Reprezentantii Consiliului Superior al Magistraturii au prezentat expertilor Comisiei Europene sositi la Bucuresti in cadrul misiunii de evaluare a angajamentelor asumate in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare progresele inregistrate de institutie, dupa publicarea raportului de evaluare din vara acestui an.
Potrivit CSM, concluziile misiunii de evaluare vor avea un rol esential in fundamentarea raportului interimar al Comisiei Europene.
Conditionalitatea din MCV care implica activitatea Consiliului Superior al Magistraturii se refera la
garantarea unui proces judiciar mai transparent si mai eficient totodata, in special prin consolidarea capacitatilor si a responsabilizarii Consiliului Superior al Magistraturii. Raportarea si evaluarea impactului noilor coduri de procedura civila si administrativa. (responsabili: MJ; CSM, MP, ICCJ).
Datele prezentate expertilor de catre delegatia consiliului fac referire la:
Capacitatea institutionala a CSM
Referitor la alegerile noilor membri CSM, a fost mentionata procedura in desfasurare si stadiul acesteia, precum si imprejurarea ca a avut loc o prima intalnire intre conducerea CSM si noii membrii alesi ai CSM, la data de 10 noiembrie 2010.
De asemenea, au fost evidentiate demersurile consiliului in materia avizarii actelor normative referitoare la sistemul judiciar, precum avizarea proiectului legii privind masurile pentru accelerarea procedurilor judiciare sau aprobarea propunerilor de modificare legislativa a Codului de procedura penala in privinta raspunderii materiale a magistratilor, a proiectului Ordonantei de Guvern privind Strategia de dezvoltare a justitiei ca serviciu public pentru perioada 2010-2014.
Delegatia consiliului a precizat si preocuparea manifestata pentru ocuparea posturilor de conducere la instanta suprema, concretizate in formularea unor propuneri care au fost transmise Presedintelui Romaniei.
In data de 30 septembrie 2010, Plenul CSM a aprobat Directiile de Actiune ale Consiliului pentru perioada 2010-2011. Noile Directii de Actiune au fost formulate in concordanta cu recomandarile prezentate de catre Comisia Europeana in cadrul Raportului de progrese al Romaniei in cadrul MCV (din data de 20 iulie 2010) si se refera la:
- Lansarea unei evaluari independente a performantei sistemului judiciar, cuprinzand urmatoarele masuri: elaborarea unui studiu de drept comparat privind evaluarea performantei sistemelor judiciare in alte state membre UE si continuarea activitatii de colaborare bilaterala cu reprezentantii Consiliului Superior al Magistraturii din Italia;
- Adoptarea unor masuri imediate de a reduce dezechilibrele din cadrul resurselor umane: un nou examen pentru admitere in magistratura pentru functii de executie ce va fi organizat in luna noiembrie 2010 si identificarea unor noi modalitati pentru ocuparea pozitiilor vacante pentru judecatori si procurori urmate de propunerea unor modificari legislative; elaborarea (in luna noiembrie 2010) a unui raport final privind rationalizarea instantelor si parchetelor; elaborarea, impreuna cu Ministerul Justitiei, a unui studiu de impact privind noile coduri de procedura si actualizarea strategiei de resurse umane, in conformitate cu concluziile studiului de impact si cu propunerile privind posibilitatile de rationalizare a instantelor si parchetelor (un Program al Bancii Mondiale).
- Intarirea capacitatii Institutului National al Magistraturii (INM) in ceea ce priveste formarea initiala si continua, prin urmatoarele masuri: formare profesionala referitoare la prevederile noilor coduri, intarirea capacitatii de formare profesionala la nivel centralizat si descentralizat in domeniul unificarii jurisprudentei si optimizarea formarii profesionale pentru judecatori si procurori prin formularea unor propuneri de modificare legislativa privind activitatea INM cu privire la anumite aspecte, precum: suplimentarea schemei de personal, infiintarea unor noi structuri functionale (departament de relatii internationale, biroul de relatii cu publicul), necesitatea unor prevederi legale astfel incat INM sa aiba posibilitatea legala de a obtine fonduri extra-bugetare.
- Unificarea jurisprudentei prin urmatoarele masuri: continuarea intalnirilor din cadrul instantelor si la nivelul CSM, precum si publicarea completa pe portalul jurisprudentei nationale, JURINDEX;
- Sprijinirea unei reforme complete a sistemului disciplinar, prin urmatoarele masuri: adoptarea de catre Plenul CSM a unor masuri reformatoare bazate pe evaluarile din cadrul programului Twinning light derulat de expertii spanioli, reevaluarea criteriilor de selectie pentru recrutarea inspectorilor judiciari, evaluarea activitatii desfasurate de inspectorii judiciari.
Resurse umane
Referitor la intarirea capacitatii INM, propunerile grupului de lucru pentru acest proiect, format din reprezentanti ai CSM, INM, Consiliul Stiintific al INM si formatori, au fost comunicate Comisiei pentru Resurse Umane de la nivelul CSM pentru a fi discutate in cadrul sedintei din 3 noiembrie 2010 si se refera la:
- omogenizarea metodelor de recrutare pentru admiterea la Institutul National al Magistraturii cu cea privind admiterea in magistratura a candidatilor care au o vechime minima de 5 ani in profesii juridice, imbunatatirea programelor de formare initiala (2 ani de pregatire in cadrul INM si 1 an ca judecator/procuror stagiar la instante/parchete) prin masuri care au fost prezentate expertilor UE.
- cresterea importantei formarii practice in cadrul cursurilor la INM prin alternarea pregatirii teoretice cu pregatirea practica la instante si parchete si prin sporirea competentelor auditorilor de justitie in cadrul activitatii practice la instante/parchete (obligativitatea motivarii hotararilor pronuntate, participarea la deliberari alaturi de judecatori etc.)
- cresterea calitatii pregatirii practice initiale ale auditorilor de justitie.
Examene
- Examenul pentru admiterea la Institutul National al Magistraturii a fost organizat in perioada 25 iunie - 24 septembrie 2010:
- Pentru cele 200 posturi de auditor de justitie (100 auditori de justitie pentru judecatori si 100 de auditori de justitie pentru procurori) scoase la concurs au aplicat 3290 candidati si au fost admise 68 de persoane.
- A fost precizat faptul ca, in luna ianuarie 2011, va avea loc un nou concurs de admitere la INM pentru 100 de posturi de auditori de justitie.
- Este in derulare procedura pentru organizarea unui nou examen pentru admiterea in magistratura pentru candidatii care au o vechime minima de 5 ani in profesii juridice, examen care va fi organizat pe 21 noiembrie 2010. Au fost scoase la concurs 110 posturi (60 posturi de judecator si 50 de posturi de procuror) la care s-au inscris 1620 de candidati.
- Procedura de examinare pentru examenul de capacitate pentru judecatori si procurori stagiari (06 august – 13 decembrie) este in desfasurare.
- Se deruleaza procedura de concurs pentru numirea in functii de conducere (27 septembrie – 14 decembrie 2010), la care au fost declarate vacante 112 functii de conducere la instante si 86 de functii de conducere la parchete.
- Examenul pentru admiterea la Scoala Nationala de Grefieri a fost amanat pentru anul viitor datorita numarului scazut de posturi de grefier.
Promovarea la Inalta Curte de Casatie si Justitie
In data de 9 septembrie 2010, 3 judecatori au fost numiti de Plen dupa intervievarea a 5 candidati pentru promovarea la Inalta Curte de Casatie si Justitie. Noua procedura de promovare la ICCJ este in desfasurare pentru:
- 2 posturi pentru Sectia civila si de proprietate intelectuala ;
- 3 posturi pentru Sectia penala
- 2 posturi pentru Sectia comerciala
- 1 post pentru Sectia de contencios administrativ si fiscal.
Numarul de candidati pentru aceste posturi este prezentat mai jos:
- 10 candidati pentru Sectia civila si de proprietate intelectuala;
- 9 candidati pentru Sectia penala;
- 9 candidati pentru Sectia comerciala;
- 4 candidati pentru Sectia de contencios administrativ si fiscal.
De asemenea, in perioada august-octombrie 2010, s-au pensionat 36 de judecatori si 17 procurori.
Au fost mentionate proiectele derulate de catre Consiliul Superior al Magistraturii precum si stadiul acestora, respectiv, proiectul privind transferul sarcinilor administrative, Proiectul privind managerii de instante, Proiectul privind stabilirea volumului optim de activitate pentru judecatori.
Delegatia consiliului a prezentat estimarile in ceea ce priveste incarcatura pentru anul 2011 si resursele umane necesare:
- Pentru curtile de apel se estimeaza ca va creste numarul de cauze cu: 20% (cauze civile), 50% (cauze comerciale), 30,6% (cauze administrative si fiscale), 20% (cauze de dreptul muncii si asigurari sociale) iar necesarul de resurse umane va creste cu 132 de posturi de judecator fata de schema actuala.
- Pentru tribunale se estimeaza ca va creste numarul de cauze cu 33% (cauze civile), 35 % (cauze comerciale), 20% (cauze penale) iar necesarul de resurse umane va creste cu 334 de posturi de judecator fata de schema actuala.
- Pentru judecatorii se estimeaza ca va creste numarul de cauze cu: 35,58% (cauze civile), 26,67% (cauze penale), 20% (sectii mixte) iar necesarul de resurse umane va creste cu 187 de posturi de judecator fata de schema actuala.
- Pentru instantele pentru care, prin exceptie, s-au inregistrat termene lungi intre momentul in care dosarul este inregistrat si primul termen Consiliul Superior al Magistraturii a solicitat Ministerului Justitiei suplimentarea schemei de personal.
In data de 12 octombrie a avut loc conferinta anuala a grupului de lucru privind volumul optim de activitate pentru judecatori, "Clarificarea responsabilitatilor cu privire la respectarea cerintelor procesului echitabil si respectarea volumului optim de munca in instante”.
Concluziile si propunerile acestei conferinte au fost aprobate de Plenul CSM, in sedinta din 21 octombrie 2010, si au fost apoi inaintate Ministerului justitiei ca previziuni referitoare la volumul de munca de la instante si la resursele de personal necesare in 2011 pentru instantele cu volum mare de munca, in vederea suplimentarii schemelor de personal aprobarea masurilor financiare necesare.
Proiectul pentru rationalizarea instantelor si parchetelor
Grupul de lucru compus din reprezentanti ai Consiliului Superior al Magistraturii, Ministerului Justitiei si Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a formulat propuneri concrete in sensul identificarii instantelor si parchetelor care nu sunt functionale in prezent, a celor au un volum de activitate redus, precum si a unitatilor cu privire la care se recomanda extinderea competentei teritoriale.
Concluziile acestui proiect au fost prezentate in cadrul sedintei Plenului CSM, din data de 4 noiembrie 2010, si din 11 noiembrie 2010.
Propunerile concrete care sunt de competenta Ministerului Justitiei vor fi transmise acestei institutii iar celelalte vor fi analizate la nivelul directiilor de resurse umane si legislatie din CSM, pentru a fi evaluat impactul asupra resurselor umane si financiare (in special redistribuirea personalului, fara a afecta statutul acestuia).
Inspectia judiciara
La data de 28 octombrie, 2010 Plenul CSM a analizat si a aprobat Misiunea de audit privind sistemul decizional la nivelul Inspectiei Judiciare, potrivit Ordinului nr. 1/19211/1154/C/2010, emis de Presedintele CSM.
Misiunea de audit a observat existenta unui plan strategic al activitatii Inspectiei Judiciare pe termen lung (6 luni), un plan de actiune dinamic pe termen scurt (1 an) si proceduri operationale de luare a deciziilor in cadrul auditului intern al Inspectiei Judiciare.
Principalele deficientele din activitate Inspectiei sunt legate de numarul insuficient al inspectorilor judiciari datorita numarului mare de posturi vacante.
La data de 4 noiembrie, 2010 Plenul CSM a supus dezbaterii raportul privind evaluarea activitatii Inspectiei si respectiv al activitatii inspectorilor, pe semestrul I 2010.
Din datele prezentate in Raport rezulta realizarea activitatilor programate dar lipsa acuta de personal poate impieta realizarea atributiilor in viitor. Se impune ocuparea tuturor posturilor vacante dar si completarea schemei de personal cu cel putin 30 de posturi de inspectori judiciari.
Referitor la evaluarea activitatii inspectorilor, s-au constatat disproportionalitati intre volumul de activitate al celor doua servicii, precum si unele intarzieri in finalizarea lucrarilor, datorate resurselor umane insuficiente.
La data de 18 noiembrie, Plenul CSM va dezbate propunerile Inspectiei Judiciare formulate dupa evaluarea realizata in cadrul proiectului de Twining light, care a fost implementat impreuna cu experti spanioli in perioada ianuarie – iunie 2010; acestea vor ajuta la elaborarea unui catalog detaliat si specific de abateri disciplinare, corespunzator cu gravitatea acestora, elaborarea unei liste de sanctiuni disciplinare proportional cu abaterile disciplinare. Propunerile Inspectiei judiciare vor structura materia raspunderii disciplinare a magistratilor pe noi coordonate. Reprezentantilor Comisie Europene le-au fost transmise propunerile concrete formulate de catre Inspectia judiciara pentru a avea tabloul complet al responsabilitatilor asumate prin acest proiect.
Procedura Recrutarii Inspectorilor Judiciari
Din analiza studiului de drept comparat realizat de expertii spanioli privind procedura de numire a inspectorilor judiciari rezulta ca in niciun stat european recrutarea inspectorilor nu se realizeaza printr-o examinare scrisa (tip grila sau sinteza), fiind necesara o vechime minima (10, 12 ani) in functia de judecator/procuror si audierea acestora de catre autoritatea care ii numeste si care decide in ce masura candidatul indeplineste cerintele pentru post.
S-au transmis expertilor UE recomandarile de imbunatatire a procedurii de recrutare a inspectorilor judiciari, reglementa in prezent prin Hotararea nr. 201/2006 a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.
O noua procedura de recrutare pentru posturile de inspectori judiciari se afla in desfasurare, dupa cum urmeaza:
- 3 posturi de inspector judiciar (2 pentru Serviciul de Inspectie Judiciara pentru Judecatori si 1 pentru for Serviciul de Inspectie Judiciara pentru Procurori);
- 13 judecatori si procurori si-au depus candidaturile (10 judecatori si 3 procurori).
Solutiile sectiilor CSM referitor la actiunile disciplinare sunt publicate pe pagina de internet a CSM, incepand cu luna ianuarie 2010 (11 hotarari ale Sectiei pentru judecatori si 7 hotarari ale Sectiei pentru procurori in materie disciplinara).
Actiuni disciplinare. In perioada august – octombrie 2010, Comisiile de disciplina au inaintat Sectiilor 9 actiuni disciplinare care priveau pe judecatori si procurori iar in aceeasi perioada de referinta Sectia pentru judecatori a aplicat 3 sanctiuni disciplinare.
Unificarea justitiei
Propuneri legislative privind promovarea practicii unitare la nivel national. Plenul CSM a inaintat Ministerului Justitiei proiectul continand propuneri legislative privind promovarea practicii unitare la nivelul instantelor judiciare in sedinta din 16 septembrie 2010, proiect care fost inclus partial in proiectul de lege privind accelerarea solutionarii proceselor. Propunerile nu au primit sustinerea Ministerului Justitiei pentru a deveni proiect de act normativ in forma initiala, astfel incat au fost transmise celor doua Camere ale Parlamentului Romaniei, elaborandu-se, la acest nivel, un proiect de lege privind promovarea practicii unitare.
Manualul de metodologie. In cadrul proiectului de colaborare bilaterala intre CSM si – IRZ - Germania, Manualul de metodologie, care a fost elaborat in cadrul Proiectului Phare in iunie 2010 a fost publicat pe pagina de internet a CSM si a fost transmis instantelor pentru consultare.
Programul JURINDEX
Programul JURINDEX a fost actualizat in vederea respectarii calendarului aprobat in cadrul principalelor Directii de actiune ale Consiliului Superior al Magistraturii Superior al Magistraturii pentru urmatoarea perioada, dupa cum urmeaza:
- publicarea, pana la 30 septembrie 2010 a hotararilor pronuntate de curtile de apel in 2009;
- publicarea, pana la 31 decembrie 2011 a tuturor hotararilor pronuntate de judecatorii si de tribunale;
- A fost publicate 233.921 de hotarari judecatoresti.
Programul a fost imbunatatit prin introducerea unor noi motoare de cautare pentru a facilita accesarea informatiilor.
Evaluarea personala a magistratilor
Plenul CSM a aprobat, in sedinta din 30 septembrie 2010, amendamentele la Regulamentul si ghidurile privind evaluarea profesionala a magistratilor, pe baza concluziilor si recomandarilor elaborate de grupul de lucru din cadrul proiectului Phare derulat in cursul anului 2009 si pe baza Proiectului de Twinning in materia evaluarii derulat in cursul anului 2010.
Astfel cum Florica Bejinaru, presedintele Consiliului Superior al Magistraturii, in 23 martie 2010, la momentul publicarii Raportului intermediar al Comisiei Europene privind stadiul reformei justitiei din Romania masurile pe care consiliul si le-a propus pentru perioada ulterioara acestui raport, ca prioritati, au fost:
1. Continuarea proiectelor privind cresterea capacitatii sistemului de a face fata lipsei de personal: proiectul privind volumul optim de activitate, proiectul privind transferul sarcinilor administrative, proiectul privind managerii de instanta.
2. Continuarea masurilor de asigurare a unei recrutari transparente si de calitate a inspectorilor judiciari si a masurilor de eficientizare a activitatii inspectiei, inclusiv prin implementarea proiectului de twinning cu Consiliul omolog din Spania.
3. Continuarea masurilor de unificare a practicii judiciare, inclusiv prin publicarea hotararilor judecatoresti pe portalul JURINDEX.
Comentarii articol (1)