Avocatnet.ro va prezinta principalele subiecte discutate in cadrul conferintei "Modificari fiscale de ultima ora", printre care TVA, intre taxare inversa si plata efectiva, noile metode de combatere a evaziunii fiscale; Raspunderea in solidar cu debitorul.
Sorin Istrate, managing partner la ContExpert Consulting
Ce este nou, incepand cu 1 iulie 2010, in materie de TVA:
- Masuri specifice pentru achizitiile intracomunitare in domeniile cu risc ridicat:plata TVA la intrarea pe teritoriul Romaniei, pentru achizitii intracomunitare, stabilirea unor valori minime pentru achizitiile intacomunitare cu risc, adoptarea Taxarii inverse
- Limitarea administrativa si birocratica a operatorilor intracomunitari
Declararea si plata TVA in vama:
- Se face la intrarea cu produse pe teritoriul Romaniei
- Se va plati TVA si se va deduce ulterior
- Se va face anterior intrarii marfurilor pe teritoriul Romaniei, ceea ce este foarte important si problematic
- Bunurile vor putea circula doar insotite de declaratia speciala TVA si de ordinul de plata prin care se face dovada platii TVA
Care sunt sanctiunile pentru nedeclararea achizitiilor intracomunitare?
-Constituie contraventie si se scanctioneaza cu amenda de la 50.000 lei la 100.000 lei, confiscarea marfii si/sau a veniturilor obtinute din vanzare, precum si a mijloacelor de transport utilizate pentru transportul bunurilor, indiferent daca sunt sau nu sunt proprietate a contravenientului
- Aceste persoane vor fi radiate din Registrul operatorilor intracomunitari, din oficiu, de catre organul fiscal competent fara sa mai existe posibilitatea inregistrarii ulterioare in acest registru.
Taxarea inversa pe intreg lantul de comercializare:
- Nu este o procedura noua in Romania
- Presupune achitarea TVA-ului in vama de catre companiile care fac achizitii intacomunitare
- Livrarea in regim detaxare inversa (fara colectare)
Obiective ascunse ale taxarii inverse:
- Diminuarea numarului de contribuabili care pot cere rambursari
- Inatarirea controalelor asupra companiilor care realizeaza astfel de achizitii in baza necesitatii rambursarii TVA
- Eliminarea schemelor de fraudare a TVA-ului prin firme fantoma interpuse in lantul de comercializare
Implicatii pentru companii:
- Cresterea problemelor referitoare la necesitatea de disponibilitati banesti pentru a sustine valoarea TVA-ului aferente stocurilor pana la momentul rambursarii
- Cresterea riscurilor fiscale
- Agravarea tendintei de relocare a companiilor
Andra Casu, Tax Manager Ernst & Young
Raspunderea in solidar cu debitorul:
- Raspunderea in solidar – vizarea firmelor aflate in orice fel in raport de control comun cu debitorul si care au preluat in proportie semnificativa activele, personalul si partenerii comerciali, continuand activitatea acestuia sub alta identitate
- Nu va mai fi necesar ca firmele respective din grup sa desfasoare efectiv aceeasi activitate ca si debitorul, largindu-se astfel aria de aplicare a raspunderii in solidar
Ca regula generala, vor raspunde in solidar cu debitorul:
- Asociatii din asocierile fara personalitate juridica (inclusiv membrii intreprinderilor familiale), alaturi de reprezentantii legali care cu rea-credinta determina nedeclararea / neachitarea obligatiilor fiscale la scadenta
- Tertii popriti (de exemplu, bancile) in anumite situatii - in limita sumelor sustrase indisponibilizarii, de exemplu bancile
Raspunderea tertilor in solidar cu debitorul – masuri probabile:
Raspund in solidar pentru obligatiile de plata restante ale debitorului declarat insolvabil persoanele (de exemplu, administratori, actionari) care cu rea-credinta au:
-dobandit active de la debitor provocand insolvabilitatea acestuia - pana -acum, intrau sub aceste prevederi doar cazurile in care activele erau dobandite in ultimii 3 ani anteriori declararii insolvabilitatii
-instrainat sau ascuns sub orice forma activele debitorului provocand insolvabilitatea
Valorificarea bunurilor sechestrate – clarificari:
- Modificarea vine in sprijinul grabirii colectarii sumelor datorate de debitorii de rea credinta – care urmaresc sustragerea de la plata obligatiilor fiscale
- Bunurile perisabile si / sau degradabile sechestrate de la debitori vor putea fi vandute si in regim de urgenta
- Evaluarea si valorificarea acestora vor fi facute de catre organele fiscale la pretul pietei conform unei proceduri specifice
Solicitarea unor informatii aditionale institutiilor de credit:
Institutiile de credit vor trebui sa comunice ANAF-ului urmatoarele informatii suplimentare despre debitori:
-rulaje si/sau solduri ale conturilor
-date de identificare ale persoanelor cu drept de semnatura
-daca debitorul are sau nu inchiriate casete de valori
Concluzii:
-pentru a evita o posibila angajare a raspunderii solidare, este posibil ca administratorii sa prioritizeze plata obligatiilor bugetare, fiscul devenind astfel privilegiat in fata altor creditori
-similar, este posibil ca insasi decizia investitorilor straini de a-si plasa resursele in Romania sa fie influentata de aceste masuri
Gabriel Biris, Partener Biris Goran
- Masurile fiscale, in forma actuala, sunt cu mult mai permisive, fata de ce au dorit autoritatile sa aplice initial
Plata TVA la frontiera:
- 36,2% este ponderea contrabandistilor, ceea ce depaseste capacitatea autoritatilor
- Este o problema de credibilitate a sistemului
- Plata se va face tocmai pentru produsele la care se aplica masuri de simplificare: se genereaza blocaje birocratice si coruptie
Masurile de simplificare la produsele alimentare:
- Cele aplicate in 2007 la firmele de constructii au generat distorsiuni pe piata
- Ar putea fi o masura buna daca statul nu ar avea probleme cu coruptia si ar avea capacitate reala sa ramburseze TVA
- Este o masura care dezavantajeaza producatorii si avantajeaza retailerii
Masurile de simplificare la toate tranzactiile între platitori de TVA
- Elimina complet frauda “pe lant”
- Pot frauda doar retailerii
- Elimina frauda la rambursare
- Elimina costurile administrative
- Scade coruptia
- Reduce blocajul economic
- Elimina distorsiunile concurentiale generate de aplicarea masurile de simplificare la achizitii intracomunitare
Dezavantajele masurilor:
- Registrul operatorilor intracomunitari I va creste costurile de administrare si poate genera blocaje economice, fara a afecta evazionistii
- Plata TVA la granita creste costurile de finantare → crestere preturi
- Masurile de simlificare vor pune producatorii în pozitia de a cere rambursarea TVA-ului
- Creste birocratia si costurile de administrare
- Masurile genereaza mai multa coruptie
Accizele:
- Se elimina antrepozitele de depozitare
-Se reduce nr. de antrepozite de producþie (8/2)
-Se creste acciza minima la þigari (96% vs. 95%)
-Cresc obligatiile de garantare ale producatorilor
Dezavantaje:
- Cresc costurile operatorilor corecti
- Victime colaterale
Munca dependenta / Munca independenta:
- Lipsa de strategiei in a rezolva cauzele problemelor: nu trebuie sa se plece de la premisa ca suntem o tara de evazinisti
- Avantaje: posibila largire a bazei impozitabile
- Dezavantaje: crestere abrupta a costurilor, posibila crestere a economiei informale
- Masurile anuntate sunt bune, dar reprezinta doar primul pas
- Trebuie completate cu prevederi precum plafonarea bazei de calcul a contributiilor sociale la un nivel rezonabil si unificarea reglementarilor pentru contributiile sociale si introducerea lor in codul fiscal
Concluzii:
- Evazinea si neconformarea in mediul de afaceri sunt importante surse de dezechilibre si concurenta neloiala
- Sfaturi:
- Reconsiderarea contractelor civile, ar putea fi o solutie, dar nici macar acest lucru nu este sustenabil si trebue multa atentie, pentru ca organele fiscale devin din ce in ce mai agresive
Daniel Pana, senior manager KPMG
Modificari ale Codului Fiscal:
Impozitul pe profit- Una dintre modificarile benefice introduse prin proiect se refera la pierderile fiscale inregistrate pentru activitatea desfasurata in alt stat (UE / AELS / conventie) prin sediu permanent (sucursala) – “deductibila” din profiturile totale (obtinute in Romania sau in alte state)
- O alta modificare se refera la clarificarea faptului ca se aplica 0% impozit pe dividende pentru dividendele distribuite organelor administratiei publice care exercita, prin lege, drepturile si obligatiile ce decurg din calitatea de actionar al statului la acele persoane juridice romane
-prin Legea nr. 76/2010 se clarifica faptul ca legislatia preturilor de transfer se aplica tranzactiilor intra-grup locale (si nu numai tranzactiilor dintre un roman si un non-roman, cum se specifica in Normele de aplicare a codului fiscal)?
Gabriel Sincu, Mazars
Ce ne asteapta de la 1 iulie 2010:
- Este posibil ca guvernantii sa fi elaborat aceste masuri placand de la principiul “de ce sa fie simplu cand poate fi complicat”
Avantajele noului sistem de penaliati introdus de OUG nr. 39/2010:
- Cei care platesc cu o intarziere de maxim 30 de zile, datoreaza accesorii cu 50% mai mici
- Cei care platesc cu o intarziere intre 301 si 1.825 zile (perioada de prescriptie) accesorii cu pana la 41% mai mici
Dezavantajele noului sistem:
- Majoritatea celor care platesc cu intarziere va plati mai mult decat inainte
- Modul de calcul complicat va da cu siguranta batai de cap la punerea in aplicare a masurii
- Statul iese in castig in cazul in care ramburseaza cu intarziere sumele datorate, platind contribuabililor numai dobanzile, nu si penalitatile de intarziere
- Este neechitabil, aplicand sanctiuni diferite la impozite diferite
- Cei care platesc cu o intarziere intre 301 si 1.825 zile (perioada de prescriptie) accesorii cu pana la 41% mai mici
Ioana Sandru, partener ZRP Tax
Implicatii fiscale ale procedurii de insolenta - Numarul firmleor aflate in insolventa a crescut substantial in 2009 si 2010
- Trebuie retinut ca intrarea in insolventa a unei societati are impact si asupra societatilor creditoare
Implicatii pentru societatile aflate in procedura de insolventa
- Trebuie retinut ca, in privinta impozitului pe profit, incepand cu luna mai 2010, societatile care se afla in procedura insolventei nu platesc impozit pe profit minim: este o masura benefica, doar cu un impact nesemnificativ
- Incepand cu luna ianuarie 2010, societatile in insolventa nu mai beneficiaza de facilitatea privind taxarea inversa in materie de TVA
- In cazul societatilor in insolventa pot aparea situatii tranzitorii in
2010, pentru care se aplica regimul de taxare in vigoare la data exigibilitatii taxei
Ordinea stingerii obligatiilor fiscale
- Obligatii fiscale cu termene de plata dupa data deschiderii procedurii insolventei, in ordinea vechimii, cu exceptia celor prevazute in planul de reorganizare confirmat- Sume datorate in contul ratelor din programele de plati a obligatiilor fiscale, cuprinse in planul de reorganizare judiciara confirmat, precum si obligatiile accesorii datorate pe perioada reorganizarii, daca in plan s-au prevazut calcularea ºi plata acestora
- Obligatii fiscale datorate si neachitate cu termene de plata anterioare datei la care s-a deschis procedura insolventei, in ordinea vechimii, pana la stingerea integrala a acestora, in situatia contribuabililor aflati in stare de faliment
Comentarii articol (6)