Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) considera ca raportul CE, publicat marti, este unul obiectiv, urmand sa efectueze o analiza aprofundata a acestuia, astfel incat masurile ceurte de CE sa poate fi luate si sa asigure reforma in sistemul judiciar.
"Apreciem ca raportul Comisiei Europene este unul obiectiv, constatand progrese si neajunsuri in sistemul judiciar, printre care si insuficienta colaborare intre partenerii responsabili de reforma justitiei, esentiala in opinia noastra pentru finalizarea cu succes a masurilor de reforma. Consiliul urmeaza sa faca o analiza aprofundata a continutului Raportului, inclusiv a recomandarilor Comisiei si se va axa pe luarea masurilor necesare pentru continuarea reformei", a declarat
Florica Bejinaru, presedintele Consiliului Superior al Magistraturii.
De asemenea, CSM face observatii punctuale pe baza raportului Mecanismului de Cooperare si Verificare:
1. Referitor la practica Comsiliului Superior al Magistraturii de acceptare a pensionarii magistratilor suspendati, arestati sau pusi sub acuzare pentru savarsirea de infractiuni, inclusiv banuiti de fapte de coruptie, aceasta reprezinta exclusiv o aplicare a dispozitiilor legale in vigoare. Reprezentantii consiliului au sustinut inca de acum 1 an in cadrul grupului constituit la Ministerul Justitiei necesitatea modificarii Legii 303/2004 in sensul imposibilitatii pensionarii sau al continuarii actiunii disciplinare fata de magistratii suspendati, arestati sau pusi sub acuzare pentru savarsirea de infractiuni, inclusiv banuiti de fapte de coruptie.
2. Consiliul Superior al Magistraturii sustine lupta anticoruptie si s-a manifestat, prin toate masurile luate si opiniile exprimate, ca partener real al institutiilor abilitate sa cerceteze si sa solutioneze aceste cauze, in speta parchetele si instantele. Potrivit competentelor care-i revin, masurile consiliului au vizat:
- ocuparea posturilor vacante,
- imbunatatirea pregatirii profesionale a magistratilor si
- unificarea practicii judiciare.
Cu referire la constatarile Comisiei Europene, trebuie facute doua clarificari: CSM are atributii limitate in domeniul luptei anticoruptie, dupa cum am precizat anterior, iar prin Inspectia Judiciara se pot sanctiona magistratii exclusiv disciplinar, si nu penal.
Durata solutionarii la nivelul Inspectiei Judiciare a petitiilor a fost cuprinsa in anul 2009 intre 2 luni si 1 an, in functie de complexitatea cauzelor cercetate. Nicio plangere din 2008 nu este pe rolul Inspectiei in acest moment si nici nu era in momentul efectarii misiunii de peer review din luna mai 2010. Pe de alta parte, pe rolul sectiilor de judecatori si de procurori nu exista actiuni disciplinare care sa dateze din anul 2008. Impotriva solutiilor date de consiliu in materie disciplinara se poate formula recurs la ICCJ. Sunt insa proceduri separate, aflate in competenta a doua institutii diferite, iar solutionarea celor doua tipuri de proceduri se realizeaza in raport de prevederile legale.
3. Aspectele semnalate in legatura modul de promovare la Inalta Curte de Casatie si Justitie sunt in centrul atentiei Consiliului Superior al Magistraturii, care a imbunatatit recent – 13 mai 2010 - procedura de promovare la ICCJ si a transmis aceste informatii Comisiei Europene. Mai mult, solicitarile formulate de magistrati si asociatiile profesionale ale acestora, in sensul introducerii concursului ca modalitate de promovare la ICCJ, au fost transmise in luna mai 2010 Ministerului Justitiei, pentru a fi avute in vedere la modificarile legislative.
4. Un aspect pozitiv semnalat in raport este faptul ca, din vara anului 2009, Consiliul Superior al Magistraturii a corectat deficientele in ceea ce priveste publicarea deciziilor luate in materie disciplinara si a motivarii acestora.
Incepand cu 1 ianuarie 2010, pe site-ul CSM sunt publicate hotararile pronuntate de Sectiile disciplinare. Masura a fost adoptata de catre Consiliu pentru a spori transparenta in luarea deciziilor si prevenirea savarsirii abaterilor disciplinare de catre magistrati. Judecarea abaterilor disciplinare presupune o procedura publica specifica oricarei actiuni aflate pe rolul unei instante de judecata, constand in accesul public la dezbaterile din Sectiile disciplinare, precum si accesul la documentele din dosar, in conditiile expres si limitativ prevazute de lege.
5. Referitor la intarzierile in lansarea portalului national Jurindex, in prezent, pe acest portal sunt publicate 115.467 hotarari judecatoresti iar incarcarea lui se face in mod continuu. Colaborarea Consiliului Superior al Magistraturii cu Tribunalul Vrancea continua, pe baza unui Protocol semnat anul trecut si amendat anul acesta, prin care consiliul acorda sprijin logistic acestui proces de publicare pe portalul JURINDEX. Desigur, procesul este in derulare, cu termen de finalizare in 2011.
6. Referitor la problema resurselor umane, Consiliul Superior al Magistraturii a incercat sa preintampine vacantarile de posturi datorate in principal pensionarilor prin organizarea mai multor concursuri pentru recrutare de personal si prin marirea numarului de postui scoase la aceste concursuri.
La INM se organizeaza un concurs anual, iar in ultimii ani s-au scos la concurs cate 200 de posturi, fata de 100-160 in anii anteriori. Capacitatea maxima a INM este pentru 200 de locuri, o eventuala suplimentare necesitand spatiu suplimentar si fonduri pentru functionarea acestui spatiu, fonduri pentru plata formatorilor si a burselor auditorilor de justitie, alte cheltuieli.
Pentru candidatii cu vechime juridica de minim 5 ani, in ultimii ani, CSM a organizat cate doua concursuri in fiecare an. Candidatii admisi sunt magistrati definitivi, dar urmeaza cursuri de pregatire timp de 6 luni la INM.
Demersuri mai ample ale CSM pentru regandirea strategiei de resurse umane vizeaza proiecte precum : transferul sarcinilor administrative de la judecatori la grefieri, introducerea managerului de instanta, reorganizarea schemelor de personal prin redistribuire si reorganizarea instantelor.
Redistribuirea reprezinta doar o parte a acestui amplu proces de reforma. O prima redistribuire de personal s-a facut in cursul anului 2009, pentru 2010 s-a apreciat de catre CSM si PICCJ ca nu se impune o noua etapa de redistribuire. Motivele constau in :
- modificarile de competenta ale instantelor si parchetelor pe care noile coduri le aduc;
- proiectul de reorganizare a instantelor si parchetelor mici, care va fi finalizat in toamna acestui an si care are propuneri de rearondare a circumscrpitiilor sau desfiintare de instante si parchete cu realocari de posturi, astfel incat sa se echilibreze volumul de munca intre instante, respectiv parchete, la nivel national.
"Consiliul Superior al Magistraturii este decis sa continue reforma sistemului judiciar si sa colaboreze atit cu oficialii celorlalte puteri ale statului, cat si cu cu oficialii CE pentru obtinerea celor mai bune rezultate in activitatile propuse si monitorizate", se mai arata in documentul CSM.
Comentarii articol (0)