Conditiile economice fara precedent care au marcat lumea afacerilor in ultimul an au pregatit terenul pentru noile tendinte in tehnologie, accentul cazand acum pe concepte eficiente din punct de vedere al costurilor si protectia mediului inconjurator, potrivit celui mai recent raport realizat de grupul specializat in tehnologie, media si telecomunicatii (TMT), din cadrul Deloitte.
„ Parerea generala este ca perspectivele economice incerte vor determina companiile sa se concentreze pe costuri, ceea ce reprezinta de fapt factor cheie pentru toate industriile TMT in acest an. Revenirea la conceputul thin client computing in cadrul intreprinderilor, realizarea achizitiilor de tehnologie pornind de la nevoile angajatului individual (factorul cheie fiind realizarea de economii), precum si interesul crescut pentru conceptul cloud computing, chiar daca ritmul de adoptare este moderat – sunt doar cateva dintre tendintele identificate de Deloitte in 2010”, spune Ahmed Hassan, Partener si lider TMT in cadrul Deloitte Balcani.
„Tehnologia este unul dintre sectoarele in care Romania nu isi permite sa ramana in urma si evenimente recente au dovedit ca facem progrese serioase in acest domeniu. Chiar daca o parte dintre tendintele enumerate in raport s-ar putea manifesta mai tarziu in Romania decat in alte tari, implicatiile in ceea ce priveste consumul sunt foarte interesante. Consumatorii romani au dovedit in mod traditional ca sunt utilizatori pasionati care adopta rapid cele mai recente tehnologii. De asemenea, companii industriale mari si-au subliniat adesea interesul pentru tehnologii care protejeaza mediul inconjuratori, astfel incat ne putem astepta ca aceste previziuni sa aiba ecou si in industria locala, intr-un viitor apropiat. Un exemplu ar fi productia de ciment fara emisii de dioxid de carbon, o oportunitate surprinzatoare si plina de potential identificata in raportul de fata”, spune Andrei Ionescu, ERS Senior Manager in cadrul Deloitte Romania.
Principalele previziuni Deloitte privind industria globala de tehnologie in 2010
Mai mici decat un netbook si mai mari decat un telefon ‘smart’ – se lanseaza tabletele - NetTabs
Istoric vorbind, segmentul dintre cele mai mici laptop-uri si cele mai mari telefoane mobile a fost o zona „moarta” din punct de vedere tehnologic. Anul 2010 ar putea rezolva aceasta problema, odata cu lansarea asa-numitelor Net Tablets / netTabs (tablete).
Potrivit estimarilor, vanzarile de tablete vor ajunge la cateva zeci de milioane de unitati in 2010. Desi este dificil de anticipat volumul vanzarilor, caracteristicile acestor dispozitive nefiind cunoscute pe deplin, unii analisti estimeaza ca ele vor depasi un miliard de dolari, la un an de la lansare.
Urmarind sa ofere un echilibru atragator intre forma si functionalitate, dispozitivele vor avea un pret de vanzare cuprins intre 400 si 800 de dolari, vor cantari mai putin de 500 de grame si vor avea dimensiuni de 20 / 12 / 2,5 centimetri. Functiile vor include acces la telefonia mobila si tehnologia WiFi.
Achizitiile IT se orienteaza catre angajat
In 2010, mai multe companii vor lua decizii de achizitii de tehnologie si echipamente pentru telecomunicatii cu precadere in baza preferintelor exprimate de angajati, si mai putin pe baza criteriilor traditionale impuse de departamentele de IT.
Pana acum, producatorii de hardware si software in tehnologie si telecomunicatii isi lansau cele mai recente produse mai intai pe piata corporate, vizand cu precadere departamentele IT. Companiile erau printre primele care adoptau noile produse, fiind utilizatori sofisticati, dispusi sa plateasca preturi premium pentru produse premium. Dupa cativa ani, solutiile respective erau introduse si pe piata de consum, unde cererea este in mod obisnuit definita de preturi mai mici. Producatorul obtinea astfel marje mai scazute, contrabalansate insa de volume mai mari de vanzari.
Modelul de afaceri traditional este acum rasturnat. Marile companii producatoare de cipuri folosesc cele mai avansate tehnici in productia dispozitivelor destinate pietei de consum, si nu pietei corporate. Mai mult, noile aplicatii software folosite de companii pentru networking social intern sau extern au fost mai intai implementate si validate de piata de consum.
Tehnologia CleanTech revine, dar tehnologia solara ramane in umbra
Echipa TMT a Deloitte anticipeaza performante mixte pentru sectorul CleanTech in 2010. Dupa ce criza economica recenta aproape ca a adus in pragul colapsului valoarea pe piata de capital a acestei industrii, stimulentele guvernamentale si interesul investitorilor au catalizat o redresare rapida. Cu toate acestea, nu toate segmentele se bucura de acest salt. Subsectorul tehnologiei solare nu va avea o performanta pe masura restului industriei CleanTech. Pretul echipamentelor solare, al instrumentelor si materialelor prime va ramane sub presiune, pe fondul unei supra-capacitati la nivel global si a unei cresteri insuficiente a cererii.
De la gri la verde: tehnologia reinventeaza cimentul
Pe parcursul anului 2010, contributia tehnologiei la reducerea emisiilor de dioxid de carbon va include si initiative precum constructia de masini electrice, aeronave mai eficiente si centre de date de dimensiuni mai mici. Exista insa un alt segment industrial neglijat la scara larga pana acum, care ar putea genera beneficii la fel de importante: cimentul.
Progresele tehnologice ar putea conduce in curand la constructia primei fabrici de ciment din lume care nu emite carbon. Pe termen mediu, acest lucru poate atrage o reducere semnificativa (de cel putin 5%) a emisiilor globale de dioxid de carbon.
Comentarii articol (0)