Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a verificat peste 670 de firme care comercializau produse cosmetice, la peste 460 de operatori economici, fiind intalnite abateri, informeaza ANPC, intr-un comunicat de presa, publicat miercuri. Amenzile aplicate depasesc 770 de mii de lei.
Pentru deficientele constatate, comisarii ANPC au aplicat 280 amenzi contraventionale, in valoare de peste 770 mii lei. De asemenea, ANPC a oprit definitiv de la comercializare produse cosmetice in valoare de aproape 3.000 de lei si oprirea temporara de la comercializare pentru produse in valoare de peste 140 de mii de lei.
Deficiente constatate de ANPC:
1. Informarea consumatorilor - abatere constatata la 134 operatori economici
Produsele cosmetice pot fi puse pe piata numai daca pe recipient si pe ambalaj sunt inscriptionate vizibil, lizibil si cu caractere care nu se sterg usor, urmatoarele date: numele sau denumirea producatorului, sediul sau adresa producatorului din statul membru al Comunitatii Europene, tara de origine pentru produsele fabricate in afara Comunitatii Europene, continutul nominal in momentul ambalarii produsului, indicat in greutate sau in volum, data de minima durabilitate marcata prin sintagma ”A se folosi preferabil inainte de”, urmata de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscriptionata aceasta data, exprimata fie prin luna si an, fie prin zi, luna si an si cu cifre arabe.
In cazul in care produsele cosmetice au o durabilitate mai mare de 30 de luni, indicarea datei de minima durabilitate nu este obligatorie, pentru acestea mentiunile se completeaza cu indicarea PAO (perioada dupa deschiderea produsului cosmetic in care poate fi folosit in siguranta de catre consumatori) - precautiile speciale la utilizare, precum si informatiile speciale de avertizare pentru produsele cosmetice de uz personal, in special cele pentru coafura, functia produsului cosmetic, exceptand cazul in care aceasta rezulta din prezentarea produsului, numarul lotului de fabricatie sau o indicatie care sa permita identificarea produsului, lista ingredientelor, precedata de cuvantul “ingrediente”.
2. Traducerea in limba romana a informatiilor pentru consumator - abatere constatata la 109 de operatori economici.
3. Datele continute in dosarele cosmetice trebuie sa fie prezentate obligatoriu in limba romana, fara a exclude prezentarea si intr-o limba acceptata de autoritatile competente.
4. Respectarea prevederilor legale in cazul promotiilor
Conform articolului 9 din Legea 148/2000 privind publicitatea, informatiile care se refera la oferta speciala trebuie sa indice, in mod clar si neechivoc, data la care inceteaza oferta sau, daca este cazul, faptul ca oferta speciala se refera la stocul de bunuri disponibil, iar daca oferta speciala nu a inceput inca, data de incepere a perioadei in care se aplica pretul special sau alte conditii specifice.
5. Afisarea la loc vizibil a unei plachete cu numarul de telefon INFO CONSUMATOR (telefonul consumatorului – apel gratuit) 0800 080 999, precum si adresa si numarul de telefon ale CJPC in a carui raza teritoriala se afla operatorul economic.
La 216 de operatori economici au fost depistate alte tipuri de abateri, cum ar fi:
- neafisarea in mod vizibil a denumirii unitatii, a codului unic de inregistrare la Registrul comertului, neafisarea si nerespectarea orarului de functionare.
- comercializarea de produse cu data minima de durabilitate depasita. Toate aceste produse au fost oprite definitive de la comercializare.
- neindicarea pretului pe unitatea de masura, abatere constatata in judetul.
- neafisarea preturilor la loc vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit.
Recomandarile ANPC pentru consumatorii care achizitioneaza produse cosmetice:
• sa achizitioneze cosmetice numai din magazine si/sau raioane specializate, unde se elibereaza documente de cumparare (factura, bon fiscal, chitanta fiscala), de care vor avea neaparat nevoie in cazul unei eventuale reclamatii; in plus, produsele originale nu se vand in afara lanturilor de distributie, cum ar fi tarabele sau persoane fizice “cu sacosa”;
• sa fie atenti la preturi; preturile mici sunt dubioase, ele provin cu siguranta din filiere paralele;
• sa fie atenti la calitatea ambalajului, acesta trebuie sa fie plastifiat, corespunzator unui produs “de lux”; calitatea ambalajului trebuie sa corespunda valorii produsului; sunt sanse mari ca un produs zis “de lux”, ambalat in pungi de plastic sau intr-o cutie banala, sa fie de fapt o contrafacere;
• sa examineze cu atentie eticheta, o calitate proasta a tiparirii poate ascunde o contrafacere;
• sa stie ca unii producatori si importatori “de marca” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu eticheta - holograma, pentru securizarea lor si pentru protejarea marcii ;
• sa stie ca pe orice produs cosmetic trebuie sa fie inscriptionat numele sau denumirea producatorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piata, ori al importatorului de produse din afara UE ;
• sa stie ca majoritatea produselor trebuie sa aiba inscriptionata data de minima durabilitate precedata de expresia ” A se folosi preferabil inainte de ”, urmata de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscriptionata aceasta data, exprimata fie prin luna si an, fie prin zi, luna si an, si cu cifre arabe ;
• sa stie ca anumite produse precum cremele, nu au data de minima durabilitate ci au inscriptionat un simbol (PAO) constand intr-o cutie intredeschisa, pe sau langa care este mentionata perioada dupa deschidere in care produsul poate fi folosit in siguranta, in luni de zile (6, 12 luni de ex);
• sa stie ca sunt produse la care data de minima durabilitate este mai mare de 30 de luni si atunci aceasta nu se mai mentioneaza (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele)
• sa citeasca cu atentie eticheta si sa tina cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare.
Comentarii articol (0)