În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicata, al art. 82 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata, si al art. 26 alin. (2) teza finala din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a ministerelor, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul României adopta prezenta hotarâre.
Art. 1. - Se aproba Regulamentul privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de acte normative spre adoptare, prevazut în anexa care face parte integranta din prezenta hotarâre.
Art. 2. - Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, precum si prefecturile vor duce la îndeplinire prevederile prezentei hotarâri.
Art. 3. - Pe data intrarii în vigoare a prezentei hotarâri se abroga Hotarârea Guvernului nr. 555/2001 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile pentru supunerea proiectelor de acte normative spre adoptare Guvernului, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 334 din 22 iunie 2001.
Pentru cei interesati prezentam mai jos continutul acestui Regulament.
Regulament din 13/01/2005 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 71 din 20/01/2005 privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de acte normative spre adoptare
CAPITOLUL I Dispozitii privind pregatirea, elaborarea si avizarea proiectelor de acte normative
Art. 1. - Reglementarea relatiilor sociale prin acte normative se realizeaza cu respectarea principiilor generale de legiferare proprii sistemului dreptului românesc.
Art. 2. - (1) Actele normative se initiaza, se elaboreaza, se adopta si se aplica în conformitate cu prevederile Constitutiei României, cu dispozitiile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata, precum si cu principiile ordinii de drept.
(2) Actul normativ trebuie sa se integreze organic în sistemul legislatiei, scop în care:
a) proiectul de act normativ trebuie corelat cu prevederile actelor normative de nivel superior sau de acelasi nivel, cu care se afla în conexiune, precum si cu reglementarile comunitare si cu tratatele internationale la care România este parte;
b) proiectul de act normativ, întocmit pe baza unui act de nivel superior, nu poate depasi limitele competentei instituite prin acel act si nici nu poate contraveni principiilor si dispozitiilor acestuia.
Art. 3. - (1) Potrivit Constitutiei României, Guvernul adopta hotarâri si ordonante.
(2) Hotarârile Guvernului se emit pentru organizarea executarii legilor.
(3) Ordonantele simple, emise în domenii care nu fac obiectul legilor organice, se adopta numai în temeiul unei legi speciale de abilitare a Guvernului, în limitele si în conditiile prevazute de aceasta.
(4) Ordonantele de urgenta se adopta în conditiile prevazute de art. 115 alin. (4) si (6) din Constitutia României, republicata.
(5) Guvernul îsi exercita initiativa legislativa potrivit Constitutiei României, prin însusirea proiectelor de lege elaborate de ministere sau de alte autoritati ale administratiei publice si transmiterea acestora spre dezbatere si adoptare camerei competente a Parlamentului.
Art. 4. - (1) Proiectele de acte normative se elaboreaza de catre autoritatile abilitate sa le initieze, cu respectarea prevederilor Legii nr. 24/2000, republicata.
(2) Au dreptul sa initieze proiecte de acte normative, în conformitate cu atributiile si cu domeniul lor de activitate, urmatoarele autoritati publice:
a) ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, aflate în subordinea Guvernului, precum si autoritatile administrative autonome;
b) organele de specialitate ale administratiei publice centrale, aflate în subordinea sau în coordonarea ministerelor - prin ministerele în a caror subordine sau coordonare se afla;
c) prefecturile, consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti, potrivit legii - prin Ministerul Administratiei si Internelor.
Art. 5. - (1) În vederea elaborarii proiectelor de acte normative, la toate autoritatile publice prevazute la art. 4 alin. (2) se constituie, prin dispozitie a conducatorilor acestora, colective speciale în componenta carora sunt desemnati juristi, specialisti în domeniul integrarii europene, precum si specialisti din compartimentele corespunzatoare profilului propunerilor de reglementare. Colectivul va fi coordonat de un secretar de stat, respectiv de secretarul general.
(2) Colectivul prevazut la alin. (1) întocmeste o prima forma a proiectului de act normativ, care este prezentata conducatorului autoritatii publice initiatoare ori persoanei desemnate prin dispozitie a acestuia.
(3) În procesul de elaborare a proiectelor de acte normative autoritatile publice initiatoare au obligatia sa respecte regulile procedurale aplicabile pentru asigurarea transparentei decizionale, prevazute de Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala în administratia publica.
(4) Pentru asigurarea consultarii partenerilor sociali, autoritatile publice initiatoare au obligatia sa supuna proiectele de acte normative cu caracter economico-social analizei comisiilor de dialog social, constituite în cadrul acestora în conformitate cu prevederile Hotarârii Guvernului nr. 314/2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea comisiilor de dialog social în cadrul unor ministere si al prefecturilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 6. - (1) Proiectele de acte normative trebuie însotite de urmatoarele instrumente de prezentare si motivare:
a) expuneri de motive - în cazul proiectelor de legi;
b) note de fundamentare - în cazul ordonantelor, al ordonantelor de urgenta si al hotarârilor Guvernului;
c) referate de aprobare - pentru celelalte acte normative.
(2) Instrumentele de prezentare si motivare a actelor normative trebuie sa cuprinda mentiunile prevazute la art. 30 din Legea nr. 24/2000, republicata.
(3) În cazul proiectelor de ordonante de urgenta, elementele de fapt si de drept ale situatiei extraordinare ce impune recurgerea la acest demers legislativ vor fi prezentate si în preambulul proiectului respectiv, potrivit art. 41 alin. (3) din Legea nr. 24/2000, republicata.
Art. 7. - (1) Proiectul de act normativ initiat de autoritatile publice competente se transmite pe circuitul de avizare numai dupa însusirea acestuia, prin semnarea instrumentului de motivare, de conducatorul autoritatii publice initiatoare si de ministrul de stat coordonator.
(2) Proiectul de act normativ însusit potrivit alin. (1) se transmite concomitent, în copie, autoritatilor publice interesate în aplicarea acestuia, în functie de obiectul reglementarii, care au obligatia sa analizeze si sa comunice initiatorului eventualele observatii si propuneri, în termen de cel mult 5 zile de la primirea proiectului, daca nu s-a stabilit un alt termen. Proiectele de acte normative care urmaresc armonizarea legislatiei nationale cu prevederile comunitare se transmit spre analiza si Ministerului Integrarii Europene, însotite de tabelul de concordanta între actul comunitar propus sa fie transpus si proiectul de act normativ care îl transpune. În aceasta etapa proiectul de act normativ nu se transmite Ministerului Justitiei decât în situatia în care acesta are calitatea de minister coinitiator. Pentru obtinerea avizului din punct de vedere al legalitatii, proiectul de act normativ se transmite Ministerului Justitiei în conditiile art. 8 alin. (6).
Art. 8. - (1) Dupa obtinerea punctelor de vedere ale autoritatilor publice care urmeaza sa avizeze, initiatorul definitiveaza proiectul de act normativ. La operatiunea de definitivare de catre colectivul prevazut la art. 5 alin. (1) pot participa si reprezentanti ai autoritatilor publice avizatoare.
(2) Daca în urma propunerilor si observatiilor primite de la autoritatile publice avizatoare s-au adus modificari proiectului de act normativ, instrumentele de prezentare si motivare initiale vor fi reformulate în mod corespunzator, astfel încât acestea sa se refere la forma proiectului de act normativ care va fi transmisa spre avizare.
(3) Dupa definitivare originalul proiectului de act normativ, însotit de instrumentul de prezentare si motivare, refacut conform modificarilor operate, se transmite succesiv spre avizare de catre initiator autoritatilor publice prevazute la alin. (2), în termen de maximum 3 zile de la primirea punctelor de vedere ale acestora.
(4) Proiectele de acte normative ce transpun prevederi comunitare se transmit spre avizare si Ministerului Integrarii Europene.
(5) În situatia în care între initiator si autoritatile publice avizatoare exista puncte de vedere diferite, proiectul de act normativ va fi avizat în termen de maximum 3 zile de la primirea acestuia, cu obiectii, care vor fi anexate si prezentate în cadrul sedintei Guvernului.
(6) Proiectele de acte normative se transmit Ministerului Justitiei în original, împreuna cu o copie si numai dupa obtinerea avizelor autoritatilor publice interesate. Ministerul Justitiei avizeaza proiectele de acte normative exclusiv din punct de vedere al legalitatii, încheind succesiunea operatiunilor din etapa de avizare.
(7) Avizul Ministerului Justitiei nu este obligatoriu în cazul hotarârilor Guvernului cu caracter individual ce au ca obiect exclusiv:
a) numiri si revocari din functie;
b) stabilirea unor date;
c) aprobarea de indicatori tehnico-economici de investitii;
d) aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli ale agentilor economici si ale institutiilor publice, pentru cazurile prevazute de lege, si a rectificarii acestora;
e) acordarea de ajutoare financiare si de urgenta;
f) alocarea de fonduri de la bugetul de stat, suplimentarea bugetelor institutiilor publice din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului si din Fondul de interventie la dispozitia Guvernului;
g) aprobarea finantarii de proiecte si actiuni din fondurile pentru promovarea imaginii externe a României;
h) aprobarea stemelor pentru judete, municipii, orase si comune.
Art. 9. - Proiectele de acte normative pentru care, potrivit legii, este necesar avizul Consiliului Concurentei se supun spre adoptare Guvernului numai dupa obtinerea acestui aviz. Avizul Consiliului Concurentei se obtine de catre autoritatea publica initiatoare a respectivului proiect de act normativ.
#PAGEBREAK#
Art. 10. - Proiectele de acte normative pentru care, potrivit legii, este necesar avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii se supun spre adoptare Guvernului numai dupa obtinerea acestui aviz.
Art. 11. - (1) Tratatele la nivel guvernamental sau departamental se negociaza si se semneaza de catre persoanele desemnate în acest scop, pe baza împuternicirii Guvernului.
(2) Memorandumurile prin care se supun spre aprobare Guvernului negocierea si/sau semnarea tratatelor prevazute la alin. (1) vor fi initiate, în functie de obiectul reglementarii, împreuna cu Ministerul Afacerilor Externe si/sau cu Ministerul Integrarii Europene si vor fi avizate de autoritatile publice interesate. Avizul Ministerului Justitiei este obligatoriu în cazul în care se solicita împuternicirea de semnare a actelor internationale.
(3) Memorandumurile prin care se supun spre aprobare Guvernului negocierea si/sau semnarea tratatelor prevazute la alin. (1) vor fi însotite si de proiectele de acte normative prin care urmeaza sa se accepte, sa se adere la ele, sa se ratifice sau sa se aprobe respectivele tratate, dupa încheierea acestora.
(4) Dupa aprobare Secretariatul General al Guvernului comunica autoritatilor publice initiatoare decizia Guvernului.
Art. 12. - (1) În cazul tratatelor care se supun Parlamentului de catre Guvern în vederea ratificarii sau pentru care competenta de aprobare revine, potrivit legii, Guvernului, proiectul de act normativ trebuie sa fie însotit de textul actului international în limba originara si în traducere oficiala sau autorizata.
(2) În situatii extraordinare, categoriile de tratate prevazute la art. 19 alin. (1) lit. b)-h) din Legea nr. 590/2003 privind tratatele pot fi ratificate prin ordonante de urgenta.
(3) Proiectele de acte normative prevazute la alin. (1) si (2) vor fi initiate, în functie de obiectul reglementarii, împreuna cu Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Integrarii Europene si cu celelalte ministere sau autoritati publice interesate.
(4) Textele tratatelor care se supun ratificarii sau aprobarii se vor stampila pe fiecare pagina, iar pe ultima pagina se vor mentiona explicit numele persoanelor semnatare si se va atesta, prin semnatura persoanei autorizate si prin aplicarea stampilei, conformitatea documentului cu originalul.
Art. 13. - (1) Proiectele de ordonante de urgenta vor fi avizate în prealabil, din punctul de vedere al oportunitatii promovarii acestora, de ministrul delegat pentru relatia cu Parlamentul, cu participarea conducatorului autoritatii publice care a initiat ordonanta de urgenta.
(2) Conducatorul autoritatii publice initiatoare va transmite proiectul de ordonanta de urgenta autoritatilor publice interesate în aplicarea acestuia, potrivit art. 7, numai dupa obtinerea unui aviz favorabil conform alin. (1).
(3) În situatia în care avizul prevazut la alin. (1) este nefavorabil, proiectul de ordonanta de urgenta va fi refacut sub forma unui proiect de lege si va fi promovat ca atare, cu îndeplinirea tuturor procedurilor legale prevazute în prezentul regulament.
(4) Daca autoritatea care a elaborat proiectul de ordonanta de urgenta sustine necesitatea promovarii lui în aceasta forma, chiar dupa obtinerea unui aviz nefavorabil, acordat în conformitate cu prevederile alin. (1), proiectul va fi discutat în cadrul sedintei Guvernului, unde se va adopta o hotarâre finala.
(5) Nici un proiect de ordonanta de urgenta nu poate fi inclus pe agenda de lucru a Guvernului fara avizul prevazut la alin. 1).
Art. 14. - Prin decizie a primului-ministru, pe lânga Secretariatul General al Guvernului se pot constitui grupuri de lucru formate din specialisti - colaboratori externi - pentru analizarea proiectelor de acte normative sub aspectul solutiilor propuse, cerintelor de corelare cu ansamblul reglementarilor interne, armonizarii cu legislatia europeana si cu tratatele internationale la care România este parte, precum si al respectarii normelor de tehnica legislativa.
Art. 15. - (1) Proiectele de acte normative avizate se transmit de catre initiator Secretariatului General al Guvernului, atât în original, stampilate pe fiecare pagina, cât si pe suport magnetic, însotite de fisa circuitului de avizare al carei model este prevazut în anexa care face parte integranta din prezentul regulament.
(2) Secretariatul General al Guvernului va solicita de îndata urmatoarele avize:
a) avizul Consiliului Legislativ, ce urmeaza sa fie emis, potrivit legii, în termenul solicitat de Guvern, care nu poate fi mai mic de:
- 24 de ore pentru proiectele de ordonante de urgenta;
- doua zile pentru proiectele de legi care urmeaza sa fie transmise Parlamentului cu solicitarea dezbaterii în procedura de urgenta;
- 10 zile pentru celelalte proiecte de acte normative;
b) avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, în cazul proiectelor de acte normative prevazute la art. 10;
c) avizul Consiliului Economic si Social, în cazul proiectelor de acte normative care privesc domeniile prevazute la art. 5 din Legea nr. 109/1997 privind organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social, cu modificarile si completarile ulterioare, care urmeaza sa fie emis, potrivit legii, în termen de:
- 10 zile calendaristice de la primirea solicitarii, în cazul proiectelor de hotarâri, de ordonante si de legi ordinare;
- 20 de zile calendaristice de la primirea solicitarii, în cazul proiectelor de legi organice.
(3) Secretariatul General al Guvernului verifica îndeplinirea conditiilor de forma ale fiecarui proiect de act normativ, inclusiv respectarea normelor de tehnica legislativa prevazute de Legea nr. 24/2000, republicata, întocmind, daca este cazul, o nota cuprinzând propuneri si/sau observatii.
Art. 16. - Autoritatile publice, inclusiv Secretariatul General al Guvernului, sunt obligate sa furnizeze Consiliului Legislativ informatiile si documentatiile necesare privind avizarea proiectelor de acte normative, în termenele si în conditiile stabilite prin Legea nr. 73/1993 pentru înfiintarea, organizarea si functionarea Consiliului Legislativ, republicata.
Art. 17. - Proiectele de acte normative care nu corespund conditiilor de forma prevazute de prezentul regulament vor fi restituite initiatorilor de catre Secretariatul General al Guvernului, în vederea refacerii lor.
Art. 18. - (1) Dupa parcurgerea etapelor prevazute la art. 15, Secretariatul General al Guvernului transmite initiatorului, dupa caz, urmatoarele documente:
a) avizul Consiliului Legislativ;
b) avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii;
c) avizul Consiliului Economic si Social;
d) nota cuprinzând propunerile si/sau observatiile sale.
(2) Pe baza documentelor mentionate la alin. (1) colectivul prevazut la art. 5 alin. (1) are obligatia de a reanaliza si, dupa caz, de a reface proiectul de act normativ. Proiectul de act normativ refacut va fi transmis Secretariatului General al Guvernului, stampilat pe fiecare fila, cu cel putin 5 zile înainte de data sedintei Guvernului pe a carei agenda de lucru se solicita sa fie înscris.
(3) În situatia în care initiatorul nu accepta, total sau partial, observatiile si propunerile formulate în documentele prevazute la alin. (1), acesta va transmite Secretariatului General al Guvernului forma proiectului de act normativ ce urmeaza sa fie supusa spre adoptare Guvernului, însotita de o nota justificativa cuprinzând argumentele care au condus la neacceptarea observatiilor si/sau a propunerilor respective.
CAPITOLUL II Dispozitii privind analiza si supunerea spre adoptare a proiectelor de acte normative
Art. 19. - (1) Pregatirea sedintelor Guvernului se realizeaza de Secretariatul General al Guvernului.
(2) În vederea pregatirii sedintelor Guvernului, Secretariatul General al Guvernului organizeaza în prealabil reuniuni de lucru cu reprezentanti, la nivel de secretar de stat sau secretar general, ai ministerelor si ai celorlalte autoritati publice initiatoare si avizatoare, în vederea corelarii punctelor de vedere ale acestora în legatura cu proiectele de acte normative ce urmeaza a fi supuse Guvernului spre adoptare.
(3) Secretariatul General al Guvernului va transmite proiectul agendei de lucru a sedintei Guvernului din respectiva saptamâna, structurat în doua parti, împreuna cu actele incluse în aceasta, tuturor membrilor Guvernului, precum si conducatorilor altor autoritati publice interesate.
(4) Proiectul agendei de lucru a sedintei Guvernului cuprinde: proiecte de acte normative, rapoarte, note, note-mandat, memorandumuri, puncte de vedere, informari si alte documente, în functie de necesitati si de solicitari.
(5) În cadrul reuniunii vor fi discutate, în principal, urmatoarele probleme:
a) modalitatea de structurare a proiectului agendei de lucru comunicat;
b) modalitatea de solutionare a unor chestiuni aparute pe circuitul de avizare, în cazul proiectelor de acte normative care urmeaza sa fie înscrise pe agenda de lucru a urmatoarelor sedinte ale Guvernului;
c) situatia proiectelor de acte normative adoptate de Guvern si nefinalizate pâna la data reuniunii;
d) situatia sarcinilor restante rezultate din actele normative publicate.
(6) În prima parte a agendei de lucru vor fi înscrise proiectele de acte normative si alte documente, care au toate avizele ministerelor implicate, inclusiv formele refacute conform avizelor Consiliului Legislativ, Consiliului Economic si Social si, dupa caz, Consiliului Suprem de Aparare a Tarii sau Consiliului Concurentei, în conformitate cu prevederile prezentului regulament, în scopul facilitarii luarii unei decizii rapide de catre Guvern asupra actelor care sunt agreate de toate ministerele implicate si care nu mai comporta discutii suplimentare pentru a fi adoptate de Guvern.
(7) În cadrul reuniunilor vor fi luate în discutie numai actele înscrise în cele doua parti ale proiectului agendei de lucru, pentru a se stabili:
a) daca aceste acte îndeplinesc conditiile prevazute de prezentul regulament si nu mai comporta discutii suplimentare pentru a fi adoptate de Guvern; b) daca sunt problemele actelor înscrise în a doua parte a proiectului agendei de lucru, luându-se în considerare urmatoarele aspecte:
- daca respectivele acte ridica probleme care pot fi rezolvate pâna la data desfasurarii sedintei Guvernului; - daca mai este necesar avizul altor ministere;
- daca exista puncte de vedere divergente pentru care este necesara o decizie a Guvernului.
(8) În functie de rezultatul dezbaterilor si clarificarilor aduse în cadrul reuniunilor, documentele urmeaza sa fie înscrise în una dintre cele doua parti ale proiectului agendei de lucru sau sa fie amânate pentru înscrierea pe agenda de lucru a urmatoarelor sedinte ale Guvernului.
(9) Proiectul agendei de lucru, avizat de ministrul delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului, este prezentat de acesta spre aprobare primului-ministru. Agenda de lucru aprobata se comunica de Secretariatul General al Guvernului tuturor membrilor Guvernului, precum si conducatorilor altor autoritati publice interesate, cu cel putin 36 de ore înainte de începerea sedintei Guvernului.
(10) Sedintele de lucru ale Guvernului se desfasoara utilizându-se Sistemul informatic pentru sedintele Guvernului.
(11) Membrii Guvernului, reprezentantii autoritatilor publice interesate, precum si ceilalti invitati a caror prezenta este necesara pentru buna desfasurare a sedintelor Guvernului se convoaca de ministrul delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului, conform dispozitiei primului-ministru.
Art. 20. - (1) Înainte de începerea dezbaterilor sau în cursul acestora, initiatorii pot solicita primului-ministru, motivat, retragerea sau amânarea proiectelor de acte normative aflate pe agenda de lucru.
(2) În cazuri exceptionale primul-ministru poate aproba ca pe durata desfasurarii sedintei Guvernului sa fie luate în discutie si proiecte de acte normative sau materiale neînscrise pe agenda de lucru. În cazul adoptarii de catre Guvern a acestor proiecte de acte normative, initiatorul are obligatia sa îsi însuseasca observatiile si propunerile cu privire la forma si legalitatea acestor proiecte, cuprinse în documentele prevazute la art. 18 alin. (1).
(3) Decizia Guvernului cu privire la fiecare proiect de act normativ, luata ca urmare a rezultatului dezbaterilor, este marcata prin anuntul primului-ministru privind adoptarea, amânarea, respingerea sau retragerea acestuia, dupa caz.
Art. 21. - (1) Dupa adoptare, Secretariatul General al Guvernului finalizeaza proiectul de act normativ prin operarea observatiilor de tehnica legislativa.
(2) În situatia în care în sedinta Guvernului au fost formulate observatii de fond, Secretariatul General al Guvernului le va comunica initiatorilor atât prin fax, cât si prin posta speciala, imediat dupa ce stenograma sedintei Guvernului a fost redactata.
(3) În termen de cel mult doua zile de la primirea observatiilor formulate în sedinta Guvernului, initiatorul este obligat sa transmita Secretariatului General al Guvernului reformularile textelor vizate de acestea; în acest raspuns vor fi cuprinse, daca este cazul, si reformularile textelor vizate de observatiile de fond cuprinse în documentele prevazute la art. 18 alin. (1). Initiatorul aplica stampila conducatorului institutiei pe fiecare pagina ce contine textele reformulate. Reformularile textelor vizate, însotite de o adresa din partea initiatorului, se transmit prin fax, precum si prin posta speciala, originalul urmând sa fie atasat la dosarul actului normativ în cauza.
(4) Dupa finalizare Secretariatul General al Guvernului transmite autoritatii publice initiatoare forma finala a actului normativ. (5) În situatia în care initiatorul nu accepta propunerile si/sau observatiile aprobate de Guvern, proiectul de act normativ va fi repus în mod obligatoriu pe agenda de lucru a sedintei Guvernului.
Art. 22. - (1) Proiectele de acte normative carora li s-au adus modificari de fond ca urmare a discutarii si adoptarii lor în sedinta Guvernului vor fi supuse unei noi avizari a Consiliului Legislativ, a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii si a Consiliului Economic si Social, dupa caz. În situatia în care, ca urmare a noii avizari de catre aceste autoritati, este necesara operarea unor modificari de fond ori avizul respectiv este negativ, proiectul de act normativ va fi repus în mod obligatoriu pe agenda de lucru a sedintei Guvernului.
(2) Repunerea pe agenda de lucru a sedintei Guvernului este obligatorie si în cazul proiectelor de acte normative adoptate potrivit art. 20 alin. (2), daca:
a) acceptarea ulterioara a observatiilor cuprinse în documentele prevazute la art. 18 alin. (1) determina modificari de fond ale proiectului;
b) avizul Consiliului Legislativ si/sau avizul Consiliului Economic si Social sunt negative, dupa transmiterea de catre initiator a punctului sau de vedere la Secretariatul General al Guvernului.
(3) În toate cazurile, daca ulterior adoptarii initiatorul solicita operarea altor modificari care nu au fost aprobate de Guvern, Secretariatul General al Guvernului are obligatia sa repuna respectivul proiect de act normativ pe agenda de lucru.
Art. 23. - (1) Dupa sedinta Guvernului, Secretariatul General al Guvernului va proceda la:
a) definitivarea actului normativ adoptat, în conditiile art. 21;
b) prezentarea actului normativ adoptat primului-ministru, în vederea semnarii, si ministrilor care au obligatia punerii lui în executare, în vederea contrasemnarii. Contrasemnarea unui act normativ adoptat de Guvern este obligatorie în termen de cel mult 24 de ore de la data semnarii lui de catre primul-ministru;
c) numerotarea actelor normative în cadrul anului calendaristic; actele Guvernului vor purta data sedintei Guvernului în care acestea au fost adoptate; d) transmiterea la Camera Deputatilor sau, dupa caz, la Senat, a proiectelor de legi, însotite de expunerile de motive ale acestora si de hotarârile de supunere a lor spre adoptare, semnate de primul-ministru;
e) transmiterea catre secretarul general al Camerei Deputatilor, cu solicitarea publicarii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotarârilor si ordonantelor Guvernului, însotite, dupa caz, de notele de fundamentare ale acestora, semnate de ministrul sau de ministrii initiatori. Sunt exceptate de la publicare hotarârile Guvernului care intra sub incidenta prevederilor art. 108 alin. (4) ultima teza din Constitutia României, republicata, care se comunica numai institutiilor interesate;
f) publicarea notelor de fundamentare ale hotarârilor si ordonantelor adoptate, pe pagina de Internet a Guvernului;
g) transmiterea la Senat sau la Camera Deputatilor, dupa caz, a ordonantelor si a ordonantelor de urgenta ale Guvernului, însotite de expunerile de motive ale proiectelor de legi pentru aprobarea acestora si de hotarârile de adoptare, semnate de primul-ministru.
(2) În vederea publicarii de pagina de Internet a Guvernului sau, dupa caz, în Monitorul Oficial al României, Partea I, initiatorilor le revine obligatia sa transmita Secretariatului General al Guvernului, imediat dupa adoptare, nota de fundamentare semnata numai de conducatorul/conducatorii autoritatii/autoritatilor publice initiatoare, care sa se refere la forma finala a actului normativ, precum si la avizul Consiliului Legislativ.
(3) În conformitate cu dispozitiile art. 75 din Constitutia României, republicata, se supun spre dezbatere si adoptare:
a) Camerei Deputatilor, ca prima Camera sesizata, proiectele de legi prevazute la art. 86 alin. (2) din Regulamentul Camerei Deputatilor, aprobat prin Hotarârea Camerei Deputatilor nr. 8/1994, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.030 din 8 noiembrie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Senatului, ca prima Camera sesizata, proiectele de legi prevazute la art. 381 din Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotarârea Senatului nr. 16/1993, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 58 din 2 februarie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 24. - Instrumentele de prezentare si motivare, variantele si formele succesive ale proiectelor de acte normative, precum si originalul actului normativ adoptat se pastreaza de Secretariatul General al Guvernului, astfel încât sa se asigure cunoasterea întregului proces de elaborare a actului normativ respectiv.
Art. 25. - (1) Actul normativ modificat sau completat în mod substantial va fi republicat în temeiul unei dispozitii exprese cuprinse în actul de modificare, respectiv de completare.
(2) Republicarea actelor normative modificate sau completate prin ordonante ale Guvernului se poate face numai dupa aprobarea acestora din urma prin lege, pentru a nu se crea eventuale discrepante cu actul de aprobare, în cazul în care acesta aduce alte modificari ordonantei supuse aprobarii. (3) Legile, precum si ordonantele si hotarârile Guvernului vor fi republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin grija autoritatii publice care a emis actul de modificare, respectiv de completare. În acest sens autoritatile publice initiatoare ale proiectelor de ordonante sau hotarâri ale Guvernului de modificare, respectiv de completare, au obligatia de a transmite Secretariatului General al Guvernului textul actului normativ de baza, în forma republicabila, cu solicitarea de republicare, în conformitate cu dispozitiile Legii nr. 24/2000, republicata.
(4) Forma republicabila contine textul actului normativ de baza, în care se integreaza prevederile modificate sau cele de completare, se actualizeaza denumirile schimbate între timp, cum ar fi cele ale unor institutii sau localitati, si se da, atunci când s-a dispus în mod expres, o noua numerotare alineatelor, articolelor, capitolelor si celorlalte structuri ale actului normativ în cauza.
(5) Legile, precum si ordonantele si hotarârile Guvernului vor fi republicate cu avizul Consiliului Legislativ asupra noului text, la solicitarea Secretariatului General al Guvernului adresata secretarului general al Camerei Deputatilor.
Art. 26. - (1) În cazul în care dupa publicarea actelor normative adoptate de Guvern se descopera erori materiale în cuprinsul acestora, se procedeaza la publicarea unei note cuprinzând rectificarile necesare.
(2) Rectificarea textelor actelor normative adoptate de Guvern se face cu avizul Consiliului Legislativ, la cererea Secretariatului General al Guvernului adresata secretarului general al Camerei Deputatilor. În acest sens autoritatile publice initiatoare ale proiectelor de acte normative care contin erori materiale au obligatia de a transmite Secretariatului General al Guvernului textele vizate, în forma rectificabila, justificând necesitatea îndreptarii erorii materiale, cu solicitarea de a se dispune rectificarea necesara în conformitate cu dispozitiile Legii nr. 24/2000, republicata.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL III Dispozitii privind ordinele, instructiunile si celelalte acte normative emise de conducatorii ministerelor si ai celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, precum si de prefecti
Art. 27. - (1) Ordinele cu caracter normativ, instructiunile si alte asemenea acte ale conducatorilor ministerelor si ai celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, precum si cele ale prefectilor se emit pe baza si în executarea legilor, a ordonantelor si a hotarârilor Guvernului. (2) Ordinele, instructiunile si alte asemenea acte se emit atunci când se prevede aceasta printr-o dispozitie legala, cu încadrarea în termenul stabilit si cu indicarea expresa a temeiului legal.
(3) Ordinele, instructiunile si alte asemenea acte vor fi elaborate respectându-se normele de tehnica legislativa prevazute de Legea nr. 24/2000, republicata, cu consultarea compartimentelor de specialitate din cadrul autoritatii publice respective, si vor fi avizate în mod obligatoriu de compartimentul juridic propriu.
(4) Actele prevazute la alin. (1) se semneaza numai de catre conducatorii autoritatilor publice emitente.
Art. 28. - (1) Toate ordinele, instructiunile si alte asemenea acte cu caracter normativ ale ministrilor si conducatorilor celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin grija acestora.
(2) Prefectii vor dispune publicarea ordinelor emise în monitoarele oficiale ale judetelor sau al municipiului Bucuresti, potrivit reglementarilor în vigoare.
(3) Nu sunt supuse regimului de publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I, daca legea nu dispune altfel, ordinele, instructiunile si alte acte cu caracter normativ care au ca obiect reglementari din sectorul de aparare, ordine publica si siguranta nationala.
CAPITOLUL IV Dispozitii finale
Art. 29. - (1) Pe întregul parcurs al elaborarii proiectelor de acte normative se interzice personalului autoritatilor publice initiatoare si avizatoare furnizarea în afara institutiilor respective a unor date sau informatii cu privire la respectivele proiecte de acte normative.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) actele, datele sau informatiile referitoare la proiectele de acte normative, care sunt furnizate în afara institutiilor cu adresa oficiala, datata si sub semnatura conducerii autoritatilor publice initiatoare ori avizatoare sau în conditiile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public si ale Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala în administratia publica.
Art. 30. - Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, precum si prefectii vor analiza periodic stadiul aplicarii actelor normative din domeniul lor de activitate si vor face propuneri temeinic justificate de adaptare a reglementarilor legale la cerintele impuse de evolutia vietii economico-sociale.
Art. 31. - (1) În situatia în care împotriva unui act al Guvernului se formuleaza o plângere prealabila sau o reclamatie administrativa în conditiile prevederilor legale privind contenciosul administrativ, adresata Secretariatului General al Guvernului, aceasta se comunica de îndata initiatorului, care are obligatia sa reanalizeze actul respectiv si sa comunice Secretariatului General al Guvernului, în termen de 10 zile de la solicitare, propuneri de mentinere, de modificare si/sau de completare ori de abrogare a acestuia.
(2) În situatia în care initiatorul propune mentinerea actului administrativ, Secretariatul General al Guvernului comunica reclamantului solutia de respingere a plângerii prealabile sau, dupa caz, a reclamatiei administrative. Secretariatul General al Guvernului va asigura sustinerea solutiei de mentinere a actului administrativ în fata instantelor de contencios administrativ.
(3) În situatia în care initiatorul propune admiterea plângerii prealabile sau, dupa caz, a reclamatiei administrative, acesta are obligatia de a promova un proiect de modificare, de completare sau de abrogare, dupa caz, a actului administrativ contestat, respectând dispozitiile prezentului regulament si ale legislatiei privind contenciosul administrativ.
Comentarii articol (0)