — (1) CNPAS organizeaza datele persoanelor pe categorii, dupa criteriul de varsta, astfel:
a) persoanele cu varsta de pana la 25 de ani;
b) persoanele cu varsta cuprinsa intre 25 si 35 de ani.
(2) Fiecare categorie de persoane prevazuta la alin. (1) este impartita in functie de gen, prima grupa fiind cea a persoanelor de gen feminin.
(3) Categoriile de persoane care urmeaza a fi repartizate aleatoriu de catre CNPAS sunt:
a) prima grupa de persoane ce urmeaza a fi repartizata catre fondurile de pensii administrate privat contine persoanele prevazute la alin. (1) lit. a) de genul feminin;
b) a doua grupa de persoane ce urmeaza a fi repartizata catre fondurile de pensii administrate privat contine persoanele prevazute la alin. (1) lit. a) de genul masculin;
c) a treia grupa de persoane ce urmeaza a fi repartizata catre fondurile de pensii administrate privat contine persoanele prevazute la alin. (1) lit. b) de genul feminin;
d) a patra grupa de persoane ce urmeaza a fi repartizata catre fondurile de pensii administrate privat contine persoanele prevazute la alin. (1) lit. b) de genul masculin.
Art. 22. — (1) CNPAS repartizeaza persoanele eligibile din fiecare categorie prevazuta la art. 21 alin. (3) astfel: pe o perioada de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei norme, fondurile de pensii administrate privat care detin o cota de peste 20% din numarul total de participanti nu participa la procesul de repartizare aleatorie a persoanelor eligibile. Pentru celelalte fonduri, repartizarea aleatorie a persoanelor eligibile se face direct proportional cu numarul actelor individuale de aderare validate in luna respectiva.
(2) Repartizarea persoanelor eligibile din cadrul fiecarei grupe se efectueaza, una cate una, in ordinea crescatoare a varstei, incepand cu fondul de pensii administrat privat cu cel mai mare numar de persoane validate.
Art. 23. — (1) Repartizarea aleatorie lunara este finalizata de catre CNPAS pana cel tarziu la data de 15 a lunii respective.
(2) La finalizarea repartizarii aleatorii, CNPAS inregistreaza ca validate persoanele eligibile pentru fiecare fond de pensii administrat privat, genereaza serii si numere unice ale actelor individuale de aderare pentru persoanele repartizate aleatoriu si actualizeaza informatiile in Registrul participantilor.
Art. 24. — In data de 18 a lunii respective, CNPAS notifica fiecarui administrator si Comisiei lista cu elementele de identificare, precum nume, prenume si cod numeric personal, si elementele de contact, precum domiciliul si seria si numarul actului de aderare alocat pentru persoanele repartizate aleatoriu, precum si data validarii si inscrierii in Registrul participantilor.
Art. 25. — Administratorul caruia i-au fost repartizate aleatoriu persoane eligibile de catre CNPAS are obligatia de a le informa in scris, prin intermediul serviciilor postale, in termen de 30 de zile calendaristice de la data notificarii prevazuta la art. 24 cu privire la denumirea fondului de pensii administrat privat si a administratorului acestuia, precum si cu privire la numarul si seria actului individual de aderare alocat.
CAPITOLUL V
Actualizarea informatiilor cuprinse in Registrul participantilor la fondurile de pensii administrate privat
Art. 26. — In cadrul procesului de aderare, CNPAS actualizeaza Registrul participantilor in baza:
a) rapoartelor lunare transmise de catre administratori cu informatiile cuprinse in actele individuale de aderare;
b) rapoartelor lunare transmise de catre administratori cu informatiile cu privire la datele de identificare si de contact ale participantilor cuprinse in documentele justificative ale participantilor sau angajatorilor;
c) informatiilor cuprinse in declaratiile nominale initiale sau rectificative, in declaratiile de asigurare ori comunicarile de modificare sau, dupa caz, in contractele de asigurare, respectiv actele aditionale la acestea;
d) informatiilor primite de la Centrul National de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenta Persoanelor, denumit in continuare CNABDEP;
e) informatiilor primite de la Oficiul Roman pentru Imigrari, denumit in continuare ORI;
f) deciziilor Comisiei.
Art. 27. — (1) Ori de cate ori este cazul, administratorii intocmesc, suplimentar fata de raportul prevazut la art. 16 alin. (2), rapoarte pe care le transmit catre CNPAS la termenul prevazut la art. 16 alin. (3), in baza:
a) cererilor primite din partea participantilor;
b) listelor de atentionare primite de la CNPAS;
c) cererilor primite de la beneficiari, in cazul decesului participantului;
d) cererilor primite de la participanti care se afla in situatia prevazuta la art. 30 alin. (1) si (2) din Lege si care au obtinut o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila de desfiintare totala a actului individual de aderare.
(2) Cererile primite din partea participantilor sau beneficiarilor pot fi pentru modificarea unor elemente de identificare ori de contact, pentru executarea unor hotarari judecatoresti, ca urmare a deschiderii dreptului la pensie de invaliditate pentru afectiuni ireversibile, ca urmare a deschiderii dreptului la pensia privata, sau pentru solicitarea contravalorii activului personal net, ca urmare a decesului participantului.
(3) Administratorii au obligatia efectuarii de indata a tuturor modificarilor cu privire la elementele de identificare si de contact ale unui participant la fondul de pensii pe care il administreaza, dupa confirmarea operarii acestora in Registrul participantilor de catre CNPAS.
(4) Administratorii au obligatia inregistrarii, evidentierii cronologice si pastrarii istoricului modificarilor cu privire la elementele de identificare si de contact ale unui participant la fondul de pensii pe care il administreaza.
Art. 28. — Rapoartele prevazute la art. 27 alin. (1) transmise la CNPAS de catre administratori contin un cod de descriere a tipului de operatiuni, cu valori distincte pentru:
a) solicitarea de stergere a participantului din Registrul participantilor ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile de desfiintare totala a actului individual de aderare;
b) solicitarea de schimbare a datelor aferente actului individual de aderare;
c) solicitarea de schimbare a numelui si prenumelui participantului, a seriei si numarului actului de identitate;
d) solicitarea de modificare a codului numeric personal al participantului ca urmare a schimbarii cetateniei;
e) solicitarea de modificare a codului numeric personal al participantului ca urmare a unei erori materiale;
f) solicitarea privind luarea in evidenta a incetarii calitatii de participant prin dobandirea calitatii de pensionar de invaliditate;
g) solicitarea privind luarea in evidenta a incetarii calitatii de participant prin deschiderea dreptului la pensia privata;
h) solicitarea privind luarea in evidenta a incetarii calitatii de participant, prin deces, ca urmare a depunerii de catre beneficiar a copiei de pe certificatul de mostenitor.
Art. 29. — (1) Pe baza datelor si informatiilor continute in rapoartele primite de la administratori, corelate cu informatiile existente in baza de date a asiguratilor la sistemul public de pensii, CNPAS actualizeaza elementele de identificare ale participantilor referitoare la codul numeric personal, seria si numarul actului de identitate, numele si prenumele, domiciliul si/sau Registrul participantilor cu privire la incetarea calitatii de participant.
(2) Pe baza datelor primite de la CNABDEP, ORI sau administratori, CNPAS intocmeste, dupa caz, liste de atentionare, prevazute la art. 30.
Art. 30. — (1) In data de 12 a fiecarei luni, CNPAS transmite administratorilor listele de atentionare.
(2) Listele de atentionare cuprind:
a) informatii referitoare la persoanele eligibile, cu mai multe acte individuale de aderare, care au acelasi nume si acelasi cod numeric personal;
b) informatii referitoare la persoanele eligibile cu nume diferite, dar avand acelasi cod numeric personal;
c) informatii referitoare la participantii decedati sau la cei care au pierdut ori au primit cetatenia romana, obtinute lunar de catre CNPAS de la CNABDEP;
d) informatii referitoare la participanti care au deschise mai multe conturi;
e) informatii referitoare la participantii care au dobandit calitatea de pensionar de invaliditate;
f) informatii referitoare la participantii ale caror coduri numerice personale nu se regasesc in baza de date a CNABDEP;
g) alte informatii referitoare la participanti care au drept efect modificari in Registrul participantilor.
Art. 31. — (1) In cel mai scurt timp posibil de la primirea listelor de atentionare, administratorii analizeaza situatia si se adreseaza, dupa caz, fiecarui participant mentionat in lista, angajatorilor sau altor administratori, in vederea clarificarii situatiei notificate.
(2) In cazul notificarii participantului de catre administrator cu privire la semnalizarea unor erori materiale referitoare laelementele de identificare ale participantului, participantul este obligat sa intreprinda toate masurile necesare in vederea corectarii erorii.
(3) Participantul este obligat sa notifice in scris administratorului fondului de pensii administrat privat la care a aderat sau a fost repartizat aleatoriu, precum si angajatorului sau angajatorilor, dupa caz, orice modificare referitoare la elementele de identificare si/sau de contact, insotite de copii ale actelor doveditoare eliberate de institutiile abilitate, in termen de 30 de zile calendaristice de la eliberarea acestora.
Art. 32. — (1) In cazul in care CNPAS constata ca pentru acelasi cod numeric personal exista diferente semnificative intre numele participantului transmis prin informatiile cuprinse in actul individual de aderare si numele din declaratia nominala transmisa de catre angajator, CNPAS notifica administratorului aceasta situatie in lista de atentionare.
(2) In cel mai scurt timp posibil de la primirea listei de atentionare, administratorul se adreseaza in scris participantului mentionat in lista si, dupa caz, angajatorului, in vederea clarificarii situatiei descrise la alin. (1).
(3) In cazul in care se constata ca datele apartin aceluiasi participant, iar eroarea materiala a aparut in declaratia nominala transmisa de catre angajator casei teritoriale de pensii, administratorul notifica participantului sa solicite angajatorului indreptarea erorii materiale si transmiterea unei declaratii rectificative casei teritoriale de pensii, care sa contina numele corect.
(4) In cazul in care se constata ca datele apartin aceluiasi participant, iar numele acestuia s-a modificat ca urmare a unor schimbari legale de nume, respectiv casatorie, divort sau pe cale administrativa, operate in baza de date administrata de CNABDEP, si modificarile nu au fost comunicate angajatorilor de catre participant, administratorul notifica participantul sa solicite angajatorului inscrierea noului nume in urmatoarea declaratie nominala transmisa la CNPAS.
(5) In cazul in care modificarile legale de nume sunt comunicate administratorului de catre participant, administratorul are obligatia de a intocmi raportul prevazut la art. 27 si de a notifica CNPAS cu privire la noul nume al participantului, prin inscrierea unei pozitii avand mentiunea „modificari de elemente de identificare”, continand noul nume al participantului, in termenul prevazut la art. 16 alin. (3), atasand la raport copia actului de identitate.
(6) CNPAS, pe baza rapoartelor primite de la administratori, corelate cu informatiile existente in baza de date a asiguratilor la sistemul public de pensii, opereaza modificarea numelui participantului in Registrul participantilor si il informeaza pe administrator asupra operarii modificarii.
Art. 33. — (1) In cazul cererilor primite de administrator de la persoane care se afla in situatia prevazuta la art. 30 alin. (1) din Lege si care au obtinut o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila de desfiintare totala a actului individual de aderare, iar persoana respectiva are obligatia de a adera la un fond de pensii administrat privat, se intreprind urmatoarele actiuni:
a) persoana transmite administratorului la care este inregistrat ca participant, precum si CNPAS o copie a hotararii judecatoresti definitive si irevocabile;
b) la primirea copiei hotararii judecatoresti definitive si irevocabile, administratorul comunica CNPAS desfiintarea actului individual de aderare pentru participantul respectiv, prin inscrierea mentiunii „stergerea participantului din Registrul participantilor”, ii remite o copie a hotararii judecatoresti definitive si irevocabile;
c) CNPAS procedeaza la recuperarea contributiei brute virate pana la momentul eliminarii din Registrul participantilor, in vederea returnarii acesteia catre Bugetul asigurarilor sociale de stat, prin compensare cu contributiile de virat la data urmatorului virament lunar;
d) CNPAS inscrie in listele nominale de viramente, la urmatorul termen de virament, pentru participantul in cauza, suma reprezentand contravaloarea contributiilor totale brute virate, cu semnul minus, dupa eliminarea din Registrul participantilor;
e) in cazul in care activul personal al participantului este mai mic decat valoarea contributiilor brute virate la fond, diferenta se acopera din veniturile administratorului prevazute la art. 85 lit. a) din Lege;
f) in cazul in care activul personal al participantului este mai mare decat valoarea contributiilor brute virate la fond, diferenta se face venit din exploatare la fondul respectiv;
g) dupa efectuarea operatiunilor prevazute la lit. a)—f), administratorul inchide contul participantului.
(2) In cazul cererilor primite de administrator de la persoane care se afla in situatia prevazuta la art. 30 alin. (2) din Lege si care au obtinut o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila de desfiintare totala a actului individual de aderare, iar persoana respectiva nu are obligatia de a adera la un fond de pensii administrat privat, sunt aplicabile prevederile alin. (1).
Art. 34. — (1) In cazul in care CNPAS nu comunica administratorului informatiile referitoare la domiciliul participantilor repartizati aleatoriu, administratorul procedeaza astfel:
a) identifica participantii care au fost repartizati aleatoriu la fondul de pensii pe care il administreaza si care nu figureaza cu adresa de domiciliu;
b) identifica angajatorul dupa codul unic de identificare si se adreseaza acestuia, in scris, in vederea identificarii adresei de domiciliu a participantului;
c) dupa primirea adresei de domiciliu de la angajatorul participantului, administratorul solicita in scris participantului transmiterea unei copii de pe actul de identitate, cu semnatura in original pe aceeasi pagina cu imaginea reprodusa prin copiere;
d) in urmatorul raport transmis catre CNPAS, administratorul comunica adresa participantului prin mentiunea „modificari de date personale” si ataseaza copia actului de identitate.
(2) In baza raportului mentionat la alin. (1) lit. d) si a documentelor justificative primite, CNPAS inscrie in evidentele proprii adresa de domiciliu a respectivului participant.
Art. 35. — (1) In cazul in care un cetatean strain, rezident in Romania, avand un cod numeric personal care incepe cu cifra 7 sau 8, participant la un fond de pensii administrat privat, dobandeste cetatenia romana, acesta are obligatia notificarii administratorului si angajatorului asupra acestui fapt, in termen de 30 de zile calendaristice de la data eliberarii actelor de identitate si ataseaza documentele justificative.
(2) Angajatorul, la primirea notificarii prevazute la alin. (1) si a copiilor de pe documentele justificative, transmite la casa teritoriala de pensii o declaratie nominala rectificativa, la urmatorul termen de depunere a declaratiilor.
(3) Administratorul notificat conform alin. (1) informeaza CNPAS, prin inscrierea in urmatorul raport lunar a respectivei modificari, in vederea modificarii codului numeric personal al participantului in Registrul participantilor.
(4) CNPAS, in baza raportului si a documentelor justificative primite de la administrator, precum si a declaratiei nominale rectificative primite de la angajator, opereaza modificarea codului numeric personal in Registrul participantilor, dupa consultarea CNABDEP, si informeaza administratorul la data prevazuta la art. 30 alin. (1).
(5) Administratorul, in baza informarii din partea CNPAS, opereaza modificarea codului numeric personal al participantului in evidentele proprii.
Art. 36. — (1) In cazul in care din evidentele CNABDEP rezulta ca a fost modificat codul numeric personal al unui participant si acesta are un nou act de identitate, participantul are obligatia de a transmite administratorului o copie dupa noul act de identitate, cu semnatura in original pe aceeasi pagina cu imaginea reprodusa prin copiere, in termen de maximum 30 de zile calendaristice de la eliberarea noului document.
(2) Administratorul notifica CNPAS in vederea inscrierii noului cod numeric personal in Registrul participantilor, pentru participantul in cauza.
(3) CNPAS, in baza raportului si a documentelor justificative primite de la administrator, precum si a declaratiilor din sistemul public de pensii, opereaza modificarea codului numeric personal in Registrul participantilor si informeaza administratorul la data prevazuta la art. 30 alin. (1).
(4) Administratorul, in baza informarii din partea CNPAS, opereaza modificarea codului numeric personal al participantului in evidentele proprii.
Art. 37. — Administratorii au obligatia de a pastra in evidentele proprii istoricul operatiunilor descrise la art. 27 alin. (2), art. 32—36 si documentele justificative aferente.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
Art. 38. — Termenele prevazute de prezenta norma care expira intr-o zi de sarbatoare legala sau intr-o zi nelucratoare se vor prelungi pana la sfarsitul urmatoarei zile lucratoare.
Art. 39. — (1) Angajatorii, persoane fizice si juridice, sunt obligati sa puna la dispozitia Comisiei si administratorilor de fonduri de pensii administrate privat datele si documentele necesare pentru identificarea participantilor la fondurile de pensii administrate privat.
(2) Administratorii isi transmit reciproc informatii, la solicitarea scrisa a unuia dintre acestia cu privire la datele participantilor inclusi in operatiunile descrise la art. 32, 35 si 36.
Art. 40. — Nerespectarea dispozitiilor cuprinse in prezenta norma se sanctioneaza in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare, respectiv art. 16, art. 81 alin. (1) lit. c), art. 140 alin. (1), art. 141 alin. (1) lit. g) si art. 141 alin. (2)–(11) din Lege.
Art. 41. — Toate rapoartele transmise de catre CNPAS la Comisie vor fi in format electronic, sub semnatura electronica extinsa, iar formatul acestor rapoarte se va stabili prin act aditional la protocolul incheiat intre cele doua institutii.
Art. 42. — Anexa face parte integranta din prezenta norma.
Art. 43. — Prezenta norma intra in vigoare la 1 ianuarie 2010.
Art. 44. — La data intrarii in vigoare a prezentei norme se abroga Norma nr. 18/2007 privind aderarea si evidenta participantilor la fondurile de pensii administrate privat, aprobata prin Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 46/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 503 din 13 iulie 2007, republicata, precum si orice alte dispozitii contrare.
_______
Nota Avocatnet.ro:
- Va prezentam anexa ca fisier atasat (format "jpg").
Comentarii articol (0)