Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a refuzat accesul operatorilor de telefonie mobila la sistemele de evidenta de tipul birourilor de credit, informeaza un comunicat de presa al institutiei.
“Prin participarea societatilor de telefonie la sisteme de evidenta de tipul birourilor de credit, s-ar ajunge la o incalcare grava a dreptului la viata privata”, considera ANSPDCP.
“Vodafone a propus extinderea participantilor la sistemele de evidenta de tipul birourilor de credit prin includerea si a societatilor de telefonie”, se arata in comunicatul de presa.
Pozitia Autoritatii se intemeiaza pe prevederile Conventiei Europene a Drepturilor Omului, ale Directivei 95/46/EC privind protectia persoanelor fizice referitoare la prelucrarea datelor personale, ale Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, a art. 26 din Constitutia României, a principiilor de prelucrare a datelor personale statuate atât pe plan european, cât si prin legislatia nationala.
“Pornind de la necesitatea respectarii dreptului persoanelor de a nu fi supuse unor decizii individuale automate de natura a evalua aspecte precum credibilitatea sau solvabilitatea, Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal subliniaza ca activitatea de transmitere a datelor personale in sistemele de evidenta de tipul birourilor de credit este de natura sa produca efecte asupra unui numar considerabil de cetateni si sa aduca atingere vietii private a persoanelor fizice”, informeaza ANSPDCP.
Totodata, cu privire la riscurile implicate de participarea societatilor de telefonie la Biroul de Credit, deoarece astfel s-ar ajunge ca aceste companii de telefonie sa aiba acces la informatii detinute de bancile care isi raporteaza clientii la acelasi Birou de Credite, ceea ce implica o incalcare a confidentialitatii relatiei dintre banca si clientul acesteia, in conditiile in care informatiile bancare sunt supuse secretului bancar.
Totodata, in cazul admiterii societatilor de telefonie si a celor de utilitati la sistemul Biroului de Credit s-ar ajunge la raportarea excesiva a datelor personale legate de situatia financiara si comportamentul la plata al persoanelor fizice, de natura a aduce atingere chiar asigurarii dreptului la nivel de trai decent in România.
In acelasi scop, ANSPDCP subliniaza ca societatile de telefonie dispun de sistemul Preventel, comun, distinct si specific domeniului telefoniei, prin care pot verifica clientii cu datorii rezultate din achitarea cu intârziere/neachitarea facturilor emise.
ANSPDCP a emis Decizia nr. 105/2007 cu privire la prelucrarile de date cu caracter personal efectuate in sisteme de evidenta de tipul birourilor de credit, prin care s-a reglementat, in principal, ca:
• pot participa la sistemele de tipul birourilor de credite numai institutiile financiare si de credit, societatile de leasing si cele de asigurari pentru produsele de tip credit;
• perioada de stocare a datelor referitoare la intârzierile la plata (date negative) este de 4 ani de la data achitarii ultimei rate restante sau de la data ultimei actualizari transmise, in cazul neachitarii restantelor pâna la data respectiva;
• este obligatorie instiintarea prealabila a persoanei fizice, in scris, telefonic, prin SMS sau e-mail, cu cel putin 15 zile inainte de data transmiterii datelor catre biroul de credit.
Astfel, Decizia ANSPDCP nr. 105/2007 nu va fi modificata.
Comentarii articol (1)