Procedura de selectie a tutorilor de practica din cadrul Institutului National al Magistraturii (INM) ar putea fi reglementata prin Statutul tutorelui de practica al INM, potrivit unui proiect publicat, marti, de INM, astfel incat selectia acestora sa se realizeze prin concurs organizat, si nu prin recrutare.
Tutorele de practica asigura indrumarea, supravegherea si evaluarea activitatii auditorilor de justitie pe parcursul desfasurarii stagiului de practica corespunzator celui de al doilea an de studiu. Alaturi de formatori, tutorele de practica face parte din personalul de instruire din cadrul INM, fiind alesi cu preponderenta din randul magistratilor. Procedura de selectie este transparenta, pe baza cunostintelor in domeniul juridic si al aptitudinilor didactice.
In prezent,
Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor
nu reglementeaza modalitatea concreta de recrutare a tutorilor de practica, metodele de formare sau procedura de evaluare, iar numirea tutorilor de practica se face avand ca fundament Statutul formatorului INM – recrutare, evaluare, revocare – aprobat prin Hotararea Plenului CSM nr.613/2007.
Propunerile sunt inaintate catre Consiliul Stiintific spre aprobare. Ulterior, lista este inaintata Plenului CSM spre aprobare, fara a exista insa un temei legal pentru a proceda in acest mod. Potrivit INM, revocarea tutorilor de practica urmeaza aceeasi procedura, de propunere a revocarii tutorelui spre aprobarea Consiliului Stiintific si apoi a Plenului CSM.
INM propune ca ocuparea posturilor de tutore de practica la sediile instantelor si parchetelor din tara sa se faca prin concurs.
Astfel, INM va aduce la cunostinta
scoatarea la concurs a posturilor vacante, cu 15 zile inainte de data desfasurarii concursului.
In mod exceptional, termenul la care se va face public numarul locurilor vacante, ar putea fi de
5 zile, insa doar in anumite cazuri, precum:
- renuntarea la calitatea de tutore de practica pe parcursul anului de invatamant ;
- demisia din functia de judecator sau procuror pe parcursul anului de invatamant ;
- pensionarea din functia de judecator sau procuror pe parcursul anului de invatamant ;
- suspendarea din functia de judecator sau procuror pe parcursul anului de invatamant ;
- imposibilitatea temporara, datorata unor motive de alte natura, de exercitare a atributiilor specifice calitatii de tutore de practica.
Cerintele postului de tutore de practica, potrivt proiectul sunt:
- candidatul trebuie sa aiba studii superioare de lunga durata, finalizate cu diploma.
- existenta abilitatilor de comunicare;
- participarea la activitati care presupun deplasari in tara sau strainatate;
- participarea la sesiuni de formare a personalului de instruire organizate de INM;
- indeplinirea sarcinilor stabilite de Consiliul stiintific;
- existenta unor cunostinte de evaluare a nevoilor de formare profesionala a auditorilor de justitie;
- existenta unor cunostinte de evaluare a activitatilor de formare profesionala.
Selectarea tutorelui de practica se va face de o comisie speciala, compusa din:
- un director INM sau un formator/expert INM desemnat de acesta;
- un tutore de practica;
- specialistul INM in stiintele educatiei.
In prima etapa,
comisia va evalua CV-urile, scrisorie de intentie si a celelalte materiale depuse de candidatii inscrisi la concursul pentru ocuparea unor posturi de tutore de practica in cadrul formarii initiale.
In etapa urmatoare,
candidatii vor sustine un interviu in fata comisiei de selectie desemnate in acest scop de Consiliul Stiintific al INM.
Proiectul INM enumara si
obligatiile tutorilor de practica. Acestia vor organiza si coordona activitatea auditorilor de justitie conform Programului de stagiu elaborat, anual, in cadrul INM si aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii (CSM), astfel incat sa se asigure studiul dosarelor, participarea la sedintele de judecata si redactarea hotararilor judecatoresti si a tuturor celorlalte acte procedurale cu respectarea Regulamentelor de ordine interioara a instantelor judecatoresti si a parchetelor.
De asemenea, conform INM,
evaluarea profesionala a tutorilor de practica se va realiza, anual,
din trei perspective:
- al auditorilor de justitie coordonati;
- al expertilor INM cu atributii in acest sens, sub aspectul implicarii active a tutorelui de practica in activitatile de formare initiala derulate in cadrul INM;
- al specialistului INM in stiintele educatiei, in ceea ce priveste tehnicile didactice.
Astfel, in cazul tutorilor de practica care obtin calificative necorespunzatoare, Consiliul Stiintific poate propune fie revocarea acestora din functie - conform criteriilor enuntate in capitolul referitor la revocarea tutorilor de practica, fie participarea la sesiuni suplimentare de formare a organizate de INM.
Proiectul INM poate fi consultat aici.
Comentarii articol (0)