Cu toate ca varianta clasica pentru depunerea declaratiilor fiscale presupune uneori mult timp petrecut la ghiseele administratiei fiscale, sistemul online nu este inca atat de popular pe cat si-ar dori autoritatile. Motivele invocate se refera, adesea, la costul ridicat al obtinerii certificatului digital, care atesta valoarea legala a semnaturii electronice.
Sistemul de depunere online a declaratiilor, pentru care s-au cheltuit aproximativ 800.000 EURO din programele PHARE, este o modalitate prin care contribuabilii ar trebui, cel putin teoretic, sa economiseasca timp si bani, in indeplinirea obligatiilor fiscale.
Agentia Nationala de Administrare Fiscala apreciaza ca se incearca gasirea unor solutii pentru reducerea costurilor, mai ales in conditiile in care, in anul 2009, doar 19 persoane fizice au depus online formularul 200 “Declaratie privind veniturile realizate pentru anul 2008.
Pe de alta parte, Adrian Florea, director la CertSign, apreciaza ca, desi este un serviciu relativ nou, din estimarile firmei, in anul 2009, peste 5000 de companii au ales aceasta modalitate de depunere a declaratiilor fiscale.
Certificatul digital trebuie emis de un furnizor acreditat
Singura modalitate de transmitere legala a declaratiilor electronice in relatia cu institutiile guvernamentale o reprezinta utilizarea unui certificat digital calificat emis de un furnizor de servicii de certificare acreditat.
Asadar, pentru depunerea declaratiilor ficale online, certificatul digital trebuie emis de un furnizor de servicii de certificare acreditat in conditiile Legii nr.455/2001 privind semnatura electronica.
„In lipsa acreditarii, in ipoteza unui proces de contestare a valabilitatii semnaturii digitale, furnizorul va trebui sa dovedeasca in instanta ca semnaturile electronice extinse, bazate pe certificatele sale calificate indeplinesc conditiile legale”, a explicat Adrian Florea, director la CertSign.
Din aceasta cauza, furnizorii care intentioneaza sa emita certificate calificate trebuie sa indeplineasca o serie de cerinte suplimentare.
Astfel, dispozitivele securizate de creare a semnaturii digitale trebuie sa aiba un grad foarte ridicat de securitate, iar produsele asociate semnaturii electronice sa dispuna de un inalt grad de fiabilitate, sa fie protejate impotriva modificarilor si sa asigure securitatea tehnica si criptografica a desfasurarii activitatilor de certificare a semnaturii electronice.
Nu in ultimul rand, furnizorul trebuie sa dovedeasca autoritatii de reglementare si supraveghere (Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale) ca dispune de resursele financiare pentru acoperirea prejudiciilor pe care le-ar putea cauza cu prilejul desfasurarii activitati de certificare.
Asadar, furnizorul trebuie sa fie capabil sa acopere pierderile suferite de catre o persoana care isi intemeiaza conduita pe efectele juridice ale certificatelor calificate, pana la concurenta echivalentului in lei al sumei de 10.000 euro pentru fiecare risc asigurat.
In acest sens, furnizorul va depune o scrisoare de garantie din partea unei institutii financiare de specialitate sau o polita de asigurare la o societate de asigurari, in favoarea autoritatii, in valoare cel putin egala cu echivalentul in lei al sumei de 500.000 euro.
Procedura de obtinere a certificatului digital
In primul rand, trebuie sa stim ca ANAF nu este implicata in procurarea certificatelor electronice. Aceasta activitate se face de catre utilizatorii de pe piata libera, de la furnizorii acreditati.
Pentru achizitionarea unui certificat digital calificat, de catre o persoana juridica, sunt necesare urmatoarele documente:
- Contract de prestari servicii de certificare
- „Termeni si conditii generale privind furnizarea de servicii de certificare” - document semnat de catre utilizator
- Actul de identitate sau Declaratie pe proprie raspundere autentificata in original de catre un notar public – 1 exemplar in cazul in care utilizatorul nu se prezinta la sediul CertSIGN;
- Copie lizibila a actului de identitate datata si semnata de catre titular, pe care se va mentiona „Conform cu originalul”.
„Certificatul calificat care se elibereaza pentru o persoana juridica este unul profesional, ceea ce inseamna ca denumirea organizatiei respective va aparea in semnatura electronica care se va aplica prin intermediul acestuia, a completat Adrian Florea, director la CertSign.
In cazul persoanelor fizice, achizitionarea unui certificat digital calificat, necesita urmatoarele documente:
- „Termeni si conditii generale privind furnizarea de servicii de certificare” - document semnat de catre utilizator
- Actul de identitate sau Declaratie pe proprie raspundere autentificata in original de catre un notar public – 1 exemplar;
Certificatul calificat care se elibereaza pentru o persoana fizica este unul personal, adica, in cadrul semnaturii electronice nu se vor regasi decat datele personale ale utilizatorului.
In ambele cazuri, certificatul se emite in termen de maxim 5 zile de la transmiterea sau furnizarea documentelor necesare.
Cat te costa certificatul digital
Costurile emiterii unui cetificat digital calificat pentru depunerea declaratiilor fiscale on-line este de 56 EURO fara TVA in primul an, cost care cuprinde atat certificatul propriu-zis, cat si dispozitivul securizat de creare a semnaturii electronice.
„Ulterior, se achita o taxa anuala de reinnoire a certificatului digital calificat in valoare de 30 EURO fara TVA. In cadrul pretului este inclus si transportul prin curier rapid catre client. Un singur certificat digital calificat este suficient pentru semnarea digitala si transmiterea declaratiilor fiscale indiferent de numarul acestora sau de numarul firmelor pentru care se depun” , a mai completat Adrian Florea.
Ce declaratii pot fi depuse online de persoanele juridice
• Formularul 100 “Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”;
• Formularul 102 “Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale”;
• Formularul 103 “Declaratie privind accizele”;
• Formularul 710 “Declaratie rectificativa”;
• Formularul 101 “Declaratie privind impozitul pe profit”;
• Formularul 300 “Decont de taxa pe valoarea adaugata”;
• Formularul 301 “Decont special de taxa pe valoarea adaugata”;
• Formularul 120 “Decont privind accizele”;
• Formularul 130 “Decont privind impozitul la titeiul din productia interna”.
In cazul
persoanelor fizice, mentionam ca acestea pot depune, online, formularul 200 “Declaratie privind veniturile realizate”.
Depunerea declaratiilor electronice se realizeaza accesand portalul ANAF,
www.anaf.ro.
Comentarii articol (17)